Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Wat te lange steunsels kunnen aanrichten, dissectie hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:14

@Fransje. Daar zit helemaal geen kraakbeen. :D :D Wat je daar ziet is een klein deel van het straalkussen. Een zachte vetachtige substantie bedoeld als schokabsorbtie van de hoef. Daarnaast (richting buitenkant) zit dan de straallederhuid en weer daarnaast de zoolopperhuid. Aan de binnenzijde van het straalkussen zit de slijmbeurs.
Voor de geinteresseerden zeer uitgebreide omschrijving op onderstaande site:
http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/ho ... #doorsnede

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:27

Hetgene wat ik kraakbeen noem (en waar de pijltjes staan) zit zit ter hoogte van de kroonrand, dat is toch geen straalkussen?

Even gekopieerd vanaf je link:

Kraakbeen
Twee stukken kraakbeen lopen boven en onder de kroonrand in de hoef verder naar voren en naar achteren tot op de hoefbal. Zij zijn met ligamenten aan het hoefbeen, kroonbeen en kootbeen bewstigd. Ze liggen over de hoefbeentakken en dienen als verlenging ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:28

En hoe kijken jullie er dan tegenaan als een paard járenlang best belabberd bekapt is...
Lange steunsels(overgroeid), enzovoorts...
En hoppa HKO...en natuurlijk bekappen is de laatste periode geweest (10 maand)en heeft geen mm verlichting gebracht?

De mijne heeft dus zware HKO en artrose ook al.
13 jaar.
Ik ga dus wel over op speciaal beslag.

Had dit "voorkomen" kunnen worden als hij van jongs af mooi bekapt was?
Want ik denk zelf dat natuurlijk bekappen te laat gekomen is, dat de ellende al aangericht was..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:34

Anoniem schreef:
En hoe kijken jullie er dan tegenaan als een paard járenlang best belabberd bekapt is...
En hoppa HKO...en natuurlijk bekappen is de laatste periode geweest (10 maand)en heeft geen mm verlichting gebracht?

13 jaar.

Want ik denk zelf dat natuurlijk bekappen te laat gekomen is, dat de ellende al aangericht was..

Dan heb je de verkeerde bekapper gebeld. Mijn vorige bekapper heeft zo veel verwaarloosde hko-patiënten er weer bovenop geholpen. Die galopperen weer vrolijk in het rond.

De ene bekapper is de andere niet. Zelfde als met smeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:35

De mijne staat enorm goed bekend.
Ik geloof er gewoon niks van, dat het 'te genezen is'.
Zeker niet nu ik rontgen heb gezien.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:35

Dat kan je volgens mij niets van zeggen Darkchrystal. Dan zou je gericht langdurig onderzoek moeten gaan doen aan grote groepen paarden die je onder dezelfde omstandigheden houdt, en die je gedurende jaren verschillende vormen van hoefzorg aanbiedt. Die kennis ontbreekt gewoon op dit moment, en dus trekken mensen conclusies op basis van een enkel of een paar gevallen.

Ik ken paarden met HKO die wel altijd netjes bekapt zijn geweest. En paarden met artrose in de voeten die ook altijd netjes bekapt zijn.

Zie het verhaal van Babootje hierboven m.b.t. oorzaken van HKO. Erfelijkheid speelt ook zeker een rol daarin. Met goed bekappen kan je het dan misschien uitstellen en langer beheersbaar houden, maar niet voorkomen, helaas.

Sterkte met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:37

Dankje.
Ik geloof namelijk niet in 'genezen' van HKO. Het is gewoon kapot daarbinnen.
Hoogstens verlichten. En dat heeft natuurlijk bekappen helaas bij de mijne niet (meer)kunnen brengen.
Dus ik, anti ijzer als ik ben, ga aan t speciaal beslag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:41

Hoefkartolontsteking is een soort verzamelnaam voor problemen in het hoefkatrolgebied en geen specifieke aandoening. Kan dus verschillende oorzaken hebben en mogelijk kan een deel daarvan genezen en een deel niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:42

Ja daar zou je misschien een punt kunnen hebben. Ook wel hoe snel je erbij bent wellicht.
Of wat er precies kapot is?
Kapot bot kan je door bekappen niet heel maken tenslotte. Pijn aan een pees wellicht wel, althans, daar geloof ik zeker wel in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:52

fransje23 schreef:
Hetgene wat ik kraakbeen noem (en waar de pijltjes staan) zit zit ter hoogte van de kroonrand, dat is toch geen straalkussen?

