Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
superpony schreef:Het feit dat een paard naar binnen wil, wil natuurlijk ook niet zeggen dat hij dan 20 uur op stal wil staan. Die van ons gaan ook weleens in een stal staan, maar nooit lang. Daarbij geven we ze dus de keus. Over 24 uur kunnen ze dus verdeelt bewegen, liggen, eten, kroelen, schuilen.
Paarden hebben totaal geen last van regen. Ze nemen bij een harde bui een houding en richting aan en dat is prima. WIJ vinden het rot, omdat wij mensen zijn. Daarbij nog een keer; geef ze een keus en ze doen wat ze zelf goed vinden.
Ik vind zelf een vierkante wei zonder beschutting of vriendjes bijv helemaal niks. Net als een kleine zandpaddock in de winter zonder eten en vriendjes.
Maar als mensen echt willen, moet je aanpassingen doen. Er wordt bergen geld uitgegeven aan luxe boxen met gouden knoppen.......Dan kun je ook een stuk bestraten, zand storten, drainage aanleggen etc.
Veel vrije beweging heeft ook voordelen op de gezondheid en conditie. En bij elke goede stal, pp etc waar omstandigheden goed zijn, zie ik alleen maar rust. Dat is op de tralie stallen echt totaal anders. Heb vaak ergens gereden waar het een hels kabaal was vanwege het trappen in de stallen tegen de wanden.
Mensen hebben het zo aangeleerd en stappen niet snel van gewoontes af. Als we allemaal van jongs af aan paarden buiten hadden gehad, was dat normaal geweest en had niemand over een stal nagedacht.
Ik erger me vooral aan mensen die hun paarden ook nog binnen zetten in die 4 uurtjes. Dan pakken ze hun paard, binden hem vast, gaan uitmesten, dan rijden, dan gaat paard op stal en vervolgens zitten ze nog 2 uur te kletsen.......
4 uur buiten is te weinig. Bekijk het anders, 20 uur op stal is teveel en dan wordt het meteen veel duidelijker.
Sees schreef:Vergeet niet dat paarden zich VEEL te makkelijk schikken in hun lot. Dat ze geen tekenen van ongenoegen uiten hoeft niet te betekenen dat ze niet gelukkiger zouden in een andere situatie...
Pleun02 schreef:Maar weidegang staat toch niet gelijk aan halverwege tot hun knieën in de modder verpieteren?Sees schreef:Vergeet niet dat paarden zich VEEL te makkelijk schikken in hun lot. Dat ze geen tekenen van ongenoegen uiten hoeft niet te betekenen dat ze niet gelukkiger zouden in een andere situatie...
Dat geld ook voor weidegang. Er zijn zat paarden die niet graag tot halverwege hun knieën in de modder staan te verpieteren hoor!
Pleun02 schreef:Sees schreef:Vergeet niet dat paarden zich VEEL te makkelijk schikken in hun lot. Dat ze geen tekenen van ongenoegen uiten hoeft niet te betekenen dat ze niet gelukkiger zouden in een andere situatie...
Dat geld ook voor weidegang. Er zijn zat paarden die niet graag tot halverwege hun benen in de modder staan te verpieteren hoor!
xApple schreef:Ben zo benieuwd wat al die paarden zouden doen die graag binnenstaan als je de staldeur lekker open laat. Goeie test om te kijken of ze écht de hele tijd in de box blijven
paardje schreef:
paardje schreef:Dat zal inderdaad niet, maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben. Ik heb mijn paarden niet alleen om in de wei te staan, maar ook voor de sport. Vind andere faciliteiten, soort ruw en krachtvoer en goede bodem om te trainen ook belangrijk.
Tango1979 schreef:paardje schreef:Dat zal inderdaad niet, maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben. Ik heb mijn paarden niet alleen om in de wei te staan, maar ook voor de sport. Vind andere faciliteiten, soort ruw en krachtvoer en goede bodem om te trainen ook belangrijk.
