Waarom ijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:39

Chasey schreef:
In grote lijnen ben ik het eens met die Rick (heb aardig wat filmpjes gezien op yt). Maar dat is een persoon die mensen met een andere visie compleet de grond in boort op een grove manier. En dat is iets wat ik niet nodig vind. Je kan best je mening geven, maar zo pushen en mensen die het anders doen compleet afkraken, bespotten en uitlachen (want dat is wat hij doet in zijn yt filmpjes) dat vind ik te ver gaan...
En in jou openingspost klink je ook te betweterig en je pushed mensen. Dat werkt niet. Een mening geven en andere visie is goed. Kunnen mensen van elkaar leren.
Maar ga niet pushen, want de meeste mensen keren je dan de rug toe.

Vrouwen met roze t-shirt met een cap op.... _O- _O- _O-

Anoniem

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:42

Daarom probeer ik in mijn vervolgberichten mijn OP te verbeteren. Die was in het heetst van het moment te overdreven. Helaas worden de vervolgeberichten nauwelijks gezien.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:01

Ik kan aan jouw berichten ook niet bepaald merken dat je de reacties gelezen hebt. Als je geen discussie wilt voeren waarom open je dan een topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 12:07

magda_90 schreef:
Ik kan aan jouw berichten ook niet bepaald merken dat je de reacties gelezen hebt. Als je geen discussie wilt voeren waarom open je dan een topic?

Ik wil graag een discussie voeren, daarom open ik juíst het topic! Helaas ben ik nog niet ervaren genoeg om op alles te kunnen reageren, op sommige berichren heb ik nl geen antwoord! Ik geef daarom later ook aan dat het doel was om in ieder geval weer denkstof te geven.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:10

Zwarteparelx schreef:
Ik begin me ontzettend te storen aan dat bepaald volk (ik noem het maar een sekte) die maar hun mening door probeert te dauwen. Op elke pagina komt het tegenwoordig voor bij, bit zielig dat, ijzers slecht dat. Prima wil jij dat zo doen ,lekker doen. Ik heb er 2 op ijzers staan. Waarom, omdat ze daar beter op lopen. 1 zelfs kan zonder die ijzers geen pas meer zetten. En ik ben blij dat ik ze op die manier kan helpen. Zou niet weten waarom ik mijn paardjes onnodig zou moeten laten lijden omdat er paar zwevers op de wereld zijn die vinden dat ijzers onder dierenmishandeling valt. Je paard weken blootsvoets kreupel laten lopen omdat de hoeven maar hard moeten worden .
Dat noem ik dierenmishandeling!!

Sektes inderdaad. Lopen blind achter een of andere goeroe aan, want er staat een filmpje op youtube. Doe gewoon normaal.

Ik heb er een en natuurlijker dan die hoeven wordt het niet. Slijten netjes door op verschillende ondergrond te lopen. Niks meer aan doen. Dat niks kun je geheel letterlijk nemen. Mijn andere paard staat vierkant op ijzers. Misschien heel schokkend voor de goeroes en sektes, maar het ene paard is het andere niet en er is dus ook geen oplossing die altijd werkt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:14

JoskaH schreef:
magda_90 schreef:

Ik wil graag een discussie voeren, daarom open ik juíst het topic! Helaas ben ik nog niet ervaren genoeg om op alles te kunnen reageren, op sommige berichren heb ik nl geen antwoord! Ik geef daarom later ook aan dat het doel was om in ieder geval weer denkstof te geven.

Aha je bent nog niet ervaren genoeg maar je hebt wel keihard een mening over hoefijzers.
Hoe dan? Leer eerst eens wat een paard is, hoe alles met elkaar samen werkt, wat de invloeden van voer ed is en vorm dan pas een mening over ijzers. En ga al helemaal niet dit soort topics openen.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:14

Hallo TS,

In het heetst van het moment? Welk moment want je opende dan net pas het topic..... dat is dan in mijn ogen tegen iemand beginnen te blaffen zonder reden.

Misschien is het je leeftijd misschien niet maar zo creëer je niet echt een omgeving waar men een open, goedlopende nette, discussie ontstaat. Dan is je "doel" inderdaad niet bereikt (en logisch ook!).

