White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:27

nee hij staat op blote voeten. van mijn eigen bekapper krijg ik het advise om maar pijnstilling te geven en te wachten tot de wand weer terug gegroeid is. hier ben ik niet zo blij mee. ik snap dat het nu eenmaal weg gesneden moet worden waardoor er geen steun is. maar ik kan mijn paard niet nog een jaar (of langer) op pijnstilling zetten totdat de hoef weer helemaal teruggegroeid is nadat hij herhaaldelijk weg gekapt is en gaat worden.

ik denk dat hij nu op ijzers moet, op zijn minst voor. ookal ben ik daar geen voorstander van

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:37

Wat bij mijn pony goed hielp was dat de hoefsmid eerst de schimmel eruit sneed en dan propolis druppels erop. En zelf vijlde ik de schimmel elke week weer open.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:40

het probleem is nu dat hij zwaar kreupel gaat door het gebrek aan steuk van de wand (hij heft namelijk een aantal KG meer dan het gemiddelde paard)

door de hoefwand nog zwakker te maken riskeer ik een hoefkanteling (wat misschien al het geval is )

propolis schijnt inderdaad te werken. ik gebruik nu formaline en honing in combinatie met absorbine.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:55

Dat klinkt heftig bij jou paard.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:19

@DarkoFoitzik, wat heeft je dierenarts geadviseerd dan?
Onze merrie stond ook op blote voeten, maar it takes what it takes.. en als er dus in het belang van het paard ijzers onder moeten, dan ijzers er onder.
Pijnstillers zijn in deze juist geen geode optie, omdat het paard dan meer gaat doen dan zijn voet aan kan.
Is er daarentegen sprake van kanteling van het hoefbeen, hoefbevangenheid o.i.d. dan zul je wel aan de pijnstillers moeten om m nog enigsinds mobiel te houden

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:47

de DA heft een druk proef gedaan. daarna heft hij nog tegen de hoefwand aangetikt om te kijken waar hij gevoelig is. hij geeft geen krimp terwijl hij normal een ontiechelijke aansteller is. toen hij er tegen aan tikte spoort er zwarte rotzooi tussenuit. het is dus degelijk wel aan het rotten. vandaar dat ik er mee verder ga en het er niet bij laat zitten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 15:20

Zijn hoefjes zijn goedgekeurd, en ik heb niet op mijn kop gekregen. *\o/*
Zijn stand is mooi, knap opgeknapt! *\o/*
Ik zal straks ff uitgebreid posten!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:21

woooohooo tijd voor een feestje

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 15:59

Jaaaaaa! :D *\o/*
Hij kwam aan en ik vroeg: valt het je mee of tegen?
Hij: het valt me mee, je hebt hem netjes opgeknapt!
Zijn stand is goed, achter ook.
Voor is de platte voet zijn graasvoetje door zijn lange benen, maar daar zie je straks bijna niks meer van.
Zijn andere voorhoef hoort dus te stijl te zijn, maar die heb je ook goed neergezet.
Hij was binnen 10 minuten weer weg, het woord white line disease is niet eens gevallen in het gesprek.
Zijn stijlste voetje mag ik bij de hielen laten zakken en inkorten zonodig als hij scheef staat bij zijn knieën, dat had ik nu niet gedaan omdat hij toch kwam.
Het stuk losse wand is trouwens nu helemaal weg aan zijn voorhoef.
De open witte lijnen zijn achter ook volledig uitgegroeid behalve bij de hielen. :D

Dit is het resultaat:

Voorhoeven:
Afbeelding

Afbeelding

Achterhoeven:
Afbeelding

Afbeelding

Standfoto's, hij staat wat raar hoor, das zijn talent. :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vooraanzicht, weg stuk losse wand :D :
Afbeelding

Afbeelding

Toen ik zijn tweede ijzer er voor af had getrokken, niet bekapt want had de smid gemist helaas.
Hij was echt extreem hard gegroeid dus stond voor geen meter op zijn hoeven.
Menig paard schijnt na 12 weken zelfs niet zo te staan als hij stond, en dit was dus na 6 weken, hij had na 4 weken al nieuwe ijzers gemoeten.

