En toen maakte de hoefsmid het erger dan beter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xtinne

Re: En toen maakte de hoefsmid het erger dan beter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 08:42

De eerste foto's zijn allemaal van woensdag, de foto die ik net plaatste is van gisteren. Dus beide "juist" bekapt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:44

Op de voorhoeven zie je wel veel rood, dat zijn hoefkneuzingen of erger, arm diertje. :(:)
Achter zijn de hoeven niet rondgevijld , zo te zien wel bekapt maar niet echt netjes.

Als de hoeven zo weinig groeien als je beweert zou je de randen wel bij kunnen houden met een flinke vijl.
Dat loopt iets makkelijker.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 09:46

Ik ga er wel eens over opzoeken! Misschien kan ik het dan zelf bijhouden tot de tijd dat de hoefsmid weer eens kan/mag komen.

De voorhoeven zien er uit zoals ze er altijd uitzien als de hoefsmid geweest is, dat heb ik nooit anders geweten. (Maar het is dus altijd die hoefsmid geweest)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:58

Mag je een andere hoefsmid laten komen?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 10:01

Ik denk op dit moment niet, omdat hij juist geweest is. :/

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:02

Hmm jammer en de eerstvolgende keer?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:08

Ik zal dan toch dringend met de eigenaar gaan praten, dat dit geen werk is en dat het dier er duidelijk last van heeft :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:10

Desnoods betaal je het zelf...al zeven jaar je "eigen" pony.
Begrijp dat klagen over die eigenaren nooit zo -O-

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 10:16

Shirley, als 't aan mij lag betaalde ik alles voor haar. Maar de eigenaars laten dit niet toe.
Ze worden al lastig als ik dringen wil geven omdat ze geen drinken heeft. "Er loopt genoeg man hier rond om het te doen" zeggen ze dan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:26

;Heeft de pony last van het bekappen zelf of van het feit dat ze de hoeven erg lang heeft moeten optillen? Deze pony netjes en geregeld laten bekappen zodat de hoefsmid zijn werk goed kan doen en niet lang het been hoeft op te tiilen lijkt mij wenselijk, Niet eens per half jaar zodat de hoeven helemaal vergroeien en de straal helemaal weg raakt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:31

Jij mag bepalen wanneer de smid komt en regelt dat ook.
Dat schrijf je zelf.

Maar je schrijft ook dat je niks te vertellen hebt en niks mag, dan begrijp ik het niet meer -O-

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 10:52

Rizette, ze heeft last als ze haar hoeven erg lang moet optillen volgens mij. Denk dat dit door haar leeftijd komt, dat ze haar evenwicht een beetje kwijt is ofzo.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:06

Shirley schreef:
Jij mag bepalen wanneer de smid komt en regelt dat ook.
Dat schrijf je zelf.

Maar je schrijft ook dat je niks te vertellen hebt en niks mag, dan begrijp ik het niet meer -O-

Inderdaad, erg tegenstrijdig.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:10

elibeest schreef:
Persoonlijk denk ik dat er meer mis is met het hoefje. Valt het niemand op dat de witte lijn onderbroken is? Of zie ik het nu verkeerd?

De witte lijn viel me idd ook op....vind deze in z'n geheel behoorlijk verbreed.
Hopelijk voor ts is dit niet het geval en lijkt het zo door de foto.

Ts misschien kun je de breedte van de witte lijn vergelijken met zijn andere achterhoef?

Hoe dan ook ziet de hoef er chaotisch en onrustig uit.
Helemaal als je bedenkt dat deze net bekapt is.
Kan me je vraagtekens wel voorstellen....

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 11:13

Om het kort uit te leggen: ik mag alles met haar doen, en als ik zeg dat hoefsmid moet komen dan komt hij ook. Maar vanaf ze teveel geld moeten uitgeven (bv 2x hoefsmid na elkaar etc) dan gaan ze moeilijk doen. Ze willen die pony liever kwijt dan dat ze nog 10 jaar meegaat.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:16

xtinne schreef:
Om het kort uit te leggen: ik mag alles met haar doen, en als ik zeg dat hoefsmid moet komen dan komt hij ook. Maar vanaf ze teveel geld moeten uitgeven (bv 2x hoefsmid na elkaar etc) dan gaan ze moeilijk doen. Ze willen die pony liever kwijt dan dat ze nog 10 jaar meegaat.

Dan betaal je toch zelf? "Ik wil er graag een andere smid bij hebben om ervoor te zorgen dat dit geen nare nasleep gaat krijgen met alle kosten van dien, en ik wil dat zelf betalen."

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:17

Triest voor het diertje dat ze zo haar laatste jaren moet slijten.
Geef het dan weg of laat het inslapen.