Wellicht is het misschien voor jou toch beter om je berichten eens na te lezen voordat je op "plaatsen"klikt. Ik zag net toevallig een bericht van jou in een ander topic over ijzers.... man man man :(

Mijn paard is trouwens vierkant beslagen. Eerste paar jaren alleen voor (op haar verkeerde beenstand te beperken). Helaas is ze daarna achter tekort bekapt. Een pijn dat ze had! Ze zakte nog net niet door haar benen. Aangezien ze 24/7 buiten staat (gras/modder/beton) groeide het niet bij en sleet eigenlijk alleen maar te snel af. Ik heb geen moment getwijfeld en er ijzers onder laten zetten. Aangezien ik nu ook veel meer en verder met haar die buiten rijden is er geen haar op mn hoofd die er aan denkt ze er weer af te halen.
Gelukkig is het dan ook mijn paard en mijn beslissing. Net zoals alle andere mensen die hier een eigen paard hebben (jij dus ook).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 12:20

Ik zeg niet dat je bitloos, ijzerloos etc moet. Alleen dat er andere manieren zijn die vaak beter voor het paard zijn(feit! Ook al hebben ze een afwijking, en dan zeg ik niet dat ijzerloos in dat geval goed is, maar de ijzers zíjn slecht!). En ja, juist dat vervelende doordringen van Rick vind ik goed. En ook met hem ben ik het af en toe niet eens, maar hij dringt wel door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 12:24

magda_90 schreef:
[naam] schreef:

Aha je bent nog niet ervaren genoeg maar je hebt wel keihard een mening over hoefijzers.
Hoe dan? Leer eerst eens wat een paard is, hoe alles met elkaar samen werkt, wat de invloeden van voer ed is en vorm dan pas een mening over ijzers. En ga al helemaal niet dit soort topics openen.

Omdat ik geen paard heb wat alle problemen heeft betekent dat dat ik nul ervaring heb, nergens van weet en ook niks over voer of hoefijzers weet?

Alle bokkers zijn ook geen goeroes! Mensen die hoefijzers onder hun paard hebben weten ook niet alles! Ik heb ervaring met veel paarden met ijzers en weet echt wel het een en ander ervanaf! Dus omdat ik niet alles weet van de honderden paardenencyclopedieen mag ik geen topic openen?

Dat is pas pusherig en bepalend. Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 12:28

Maar nogmaals excuses. Ik mag dan jong zijn en dat als reden voor vanalles gebruiken, dat is onlogisch. Dat gebeurt dus niet. Ik maak me veel te druk over dingen waar ik toch niet over ga. Hopelijk is niemand geschaad door mijn inderdaad te pusherige mening, verkeerde OP waar ik een paar minuten later hopelijk met een luchtigere, vriendelijke sfeer had kunnen starten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:30

Nee hoor, je bent 14, je hebt de klepel horen luiden maar geen idee waar de klok hangt.
Waarschijnlijk heb je veel websites bezocht a la paard natuurlijk en dat als de waarheid aangenomen.
Niet erg, je bent jong, maar op 14 jarige leeftijd dit soort stromingen blindelings volgen is niet gunstig voor je algehele ontwikkeling.

Ik leer ook net pas bij en juist daarom houdt ik mij inhoudelijk nog mooi op de achtergrond mbt hoeven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:35

Nou hij dringt niet door bij mij hoor.
Krijg er juist alleen maar de kriebels van (omdat hij zo overdreven tegen ijzers is) en neem hem daardoor helemaal niet serieus.

Je kan best ergens mee eens zijn of tegen zijn.
Maar als ik mensen die ergens tegen/voor zijn helemaal afbrand ... dan ga je juist mensen niet overtuigen maar tegen je in het harnas jagen.

Het is zo jammer dat mensen die pro blootvoets zijn juist zo anti ijzer zijn.
terwijl de mensen die (in bepaalde gevallen) voor ijzers zijn helemaal niet tegen bloten voeten zijn.
Mijn paarden krijgen ijzers wanneer nodig, en liever niet... kost alleen maar extra geld.

