Blessure aan het collaterale hoefbandje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QueenBeeBee

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:44

Wat een vervelend verhaal Saden

Bij mij is er een echo gemaakt van de voet van m'n merrie idd. Daarnaast ook foto's van voet, kogel en knieën.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 10:37

@grace1989: Klopt, dit topic heb ik ook enigszins doorgelezen. Staan ook veel tips en vergelijkbare ervaringen in.

@Evy: Dank je! Wat vervelend voor je paard. Ik durf niet te zeggen dat het aan strookbegrazing kan liggen. Het lijkt mij inderdaad ook niet echt bevorderlijk als ze telkens in de spagaat staat.

@BloemBloem: Inderdaad echt een vervelende blessure is dit. Gelukkig zit er bij die van mij wel vooruitgang in. Ik zelf ga nog voor een second opinion en misschien als het nog nodig is ook nog in laten spuiten. Misschien dat ik die van mij soms even ga rijden, maar ik ga in ieder geval rustig aan doen. Ik weet eigenlijk niet of die van mij nu wel op het land mag staan, maar dat lijkt mij niet handig met mijn merrie. Het is nogal een apart paard, ze vliegt andere paarden aan die te dicht bij haar weiland komen en ze kan met geen een samen staan. Dus ik zet haar nu alleen in de paddock en de rest vd dag staat ze in stal en stap ik haar aan de hand.

@Saden: Mijn paard is op de rontgen en echo gezet. Op de echo was te zien dat het verdikt was en de structuur iets anders was. Ik mocht rijden van de kliniek alleen stukken rechtuit en draven als ze niet onregelmatig liep. Mijn gevoel zei dat ik het niet moest doen en bovendien is mijn merrie een tikkende tijdbom dus heb ik besloten niet meer te gaan rijden, maar aan de hand te stappen (wat eigenlijk ook geen pretje is met haar). Echo kan worden gemaakt, maar dat hangt af waar het precies zit. Als het dieper in de hoef zit kun je door middel van een mri scan zien of het is beschadigd. Maar een mri scan is nogal prijzig. Met deze blessure kom je alleen ver met rust en geduld.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:03

Mijn merrie is trouwens ook ingespoten 4 wkn geleden. Het hoefgewricht hebben ze ingespoten

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 12:12

@Qbb: Met ontstekingsremmers?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:00

armyhorse schreef:

Ja en hyaluronzuur als ik me niet vergis!

Ze is al veel vaker ingespoten ivm de verbening van het hoefkraakbeen. Maar nu wilde hij het ook doen voor het geïrriteerde bandje.

Als dit niet zou werken konden we nog overwegen het bandje zelf direct in te spuiten, maar hopelijk is dat niet nodig

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:36

Hier hebben we niks laten spuiten. Ze heeft nu wel ijzers onder.
Ook is ze vorige week drachtig gescand. Voorlopig nog rust!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 11:15

QueenBeeBee schreef:
armyhorse schreef:

Ja en hyaluronzuur als ik me niet vergis!

Ze is al veel vaker ingespoten ivm de verbening van het hoefkraakbeen. Maar nu wilde hij het ook doen voor het geïrriteerde bandje.

Als dit niet zou werken konden we nog overwegen het bandje zelf direct in te spuiten, maar hopelijk is dat niet nodig

Oke! Ik heb vandaag ook advies gevraagd aan DA of het ook nog gunstig zou wezen voor mijn paard. Dus ik zal dat even afwachten :). Was de structuur van de bandjes bij jou paard weer helemaal goed?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 11:16

saden schreef:
Hier hebben we niks laten spuiten. Ze heeft nu wel ijzers onder.
Ook is ze vorige week drachtig gescand. Voorlopig nog rust!

Ook op speciaal beslag? Precies lekker rustig aan met je paard. En fijn dat ze drachtig is!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:03

Wij zijn vanochtend weer naar de kliniek geweest voor controle.
De DA had haar nog niet eerder zo rad gezien op het zachte. Op het harde liep ze nog steeds wat gevoelig.
Hij vond ook de zooltjes die ze van de HS had gekregen iets te hard voor haar.
Met de echo was mooi te zien dat het gat zich mooi aan het opvullen was, dus dat was zeer positief. *\o/*
Ze is niet ingespoten, het beste is om het zelf te laten genezen.
Ik mag haar nu ook 15 minuten onder het zadel laten stappen en 5 minuten draf erbij pakken.

De DA heeft gelijk met mijn HS gebeld en advies gegeven over andere zooltjes+siliconen.
Ik had expres al een afspraak ingepland voor vandaag bij de HS dus ze heeft gelijk nieuw beslag gekregen.

Toen ik haar vanmiddag in het land zette liep ze alleen erg gevoelig met haar witte voetje ;(
Geen idee hoe dit komt, wellicht door het bezoek aan de HS en dat ze haar beentje teveel heeft belast?
Of vanwege de standverandering? Of door de siliconen?
Dus ik heb een erg dubbel gevoel vandaag.

Ik heb voor mezelf iig besloten dat ik haar nog niet onder het zadel ga oppakken. Wellicht dat ik wacht tot de zomer voorbij is. Het zit me namelijk niet lekker dat ze er nog zo gevoelig op is.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:53

Fijn dat er vooruitgang is Evy maar balen dat ze gevoelig loopt en jij er zo'n naar gevoel van hebt nu. Zo moet het niet zijn, hopelijk herstelt ze voorspoedig :(:)

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 12:32

Inderdaad Evy wel fijn dat er vooruitgang in zit en verstandig dat je nog even wacht. Alleen apart dat ze nu elke keer nog wel gevoelig is :(

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:35

Kijk, dat is goed nieuws Evy! Balen dat ze na de HS wat gevoelig was. Weet niet wat jouw stap/draf schema was, maar wellicht combinatie van da en hs iets te veel van het goede. Hoe loopt ze vandaag?

