Renpaard en zijn hoeven. HELP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shalimar

Re: Renpaard en zijn hoeven. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:18

Ziet er goed uit die ijzers, daar gaan jullie plezier van hebben! Wat een opluchting he? Ik ken het. Komt wel goed hoor, al is het structureel op dit ijzer. Je hebt iig een goede optie nu!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:36

Ziet er goed uit, je nieuwe beslag, hopelijk blijft het goed zitten.
Is dit een gewoon ijzer wat geplakt zit?
Ik ken zelf alleen dit plakbeslag:
http://www.greendistance.nl/plakbeslag
Maar misschien werkt dit net zo goed.
Veel succes iig.
Laatst bijgewerkt door fannetje op 28-08-16 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:47

Je hebt heel veel soorten plakijzers

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:58

Wij hebben plastic ijzers van Imprint, met een opstaande rand zodat de hoef dus ook 'in' het ijzer staat en niet alleen erop. Deze rand wordt met heet water buigbaar gemaakt en dan kan het ijzer worden vastgelijmd. Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 20:00

fannetje schreef:
Ziet er goed uit, je nieuwe beslag, hopelijk blijft het goed zitten.
Is dit een gewoon ijzer wat geplakt zit?
Ik ken zelf alleen dit plakbeslag:
http://www.greendistance.nl/plakbeslag
Maar misschien werkt dit net zo goed.
Veel succes iig.

Die zien er goed uit Fannetje! Wij hebben plastic ijzers van Imprint. Ik woon niet in Nederland en heb verder geen onderzoek gedaan, heb mijn smid gewoon degene die hij wilde laten bestellen. Ik weet dus niet eens wat er nog meer verkrijgbaar is hier :+

Ik hoop het ook, bedankt!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 20:03

Shalimar schreef:
Ziet er goed uit die ijzers, daar gaan jullie plezier van hebben! Wat een opluchting he? Ik ken het. Komt wel goed hoor, al is het structureel op dit ijzer. Je hebt iig een goede optie nu!

Zeker een oplichting! Net gelongeerd en hij liep zoveel beter dan op de filmpjes van vorige week (in volg topic)! Ik ben niet 100% tevreden met lijmijzers maar dit is ook maar tijdelijk en iets beters wist ik gewoon ook even niet. Wél wist ik dat er IETS moest gebeuren :') dank je wel!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 00:10

Hou er zeker rekening mee dat ik me kan vergissen, want enkel uit een foto een advies gaan geven is vaak heel moeilijk, je ziet via een foto toch niet echt het hele plaatje.
Maar naar mijn mening zou er van de hielen toch nog wel een stukje af mogen, die lijken me een klein beetje ondergeschoven en dit zou beter worden als ze net iets korter gezet worden.

woepsie90 schreef:
In mijn topic, zie onderschrift, staan foto's en filmpjes. Hierbij alleen de foto's.
Let op: de vloer in zijn stal is niet vlak omdat er geen beton is gestort (vandaar de rubbermatten). Er zitten wat brede maar niet hoge hobbels en bobbels in zijn vloer.

Voorhoeven
[ [url=m/ua4l66.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rechtvoor
[ [url=m/cqtm03.jpg]Afbeelding[/url] ]

Linksvoor
[ [url=m/kwjaRB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn houding tijdens het hooi eten
[ [url=m/sb2wxt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik voelde geen hartslag, het was ook niet warm(er). Zijn zool heb ik geprobeerd in te drukken (het V gedeelte), dit voelt als hard leer.

Filmpjes, zie onderschrift!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 16:01

Update
Helaas, lijmijzers zijn het toch ook niet -O-

Vorige week donderdag toen ik op vakantie was verloor hij voor het eerst zijn lijmijzer. Toen zaten ze er amper drie weken op. Gelukkig had zijn vakantie verzorger hem gevonden en de smid gebeld dus Harvey de stal in en de smid is de volgende ochtend gekomen om het ijzer er weer onder te lijmen.

