Megasus horse runners... jouw mening?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 17:04

Ik zou die vraag aan Megasus Horserunners stellen, daar kan niemand een antwoord op geven hier.

Doordat deze horserunners door velen maar gedeeltelijk gebruikt gaan worden (vele zullen ze er alleen met een buitenrit onder hangen) en toch worden de hoeven gemiddeld om de 8 weken bekapt. Dat de plakkers (het is geen velcro, is een champignonsysteem, geen normaal klittenband) dan voor een jaar voorraad zijn, zou dan wel kloppen natuurlijk.

Anoniem

Re: Megasus horse runners... jouw mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:10

Wat ik niet helemaal begrijp is hoe je de clipjes nog in het 'ijzer' kunt doen als je rondom een rand van het ijzer afgezaagd hebt om het de juiste maat te geven? Passen de clipjes er dan nog wel in?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 17:14

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:28

GamblersCup schreef:
Je haalt alleen van de achterkant wat af om ze op maat te maken. Ze steken rondom een beetje uit zeg maar.
Dat kun je zien op 0:17 sec van dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=cNFkWtngfvM

Dus word de hoef breder. Met een schoen ook natuurlijk maar dan worden ze al minder geschikt voor paarden die wat bodem nauw zijn.
Dan ben ik ook heel benieuwd hoe het blijft zitten als het paard zich zelf aantikt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 17:30

Inderdaad, net als met hoefschoenen. Veel zal het niet zijn, en ik ken heel wat paarden die nauw zijn die gewoon op schoenen lopen. Als ze zó nauw zijn dat de hoeven letterlijk tegen elkaar aan komen moet je je afvragen of dat dier überhaupt nog wel moet lopen denk ik... lijkt me dus geen enkel probleem. Ze kunnen er niet op gaan staan.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:38

Ik ben heel benieuwd naar dit concept!
Vooral voor de haflinger.. hoefschoenen gaan snel draaien door zijn steile hoeven en ijzers trapt hij er telkens onderuit.. dit zou een mooie oplossing zijn!

Mijn draver twijfel ik over.. we rijden niet abnormaal veel, maar hij slijt zijn gewone ijzers heel snel (schuin) af.. ben bang dat ik met dit systeem alsnog iedere 8 tot 10 weken nieuwe nodig heb.. maar vind het wel het proberen waard..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:43

Tot wanneer loopt de pre-bestelling? Ik hoop eigenlijk dat ze op de equitana staan zodat ik ze eens kan bekijken.
De enige hoefschoenen die perfect zaten waren de marguisen maar ik vind ze zelf niet zo fijn werken en nogal lomp.
Ik neig nu naar de scootboots of toch weer fusions.
Of hierna nog een rondje ijzers....bevalt me wel, lekker makkelijk ff :o

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:48

Ik kan die pre order/kick starter niet vinden.. iig niet de kosten ervan enz.. kan ik dat pas na 8 oktober zien?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:49

Dit zijn nou topics waar ik heel blij van wordt :))
Hier ook een pony met brokkelvoetjes en verleden HKO.
Heeft al eens hoefschoenen ( op maat vanwege de brede hoeven ) gehad, maar na wat defecten en geen reacties van de leverancier, zijn we daarmee gestopt en lopen we nu keurig in de berm of graskantjes.
Ik denk dat deze nieuwe manier van demping een heel goed alternatief voor hem zal zijn.
En volgens mij kan je er ook mee in de sneeuw lopen :jj

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:35

Duhelo schreef:
hoefrubbertjes? :+

Ik ben benieuwd hoe lang zo een ijzer dient mee te gaan. (en dan bv gemeten in het aantal km op de weg, of als het paard ze constant draagt). Ik zag dat er 12 velcro's meegegeven worden voor 2 ijzers, ervan uitgaand dat ze om de 8 weken bekapt worden en de velcro's herplakt, zou dit ok zijn voor een jaar, mogen we ervan uit gaan dat de levensduur ook ongeveer een jaar is?

Het lijkt alsof er 2 velcros per hoef gebruikt moeten worden, dus 4 per keer voor 2 hoeven? 3x vervangen. Dan zou het geen jaar meegaan denk ik?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 18:54

Heb je gelijk in, 2 stuks per hoef. Maar het ligt er natuurlijk ook maar aan hoe hard de hoeven groeien, hoeveel er bekapt wordt. Komt er weinig af, kun je de klittenbandjes laten zitten. Gaat er veel af dan zul je uiteindelijk klittenbandsetjes moeten gaan kopen. Als je runners nog niet versleten zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 18:55

horsies5 schreef:
Ik kan die pre order/kick starter niet vinden.. iig niet de kosten ervan enz.. kan ik dat pas na 8 oktober zien?

De Kickstarter actie komt pas op 8 Oktober, dus dan kun je het pas zien. Maar de prijs voor een set van 2 en een set van 4 wordt al aangegeven.

