binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 13:08

thnx voor de meedeling zandro.

Over MSM ga ik wat opzoeken.
Ik wou ook filmpjes bekijken van toen ik harley pas gekocht had, of hij daar ook zo stijf oploopt maar heb blijkbaar een heel aantal filmpjes verwijderd :(. Heb alleen foto's van beweging.
MAAR wat ik dan vreemd vind is dat op bokt niemand ooit iets gemerkt heeft terwijl ik al veel filmpjes gepost heb gehad van harley lopend ofzo.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:03

Het zijn ook hele korte filmpjes; kan dus ook zijn dat ik me vergis hoor...
Heb je niet toevallig een langer filmpje, in draf en galop. (niet opgejaagd, maar rustig lopend)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 14:24

nee helaas niet meer. heb de gsm, usb en computer opgeruimd gehad en nutteloze filmpjes weggedaan.

Even op mijn youtube gekeken:
longeren (ook een stukje galop)
https://www.youtube.com/watch?v=PoV0TINSzrU

Oh wacht op de tablet staan ook filmpjes die ga ik eens snel bekijken.
edit: zal eerst opladen worden, batterij is weer 0% (iets mis mee want gaat te snel van 15% naar 0%)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:06

Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 21-07-16 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: binnendoor bekappen wegens patella fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:14

De hele nacht op slot staan kan toch ook niet goed zijn?

Denk goed na wat je met hem wil, en hoe lang je nog van hem wil genieten :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:20

Nee idd Azmay daarom dat ik hem nu ook buiten heb staan.
Ik ben zelfs bang dat door zolang op slot staan er misschien nog meer schade is aan eventueel pezen ofzo?

Stalgenoot die mee op jumping is met de stalbaas heb ik een sms gedaan dat ik Harley vanavond zelf binnen zet (dan kan ik ook zijn medicatie zelf nog onder zijn voer doen).
Als ik de stalbaas zie zal ik ook vragen of er een mogelijkheid is Harley eventueel 's nachts buiten te laten. Zal dan wel alleen zijn zoals hij nu ook staat maar voorlopig misschien ook beter? (niet te veel opgejaagd worden door een ander paard)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:24

Ook weer maar een heel kort moment; maar ik zie de hapering idd.

Heb je niet nog een ander filmpje; niet vertraagd, waarbij hij gewoon rustig draaft en galoppeert?

Zijn er ooit ook foto's van de knie gemaakt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:28

Bij de meeste paarden die dat op jonge leeftijd hebben krijg je het wel weg.
Maar voorwaarden zijn:
Geen box
Rechtuit bewegen aan de hand (dus zonder ruiter) op wisselende ondergrond.
Niet jagen en geen kleine bochten
Heeeel veel tijd en doorzettingsvermogen.

Hoe dan ook eerst een röntgenfoto om haken of ocd aan het gewricht uit te sluiten. Anders moet je namelijk eerst opereren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:36

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 18:04

Mijn zus (die met haar paard dat door camion gezakt was) heeft me een goede arts voorgesteld die ter plaatste foto's maakt van de benen.

Zandro hopelijk is deze goed? Vanuit dit filmpje komt die hapering na die bok naar de haflinger:
https://www.facebook.com/marijke.marico ... 0635666626

Is ook 2x vertragd maar originele snelheid heb ik helaas niet meer.

Heb nog meer filmpjes op tablet gezien ook stap en draf van toen ik hem een week had. maar dat is voor morgen. Nu genieten van de avond met mijn vriend.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:36

Hoi,

Dan kijk ik morgen idd even :) . Ik wil gewoon even kijken wat zijn normale bewegingspatroon is. Zonder gek doen of bochten maken ed. Eens kijken of ik dan ook die stijfheid nog zie.

Ik ben het ook eens met sizzel trouwens. Een knie kan ook blijven haken vanuit een haakje aan het gewricht of een ocd'tje. Veel dierenartsen hebben tegenwoordig mobiele rontgenapparatuur. De priis van een foto valt heel erg mee hoor.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 15:53

inmiddels is de hoefsmid geweest. Heb zelfs niks moeten betalen omdat het alleen zijn linker achtervoetje was die hij moest doen. De rest van de hoeven zag er nog prima uit.
Hij vroeg zelfs of ik ze zelf doe omdat ik zei dat het van december geleden was. Maar ik doe het niet zelf hoor. :P

Zandro ik ga nu met de filmpjes bezig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:11

En heb je de wei al kunnen regelen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 16:19

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 16:19

Oke, ik kon mn reactie niet plaatsen, maar blijkbaar is er een andere reactie verwijderd (hopelijk door de mods?).

