Voor de geinteresseerden zeer uitgebreide omschrijving op onderstaande site:
http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/ho ... #doorsnede
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:En hoe kijken jullie er dan tegenaan als een paard járenlang best belabberd bekapt is...
Lange steunsels(overgroeid), enzovoorts...
En hoppa HKO...en natuurlijk bekappen is de laatste periode geweest (10 maand)en heeft geen mm verlichting gebracht?
De mijne heeft dus zware HKO en artrose ook al.
13 jaar.
Ik ga dus wel over op speciaal beslag.
Had dit "voorkomen" kunnen worden als hij van jongs af mooi bekapt was?
Want ik denk zelf dat natuurlijk bekappen te laat gekomen is, dat de ellende al aangericht was..
fransje23 schreef:Hetgene wat ik kraakbeen noem (en waar de pijltjes staan) zit zit ter hoogte van de kroonrand, dat is toch geen straalkussen?
Even gekopieerd vanaf je link:
Kraakbeen
Twee stukken kraakbeen lopen boven en onder de kroonrand in de hoef verder naar voren en naar achteren tot op de hoefbal. Zij zijn met ligamenten aan het hoefbeen, kroonbeen en kootbeen bewstigd. Ze liggen over de hoefbeentakken en dienen als verlenging ervan.
Anoniem schreef:Ja daar zou je misschien een punt kunnen hebben. Ook wel hoe snel je erbij bent wellicht.
Of wat er precies kapot is?
Kapot bot kan je door bekappen niet heel maken tenslotte. Pijn aan een pees wellicht wel, althans, daar geloof ik zeker wel in.
spatter schreef:Smeden die slecht kappen , proberen vaak met ijzers te verdoezelen.
Die duwen gewoon een heet ijzer lang genoeg op de hoef tot dat de hoef smelt en het ijzer vervolgens past, lekker makkelijk, maar zo slecht voor de hoef.
Anoniem schreef:En hoe kijken jullie er dan tegenaan als een paard járenlang best belabberd bekapt is...
Lange steunsels(overgroeid), enzovoorts...
En hoppa HKO...en natuurlijk bekappen is de laatste periode geweest (10 maand)en heeft geen mm verlichting gebracht?
De mijne heeft dus zware HKO en artrose ook al.
13 jaar.
Ik ga dus wel over op speciaal beslag.
Had dit "voorkomen" kunnen worden als hij van jongs af mooi bekapt was?
Want ik denk zelf dat natuurlijk bekappen te laat gekomen is, dat de ellende al aangericht was..
Kuggur schreef:spatter schreef:Smeden die slecht kappen , proberen vaak met ijzers te verdoezelen.
Die duwen gewoon een heet ijzer lang genoeg op de hoef tot dat de hoef smelt en het ijzer vervolgens past, lekker makkelijk, maar zo slecht voor de hoef.
Dit is baarlijke nonsens.
Praktisch gezien gewoon onmogelijk, hoe plastisch denk je dat een hoef wordt van wat oppervlakkige hitte?
Wat hoefsmeden wel doen is een heet (niet gloeiend) ijzer even aanleggen, om te zien waar nog wat afgehaald moet worden, het hoorn verkleurt waar contact is.
Babootje schreef:Als het hoefkraakbeen verbeent misvormt het het hoefbeen. Dan moet je het me dunkt ook wel daar in de buurt zoeken. Als er sprake is van verbening, afhankelijk van de ernst, kun je dat idd door het zachte weefsel heen voelen.
moonfish13 schreef:Ok, strasser.
De naam ken ik absoluut, ik weet ook dat het niet positief schijnt te zijn.
Maar laat eens een voorbeeld zien wat jij anders doet tov de strasser methode?
Ik heb net gegoogled maar kom daar niet uit, ik wil graag een plaatje zien eigenlijk.
Mag ook via pb eventueel.