Stamcel injectie of PRP?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:46

janderegelaa schreef:
Janneke2 schreef:

....dat wil ik wel geloven - maar ik wil toch echt eerst weten wat mijn paard, die een dikke kogel heeft "waar iedereen af moet blijven" precies mankeert.

Ik snap dat je zo redeneert maar dat komt omdat je niet weet wat een laser doet.[/quote]

Doe niet zo flauw - vertel dan/ geef een link hoe de spulleboel werkt.
En vertel me waarom een diagnose niet nodig zou zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:28

Janneke2 schreef:
Doe niet zo flauw - vertel dan/ geef een link hoe de spulleboel werkt.
En vertel me waarom een diagnose niet nodig zou zijn.

Heel Jip en Janneke gezegd zet laser het zelfherstellend vermogen van het lichaam aan. Dit is evidence based en heet photobiomodulation.

Hier kun je vinden hoe het werkt: http://www.hplt.nl/Wat-doet-laserlicht/

En natuurlijk heeft een diagnose de voorkeur maar laserlicht van 810Nm heeft in principe geen contra-indicatie. Met andere woorden; baat het niet dan schaadt het niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:51

Flauw. En ik kijk wel op pubmed ipv een brave site met 'lease uw eigen laser'.

En bedoel je te zeggen dat los van welke diagnose dan ook de laser evidence based altijd zin heeft en nooit kwaad doet?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:21

Janneke2 schreef:
Flauw. En ik kijk wel op pubmed ipv een brave site met 'lease uw eigen laser'.

En bedoel je te zeggen dat los van welke diagnose dan ook de laser evidence based altijd zin heeft en nooit kwaad doet?

Wat is flauw!?

Je leest niet goed. Ik zeg dat laser het zelfherstellend vermogen van het lichaam aanzet. Dat dit photobiomodulation heet. En dat dit evidence based is.

Laserlicht op 810 Nm (dat is de kleur) heeft in principe geen contra-indicatie nee.

Shauniraquel

Re: Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 08:20

Hele interessante discussie hier. Maakt mijn keus niet heel veel makkelijker haha! Ik ben nog even alles tegenover elkaar aan het afwegen en aan het rondkijken bij andere klinieken wat zij voor een aanbod en prijzen hebben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 08:57

Shauniraquel schreef:
Hele interessante discussie hier. Maakt mijn keus niet heel veel makkelijker haha! Ik ben nog even alles tegenover elkaar aan het afwegen en aan het rondkijken bij andere klinieken wat zij voor een aanbod en prijzen hebben.

Hoe staat de DA t.o.v laser?

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 09:07

pol1 schreef:
Shauniraquel schreef:

Letterlijk het volgende:
"De revalidatie van een peesblessure is een combinatie van behandelen, controleren en daarmee een zorgvuldige opbouw van arbeid/training aanbieden. Dit traject maakt een genezing succesvol.
Ik heb al aangegeven dat lasertherapie wel degelijk een complementaire functie heeft. Naar onze mening zal het toepassen van laser een onderdeel zijn van het totaalplaatje wat je het paard aanbiedt. Vanuit onze ervaring heb ik adviezen gegeven over keuzes van behandelen waarbij ik ook een goed beeld van het herstelverloop heb en het uiteindelijke resultaat."

gekopieerd uit mijn mail :+

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:24

janderegelaa schreef:
Izzy19 schreef:
Ja dat snap ik inderdaad wel, mijn reactie was eerder op het feit van, wacht een maand af en doe de laser, als het niet helpt doe dan toch nog PRP of stamcellen. Zo eenvoudig ligt het niet, maar daar was je zelf al wel achter denk ik :-)

En een laser kan je inderdaad meteen toepassen maar de echte schade aan een pees kan je pas goed zien 2 weken nadat het gebeurd is. In geval van de TS niet echt een probleem aangezien haar paard er al langer mee loopt.

Hier wordt ook geadviseerd om op harde bodem te stappen, niet in mulle bodem. Lijkt mij heel straf dat je meteen na de pijnfase/onstekingsfase dit al mag doen. Mijn merrie heeft geen dag gekreupeld op haar peesblessure maar ik zo van m'n leven niet haar elke dag in een zware bak doen stappen om te revalideren van een peesblessure. Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord en daar zou ik wel eerst eens wetenschappelijk onderzoek over willen lezen. Ik zie absoluut niet in hoe dat kan helpen aan het begin van de revalidatie om die pezen meteen weer zo zwaar te belasten.