Ik vind het wel raar dat de hoeven niet gedaan moesten worden... Van december geleden, dat is al heel wat en het kan in mijn ogen niet dat er dan niets gedaan moet worden aan die hoeven. Als ze niet groeien, heeft hij een tekort aan iets. Maar je zit sowieso met steunsels die weggedaan moeten worden, maar ik heb de indruk dat veel Belgische hoefsmeden niet weten wat dat is... :=

Verder zou ik hem op de wei zetten en dat binnendoor bekappen proberen (dat heb je nu gedaan). En na een jaartje kan je eens gaan evalueren hoe het gaat. Ik ben helemaal geen voorstander van een pony zo vroeg in te rijden, en dan mag je met 100 excuses afkomen, het is niet goed. Maar ik had ook niet anders verwacht toen ik zag dat je een jonge pony gekocht had. Je zei wel dat je hem de tijd ging geven, maar die gaf je hem niet. Ik vind het overigens ook merkwaardig dat hij hier al last van had en dat je er toen niks aan hebt laten doen. Dit komt wel vaker voor bij jonge pony's, maar als je hier onvoldoende aan doet, gaat het zeker niet verbeteren. En als je dan nog eens een veel te jonge pony fout rijdt of longeert, dan heeft dat ook geen nut. Ik zie dus ook geen gespierde pony, dus spieren verliezen zal hij heus niet doen op de wei ;)

Ik hoop dat je goed gaat nadenken wat je volgende stappen zijn. :) Want na die medicijnen zal hij wellicht weer goed lopen, maar als je gewoon weer in je oude gewoonte komt, gaat dit probleem niet verholpen worden. Het gaat zelfs eerder slechter worden.

Zolang op de box blijven is ook echt niet goed. Ga dan weer terug naar je kennissen. Wat maakt het uit wat je vriend zegt? Ik hoop dat hij ook in ziet dat de huidige situatie niet ideaal is en dan hij toch ook het beste voor heeft voor die pony?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 16:22

andere reactie heb ik idd ook gezien gehad en wou erop reageren maar was ineens weg. Denk zelf verwijderd anders stond er een mod-melding.

Hij loopt nu ook goed, vandaag toen ik hem uit de stal haalde wel weer 1 pasje achteruit moeten zetten ivm blokkade maar daarna liep hij weer goed, begin wel stijf maar eenmaal op de wei gaat hij rennen en draven. (grotendeels door de ontstekingsremmer denk ik ook wel)

Ik heb het toen hij jonger was eigenlijk niet echt in de gaten gehad dat hij iets aan zijn been had. Pas in november de eerste keer dat hij echt geblokkeerd zat en dus sleepte kreeg ik het door. En nu door gisteren héél kritisch naar de filmpjes te gaan kijken van vorig jaar.
Maar na januari heb ik het nooit meer gezien dus dacht dat het niet meer zou terugkomen.
Ook vreemd dat het zo plots weer terugkomt en dan zodanig erg dat er een ontsteking bij op zit.

Mijn idee is sowieso rust geven, heb dat op stal ook gemeld aan enkele stalgenoten. En zoveel mogelijk weidegang. Maar liefst eigenlijk bij de kennissen, Harley kent die paarden en dan weet ik ook zeker dat hij dag en nacht buiten staat met vriendjes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 17:18

update:

heb mijn vriend gesproken (hij belde mij toevallig) en hij vind het ok dat ik harley terug bij de kenissen zet. Heb hem de voordelen ervan ook verteld.
Heb ook mijn kenissen gebeld en Harley is welkom bij hen.