Edit:

http://horserunners.com/megasus-kickstarter-prices/

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:14

Ahh thanks.. dat is (nu) dus een 70 Euro.. hmm dat is nog best veel.. zeker als ze qua slijtage net zolang mee gaan als een (kunststof) ijzer.. of zou je het meer met een hoefschoen moeten vergelijken qua slijtage? Dan is het een stuk aantrekkelijker

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:17

Zouden ze ook maat minishet hebben met smalle hoefjes?
Dit zou wel interessant zijn, mits het goedkoper gaat uitpakken als hoefschoenen. Ik heb hier in de buurt namelijk alleen maar asfalt om op te mennen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 20:56

Qua slijtage kan hier niemand iets nuttigs zeggen... op de site staat dat ze heel erg robuust zijn... maar stuur je vraag er eens naartoe!

De maattabel is nog niet klaar... ze hebben potentiele klanten een papier met de omtrek van hun pony/paardenhoeven op laten sturen om de maattabel zo groot mogelijk te krijgen. Misschien is die mogelijkheid er nog, stuur jouw mini maatjes toe!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:01

Probleem is wel, hij heeft 3 brede hoeven en 1 smalle haha.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:37

Ik heb het er vandaag nog met mijn smid over gehad, maar die is niet echt weg van het idee. Zijn grootste bezwaar is het kleven van het klittenband: volgens hem zijn de oplosmiddelen in de lijm funest voor de hoefsubstantie. Meteen ook de reden waarom hij niet weg is van plakijzers.
Volgens hem zijn hoefschoenen nog steeds de beste optie, en ijzers wanneer ook dat onvoldoende baat. Hij werkt wel met alternatief en kunststofbeslag (mijn haflinger heeft duplo's) dus daar ligt het niet aan...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 12:57

Raamzicht schreef:
Duhelo schreef:
hoefrubbertjes? :+

Ik ben benieuwd hoe lang zo een ijzer dient mee te gaan. (en dan bv gemeten in het aantal km op de weg, of als het paard ze constant draagt). Ik zag dat er 12 velcro's meegegeven worden voor 2 ijzers, ervan uitgaand dat ze om de 8 weken bekapt worden en de velcro's herplakt, zou dit ok zijn voor een jaar, mogen we ervan uit gaan dat de levensduur ook ongeveer een jaar is?

Het lijkt alsof er 2 velcros per hoef gebruikt moeten worden, dus 4 per keer voor 2 hoeven? 3x vervangen. Dan zou het geen jaar meegaan denk ik?

ohja, twee stuks per hoef.

ik denk dat ik mijn trekpaard haar hoeven eens voor de gein opmeet en doorstuur, zou ze wel durven bestellen in maatje trekpaard, altijd handig als ze voor de koets komen of bij langere ritten over het harde.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 16:36

Fennadev schreef:
Probleem is wel, hij heeft 3 brede hoeven en 1 smalle haha.

Ze schrijven steeds (en ook naar mij in een e-mail) dat er heel veel mogelijk is in overleg. Dus het is vast mogelijk om 1 setje gelijk, en 1 setje ongelijke runners te bestellen ;-)

soesita, ik mag toch aannemen dat ze de lijm aanpassen... het is geen seconde lijm uit de doe-het-zelf zaak. Ze schijnen het zelf ontwikkeld te hebben. Ik schrijf alles op, ik wil binnenkort een e-mail sturen met alle voor mij nog open vragen. Zolang het niet bekend is wat er in de lijm zit en hoe schadelijk of niet schadelijk het is, kijk ik er niet negatief tegenaan. En dat zou een hoefsmid ook niet moeten doen totdat het duidelijk is ;-)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:39

Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden die je krijgt Gambler :j

Ik zou zelf ook wel eens een gedetailleerd filmpje willen zien van het precies aanpassen en aanmeten (en dus ook weer in elkaar zetten van) de runners. Dit omdat het voor mij dus gewoon niet duidelijk is hoe het zit met die clipjes.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 16:50

Er staat toch een filmpje van het passen op? De clipjes klik je in de runners, dan hou je ze onder de hoef, tekent de lengte aan de achterzijde af en voorop waar de twee voorste clipje de hoef raken.
Dan de runners langs de gemarkeerde achterzijde afknippen (niet met een schaar natuurlijk, met een frees? Of hoe heet zo'n ding? :') ) en de klittenbandjes langs de markering op de voorzijde. That's it volgens mij...

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:20

Ik vind ze ook erg interessant, met name voor de trektochten die we wel eens maken. Mijn paard staat op blote voeten, maar met een trektocht zijn we wel eens op ruiterpaden terecht gekomen die volledig volgestort waren met puin, dat was vreselijk voor haar. Dus die runners lijken me heerlijk. De rit van A naar B met goede bescherming, daarna lekker op blote voeten tot de volgende ochtend. Toch veel makkelijker dan schoenen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 17:23

Precies mijn gedachte over deze runners!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:09

Er staat inmiddels weer wat meer informatie op de website. Ik ben echt enorm benieuwd hoe ze in de praktijk gaan bevallen. Hoop echt dat de kickstarter gehaald gaat worden, het is een interessant concept wat potentieel wat nadelen van bestaande oplossingen kan ondervangen.

http://horserunners.com/faqs/

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:20

Chips -O- Ik heb geen creditcard.. Dat betekend dat ik niet eens 1 setje kan kopen.. Dat is jammer zeg.