Afbeelding

Afbeelding

Dus van:
Afbeelding
Naar:
Afbeelding

Dit kwam er af, zie je duidelijk hoe los het zat:
Afbeelding

*\o/*
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 21-07-16 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 16:16

bertine37 schreef:
Kennen jullie het produkt cleantrax of chloordioxide ?

Ik heb chloordioxide gebruikt bij mijn pony.
MMS is chloordioxide, dat heb ik voor mijn lyme gebruikt en ik had nog.
Ik heb m geregeld in badjes gezet eerste 2 weken.
20 ml in 1,5 liter water gedaan en verdeeld over 4 emmertjes.

Darkofoitzik, ik snap je helemaal. :(:)
Wat een ellende..
Hopelijk kunnen ze bij hoofcare wat doen. :(:)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:18

ziet er heel goed uit hoor. hopelijk komt het nooit meer terug!! ze staat er veel beter op. heel goed gedaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 16:28

:D
Ik denk niet dat het terug komt hoor, hij was toen bewezen niet fit.
Nu wel. :)

Hij heeft trouwens ook niet lang zo slecht gestaan hoor.
Het is toen hii het land op ging, hooguit de beslagbeurt ervoor pas zo snel gegaan.
Toen ging hij pas zo groeien waardoor het minder mooi werd.
Daarvoor nooit problemen gehad en stond hij altijd keurig.
Het viel mensen altijd op hoe mooi zijn voetjes waren. :)

Smid heeft zijn zolen en stralen gedaan, en dat randje wat je op de laatste foto ziet weggeknipt en mooi bijgevijld.
Ook weer gecorrigeerd wat ik anders zelf had gedaan.
Hij was in no-time weg.

Heb daarna wel even een traan gelaten, zo blij!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:24

Kan ik me goed voorstellen.

Hier kwam hij vandaag dramatisch uit de stal. Bij nadere inspectie had hij brokkelende dibbele zolen. Deze heb ik zelf maar weggesnede. Nu loopt hij een stuk beter. Waarschijnlijk dus geen hoefkanteling.... maar de wld is zeker nog niet weg.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 20:00

Goed nieuws DarkoFoitzik, al blijft het poedersuiker.
Hier vandaag zijn achterhoeven behandeld met formaline.
Bij een hoef is het nog niet weg zag ik vandaag.
Daar kon ik helaas weer een sleuf uitgraven aan een kant waar ik weer witte lijn uit kon schrapen, ik ben niet te diep gegaan maar dat duurt gok ik nog wel even.
De andere drie sleuven zijn wel goed lijkt. :)
Maar dat ene sleufje zal mij een worst wezen, dat snap je wel denk ik. :=
Daar kan ik met gemak ff een watje instoppen.

Helaas is mijn auto nog stuk, dus we gaan mee samen naar de veluwe met mijn ouders op vakantie.
Anders zit ik thuis zonder vervoer ook, dus meneer mag lekker het bos in straks.
Exact een jaar geleden dan ben ik begonnen met mennen met hem, ook daar.
Toen had ik door scheefheid eerst veel gelongeerd, en toen rechtuit opbouwen.
Nu dus zo'n beetje hetzelfde, weer flink opbouwen want hij is veel bespiering kwijt.
Het komt denk ik wel goed uit.
Vandaag zijn hoefschoenen gepast en hij past ze nog na het bekappen van gister.
Het enige wat nog tegen kan zitten is dat hij last krijgt van zijn schoenen, maar ik heb besloten dat we rustig op gaan bouwen.
Zijn huid is het nog niet gewend, hij gaat nu wel elke dag in de molen met zijn schoenen, dan maken we vast een begin met weer inlopen. :)

Het voordeel op de veluwe is ook dat hij aan de overkant van de camping staat.
Ik kan dus met gemak na het rijden een hoefverband omdoen en die s'avonds laat nog even eraf halen.
Dat zal denk ik niet meer worden dan watjes met formaline in de sleuven, zak erom, en dan hoefverband.
Ik had net een hele zooi verband gehaald van de week en heb echt nog veel.
Denk dat ik hierna niet meer nodig heb, tenzij er nog verrassingen boven komen.
Ik heb 17 pakjes van deze gehaald, kleine rol is 5 cm, grote 10 breed.
Met een grote rol en een kleintje kan ik met gemak twee hoeven doen, 1,40 per pakje.
Vetrap is 1,20 langer, maar minimaal 3,50 per rol.
Het is gewoon zo fijn in gebruik, ook dat kleine rolletje gaat prima.
Meestal doe ik eerst de brede erom, halve rol per hoef en zet ik m daarna extra goed vast met het kleine rolletje.
Afbeelding
Met 1,5 klein rolletje kan ik ook zijn voet inpakken, kleine purk he? :+
Ik streef ernaar om wat grote rollen over te houden als het even kan, dan kunnen die in zijn privé apotheek. :)

