4 uur loslopen per dag genoeg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:45

Ik vind het wel belangrijk dat een paard een paar uur naar buiten kan.

Maar als ik het bij ons op stal zie, van de week haalde ik die van mij uit het land, maar alles kwam hinnekend aanlopen, gaven duidelijk aan dat ze het wel zat waren en naar binnen wilden.
Het is ook net wat ze gewend zijn.

Maar een paar uur vind ik zelf wel minimaal.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:46

Vzpaard wordt 27, is in principe precies zo hoor. Ze kan bijna heel de dag eruit, maar regen en wind heeft ze nooit leuk gevonden, dan wil ze op stal (en als ze de kans krijgt sleurt ze dan ook zelf nog een pak hooi naar binnen). En nu ze echt wat minder begint te worden wil ze ook af en toe wat rust buiten de kudde. Dat mag dan gewoon. Die dagen dat ze er wel lol in heeft mag ze dag en nacht buiten spelen. Dát bedoel ik. 20 uur binnen is inderdaad te weinig, ben ik het helemaal mee eens, maar een paard buiten laten omdat dat nu eenmaal paardvriendelijk is terwijl het dier aangeeft er effe geen behoefte aan te hebben vind ik eigenlijk net zo gek als het normaal vinden dat je paard niet buiten komt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:51

superpony schreef:
Het feit dat een paard naar binnen wil, wil natuurlijk ook niet zeggen dat hij dan 20 uur op stal wil staan. Die van ons gaan ook weleens in een stal staan, maar nooit lang. Daarbij geven we ze dus de keus. Over 24 uur kunnen ze dus verdeelt bewegen, liggen, eten, kroelen, schuilen.

Paarden hebben totaal geen last van regen. Ze nemen bij een harde bui een houding en richting aan en dat is prima. WIJ vinden het rot, omdat wij mensen zijn. Daarbij nog een keer; geef ze een keus en ze doen wat ze zelf goed vinden.

Ik vind zelf een vierkante wei zonder beschutting of vriendjes bijv helemaal niks. Net als een kleine zandpaddock in de winter zonder eten en vriendjes.

Maar als mensen echt willen, moet je aanpassingen doen. Er wordt bergen geld uitgegeven aan luxe boxen met gouden knoppen.......Dan kun je ook een stuk bestraten, zand storten, drainage aanleggen etc.

Veel vrije beweging heeft ook voordelen op de gezondheid en conditie. En bij elke goede stal, pp etc waar omstandigheden goed zijn, zie ik alleen maar rust. Dat is op de tralie stallen echt totaal anders. Heb vaak ergens gereden waar het een hels kabaal was vanwege het trappen in de stallen tegen de wanden.

Mensen hebben het zo aangeleerd en stappen niet snel van gewoontes af. Als we allemaal van jongs af aan paarden buiten hadden gehad, was dat normaal geweest en had niemand over een stal nagedacht.

Ik erger me vooral aan mensen die hun paarden ook nog binnen zetten in die 4 uurtjes. Dan pakken ze hun paard, binden hem vast, gaan uitmesten, dan rijden, dan gaat paard op stal en vervolgens zitten ze nog 2 uur te kletsen.......

4 uur buiten is te weinig. Bekijk het anders, 20 uur op stal is teveel en dan wordt het meteen veel duidelijker.

Fijn dat dat voor jouw paard werkt en je zo een fijn plekje hebt voor je paard.
Ik heb ze jaren zo gehouden maar voor die van mij was het duidelijk niet de juiste huisvesting. En zo doet iedereen wat hem of haar het beste lijkt.
Is het nou zo moeilijk om andere ideeën niet af te doen als onzin?

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:04

Mijn paard komt 's winters een half uur in de stapmolen en een halfuur in de buitenbak en een half uur rijden en 's zomers halve dagen buiten. Ik vind het prima zo (mag wel meer, zou ze graag ook 's winters op de wei zien maar dat kan niet want dan gaat het gras kapot) aangezien dit de enige stal in de omgeving is met een binnenbak. Misschien dat we haar over een aantal jaar op een andere stal zetten met weidegang. Mijn paard vind het wel prima zo, ze heeft nooit tekenen van stress en heeft wel veel contact met vriendjes door de tralies. Er zijn wel paarden die tegen wanden trappen maar dat is meer aandacht vragen dan dat ze echt gestresst zijn( dat ene paard is nogal verwend :') ) of dat ze eten krijgen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:10

Vergeet niet dat paarden zich VEEL te makkelijk schikken in hun lot. Dat ze geen tekenen van ongenoegen uiten hoeft niet te betekenen dat ze niet gelukkiger zouden in een andere situatie...