Even gekopieerd vanaf je link:

Kraakbeen
Twee stukken kraakbeen lopen boven en onder de kroonrand in de hoef verder naar voren en naar achteren tot op de hoefbal. Zij zijn met ligamenten aan het hoefbeen, kroonbeen en kootbeen bewstigd. Ze liggen over de hoefbeentakken en dienen als verlenging ervan.

Afbeelding

Als je de dwarsdoorsnede ziet van de hoef, zie je het dat het straalkussen (20 en 21) een stukje doorloopt naar voren.
Neem je de doorsnede in de lengte op de plaats waar TS hem laat zien, dan zie je er nog net een stukje van.

Kraakbeen komt vooral voor aan de uiteinden van botten. Het ligt als een soort bekleding over het oppervlak van de gewrichten. Heeft als functie de botten makkelijk langs elkaar schuiven, het vermindert de wrijving en zorgt ervoor dat omliggend weefsel niet beschadigt. Kraakbeen moet je dus zoeken in de binnenste structuur van het hoefgewricht.

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:11

Het hoefkraakbeen, de takken van het hoefbeen" van kun je voelen net boven de kroonrand. Bij een verbening voel je dat het bijna niet meegeeft en bij gezonde kraakbeen kun je de flexibiliteit voelen.

Er zit natuurlijk ook kraakbeen op andere plekken zoals bij de gewrichten maar dat is niet wat ik bedoel!

Zie ook bijvoorbeeld: http://hoofcare.nl/eisen-van-een-hoefbe ... beenderen/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:17

Anoniem schreef:
Ja daar zou je misschien een punt kunnen hebben. Ook wel hoe snel je erbij bent wellicht.
Of wat er precies kapot is?
Kapot bot kan je door bekappen niet heel maken tenslotte. Pijn aan een pees wellicht wel, althans, daar geloof ik zeker wel in.

Je kunt wel veel doen aan het voorkomen van HKO door in alle eerder genoemde omstandigheden de meest optimale te kiezen.
Er is wel onderzoek gedaan naar de invloed van voeding op de kwaliteit van het straalbeen (dan spreken we nog niet van HKO). De kwaliteit van het straalbeen kan op 3-jarige leeftijd al worden bepaald. Zo weten we dat voeding een component is.
En verder kun je dus veel doen aan het management van je paard. Niet overbelasten / te zwaar trainen. Correct rijden (dus niet op de voorhand laten lopen). Rijden op een betrouwbare bodem. Goede voetverzorging etc.
Maar aan de erfelijke component kun je niet veel doen.

Heeft het paard eenmaal HKO kun je door alle genoemde omstandigheden optimaal te maken mogelijk toch de ontsteking (die de veroorzaker is van de pijn) de baas worden.
Sommige paarden met een klasse 3 of 4 op het straalbeen zijn niet kreupel en andere wel. Dan is het de vraag hoe dat kan.
Zo kunnen paarden met HKO bijvoorbeeld "genezen" door gerichte training. Dan is de oorzaak niet weg nmaar is men wel de onsteking (de veroorzaker van de pijn) de baas.
Je kunt met goed management dus zeker heel wat doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:28

Voor een hoop mensen inderdaad intresant om eens te zien hoe een hoef er van binnen uit ziet.
Er allerlei ideen aan vast knopen is dan weer gevaarlijk.