Ik heb een jong paard staan met blessure die helemaal (om te ontlasten) op de buitenzijde van zijn voeten ging lopen.
Hierdoor kreeg hij o-benen en bekappen had helaas geen goed resultaat (hij bleef op de buitenzijde lopen waardoor die zo kort werd dat hij daar kreupel op ging lopen).
Hij heeft dus nu een ijzertje (licht gewicht) voor zodat hij weer recht staat en zijn o-benen nu (na enige tijd) weer helemaal recht zijn.

Had ik dat niet laten doen, waren zijn benen in de o stand blijven staan (en was het nog erger geworden) en had dat voor later heel veel problemen gegeven.
Straks mogen de ijzers er weer af (de blessure is bijna hersteld) en mag hij de rest van de zomer/winter ijzervrij in de wei genieten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:44

Ik vind je wel grappig TS... Je wilt dat mensen gaan nadenken, maar denkt zelf niet na over een concreet onderbouwde post... :P

Dan is het toch logisch dat je niets bereikt?

Die van mij gaat binnenkort vrolijk weer vierkant op ijzers gezet hoor... Mag jij mij uitleggen waarom hij nergens last van heeft. :+ Oooh wacht, ik weet het al... Ik heb gewoon een goede hoefsmid :+
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 31-03-17 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:49

Zou dat het zijn, Janine? :')

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:58

Hier bij het beleren van ons paard voor de wagen ook ijzers gebruikt, anders slijten die hoeven zo snel dat is niet te doen. Daarna zonder ijzers verder gegaan een keer per week met de kar. Ik ben er niet op tegen, maar als het niet nodig is laat ik ze blootvoets staan en is het nodig gaan ze er onder. Zo simpel is het :) en die hoefschoenen vind ik persoonlijk helemaal ondingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 13:03

Brainless schreef:
Nou hij dringt niet door bij mij hoor.
Krijg er juist alleen maar de kriebels van (omdat hij zo overdreven tegen ijzers is) en neem hem daardoor helemaal niet serieus.

Je kan best ergens mee eens zijn of tegen zijn.
Maar als ik mensen die ergens tegen/voor zijn helemaal afbrand ... dan ga je juist mensen niet overtuigen maar tegen je in het harnas jagen.

Het is zo jammer dat mensen die pro blootvoets zijn juist zo anti ijzer zijn.
terwijl de mensen die (in bepaalde gevallen) voor ijzers zijn helemaal niet tegen bloten voeten zijn.
Mijn paarden krijgen ijzers wanneer nodig, en liever niet... kost alleen maar extra geld.

Ik heb een jong paard staan met blessure die helemaal (om te ontlasten) op de buitenzijde van zijn voeten ging lopen.
Hierdoor kreeg hij o-benen en bekappen had helaas geen goed resultaat (hij bleef op de buitenzijde lopen waardoor die zo kort werd dat hij daar kreupel op ging lopen).
Hij heeft dus nu een ijzertje (licht gewicht) voor zodat hij weer recht staat en zijn o-benen nu (na enige tijd) weer helemaal recht zijn.

Had ik dat niet laten doen, waren zijn benen in de o stand blijven staan (en was het nog erger geworden) en had dat voor later heel veel problemen gegeven.
Straks mogen de ijzers er weer af (de blessure is bijna hersteld) en mag hij de rest van de zomer/winter ijzervrij in de wei genieten.

Dat is een lastig geval inderdaad. Mag ik vragen of het dan niet mogelijk was een ander soort ijzer (dus niet van ijzer, kan beter beslag zeggen) mogelijk was geweest?

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:04

Ik snap je heeeel goed, misschien dat het soms niet anders kan met ijzers. Maar over het algemeen is het beter. Een hoef is erg doorbloed, en vangt de klappen op dmv het uitzetten van de hoef. Met ijzers eronder word de doorbloeding verstoord en kunnen de hoeven niet meer uitzetten waardoor de klappen rechtstreeks de benen in gaan. Het is afwegen, als het paard echt niet op zijn hoef kan staan dan zijn ijzers handig, maar anders moet je je bedenken wat je liever hebt; schokdempers of ijzers en geen schokdempers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 13:05

Eight schreef:
Hier bij het beleren van ons paard voor de wagen ook ijzers gebruikt, anders slijten die hoeven zo snel dat is niet te doen. Daarna zonder ijzers verder gegaan een keer per week met de kar. Ik ben er niet op tegen, maar als het niet nodig is laat ik ze blootvoets staan en is het nodig gaan ze er onder. Zo simpel is het :) en die hoefschoenen vind ik persoonlijk helemaal ondingen.