Een ding is zeker, ik ben vanaf nu een expert in hoefverbanden aanleggen. _O-

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:35

elfje72 schreef:
Ik gebruik Textura. Ben al een hele tijd aan het smeren maar denk dat het goed gaat komen.

Zijn er meer mensen die Textura gebruiken?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 00:43

Hier in het topic denk ik niet.
Mocht je formaline overwegen mag je gerust komen halen, 2 euro per liter.

Zal ff een overzicht maken van wat ik gebruikt heb en in welke combinatie.
Ik ben begonnen op advies van de smid die de ijzers verwijderde met pure imaverol, watjes gedrenkt in de sleuven.
Omdat ook het land nat was sleet hij giga hard door zijn zachte hoeven.
Ik was ook bang voor rotstraal en ben Intracare hoof fit gel gaan smeren.
Dit is om de hoeven uit te harden en tegen rotstraal.
Zelf nog chloordioxide toegevoegd.
Eerst de watjes met chloordioxide om het schoon te maken in de sleuven 10 minuten, daarna 20 minuten en tegelijk intracare gel erop.
Dikke plus van de intracare is dat het ontzettend zuinig in gebruik is, ik heb nog 90% over, en ik heb het zeker 2 weken gesmeerd dagelijks 2x.

Omdat ik wilde weken, en nog MMS had, chloordioxide ben ik badjes gaan doen.
Per emmer 5 ml chloordioxide en een paar centimeter water erbij.

Toen mijn smid afbelde en hij slecht stond ben ik rond gaan bellen.
Deze smid adviseerde Formaline, 1 op 5 verdunnen en om de dag weken.
Dit hardt de hoef ook uit en werkt tegen rotstraal.
Toen ben ik gestopt met zowel Imaverol als Intracare gel.

De formaline accepteerde hij niet en toen heb ik koudgeslagen honing gekocht.
Hoefverbanden met honing, en dat ca 2 uur laten zitten.
Dus dik in de honing, zak erom en vastzetten met vetrap verband.
Formaline smeerde ik alleen een paar laagjes met een kwast.
Daarna lukte formaline door weinig te gebruiken en kort laten zitten.

Verder heb ik vanaf het begin trouw 2 keer per week laurierzalf gesmeerd op de kroonranden, aanrader want dat is ook echt goedkoop.
Ik doe nog steeds met de eerste tube, Sectolin laurierzalf.
Toen zijn hoeven het niet bij konden houden ben ik begonnen met Biozin op hoop van zege, het ging anders echt fout en er was weinig marge over.
Elke keer leverde hij in wat niet meer bijtrok.
Dat werd dus voor 250 kilo pony 20 gram Biozin, en dat werkt geweldig.
Ik kreeg ook de tip van laurierzalf van een therapeut, veel grote stallen schijnen het te gebruiken i.c.m. teren bij zachte hoeven.

Verder heb ik hem zoals wel duidelijk is veel zelf bijgehouden, eerste tijd tegen het advies van de smid die de ijzers verwijderd heeft.
Daarna contact terecht gekomen bij een andere, omdat ik niet wil dat iemand iets begeleidt tegen zijn wil in. :)

Over de allerhande middeltjes trouwens:
Volgens smid 1 werken schimmelcrémes niet, pure imaverol en Canesten olie! had hij goede ervaringen mee.
De canesten olie is wel reteduur, 30 euro voor 10 ml ofzo en puur met watjes gebruiken. Dan was je er wel echt van af na 5 dagen zei hij.

Smid 2 gaf aan dat Imaverol hiermee niet genoeg was en adviseerde formaline.
Hij zegt dat ook chloordioxide niet sterk genoeg is, ook schimmelzalfjes niet.
Volgens mij zelfs chloor niet volgens hem, maar dat weet ik niet zeker.