Als je niet de mogelijkheid hebt om je dier te bieden wat hij nodig heeft, moet je dan wel dat dier houden? Ik woon in een appartement en werk 40 uur. Ergo... ik heb dus geen hond...
En ik heb mijn paard absoluut om te rijden en voor de sport. Maar betekent dat dan dat je niet meer aan zijn natuurlijke behoeftes hoeft te voldoen?
We weten allemaal dat een paard een bewegingsdier/ kuddedier is. Wat is dan de redenatie om het 16-20uur alleen in een 3 bij 4 stal op te sluiten? Omdat we in een regio wonen met kleigrond? Maakt dat het dan goed?
Toverbal schreef:Ik vind het wel belangrijk dat een paard een paar uur naar buiten kan.
Maar als ik het bij ons op stal zie, van de week haalde ik die van mij uit het land, maar alles kwam hinnekend aanlopen, gaven duidelijk aan dat ze het wel zat waren en naar binnen wilden.
Het is ook net wat ze gewend zijn.
Maar een paar uur vind ik zelf wel minimaal.
Gimme_Spurs schreef:Ik denk dat we allemaal wel een PP willen waar de paarden volledig zelfstandig kunnen beslissen wanneer ze wat doen. Helaas is die mogelijkheid er maar voor een klein deel van de paardenbezitters is NL. Is dat de reden om dan maar geen paard te hebben? Dan gaan we weer terug naar de klassieke "op een paard hoor je niet te rijden" discussie. En vogels horen niet in een kooi en vissen niet in een kom.
We plakken erg vaak menselijke emoties op dieren en gaan er dan maar vanuit dat de dieden dat ook zo voelen. Dit is geen excuus om alles goed te praten, maar het is het overdenken waard.
En het is de trend van het moment alles maar zielig te vinden. Begrijp me niet verkeerd, dierenwelzijn staat bij mij ook hoog in het vaandel. Maar je kan het ook te letterlijk nemen.
Mijn 2 jarige komt in de winter een halve dag buiten met een vriendje. In de lente nog een keer extra na het eten savonds. Op een zandpaddock die met een heel klein beetje mazzel droog is. In de zomer staan ze met z'n vieren dag en nacht op een gigantisch grasweiland. Er is geen schuilmogelijkheid.
Dit is de keuze die ik heb. Ze heeft een ruime box met onbeperkt ruwvoer. Ik zal wel een dierenbeul zijn. Mijn paard verdient mij niet en andersom. En toch blijkt nergens uit dat ze mentaal of lichamelijk ellende ondervindt.
Gimme_Spurs schreef:Ik denk dat we allemaal wel een PP willen waar de paarden volledig zelfstandig kunnen beslissen wanneer ze wat doen. Helaas is die mogelijkheid er maar voor een klein deel van de paardenbezitters is NL. Is dat de reden om dan maar geen paard te hebben? Dan gaan we weer terug naar de klassieke "op een paard hoor je niet te rijden" discussie. En vogels horen niet in een kooi en vissen niet in een kom.
We plakken erg vaak menselijke emoties op dieren en gaan er dan maar vanuit dat de dieden dat ook zo voelen. Dit is geen excuus om alles goed te praten, maar het is het overdenken waard.
En het is de trend van het moment alles maar zielig te vinden. Begeijo me niet verkeerd, dierenwelzijn staat bij mij ook hoog in het vaandel. Maar je kan het ook te letterlijk nemen.
Mijn 2 jarige komt in de winter een halve dag buiten met een vriendje. In de lente nog een keer extra na het eten savonds. Op een zandpaddock die met een heel klein beetje mazzel droog is. In de zomer staan ze met z'n vieren dag en nacht op een gigantisch grasweiland. Er is geen schuilmogelijkheid.
Dit is de keuze die ik heb. Ze heeft een ruime box met onbeperkt ruwvoer. Ik zal wel een dierenbeul zijn. Mijn paard verdient mij niet en andersom. En toch blijkt nergens uit dat ze mentaal of lichamelijk ellende ondervindt.