Hoe zijn de andere pony's er daar aan toe?
Of staat de stakker nog alleen ook?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 11:21

Ze staat alleen, bij die mensen in de tuin. Maar heeft wel telkens zicht op andere paarden die vrij dicht staan.
Vroeger stond ze op een boerderij (ik denk ook zonder andere paarden) en die hun vader was gestorven waardoor pony weg moest. Mensen hadden nog plaats in hun tuin (stonden voordien schapen) en is dan naar daar gekomen. Was toen al 15 jaar denk ik dus niet gedacht dat ze nog 25 jaar ging meegaan.

Ik ben daar 7 jaar geleden terecht gekomen doordat het vlakbij mijn thuis was. Pony is dus met de jaren veel gelukkiger geworden doordat ze veel aandacht krijgt en (normaal) wekelijks een wandelingetje gaat maken. Je merkt nu wel dat ze ouder wordt, maar ze is wel veel gelukkiger dan vroeger.

EDIT: ik zou enorm graag zelf betalen maar die mensen zijn op pensioen, pony staat bij hun in de tuin dus zonder hun toestemming kan ik die ook niet "stiekem" laten komen. Ik ga er wel nog eens over praten met hun.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:23

Ik denkdat het beestje dan beter ingeslapen kan worden. Staat alleen, op zulke hoeven en is duidelijk niet meer in topconditie. Ik zou haar laten gaan.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:27

xtinne schreef:
EDIT: ik zou enorm graag zelf betalen maar die mensen zijn op pensioen, pony staat bij hun in de tuin dus zonder hun toestemming kan ik die ook niet "stiekem" laten komen. Ik ga er wel nog eens over praten met hun.

Volgens mij heeft niemand het hier gehad over stiekem doen, of ik heb eroverheen gelezen. Als het echt om het geld gaat is dat jij betaald en zelf erbij bent zodat het hun en niks kost wat geld en tijd betreft misschien wel iets wat in goede aarde gaat vallen. Desnoods breng je het op een 'Nu heb ik zo lang van uw pony mogen genieten, ik wil graag wat terug doen' manier.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 10-06-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:29

Precies!
Altijd eerlijk en open blijven!

Als je wordt weggestuurd, kun je niets meer voor haar doen.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 11:30

Dat is waar! Ik ga er vanavond nog eens achter vragen

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:48

Maartje1990 schreef:
Ik denkdat het beestje dan beter ingeslapen kan worden. Staat alleen, op zulke hoeven en is duidelijk niet meer in topconditie. Ik zou haar laten gaan.

Mag ik even inhaken ik hoop dat mijn paard er met zijn 36e nog zo bij zou staan. Nu is de hoef even een puntje. Maar verder zit ze er voor haar leeftijd top uit.

Zolang we niet precies weten wat er is gebeurt. Kunnen we niet zeggen wat er fout ging. Misschien verloor pony haar balans en heeft de smit de hoef toen beschadigt, mocht er daarna niet meer aanzitten.

Probeer het goed schoon te houden dus als het kan even weken in een Betadine/soda badje en hopelijk knapt haar potje snel weer op.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 10-06-16 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:50

Ik weet niet of het wel zin heeft om nu weer een smid te laten komen.

Zo te zien staat hij niet erg beroerd nu en die miskapping van de smid, kan een nieuwe smid ook niet meer verhelpen.
Volgende keer misschien wel een andere laten komen.

Nu eens naar een ruitersportzaak en een vijl halen.
Je hebt ook van die handzame kleine vijlen .
Daar kun je dan de randen van de hoef zelf een beetje mee rond vijlen.
De voorste hoeven zijn gevijld dus kijk daar naar.

Zo kun je zonder kosten toch zorgen voor betere hoeven en de hoef waar ze op kreupelt zou je kunnen behandelen met wat betadine, ook te krijgen in iedere ruitersportzaak.

Fijn dat jij je zo met haar bezig houdt, zeker de wandelingetjes zullen haar goed doen.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 11:58

butengeweun schreef:
Maartje1990 schreef:

Mag ik even inhaken ik hoop dat mijn paard er met zijn 36e nog zo bij zou staan. Nu is de hoef even een puntje. Maar verder zit ze er voor haar leeftijd top uit.

Zolang we niet precies weten wat er is gebeurt. Kunnen we niet zeggen wat er fout ging. Misschien verloor pony haar balans en heeft de smit de hoef toen beschadigt, mocht er daarna niet meer aanzitten.

Ja inderdaad, ik zeg ook niet dat de smid dit expres gedaan heeft. Hij kan idd per ongeluk iets geraakt hebben, maar dan mag hij dat ook wel toegeven.

Ik wou niet reageren op die reactie van dat inslapen omdat ik zo'n reactie heel vreemd vind. Pony is nog super gezond (buiten haar hoeven nu eens), maar ik loop vaak met haar mee omdat ze stappen te traag vindt :')