Ofwel conclusie: heel wat middeltjes gehad.
Imaverol, formaline, honing en intracare gel heb ik moeten kopen.
De Imaverol heb ik de helft van over en de intracare zit bijna nog vol.
Mijn stalapotheek is lekker aangevuld om het maar zo te zeggen. :+
Ik heb ook nog twee 2x gebruikte hoefzakken, maar dat werkte niet.
Ze zijn ook al beschadigd, dus wie weet heb ik ze ooit nodig voor een hoefzweer of slijt ik ze aan een stalgenoot. :Y)

Qua kosten voor de hoefsmid over deze periode is het wel mooi: 50 euro.
Verder wil ik er niet over nadenken, al moet ik de hoefschoenen eigenlijk niet meerekenen, die verdienen zich wel terug.
Ik denk zelfs dat ze dat al gedaan hebben, als ik niet ingegrepen had met biotine had ik denk ik op Utrecht of Bodegraven gestaan met hem.
Dan had er denk ik peperduur beslag ofzo onder gemoeten, geeen idee wat ze dan gedaan hadden, maar dat had echt stront aan de knikker geweest!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:29

Waw, wat zijn die hoeven verbeterd! Nu de hoeven op 'normale' manier bekapt zijn, zal de witte lijn ook veel vaster en sterker worden, en niet zo uitgerekt zoals met veel te lange tenen en hielen, waardoor er minder kans is op infectie. Mijn eigen paard heeft hier ook een half jaar mee gesukkeld, bij mij eigenlijk doordat een steentje een opening naar boven had gemaakt, waardoor er in een paar dagen een schimmel of bacterie zich heeft weten in te nestelen. Ook nooit geen ijzers op getimmerd, alleen met het hele stuk uit te snijden en op een zachte bodem te zetten is het helemaal goed gekomen. En blijven ontsmetten natuurlijk. Hij stond een hele periode inderdaad kreupel doordat een stuk hoefwand miste, maar is ondertussen volledig terug gegroeid en loopt weer zuiver. Ik hou het wel goed in de gaten, want het blijft toch een zwakke plek. Ik hou de hoeven goed kort, zodat er geen scheuren kunnen ontstaan en ontsmet nog regelmatig met gewoon betadine.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 09:59

Ben ik ook erg blij mee! :D
Hij heeft nooit lang zo slecht gestaan hoor Astra.
Enige reden dat hij toen zo stond was in korte tijd extreem hard gaan groeien, hij heeft eerder nog nooit zo op zijn hoeven gestaan.
Ik kreeg altijd complimenten over zijn mooie voeten.
Het was gewoon tijd om van de ijzers af te stappen, elke 4 weken beslaan is niks.
Helaas miste ik met 5.5 week de hoefsmid, waardoor ik gewoon te laat was en dit gebeurde helaas.
Echt het ging zó hard die groei.
Een week voor de smid stond hij nog niet eens 100% goed in stand, toen de smid er hooguit 10 dagen later was wel. :wow:
Ik heb zelfs het idee dat ik binnen 2 dagen echt aan zijn steile voet wat van de hielen af moet gaan halen, terwijl de smid donderdag geweest is. :')
Omdat hij maar kort zo slecht heeft gestaan had ik hem ook zo weer goed.
Ik kon hem dus in één keer bekappen weer goed zetten, dit is twee dagen na de eerste foto dat hij zo raar stond.
Toen was de white line disease nog niet echt zichtbaar, hij is daarna nog echt dramatisch komen te staan.

Afbeelding

Afbeelding

Ik verwacht bij mijn pony trouwens absoluut geen terugkeer van de wld.
Hij zit zo goed in zijn vel tegenover vorig jaar!
Verder staat hij op voer zonder melasse en rommel en onbeperkt hooi.
Ik ben echt heel blij dat hij zo goed gaat.
Goede hoefgroei betekend een gezond paard! *\o/*
Het mooiste compliment dit jaar was op zijn vakantieadres, daar vroeg iemand of dat dezelfde pony was die ik vorig jaar mee had, ze herkende hem amper. :Y)
Zal vandaag eens foto's maken weer. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-07-16 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:13

hier lijkt het van kwaad tot erger te gaan. de hoeven stinken bij het optillen gewoon naar rot en zooi. gezien zijn gewicht denk ik dat ik niet onder ijzers uit ga komen. hij had bijna een sinker en dat wil ik echt niet riskeren. ik be nu met verschillende hoefsmeden in gesprek hoe dit op te lossen. morgen worden rontgen foto's gemaakt om te kijken wat de status is. kom ik er niet uit dan gaat hij de trailer op naar oudgastel waar de heren van hoofcare werkzaam zijn. zucht.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 10:41