Dat onderzoek is er wel alleen jij kent het niet;-)

Dit screenshot komt uit het onderzoek:

[ [url=m/Eqq179.png]Afbeelding[/url] ]

Ik ken het onderzoek inderdaad niet, daarom vraag ik er ook achter dat ik dat eerst wil lezen. Die screenshot geeft mij geen extra informatie en het abstract dat je gedeeld hebt zegt mij ook niets meer ivm het stappen in mul zand ipv op harde bodem. Ik heb het niet over de laser, daar geloof ik absoluut wel in, anders zou ik het voor mijn merrie ook niet hebben toegepast. Ik heb gewoon erg grote vragen bij heel snel die pezen toch alweer best zwaar belasten.
Bij boxrust is duidelijk gebleken dat de pezen wel genezen maar daarna niet sterk genoeg blijken te zijn. Daarom is dat veranderd naar tijdig beginnen stappen op harde bodem om zo de pezen te stimuleren om weer te herstellen. Harde bodem is goed gebleken omdat deze stabiel en recht is en dus geen extra belasting geeft aan de pezen. Daarnaast zorgt de trilling er ook voor dat de doorbloeding nog beter gestimuleerd wordt. (daarom worden er ook trilplaten en ice vibes gebruikt). Die verandering is onderbouwd. Ik wil dus graag ook de onderbouwing weten waarom in mul zand stappen beter zou zijn tijdens de revalidatie dan op harde bodem. En dat heb ik tot nu toe nog nergens gelezen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:53

Shauniraquel schreef:
pol1 schreef:

Letterlijk het volgende:
"De revalidatie van een peesblessure is een combinatie van behandelen, controleren en daarmee een zorgvuldige opbouw van arbeid/training aanbieden. Dit traject maakt een genezing succesvol.
Ik heb al aangegeven dat lasertherapie wel degelijk een complementaire functie heeft. Naar onze mening zal het toepassen van laser een onderdeel zijn van het totaalplaatje wat je het paard aanbiedt. Vanuit onze ervaring heb ik adviezen gegeven over keuzes van behandelen waarbij ik ook een goed beeld van het herstelverloop heb en het uiteindelijke resultaat."

gekopieerd uit mijn mail :+

Hij heeff alleen geen laser....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:17

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:12

Janneke2 schreef:
Pubmed geeft een serie hits op photobiomodulation, vroeg 'tendon' toe als zoekterm, dan beperkt het zich tot 5 hits.
Deze 3 vond ik wel leuk, een noemt 'adverse reactions'.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27624782

Photobiomodulation and eccentric exercise for Achilles tendinopathy: a randomized controlled trial.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26610637

Dank voor je bijdrage, leuk!
Eerste onderzoek gaat over low level laser therapy, kun je echt niet vergelijken met high power laser.
Tweede onderzoek meldt niet wat de oefentherapie was, wat het verschil was tussen 1 en 2, en welke laser er is gebruikt. Jammer, want zo weet je eigenlijk nog niks. Aanvulling welkom; ik kan niet op pubmed, dus kan alleen abstracts zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:04

...ik heb van een aantal de abstracts gelezen en van nog veel meer de titels.
Met 'tendon' als zoekterm kreeg ik erg weinig studies - lekker overzichtelijk, maar dus nul 'equine tendoñ' onderzoeken. Uiteraard kun je vertaalslagen maken vanuit ratten - maar het gegeven dat een paard zijn/ haar benen/ pezen blijft belasten wordt zo niet meegenomen.

Rover77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:07

Toevallig heb ik juist dit traject doorlopen... Mijn merrie is gediagnosticeerd met een scheur in de diepe buigpees. Dit is gebeurd via een MRI omdat via een echo niets te zien was. Deze blessure zit te diep om hem op echo te zien.