Nu alleen mijn stalbaas nog melden dat ik weer weg ga uit voordeel voor mijn pony zijn welzijn.
En een trailer zoeken om Harley te verhuizen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:34

Ga je nu echt weet terug naar de stal waar de broer van de eigenaar de beesten slaat, ze niet goed verzorgt en wat je bijna je relatie gekost heeft :o?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:40

Gun Harley rust, veel rust en laat eventueel foto's nemen zoals er door andere bokkers gezegd is.

Sorry maar heb je je eigenlijk wel ingelezen over hoe of wat het is van een pony/paard te hebben en te onderhouden?
Ieder topic krijg ik meer vraagtekens bij je verhalen, dat ik er zelf kriebels van krijg..
Kennissen die niet goed zijn en je daar vertrokken bent omdat ze niet goed zijn voor de dieren en ook niet voor jou,
dan ga je daar maar terug..net zoals Harley rust willen geven maar dan toch zo vroeg beginnen.
Je gaat nu terug naar af..dan maar een andere (betere) stal zoeken, maar niet naar je kennissen, als ik je eerdere verhalen moet geloven.

Ik denk niet dat ik de enige ben die de kriebels en vraagtekens krijg bij ieder topic van je..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:51

Een paard met zwakke knieen geef je geen rust, die moet bewegen.
Aan de hand zonder belasting kilometers stappen in een goed opbouw schema.
En dan ook echt dagelijks, niet 2x per week.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:52

Sizzle schreef:

ook als hij geen stap kan zetten zoals in dat eerste filmpje?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:56

Zoals hij in het eerste filmpje stapt en niet verbetert zoals TS zegt?
Nee daar zou ik zeker niet op rijden, eerder mee stappen aan de hand.

Snap alleen niet waarom er zolang mee gewacht is alvorens hij binnendoor bekapt word, gezien hij dit al maanden heeft.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:25

Art_Ificious schreef:
update:

heb mijn vriend gesproken (hij belde mij toevallig) en hij vind het ok dat ik harley terug bij de kenissen zet. Heb hem de voordelen ervan ook verteld.
Heb ook mijn kenissen gebeld en Harley is welkom bij hen.

Nu alleen mijn stalbaas nog melden dat ik weer weg ga uit voordeel voor mijn pony zijn welzijn.
En een trailer zoeken om Harley te verhuizen.

Top! *\o/*

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:45

janderegelaa schreef:
Art_Ificious schreef:
Elpharo thnx voor de ervaring te delen. Echter deed ik oefeningen als (aan de hand) achteruit stappen en balkjes draven al echt heel vaak (minstens 1x per week). Ik begrijp dus niet dat de spieren nog steeds zo slap kunnen zijn. Of de spieren zijn verslapt door al meerdere dagen gewoon stil te staan, dit kan natuurlijk ook.

Zolang hij ontstekingsremmers krijgt doe ik niks met hem. Zo'n ontsteking lijkt me ook pijnlijk aangezien hij vandaag écht niet achteruit wou gaan. (Hoor je aan mijn stem in het filmpje ook, beetje paniekerig en gefrustreerd).

janderegelaa Ik wil geen steroïden in mijn paardje pompen, als niks helpt zal zo'n spuit ook alleen maar nadelig zijn en zal inslapen misschien een paardwaardigere oplossing zijn (hopelijk is dit laatste niet nodig).

lowara Heb gezocht en gezocht maar kan nergens je topic vinden hoor. Alleen in 2013 iets van een veulen met verkeerde benen.

Het zijn helemaal geen steroïden...Blisteren gebeurd met jodium. Daardoor krijgt de spier een soort blaar en verkort hij. En dan is het probleem vaak over. Het is een pijnloze behandeling voor je paard en wordt heel vaak in de draverswereld toegepast.

Oeh jij weet duidelijk niet wat blisteren inhoud. Het is juist extreem pijnlijk voor het paard. Het maakt als het waren een brandwond (de blaar).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:14

geerke schreef:
Sizzle schreef:

ook als hij geen stap kan zetten zoals in dat eerste filmpje?

Met een goed opbouwschema, ja dus.
Beginnend met 1x straatje heen en weer.
Anders zal hij daar niet uit groeien.

Inspuiten is ontzettend veel controversie over en moet je niet willen. Je paard kan er ook onbruilbaar door worden. Je induceert namelijk bewust een ontsteking.