Wat klote Darko. :(:)
Ik ga heel hard voor je duimen dat het goed nieuws is morgen. :(:)
Over stinken, wat stinkt er? De uitgesneden plek of de zool en stralen?
Mijn pony heeft de eerste, meest heftige tijd vond ik tegen rotstraal aangezeten.
Ik vertrouwde het in elk geval niet dus ik heb me de rambam gesmeerd tegen rotstraal de eerste weken.
Daarna was dat weg en later werden de witte lijnen echt prutterig en de zolen ribbelig.
Maar vrij kort daarna was het dus wel stukken beter.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:51

thanks, zijn hoeven zien er echt goed uit nu. heel mooi gedaan. hoelang heeft het je gekost omhem er weer boven op te krijgen?

de stank is echt de WLD. het is een hele specifieke geur. de witte lijn is korrelig en zacht en kan gewoon weggekrabt worden. echt smerig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 11:11

Van 5 juni tot 22 juli.
En we zijn er nog niet hoor, ik heb van de week weer witte prut uit een geul gepeutert.
Dus uiteindelijk denk ik dat we wel op 3 maanden uitkomen.
Mogelijk meer, want ik heb het idee dat er in zijn ene zwarte hoef ook nog rommel zit.
Ik sluit niet uit dat die hoef nog komt, dat was veel milder als de andere drie en ik zie nog gesloten white line disease zitten volgens mij. :)

Maargoed ik heb er vertrouwen in dat het allemaal wel positief doorzet.
Het ergste hebben we gehad! Twee voeten gezond op de overgebleven sleufjes na.
Een hoef nog een verse sleuf, en dan die zwarte hoef nog ff afwachten naar mijn mening, de hoefsmid hoorde ik er niet over maar mijn gevoel liegt denk ik niet. :)

Die witte prut is inderdaad goor, heeel raar.
Mij is gezegd schoonkrabben, maar niet verder erin drukken door het TE goed schoon te willen krabben.
Misschien snij ik dat punt nog wel bij als blijkt dat het daar dieper lijkt te zitten als ik dacht, nu is het immers maar een sleuf..
Dan ga ik het stukje wand waar het hol is wegsnijden en kijken of ik het echt goed schoon kan krijgen.
Zal vandaag weer eens kijken hoe het eruit ziet, het eind had ik nog niet van de week.

Ik ben al dolblij dat het zoveel minder is.
Nu ga ik ca 1x per week alle vier de hoeven in hoefverband met honing zetten.
Verder alleen de voet linksachter met watjes in de sleuven.
Die zwarte hoef moet ik ff kijken wat nodig is, blijkt er inderdaad WLD te zitten zal die hoef om de dag weer behandeld moeten worden..

Het is apart.
Eerst kwam het er achter uit, toen voor aan beide hoeven, rechtsvoor het ergst en nu lijkt er linksvoor nog uit te komen.
Had het ff tegelijk gedaan pony! :+
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-07-16 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:18

hmm al het maar aan de oppervlakte zit. hie ris het problem vooral dat het zo hoog zit dat je er van buitenaf niet aan kunt. het zit ongeveer halverwege de hoef. het klinkt ook hol als je ertegen aan slaat. morgen dan de foto's eens kijken wat dat grapje weer gaat kosten. ugh en al die tijd niet rijden of andere zaken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 11:24

Ik was ook een beste bak geld kwijt..
Vier hoefschoenen, hoefgereedschap, tank formaline, intracare, imaverol, biotine, 2 hoefzakken en veeeeeel verband.
De formaline is trouwens verkocht, 3/4 van de tank en ik heb nog ca 3 liter puur.
Denk dat je rustig over dik 600 euro praat.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 12:29

ja inderdaad. ik denk nog wel meer. helaas wordt het hier erg duur zodra het om ijzers gaat. aangezien hij geen normale maat heeft. hopelijk kunnen locale hoefsmeden hem eraf helpen en hoef ik niet naar oud gastel.