Nu is hij ergens gister of vanmorgen weer zijn lijmijzer verloren. Helaas heb ik nog geen mogelijkheid gehad om de wei te doorzoeken, ik hoop dat ik 'm terug vind. Tot die tijd staat Harvey dus weer op stal. De smid kan pas komen als we weten of ik het ijzer heb gevonden. Zo niet, dan moet hij er eerst weer eentje bestellen en dat duurt een paar dagen...

MAAR.
Zijn hoeven zijn ZO zacht en de hoefwand is ZO dun dat gewone ijzers niet goed blijven zitten. Hooguit twee weken (uit ervaring). Vandaar de rustperiode met lijmijzers, dit wilde we drie maanden aankijken. Heb ook zijn voer aangepast hierop, met biotine en zeewier etc. Maar lijmijzers doen het dus ook niet voor ons.

Hij kan amper lopen, zie filmpje. Dit was vanmorgen.
Dit is op het pad van de wei naar stal. In de rijbak liep hij ook zo kreupel, en op asfalt ook. Heb beide getest. Op elke ondergrond loopt hij goed kreupel.

Wat nu? Toch maar hoefschoenen voor de voorste hoeven?
Ik ben dit gezeur zo zat |( het is echt moeilijk om je paard zo te zien...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:09

Wat balen dat het niet blijft zitten.
Mijn merrie loopt net zo kreupel als ze een voorijzer kwijt is.
Idd dan toch maar hoefschoenen? Vind hem op het filmpje met de hoefschoenen ook niet helemaal zuiver lopen maar het is beter dan niets.
Alleen misschien omslachtig met telkens uit- en aandoen om over het pad te gaan (24/7 omlaten gaat niet lukken vrees ik).
Of is er anders een mogelijkheid om hem in een andere paddock te zetten zodat hij niet over dat pad moet?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:50

Of aan de hoefschoenen of toch ander type plak/lijm-ijzer proberen.
Het lijkt me namelijk dat deze maar een hele korte opstaande rand hebben, dus niet veel "grip" op de wand hebben.
Die van greendistance hebben een soort kraag die je er aan vastmaakt, lijkt me beter vastzitten dan deze.
Lastig hoor zo, ik moet zeggen vind dat hij ook wel erg gevoelig loopt zo zonder ijzer. Is er niet meer aan de hand?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 16:59

Thioro schreef:
Wat balen dat het niet blijft zitten.
Mijn merrie loopt net zo kreupel als ze een voorijzer kwijt is.
Idd dan toch maar hoefschoenen? Vind hem op het filmpje met de hoefschoenen ook niet helemaal zuiver lopen maar het is beter dan niets.
Alleen misschien omslachtig met telkens uit- en aandoen om over het pad te gaan (24/7 omlaten gaat niet lukken vrees ik).
Of is er anders een mogelijkheid om hem in een andere paddock te zetten zodat hij niet over dat pad moet?

De hoefschoenen van het filmpje paste hem niet goed, veel te wijd dus het schuifde. Had er zelf vilt voor erin geknipt maar hielp ook niet echt. Die schoenen had ik toen geleend om de tijd te overbruggen totdat de lijmijzers binnen waren.

Er is wel een andere weide maar dan staat hij weer zo alleen. En dan is het pad er nog steeds helaas, maar wel een stuk korter... Ga er eens over nadenken. Moet ook de staleigenaar aan mijn kant krijgen daarmee ;)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 17:00

fannetje schreef:
Of aan de hoefschoenen of toch ander type plak/lijm-ijzer proberen.
Het lijkt me namelijk dat deze maar een hele korte opstaande rand hebben, dus niet veel "grip" op de wand hebben.
Die van greendistance hebben een soort kraag die je er aan vastmaakt, lijkt me beter vastzitten dan deze.
Lastig hoor zo, ik moet zeggen vind dat hij ook wel erg gevoelig loopt zo zonder ijzer. Is er niet meer aan de hand?

Ik hoop het niet! Heb er nu twee hoefsmids naar laten kijken en beide zeggen: te zacht en te dun... Hoor niks over bevangenheid oid. Dus lijkt me dan niet. Toch?