Dit was inderdaad mijn mening. Toch schrok ik wel van de resultaten in o.a. warmtemetingen en hoe erg de ijzers schokken doorgeven. Mocht mijn paard toch ijzers nodig hebben/krijgen zal ik eerder voor hoefschoenen of bijv. kunststof ijzers kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 13:07

ingridxxs schreef:
Ik snap je heeeel goed, misschien dat het soms niet anders kan met ijzers. Maar over het algemeen is het beter. Een hoef is erg doorbloed, en vangt de klappen op dmv het uitzetten van de hoef. Met ijzers eronder word de doorbloeding verstoord en kunnen de hoeven niet meer uitzetten waardoor de klappen rechtstreeks de benen in gaan. Het is afwegen, als het paard echt niet op zijn hoef kan staan dan zijn ijzers handig, maar anders moet je je bedenken wat je liever hebt; schokdempers of ijzers en geen schokdempers.

Dit zijn inderdaad redenen waarom de keuze voor geen beslag of redelijk schokdempend beslag toch makkelijker gemaakt zouden moeten worden dan ijzeren ijzers.( IMO dan.)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:11

Zwarteparelx schreef:
JoskaH schreef:
Beste Bokkers,

Ik opende net weer een topic met kiezen op elkaar over ijzers die 'nodig' zijn.

Ik snap dat nog steeds niet. Dat je paard gevoelig loopt vlak na het eraf halen van ijzers, zefs weken en maanden, betekent niet dat het per se ijzers nodig heeft. Een nieuwe hoef groeit in een JAAR! De hoef moet het rottingsproces, de verwondingen van de nagels, de gewrichten, doorbloeding, werkelijk alles herstellen!

Wanneer gaan de ogen open? Wanneer zien mensen hoe belastend en slecht ijzers zijn?

Arme paarden...

Ik begin me ontzettend te storen aan dat bepaald volk (ik noem het maar een sekte) die maar hun mening door probeert te dauwen. Op elke pagina komt het tegenwoordig voor bij, bit zielig dat, ijzers slecht dat. Prima wil jij dat zo doen ,lekker doen. Ik heb er 2 op ijzers staan. Waarom, omdat ze daar beter op lopen. 1 zelfs kan zonder die ijzers geen pas meer zetten. En ik ben blij dat ik ze op die manier kan helpen. Zou niet weten waarom ik mijn paardjes onnodig zou moeten laten lijden omdat er paar zwevers op de wereld zijn die vinden dat ijzers onder dierenmishandeling valt. Je paard weken blootsvoets kreupel laten lopen omdat de hoeven maar hard moeten worden .
Dat noem ik dierenmishandeling!!

En jezelf achter de oren krabben waarom ze niet zonder ijzers kunnen is zeker een slecht plan? Bij de geboorte heb je gewéldige veulens die super kunnen bewegen zonder ijzers. Dan in de opfok loopt zo goed als alles zonder ijzers (misschien eens een met therapeutisch een ijzertje) en zodra wij ze als rijdier willen moet er ineens een ijzer onder en kunnen ze niet eens meer lopen zonder....

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:13

JoskaH schreef:
Ik zie dat de discussie nergens op gaat uitlopen, en dat het doel dus niet is bereikt. Sorry voor het zoveelste topic.

Ik hoop dat iedereen in ieder geval weer even heeft nagedacht; 'hm, misschien kan ik het wel zonder doen.' en niet hun eigen mening doorduwt.

Ik laat in ieder geval mijn paard, die ontzettend is verbeterd zonder ijzer en is genezen van zijn gebroken hoefbeen door ijzerloos te gaan, lekker bloot en geniet er met hem van! :)

Ik ben oprecht benieuwd naar je mening over mijn eerdere post :)

Daarnaast, hoefschoenen hebben mensen meermaals bij ons op stal geprobeerd- tot nu toe nog geen succes. Uitvliegen, schuren, maar niet hetzelfde, voor ons positieve resultaat als hoefijzers.