Beweren dat iedereen kan leren bekappen is volgens mij nou juist de grootste fout die er gemaakt kan worden.
Voor goed kappen moet je oog hebben.
Je ziet het paard lopen, ziet de slijtage op de hoef en naar aanleiding daarvan bekap je de hoef zo dat het paard optimaal kan lopen.
Als de smid is geweest zou het paard dus het beste moeten lopen van de hele periode tussen het bekappen in.

Heb je redelijke hoeven en een redelijk correcte stand is het allemaal nog niet zo ingewikkeld al blunderen daar nog zat eigen kappers mee.
Moeilijker wordt het als je jong spul, veulentjes van een week/paar weken oud soms, moet gaan corrigeren.
Of paarden met afwijkende standen en daarbij afwijkende bewegingen zo moet bekappen dat ze zo min mogelijk last hebben.
En vaak is dan een ijzertje nodig om te zorgen dat de afwijking niet te snel terug komt.

Smeden die slecht kappen , proberen vaak met ijzers te verdoezelen.
Die duwen gewoon een heet ijzer lang genoeg op de hoef tot dat de hoef smelt en het ijzer vervolgens past, lekker makkelijk, maar zo slecht voor de hoef.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:38

spatter schreef:
Die duwen gewoon een heet ijzer lang genoeg op de hoef tot dat de hoef smelt en het ijzer vervolgens past, lekker makkelijk, maar zo slecht voor de hoef.

Dit is baarlijke nonsens.
Praktisch gezien gewoon onmogelijk, hoe plastisch denk je dat een hoef wordt van wat oppervlakkige hitte?
Wat hoefsmeden wel doen is een heet (niet gloeiend) ijzer even aanleggen, om te zien waar nog wat afgehaald moet worden, het hoorn verkleurt waar contact is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:00

Interessant topic TS! Ik zou wel vaker dit soort plaatjes met uitleg willen zien! :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:05

@Fransje, waar het kraakbeen in de doorsnede dan precies te zien is, kan ik je ook niet vertellen. Ik ben ook geen DA :D :D Mogelijk kan JaBa dat wel. Aan haar bijdragen hier op bokt te zien lijkt ze heel goed te weten waar ze het over heeft.

Als het hoefkraakbeen verbeent misvormt het het hoefbeen. Dan moet je het me dunkt ook wel daar in de buurt zoeken. Als er sprake is van verbening, afhankelijk van de ernst, kun je dat idd door het zachte weefsel heen voelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:28

Anoniem schreef:

13 jaar.

Het is een proces. Ik zie hier dieren die niets doen en oud zijn steeds beter en leniger worden. Dat gaat niet even in een jaar maar duurt lang. Een ervan is kapot door trauma, zere rug en vier benen kreupel. Loopt er al jaren mee. Maar gaat toch steeds beter en heeft al een aantal keer vrijwillig over een hindernis gesprongen in een lollige bui. Ik jaag er dan niet achteraan maar zij vind dit dan gewoon grappig. Eerder bleef ze meters uit de buurt van een balk en had duidelijk last bij het opstappen van een drempel oid.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:37

leuk en leerzaam om te zien!
Mijn fjord liep ook flink kreupel/gevoelig omdat zijn steunsels te lang waren.
Ik snij ze nu elke paar dagen bij en sindsdien loopt hij goed :o

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:51

Kuggur schreef:
spatter schreef:

Dit is baarlijke nonsens.
Praktisch gezien gewoon onmogelijk, hoe plastisch denk je dat een hoef wordt van wat oppervlakkige hitte?
Wat hoefsmeden wel doen is een heet (niet gloeiend) ijzer even aanleggen, om te zien waar nog wat afgehaald moet worden, het hoorn verkleurt waar contact is.