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:11

Sees schreef:
Vergeet niet dat paarden zich VEEL te makkelijk schikken in hun lot. Dat ze geen tekenen van ongenoegen uiten hoeft niet te betekenen dat ze niet gelukkiger zouden in een andere situatie...

Dat geld ook voor weidegang. Er zijn zat paarden die niet graag tot halverwege hun benen in de modder staan te verpieteren hoor!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:11

Pleun02 schreef:
Sees schreef:

Dat geld ook voor weidegang. Er zijn zat paarden die niet graag tot halverwege hun knieën in de modder staan te verpieteren hoor!
Maar weidegang staat toch niet gelijk aan halverwege tot hun knieën in de modder verpieteren?

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:17

Citaat:
Maar weidegang staat toch niet gelijk aan halverwege tot hun knieën in de modder verpieteren?

In de winter is dit hier meestal wel het geval. Het regent, de wei wordt nat en hup een modderbak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:28

Polly, daar gaat het niet om. Ten eerste werkt het voor alle paarden bij ons, ook als ze nieuw zijn, dus het is helemaal niet dat ze het allemaal al gewend zijn ofzo. Het is hoe wij het aanbieden en dat werkt elke keer weer.

Het gaat erom dat mensen met smoesjes komen. Van mij hoeft niet per se elk paard 24uur buiten, hoewel het 100% bewezen beter is. Het gaat erom dat mensen onzin verkopen om zichzelf beter te voelen.

Als paarden niet naar buiten willen, is daar iets mis. Dan heb je de omstandigheden niet voor elkaar.

En zoals ik al zei; als paarden naar binnen willen, willen ze dat niet 20uur.

Ik kom echt op heel veel stallen en plekken en kom heel veel problemen tegen en ze zijn altijd terug te halen op slecht management! Daarna slecht voer en daarna slechte training. Maar de mensen komen vaak als eerste met trainingsproblemen en gezondheidsproblemen.

Mensen zijn er niet 24uur bij. Ga eens kijken hoe paarden zich gedragen in een stabiele kudde met afwisseling. Kijk naar wat ze doen, waar ze voor kiezen.

Als voorbeeld; Met die erge storm verwachte ik ze in de stallen. Maar ze stonden middenop de paddock tegen elkaar aan. Logisch dacht ik meteen; ze hebben het overzicht en voelen zich daar veiliger dan bij de bomden bijvoorbeeld.

Zelfde als met oud en nieuw. Op een vorige plek moest ik ze oplsuiten vanaf de middag. Dan moest ik zeker bij de 25jarige het bovenluik ook sluiten.
Nu laten we ze staan en zijn ze heel rustig. Ze kunnen kijken en inschatten waar iets vandaan komt. Zoeken ook steun bij elkaar.

Voor oudere paarden snap ik al helemaal niet dat mensen ze maar een dagdeel buiten laten. Daarom vinden mensen een paard ook snel oud hier. Het is niet voor niks dat Soest ook een pp aanlegt en het bewegen juist wil stimuleren.

Het werkt echt niet alleen voor mijn paarden. OP elke paddock paradise waar ik ben geweest of particulier die iets aanlegt met 24/7 keuzevrijheid, is er rust en zijn er bewezen minder blessures en koliekgevallen. ( alles in verhouding )

Je buiten plek moet aangepast zijn. Dat moeten wij ook doen om het netjes te houden. Ze staan echter nooit in de modder en anders verzinnen we daar wat op.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:29

Prima, je hebt gelijk.

wij gaan het toch niet eens worden en jouw manier is blijkbaar de enige juiste

superpony

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:39

Nee, dat heb ik nergens gezegd. Ik kom beroepsmatig heel veel problemen tegen en ook hele nare huisvesting. Dus ja, ik heb vergelijkingsmateriaal en kijk veel verder dan mn eigen koppeltje.