Plakijzers zijn een idee, maar daarvoor moet je speciale lijm hebben, en een aantal applicators pakt maar een bepaalde lijm cartridge. Daarnaast zijn rubberen/plastic 'ijzers' nogsteeds net zo beperkend en zitten ze net zo lang op de hoef als een ijzeren ijzer.

edit: ik wil nog even erbij aangeven dat het je siert hoe je reageert- zouden vaak heel wat meer mensen van kunnen leren! Chapeau!
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 31-03-17 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:13

JoskaH schreef:
Ik zeg niet dat je bitloos, ijzerloos etc moet. Alleen dat er andere manieren zijn die vaak beter voor het paard zijn(feit! Ook al hebben ze een afwijking, en dan zeg ik niet dat ijzerloos in dat geval goed is, maar de ijzers zíjn slecht!). En ja, juist dat vervelende doordringen van Rick vind ik goed. En ook met hem ben ik het af en toe niet eens, maar hij dringt wel door!

Is dat een feit? Ik wordt altijd zo moe van die feiten die niet waar lijken te zijn.
Ik had na 8 weken op een een ijzer altijd een uitgesleten rand staan van waar de hoef uitzette en kromp over het ijzer. Dat de hoef gefixeerd werd lijkt mij dus tamelijk overdreven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:14

lailapri schreef:
En jezelf achter de oren krabben waarom ze niet zonder ijzers kunnen is zeker een slecht plan? Bij de geboorte heb je gewéldige veulens die super kunnen bewegen zonder ijzers. Dan in de opfok loopt zo goed als alles zonder ijzers (misschien eens een met therapeutisch een ijzertje) en zodra wij ze als rijdier willen moet er ineens een ijzer onder en kunnen ze niet eens meer lopen zonder....

Men kan zich beter af vragen wat de oorzaak is dat een paard niet meer zonder ijzers kan.
Gelukkig zijn dat er maar zeer weinig. Maar daarvan is het slechts een handjevol dat is geboren op slechte voeten. De rest heeft slechte voeten gekregen door verkeerd bekappen.

Natuurlijk bekappen is een wassen neus, we wonen in Nederland op klei-, veen- en zandgrond... Niet op de steppe waar veel stenen liggen en het paard de hoeven natuurlijk laat slijten.
Dan heb je nog de mensen die van mening zijn dat ze het onderhoud zelf wel kunnen doen, met een vijltje...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:15

lailapri
Jij vergelijkt een belast en onbelast paard met elkaar.
Jij vergelijkt een paard die zijn beweging zelf mag kiezen of bijvoorbeeld een paard dat een parcours springt.
Jij vergelijkt een paard dat in de wei loopt met een paard dat 25 kilometer voor de kar loopt.

En dan loopt het merendeel nog steeds zonder ijzers.
Maar ook een deel met.
Ik wil bijvoorbeeld nog langer leven dan vandaag en zal dus geen Parcours springen op gras zonder stiften in te draaien.
Natuurlijk komen dan de verhalen ik ken die en die en die doet het blootvoets.
En ja ik ken mijn eigen gebroken grote teen van 30 jaar terug toen ik met paard en al op de grond klapte.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:16

pol013 schreef:
JoskaH schreef:

Is dat een feit? Ik wordt altijd zo moe van die feiten die niet waar lijken te zijn.
Ik had na 8 weken op een een ijzer altijd een uitgesleten rand staan van waar de hoef uitzette en kromp over het ijzer. Dat de hoef gefixeerd werd lijkt mij dus tamelijk overdreven.

Als je nog nooit een gebruikt ijzer van dichtbij hebt gezien/hebt willen zien, is dit wel degelijk nieuw... :+

Ook het feit dat de meeste goede hoefsmeden het ijzer zo zetten dat de hoef die ruimte ook heeft...

Tamelijk overdreven is een understatement... Maar wat jij zegt heeft voor de anti-ijzer brigade echt geen toegevoegde waarde... helaas... die feiten negeren ze liever.