Ik had de keus tussen behandelen met PRP, wat uiteindelijk niet ging, omdat er op de echo niet te zien was waar de blessure zich bevond, of behandelen dmv een intensieve HPLT. Ze heeft juist twee weken in de kliniek gestaan om daar behandeld te worden. Ik kan er nu nog niet veel van zeggen, maar zie wel al een positieve vooruitgang. Ze loopt weer goed, krachtig en is niet te houden aan de hand. Ik zie aan haar dat het goed met haar gaat en dat ze nu weer energie heeft voor zichzelf ipv voor de pijn...

Ik zou het zeker in gedachten houden..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:11

Sterkte - dat is een lastige fase bij peesblessures !
Het is fijn als je dier geen pijn meer heeft, maar als dier -van - beweging wil het dier haar benen strekken en wat al niet...!

Rover77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:23

Dankje! Het is op het moment erg lastig om haar een beetje in toom te houden... Ze wil zo graag, maar mag niet veel... Ik sta dan ook een beetje sceptisch tegenover het feit een paard in het mulle zand te laten bewegen na een peesblessure... We zijn nu volgens een stapschema aan het lopen en ze staat een paar uurtjes per dag in een afgescheiden gedeelte van de paddock. Ze moet toch wel naar buiten vind ik...

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:37

Kirsten77 schreef:
Toevallig heb ik juist dit traject doorlopen... Mijn merrie is gediagnosticeerd met een scheur in de diepe buigpees. Dit is gebeurd via een MRI omdat via een echo niets te zien was. Deze blessure zit te diep om hem op echo te zien.

Ik had de keus tussen behandelen met PRP, wat uiteindelijk niet ging, omdat er op de echo niet te zien was waar de blessure zich bevond, of behandelen dmv een intensieve HPLT. Ze heeft juist twee weken in de kliniek gestaan om daar behandeld te worden. Ik kan er nu nog niet veel van zeggen, maar zie wel al een positieve vooruitgang. Ze loopt weer goed, krachtig en is niet te houden aan de hand. Ik zie aan haar dat het goed met haar gaat en dat ze nu weer energie heeft voor zichzelf ipv voor de pijn...

Ik zou het zeker in gedachten houden..

Kirsten bedankt voor je bericht! Waar wordt je paard behandeld? En hoe vaak is ze behandeld met de HPLT? Ik hoop voor je dat ze goed hersteld!

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:46

Tot op heden is er nog geen enkel sluitend bewijs welke de bovengenoemde therapieën onderbouwt. De enige methode om peesweefsel op de juiste wijze te laten genezen is excentrisch rekken dmv aanspannen van de spier. Helaas kunnen wij dat het paard niet vragen om te doen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:48

Equinedn schreef:
Tot op heden is er nog geen enkel sluitend bewijs welke de bovengenoemde therapieën onderbouwt. De enige methode om peesweefsel op de juiste wijze te laten genezen is excentrisch rekken dmv aanspannen van de spier. Helaas kunnen wij dat het paard niet vragen om te doen.

Er is vorig jaar een onderzoek gepubliceerd op 150 paarden met High Power laser.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:11

zeg maar waar

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:12

Equinedn schreef:
zeg maar waar

Jij bent toch overal zo overtuigd van je gelijk? Zoek het maar op. Kleine tip: het abstract staat hier ook ergens.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:26

Even een update van onze oude merrie. Een week na de PRP behandeling toonde de scan aan dat het gat zo goed als dicht is, en de veearts was heel blij met het verloop. Ik zal je op de hoogte houden mocht je interesse hebben TS! Jij al enig idee wat je gaat doen?

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:45

zeer wetenschappelijk antwoord janderegelaa. Aan abstracts heb ik niets, kun je je niet aan beoordelen hoe het onderzoek is uitgevoerd enz.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:07

Equinedn schreef:
zeer wetenschappelijk antwoord janderegelaa. Aan abstracts heb ik niets, kun je je niet aan beoordelen hoe het onderzoek is uitgevoerd enz.

Aan de hand van het abstract kun je het onderzoek vinden. Succes!

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:19

Als alle hierboven genoemde therapieën werken zoals beweert wordt dan zou het probleem pees opgelost zijn. Toch komt dit onderwerp iedere keer weer terug. De conclusie kan alleen maar zijn dat dat niet zo is.