Mensen komen gewoon steeds met smoesjes. Modder kun je wat tegen doen. Stallen investeren ook in boxen met een gouden knop, kost ook....

Paarden die het niet aan kunnen? Ik zet alles 24/7 buiten en is altijd goed gegaan. Ook paarden die al 20jaar op stal stonden en de laatste heeft tm zijn 2e in goede opfok gestaan. Daarna tm zijn 17e op stal en wedstrijden gelopen etc. Is prima gewend.
Daarvoor eentje laten wennen die tot zijn 7e hengst was, maar laten castreren om hem erbij te gooien. Die ging moeizaam met de anderen, maar mankeerde wat en is niet meer.

Mn ene ruin heeft altijd op stal gestaan. Krijgt nu minste kans. Zet ik laatst op stal en werd daar onrustig en duwde deur open en ging weer.......

Buiten is een veilige omgeving. Ze kunnen veel zien en hebben elkaar. Maar je moet wel bereid zijn dingen aan te passen.

En JA, ik kom de meeste, vrijwel alle problemen tegen bij paarden op stal en dat zijn er behoorlijk veel helaas.

Ik pleit niet voor 24/7, hoewel dat altijd het beste zou zijn. Dat mensen anders gewend zijn is het grootste probleem. Mensen hebben besloten dieren op te sluiten, niet de dieren.
Maar minimaal tijdens daglicht naar buiten, beschutting, eten, gezelschap, water en veilige omheining.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:40

Pleun02 schreef:
Sees schreef:

Dat geld ook voor weidegang. Er zijn zat paarden die niet graag tot halverwege hun benen in de modder staan te verpieteren hoor!

Dan zijn de omstandigheden toch niet goed Pleun? Tot halverwege de benen is toch voor geen enkel paard leuk? Maar dat is, imo, dan ook geen goede huisvesting :o.

Frummels

Re: 4 uur loslopen per dag genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:53

De ideale situatie vind ik wanneer een paard de keuze heeft. Dus het liefst een ruime paddock met goede bodem/weide, met een ruime schuilstal en een verhard stuk. Dan kan hij buiten staan/bewegen wanneer hij wil, en binnen blijven staan/liggen of schuilen wanneer hij wil.
Ik ben dan ook heel blij dat ik een stal heb gevonden die mijn pony dit kan bieden. :)

4 uur buiten wordt hier in de regio helaas geadverteerd als luxe - dat zegt al iets over het betreurenswaardige aanbod in deze regio -, maar ik vind het veel te weinig en het is voor mij absoluut geen optie/niet bespreekbaar.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:26

Deze discussie is al enorm vaak gevoerd hier op bokt. Ik heb nog nooit een goed argument (behalve herstel van blessure) gelezen om je paard 20 uur per dag op stal te houden.

Als je in een regio woont waar je je paard geen fatsoenlijke buitenplek kan bieden, dan heb je pech. Dat betekent dus of geen paard houden of verder rijden en je paard op een fatsoenlijke plek stallen.

Verder verbaast het me altijd enorm dat de uren vrije beweging bij de keuze van een stal niet gewoon bovenaan het lijstje staat. Helaas zijn zaken als: binnenbak, kantine, gezelligheid met vriendinnnen etc etc belangrijker dan voldoen aan de basisbehoeftes van je paard.

En nee, ik hou mijn eigen paard niet 24/7 buiten. Maar kom op, 16-20 uur op stal is gewoon not-done met alle kennis die wij tegenwoordig hebben over de natuurlijke behoeftes van paarden.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:34

Gezien ik hier heel veel reacties lees van mensen die vinden dat mijn paard te kort buiten staat, zal ik wel veel commentaar krijgen op dit bericht, maar mijn paard staat in de ochtend van 8-12 uur buiten met een ander paard (en anderen er omheen) in een flink grote paddock. Eind van de middag komt ze nog een keer los/molen of rijden/longeren we haar.

Mijn vorige paard kwam op z'n langst een halfuur buiten. Het kon en mocht wel langer, maar dan brak ze alles af om naar binnen te kunnen (ik weet niet waar dat in haar verleden is mis gegaan).