Heb het in het verleden vaak genoeg gezien.
Goed heet ijzer stevig tegen de hoef houden en als je dat wat langer doet, duw je het ijzer gewoon wat de hoef in.
Al die rook en stank komt niet voor niks.
Inderdaad, een goede smid tipt alleen even om te kijken of het klopt , een slechte smid duwt dat ijzer er even flink heet en hard tegen.
Bij een goede smid is er nauwlijks rook, bij een slechte zie je het paard soms niet eens meer staan, zo blauw.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:17

Babootje schreef:
Als het hoefkraakbeen verbeent misvormt het het hoefbeen. Dan moet je het me dunkt ook wel daar in de buurt zoeken. Als er sprake is van verbening, afhankelijk van de ernst, kun je dat idd door het zachte weefsel heen voelen.

De takken van het hoefbeen kun je sowieso, net boven de kroonrand, voelen ook als ze niet verbeend zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:21

Ok, strasser.
De naam ken ik absoluut, ik weet ook dat het niet positief schijnt te zijn.
Maar laat eens een voorbeeld zien wat jij anders doet tov de strasser methode?
Ik heb net gegoogled maar kom daar niet uit, ik wil graag een plaatje zien eigenlijk.
Mag ook via pb eventueel. :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:21

Spatter, wat ik nog steeds niet snap waarom mensen nog steeds zo onder de indruk zijn van het magische bekappen...komt dat door de arrogantie van de hoefsmeden?

Denk jij nog echt dat je elke 3 weken een volkomen nieuwe hoef moet gaan vormen?

Als je je meer verdiept in het magische fenomeen bekappen, zal je merken dat het helemaal niet eng en bijzonder is.

Maar je denkt in eerste in stantie wel als je een dode voet in je handen krijgt, want wat je dan ziet wat die paarden is aangedaan dan kan kk mij voorstellen dat je dat denkt.

Hoop toch van ganzer harte dat er geen bokker rondloopt met zo een paard die dergelijke voeten heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:30

moonfish13 schreef:
Ok, strasser.
De naam ken ik absoluut, ik weet ook dat het niet positief schijnt te zijn.
Maar laat eens een voorbeeld zien wat jij anders doet tov de strasser methode?
Ik heb net gegoogled maar kom daar niet uit, ik wil graag een plaatje zien eigenlijk.
Mag ook via pb eventueel. :j

Strasser snijd de zool hol en snijd steunsels heel diep weg. Natuurlijk bekappen maak je ze alleen niet dragens/gelijk met de zool. In de zool wordt niet gesneden

Achterhoefje van mijn pony, zelfde manier zoals ts ook bekapt
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:48

Er is niks magisch aan goed bekappen maar het is wel een vak, net als een goed timmerman.
Iedereen kan ergens een spijker inslaan en wat plankjes monteren maar dat maakt je nog niet een echte timmervakman.

Dan krijg je weer smeden die zich orthopedisch smid gaan noemen, alsof iedere goede smid dat niet is.

En zolang mensen nog zeggen dat hun paard pas lekker loopt , 2 weken na de smid is geweest, geeft dat aan dat er weer een knoeier bezig is geweest.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:22

Maartje, bedankt voor je moeite om te reageren.
Als ik jou foto zie zie ik weinig verschil met hoe ik zelf bekap.
Nu bekap ik niet natuurlijk, maar ik heb het streven de zolen en stralen met rust te laten en enkel wat weg moet weg te halen.
Bij mijn pony houdt dat in stralen licht bijhouden, anders krijgt hij kiertjes waar zich rotstraal in kan vormen.
Steunsels bekap ik ook praktisch hetzelfde.
Mijn hoefsmid snijdt meer in de zolen, maar dat vind ik vrij logisch als je 1x per 6 weken bekapt, anders redt je de zes weken niet bij mijn pony.
Inmiddels komt hij nooit meer want het gaat gewoon lekker zo.
Zelf bekap ik dus echt op gevoel, globaal gelezen en ik doe wat ik logisch vind en wat ik vind passen bij mijn pony.
Verder houdt ik qua stand echt aan waar hij het al jaren goed op doet, maar inmiddels krijg ik geregeld complimentjes over zijn mooie hoefjes.
Het is uit nood geboren, maar het zelf bekappen bevalt echt goed.