Hier wachten we ook nog even met onder het zadel, zit nu op 2 x per dag 15 minuten stappen en 2 draven. Mag in principe ook onder het zadel, wat ik vorige week heb geprobeerd omdat ze sinds de behandeling geen stap slecht heeft gezet. Draven onder het zadel doet mevrouw alleen niet. Vorig jaar een tijdje problemen gehad met niet voorwaarts zijn/aan willen draven. Waren we doorheen, maar helaas terug bij af. En gezien galop nog niet mag en ze met draven alleen met 4 voeten de lucht in gaat, is dat iets voor na de revalidatie verder.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:05

Oh wat lastig Nicksel, gelukkig is ze aan de hand wel braaf!

Ik heb vandaag voor het eerst een drafje gedaan onder het zadel sinds 5 weken stappen. *\o/*

Wij hebben een drafbaan om de paddocks heen en die was gesleept en mooi vlak. Dus ik heb 1 lange zijde rechtsom en 1 lange zijde linksom gedaan. Blij paard, maar erg braaf.

Verder zit ik nu op 45 min stappen onder het zadel.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 16:59

Verstandig om dan nog even te wachten Nicksel, moeten inderdaad geen ongelukken gebeuren. Die van mij is ook niet echt te vertrouwen onder het zadel, meer omdat ze zo enorm schrikkerig en explosief is.

Oh wou dat ik dat had op mijn stal een drafbaan QBB haha. Geeft een goed gevoel als je weer iets mag doen onder het zadel :)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:29

Ja het is echt ideaal Armyhorse!

Het pad langs/ naar onze weilanden is ook zeg maar een stevig / hard zandpad. Dat stap ik op en neer en dan ben ik 20 min onderweg. Het pad is vanaf de stal 1 km. Echt heerlijk om zoveel ruimte op eigen terrein te hebben. We hebben helaas al vaker moeten revalideren maar op deze manier kan dat ook gemakkelijk

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:05

Dat klinkt ideaal!! Geen saaie rondjes in de bak maar gewoon alle ruimte benutten. En dan heb je ook geen last van onnodige bochten.
Fijn dat je eindelijk weer mocht draven! *\o/*

Nicksel, wat lastig dat die van jou niet normaal kan aandraven. Op die manier zou ik het ook niet aandurven. Idd eerst maar goed opbouwen en de bandjes sterker laten worden.

Ik denk ook trouwens dat het de combinatie is geweest, vandaag was er namelijk niks meer aan te zien en liep ze zelfs nog beter dan voordat ze bij de hoefsmid was geweest :)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:07

Wat fijn Evy, goed nieuws!!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 22:01

Dat is fijn Evy! Staat die van jou al langer op siliconen of is dat speciaal voor de blessure?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:35

Ze staat er nu voor het eerst op, speciaal voor de blessure idd :)
6 weken geleden kreeg ze een kunststof zooltje voor meer steun maar afgelopen woensdag vond de DA dit niet geschikt voor haar.
Daarom wilde hij haar graag op een ander zooltje gevuld met siliconen voor meer ondersteuning.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 21:29

Evy schreef:
Ze staat er nu voor het eerst op, speciaal voor de blessure idd :)
6 weken geleden kreeg ze een kunststof zooltje voor meer steun maar afgelopen woensdag vond de DA dit niet geschikt voor haar.
Daarom wilde hij haar graag op een ander zooltje gevuld met siliconen voor meer ondersteuning.

Oke, en dat heeft dus nu al een positief effect :)

Ik heb vandaag weer voor het eerst gereden en ze was braaf heb haar wel klein beetje stressless gegeven dat het scherpje randje d'r af was. Maar wel tevreden *\o/* Ik pak haar nu 1 a 2 keer in week met rijden en rest stappen aan de hand.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:49

Mijn paard heeft ook een keer colleteraal band blessure gehad, doordat er een paard in de wei op haar voet gestaan had..
Ze heeft toen shock-wave therapie gehad, ik hoor daar in dit topic niks over?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:55

Nee, kun je vertellen wat het precies in houdt knollentuin?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:51

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 22:39

Ik heb zelf shockwave gehad, mijn paard dan weer niet :')

Vandaag zo fijn kunnen rijden. De eerste paar keer konden we eindigen dat mijn merrie heel fijn los was. Maar vandaag pakte ik haar op en begon ze meteen heel los!! =:)

Ik stap nu zo'n 45 min met haar in totaal en doe een klein stukje draf. 2x 1 Rechte zijde op onze drafbaan.

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:06

Aah daar heeft mijn da het inderdaad overgehad, dat dat ook een optie was. Hij raadde ons echter aan om bij mijn merrie echt de bandjes in te spuiten, omdat hij vermoedde dat ook de bandjes in haar hoef beschadigd waren. Zo werden die ook helemaal mee gepakt. Effect is het zelfde, versnelde genezing, maar hier had hij veel positieve ervaring mee

Dat is goed nieuws queen beebee! Tof dat ze ook weer los begint te laten! Hebben jullie lang stil gestaan?