Ik denk/weet dat mijn paarden er nog steeds heel veel meer uit komt dan bij vele andere stallen/paardeneigenaren (die hier misschien niet reageren), ondanks dat dit misschien nog niet genoeg is.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:47

Ben zo benieuwd wat al die paarden zouden doen die graag binnenstaan als je de staldeur lekker open laat. Goeie test om te kijken of ze écht de hele tijd in de box blijven ;)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:51

xApple schreef:
Ben zo benieuwd wat al die paarden zouden doen die graag binnenstaan als je de staldeur lekker open laat. Goeie test om te kijken of ze écht de hele tijd in de box blijven ;)

Dat zal inderdaad niet, maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben. Ik heb mijn paarden niet alleen om in de wei te staan, maar ook voor de sport. Vind andere faciliteiten, soort ruw en krachtvoer en goede bodem om te trainen ook belangrijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:59

xApple schreef:

De voerton leegvreten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:04

paardje schreef:

Dat zal inderdaad niet, maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben. Ik heb mijn paarden niet alleen om in de wei te staan, maar ook voor de sport. Vind andere faciliteiten, soort ruw en krachtvoer en goede bodem om te trainen ook belangrijk.[/quote]

Als je niet de mogelijkheid hebt om je dier te bieden wat hij nodig heeft, moet je dan wel dat dier houden? Ik woon in een appartement en werk 40 uur. Ergo... ik heb dus geen hond...

En ik heb mijn paard absoluut om te rijden en voor de sport. Maar betekent dat dan dat je niet meer aan zijn natuurlijke behoeftes hoeft te voldoen?

We weten allemaal dat een paard een bewegingsdier/ kuddedier is. Wat is dan de redenatie om het 16-20uur alleen in een 3 bij 4 stal op te sluiten? Omdat we in een regio wonen met kleigrond? Maakt dat het dan goed?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:05

paardje schreef:
Dat zal inderdaad niet, maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben. Ik heb mijn paarden niet alleen om in de wei te staan, maar ook voor de sport. Vind andere faciliteiten, soort ruw en krachtvoer en goede bodem om te trainen ook belangrijk.

Als je niet de mogelijkheid hebt om je dier te bieden wat hij nodig heeft, moet je dan wel dat dier houden? Ik woon in een appartement en werk 40 uur. Ergo... ik heb dus geen hond...

En ik heb mijn paard absoluut om te rijden en voor de sport. Maar betekent dat dan dat je niet meer aan zijn natuurlijke behoeftes hoeft te voldoen?

We weten allemaal dat een paard een bewegingsdier/ kuddedier is. Wat is dan de redenatie om het 16-20uur alleen in een 3 bij 4 stal op te sluiten? Omdat we in een regio wonen met kleigrond? Maakt dat het dan goed?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:09

Tango1979 schreef:
paardje schreef:

Denk dat als ik mijn paard verkoop, ze er echt niet beter vanaf komt. Zelf in gebieden met meer ruimte komen paarden regelmatig veel minder buiten dan bij mij.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:10

Toverbal schreef:
Ik vind het wel belangrijk dat een paard een paar uur naar buiten kan.

Maar als ik het bij ons op stal zie, van de week haalde ik die van mij uit het land, maar alles kwam hinnekend aanlopen, gaven duidelijk aan dat ze het wel zat waren en naar binnen wilden.
Het is ook net wat ze gewend zijn.

Maar een paar uur vind ik zelf wel minimaal.

Ben ik het mee eens.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:20

Ik denk dat we allemaal wel een PP willen waar de paarden volledig zelfstandig kunnen beslissen wanneer ze wat doen. Helaas is die mogelijkheid er maar voor een klein deel van de paardenbezitters is NL. Is dat de reden om dan maar geen paard te hebben? Dan gaan we weer terug naar de klassieke "op een paard hoor je niet te rijden" discussie. En vogels horen niet in een kooi en vissen niet in een kom.

We plakken erg vaak menselijke emoties op dieren en gaan er dan maar vanuit dat de dieden dat ook zo voelen. Dit is geen excuus om alles goed te praten, maar het is het overdenken waard.