De Imprint lijmijzers hebben wel een opstaande rand maar ongeveer een cm geloof ik. Zal is googlen op die van Green Distance! Dank je!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:17

Arme Harvey! :(

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:12

Mijn merrie liep ook zo zonder voorijzers in het begin, ik denk niet dat er perse meer aan de hand is. Dan zou ze in mijn beleving ook niet goed lopen met de lijmijzers. Maar ik ben geen smid natuurlijk. Als ze op elke ondergrond zo loopt zijn hoefschoenen eigenlijk ook geen optie. Want die kun je er moeilijk om laten zitten. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt. Helpt dat spul om de hoeven harder te maken nog wat?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 19:18

dittaswart schreef:
Mijn merrie liep ook zo zonder voorijzers in het begin, ik denk niet dat er perse meer aan de hand is. Dan zou ze in mijn beleving ook niet goed lopen met de lijmijzers. Maar ik ben geen smid natuurlijk. Als ze op elke ondergrond zo loopt zijn hoefschoenen eigenlijk ook geen optie. Want die kun je er moeilijk om laten zitten. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt. Helpt dat spul om de hoeven harder te maken nog wat?

Er zijn hoefschoenen die wel bij weidegang geschikt zijn, meestal medische hoefschoenen. Heb via wat sites al advies gevraagd en twee daarvan adviseren de Equine Fusion. Mijn ruin staat normaal gesproken dag en nacht buiten maar als ik hoefschoenen heb ga ik hem snachts denk ik binnen zetten. Dat gaat sowieso gebeuren rond eind oktober maar nu doe ik dat maar eerder zodat de schoenen meer overlevingskans hebben ;)

De hoof hardener heb ik nog niet op zijn voorhoeven kunnen gebruiken vanwege de lijmijzers maar op de achterhoeven vind ik ze wel helpen ja! Hij lijkt al wat minder gevoelig te lopepn, na 3x smeren! Hij liep daar niet zo gevoelig op als je ziet met zijn voorhoeven maar bij een verkeerde stap op een uitstekend steentje wilde hij nog wel eens struikelen. Dat ga ik voor voor dus ook gebruiken :D

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:07

Dallmers plakijzers zijn wel echt beter te lijmen denk ik, ik heb er diverse uitgeprobeerd maar de enigen die echt blijven zitten zijn die. Maar je kunt ze er geen tweede keer onder lijmen bij verlies. Maar bij mijn weten kan dat bij niet één plakijzer (of lijmijzer, zoals jij het noemt). Goede lijm is super belangrijk, ik kan glue-u aanbevelen, maar dan wel de gele. Het is een rotprobleem, zulke kwetsbare voeten!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 21:22

Heb afgelopen uren wat onderzoek gedaan en nagedacht.

Morgenochtend ga ik kijken of ik zijn lijmijzer kan vinden. Zo ja, dan gaat die er even opnieuw onder. Kan ik ze niet vinden, dan vraag ik of mijn smid het andere lijmijzer ook verwijderd en twee gewone ijzers eronder slaat. Op die manier kan Harvey dus gewoon naar buiten, met wat voor ijzer dan ook. Beide soorten ijzers kan hij toch niet lang vasthouden, dus dit is puur uit noodzaak. Ik ga uiteindelijk voor hoefschoenen!

Ik ga dus waarschijnlijk de hoefschoenen waarvan ik DENK dat ze passen, bestellen: de Equine Fusion All Terrain maat 14 slim inclusief dampening pads. Daarbij bestel ik ook een Equine Fusion Fit Kit, met meerdere maten. Stel dat de maat 14 slim dan niet past, dan heb ik gelijk andere maten (ook regular) bij de hand om te kijken welke wél past zodat ik daarna in één keer voor de juiste kan omruilen.

Helaas duurt het sowieso een week voordat ze binnen zijn. Ik woon op een eiland naast Engeland en ik bestel ze dus in Engeland. De verzending hierheen duurt vaak enkele dagen, maar dan moet het bedrijf wel snel handelen. Als zij traag zijn met opsturen, dan duurt het zeker langer dan een week.

Hopelijk heeft de smid morgen tijd, dan kan Harvey weer lekker naar buiten. En hopelijk zijn de schoenen snel hier en passen ze! Als ze niet passen moeten de ijzers er helaas langer onder blijven, totdat de échte goede schoenen binnen zijn...