En het is de trend van het moment alles maar zielig te vinden. Begrijp me niet verkeerd, dierenwelzijn staat bij mij ook hoog in het vaandel. Maar je kan het ook te letterlijk nemen.

Mijn 2 jarige komt in de winter een halve dag buiten met een vriendje. In de lente nog een keer extra na het eten savonds. Op een zandpaddock die met een heel klein beetje mazzel droog is. In de zomer staan ze met z'n vieren dag en nacht op een gigantisch grasweiland. Er is geen schuilmogelijkheid.

Dit is de keuze die ik heb. Ze heeft een ruime box met onbeperkt ruwvoer. Ik zal wel een dierenbeul zijn. Mijn paard verdient mij niet en andersom. En toch blijkt nergens uit dat ze mentaal of lichamelijk ellende ondervindt.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:27

Gimme_Spurs schreef:
Ik denk dat we allemaal wel een PP willen waar de paarden volledig zelfstandig kunnen beslissen wanneer ze wat doen. Helaas is die mogelijkheid er maar voor een klein deel van de paardenbezitters is NL. Is dat de reden om dan maar geen paard te hebben? Dan gaan we weer terug naar de klassieke "op een paard hoor je niet te rijden" discussie. En vogels horen niet in een kooi en vissen niet in een kom.

We plakken erg vaak menselijke emoties op dieren en gaan er dan maar vanuit dat de dieden dat ook zo voelen. Dit is geen excuus om alles goed te praten, maar het is het overdenken waard.

En het is de trend van het moment alles maar zielig te vinden. Begrijp me niet verkeerd, dierenwelzijn staat bij mij ook hoog in het vaandel. Maar je kan het ook te letterlijk nemen.

Mijn 2 jarige komt in de winter een halve dag buiten met een vriendje. In de lente nog een keer extra na het eten savonds. Op een zandpaddock die met een heel klein beetje mazzel droog is. In de zomer staan ze met z'n vieren dag en nacht op een gigantisch grasweiland. Er is geen schuilmogelijkheid.

Dit is de keuze die ik heb. Ze heeft een ruime box met onbeperkt ruwvoer. Ik zal wel een dierenbeul zijn. Mijn paard verdient mij niet en andersom. En toch blijkt nergens uit dat ze mentaal of lichamelijk ellende ondervindt.

Heel goed omschreven. Ik denk dat we hier allemaal het beste willen voor onze dieren. Over zielig wordt hier in mijn ogen al wel heel snel gesproken.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:31

Gimme_Spurs schreef:

En het is de trend van het moment alles maar zielig te vinden. Begeijo me niet verkeerd, dierenwelzijn staat bij mij ook hoog in het vaandel. Maar je kan het ook te letterlijk nemen.

Maar blijkbaar heb jij je paard het liefste ook zoveel mogelijk uur buiten, dit aangezien ze in de zomer wel 24u buiten komt. Waarom kies je dan voor een stal waar ze in de winter 20-24 uur binnen staan? Ik snap dat echt niet.

Ik kies zelf ook niet voor 24 uur buiten (en er zijn bij mij in de buurt echt wel stallen die dit bieden). Maar 20 uur op stal? Dat begrijp ik echt niet. En ja: dat is een reden om geen paard te hebben. Als je niet aan de natuurlijke behoeftes kan voldoen, dan hou je dat dier niet.

En paardje: dat een paard het ergens anders slechter kan hebben, dat geloof ik vast. Maar dat betekent niet dat wat iemand nu biedt optimaal is. Wat ik begrijp is dat jouw paard 4 uur los staat en einde van de middag nog een aantal uur beweging krijgt. Dat is toch gewoon volgens de opgestelde aanbevelingen? Dat die 4 uur een minimum is en voor sommige mensen absoluut niet genoeg, dan klopt. Maar laten we er alsjeblieft voor zorgen dat paarden in ieder geval 4 uurtjes aan hun natuurlijke behoeftes kunnen voldoen. En als je dat voor die 4 uurtjes niet geregeld kan krijgen, waarom hou je dan een paard?

Die vraag niet specifiek naar jou hoor, maar ik hoor echt nog van mensen wiens paard alleen om te rijden uit de stal komt. Ik snap dat dus echt niet.