Zucht

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:01

Misschien een gek voorstel. Als je het lijmijzers vindt en er weer onder kunt plakken, en dan zijn voorvoeten inpakken met ducktape?!?
Dan wel op zo'n manier dat je het los kunt knippen. Een soort van hoefschoen wordt het dan.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 13:57

Foto van zijn linker voorhoef. Er zitten lijmresten op en onderste deel is donkerder vanwege nattigheid. Behoorlijk rommelige hoef dus, zo op de foto. Maar toch interessant dacht ik :j

Afbeelding

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:47

Misschien dat ik het gemist hebt maar zit er niet gewoon schimmel in de hoef waardoor hij zo slecht is.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 19:59

Cowgirl schreef:
Misschien dat ik het gemist hebt maar zit er niet gewoon schimmel in de hoef waardoor hij zo slecht is.

Denk het niet, moet dat niet te ruiken zijn?
Vermoeden is dat 24 uur per dag op het land de reden is dat de hoeven zo zacht zijn geworden. Lijmijzer heeft de hoef er ook niet mooier op gemaakt al is hij wel lekker gegroeid.

Deze foto had ik gemaakt om hoefschoenen uit te zoeken maar zo kan je iig de zool zien :)

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:14

Schimmel ruik je niet. Zoek maar eens op whit line disease. Het zal mij niks verbazen als dat de oorzaak is.

Ik ben er momenteel ook mee bezig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:52

Ik ben zelf ook hoefsmid , lesgever paardrijden en Trainer, maar ik denk idd dat je verkeerd bezig bent.
Deze hoeven zien er helemaal niet echt gezond uit hé, juist met het plaatsen van een lijmijzer ga je de boel inpakken en afsluiten van vrije en verse lucht en creëer je als het ware de ideale omgeving tot het kweken van allerlei schimmels en hou je vooral anaerobe bacteriën goed in leven, en dit zijn net dingen die je zeker bij zo'n hoef in deze toestand kunt missen als kiespijn.
Ik zou dus een heel andere weg inslaan als ik jou was.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 22:07

aeolusnr1 schreef:
Ik ben zelf ook hoefsmid , lesgever paardrijden en Trainer, maar ik denk idd dat je verkeerd bezig bent.
Deze hoeven zien er helemaal niet echt gezond uit hé, juist met het plaatsen van een lijmijzer ga je de boel inpakken en afsluiten van vrije en verse lucht en creëer je als het ware de ideale omgeving tot het kweken van allerlei schimmels en hou je vooral anaerobe bacteriën goed in leven, en dit zijn net dingen die je zeker bij zo'n hoef in deze toestand kunt missen als kiespijn.
Ik zou dus een heel andere weg inslaan als ik jou was.

Ik ga de andere weg al in, ben na vier weken de lijmijzers al zat en hoefschoenen zijn onderweg :j De hoefschoenen worden alleen op het land overdag gedragen totdat hij aangegroeid is en daarna doe ik ze alleen op harde ondergrond aan. Mits hij dat aankan, anders gaan er weer gewone ijzers voorraan onder (blootvoets loopt hij momenteel op alle ondergronden kreupel), er vanuit gaande dat de voorste hoeven sterker gaan worden bij het tijdelijke gebruik van de schoenen en rust. Het lijmijzer was aan de onderkant wel open trouwens en bovenaan was vanaf de kroonrand ook zeker 3cm rondom vrij. Dus dat was niet ingepakt zoals jij denk ik bedoeld?

Ik doe erg mijn best om het goede te doen. Eerst dacht ik dat dat lijmijzers waren maar helaas. Ik blijf naar hem kijken, info inwinnen en overleggen met smid, totdat ik echt verbetering ga zien!

Qua voeding krijgt hij al biotine, zeewier en pulp met amper suiker. En we smeren effol hoefzalf en keralix hoof hardener...

Wat had jij in gedachten? Sta open voor tips!

Ps: er hebben twee hoefsmeden naar zijn voorhoeven gekeken en beide zien geen ziektes e.d.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:15