Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:37

Ehh, nou op dat filmpje vind ik het anders heel duidelijk hoor :o
Ik snap eigenlijk niet dat hij alsnog aan het werk werd gezet? Kreupel = pijn.

Anoniem

Re: Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:37

Ja, wij ook, maar heb hem wel eens aan anderen laten zien en die vonden dat ik spoken zag.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:42

Ik vind niet dat je spoken ziet.

Heeft de osteopaat zijn benen ook daadwerkelijk getest? Alle gewrichten afzonderlijk in alle
richtingen getest? Hebben dierenartsen dat wel eens gedaan? Of hebben ze alleen maar even
gekeken en gevoeld?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:42

Ik zou bij deze een gedegen kreupelheidsonderzoek doen, want slappe banden geloof ik niet, maar goed kreupel is ie wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:43

Persoonlijk had ik allang ergens geprobeerd een trailer te regelen. Er zitten zat mensen op Bokt die vast willen helpen en anders is er in de buurt vast wel een trailer te huren en ergens een chauffeur met auto te ritselen.
Dit dier heeft een gericht onderzoek nodig en geen giswerk.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:43

Cayenne schreef:
Persoonlijk had ik allang ergens geprobeerd een trailer te regelen. Er zitten zat mensen op Bokt die vast willen helpen en anders is er in de buurt vast wel een trailer te huren en ergens een chauffeur met auto te ritselen.
Dit dier heeft een gericht onderzoek nodig en geen giswerk.

Dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:44

Alles is getest en gedaan. :j
Buigproeven, van voor naar achteren naar gekeken en behandeld.

R12312, dat kreupelheidsonderzoek is er dus al geweest.

Giswerk? Ik geloof niet dat het giswerk is.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:45

Buigproeven zijn meestal alleen de onderste gewrichten. Hebben ze de knieën ook getest? Hebben ze uitverdoofd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:46

Ik kon het filmpje nu pas zien: een beetje lastig om het totaalbeeld te zien als iets zo vertraagd is, maar wat ik een erg slecht teken vind is dat hij tijdens het draven op de volte linksom de linkervoorhoef een stuk eerder aan de grond zet dan rechtsachter. Dat betekent dat hij niet alleen aan een been kreupel is, maar dat hij dit door zijn hele lijf fout corrigeert.

Als ik dat beeld combineer met dat je zegt dat hij op pijnstillers betere dagen heeft dan zonder, dat hij protesteert als je hem (op doktersadvies) harder laat lopen en dat jullie in feite nog steeds niet weet wat er precies aan de hand is, dan zet ik heel erg grote vraagtekens bij het huidige beleid van vooral veel belasten met veel lopen, veel bergopwaarts (!), achterwaarts en de achterhand trainen.

Zeker als een pony pijn heeft in beweging dan moet je in mijn ogen eerst precies weten wat er aan de hand is voordat je daar specifiek op kunt trainen. Ik zou hem echt klinisch laten onderzoeken voor je tips van Bokkers gaat volgen over wat voor oefeningen je op de pony uit kunt proberen, want wij hebben op dit moment geen idee of hij nu uberhaupt in staat is om enige training pijnvrij te doorstaan, waarvan je aangeeft dat hij het niet leuk vindt en waarvan het nog maar de vraag is of hij nu in staat is om uberhaupt al aan een revalidatie te beginnen - misschien is rust wel stap 1. Zelfs het feit dat hij na een paar rondjes/tien minuten trainen vanzelf steeds minder stijf wordt hoeft helemaal geen goed nieuws te zijn.

Als je hem niet naar de kliniek wilt brengen ivm geen trailer en kosten, en je hebt eerder gemerkt dat hij van een paar maanden rust zuiver werd, waarom geef je heb dan niet gewoon rust tot je wel een trailer/spaarpotje hebt?

*edit: zie nu dat dat ook al door anderen geschreven is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-16 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:48

Niet uitverdoofd, wel knieën getest en alle 4 de benen buigproef, door 2 da's van verschillende praktijken.
En mag voor ruim 200 euro per bezoek/behandeling tot hopen dat er dan niet op giswerk behandeld wordt.

Xyzutu2, geld is op zich het probleem helemaal niet, dan heb je niet goed gelezen. :)
Ik heb dit topic geopend omdat ik wilde kijken of meerdere mensen herkenden wat ik schreef.
Heb daar nu antwoord op en we gaan nu een ander traject in en ik wacht nog een aantal mails af.
Je zult ook gemist hebben dat hij vandaag als een zonnetje liep, zelf aandraafde en niet meer wilde stoppen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:51

Tussen kreupelheidsonderzoek en gedegen kreupelheidsonderzoek zit een wereld van verschil.

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:53

Uiteraard is het jouw beslissing, je vraagt om raad. Ik zie een paard wat zijn achterbeen, links meen ik,probeert te ontlasten ook als hij speelt.
Nogmaals... Suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:53

Het is met name rechtsachter waar hij last van heeft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:57

KoudbloedKim schreef:
Xyzutu2, geld is op zich het probleem helemaal niet, dan heb je niet goed gelezen. :)

Ik dacht dat op de vorige pagina op de tip om hem eens goed te laten doorlichten in een kliniek reageerde met dat je al € 2000 euro plus te hoge aanschafprijs had betaald en dat je nu dus alleen dingen wilde doen die écht helpen. Dat laatste vind ik erg verstandig, maar over het algemeen noemen mensen bedragen om aan te geven dat er geen eindeloze rek meer in zit. Maar goed, dat wa dan een aanname van mij, jij had blijkbaar andere reden om deze bedragen te noemen. :)

KoudbloedKim schreef:
Ik heb dit topic geopend omdat ik wilde kijken of meerdere mensen herkenden wat ik schreef.
Heb daar nu antwoord op en we gaan nu een ander traject in en ik wacht nog een aantal mails af.
Je zult ook gemist hebben dat hij vandaag als een zonnetje liep, zelf aandraafde en niet meer wilde stoppen.

Ik las alleen dat je schreef dat hij beter liep en niet wilde stoppen met stappen en draven, niet dat hij als een zonnetje liep, wat zou betekenen dat hij weer helemaal rad was (tenminste, dat is wat die uitdrukking inhoudt). Aangezien dat jouw interpretatie is baseerde mijn vorige post op het 'speelfilmpje' waarin hij tijdens het spelen zo min mogelijk van zijn plek komt, onregelmatig draaf achteren en vreselijk kreupel is in de achterhand in galop.
Ik vind het leuk om te zien dat hij nog aan spelen denkt, maar ten opzichte van de draffilmpjes vind ik dit geen vooruitgang.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:58

Ik heb niet alles gelezen. Maar wel eigen ervaring hiermee.
Mijn paard heeft 5 maanden stil gestaan met een peesblessure, daarna liep hij achter niet goed. Ik heb het vermoeden dat de peesblessure vanuit achter niet goed te zijn maar dat is een andere discussie.
Na weer een aantal rondes dierenarts is hij uiteindelijk ingespoten met briodine oplossing. Wat mij toen uitgelegd is, spant dat de kniebanden strak, als ze doormiddel van trainen sterker worden, gaat het middel langzaam uit de banden.
Hij is toen achter binnendoor gezet. Ik moest 10 dagen stappen en daarna zo trainen dat hij achter sterker ging worden. Nou stond hij achter als een soort Donald duck. Uiteindelijk heeft hij een ander ijzer gekregen waardoor hij achter niet meer als eend kon lopen. Sindsdien is het probleem weg en loopt hij weer gewoon goed.
Bij hem was het ook omdat hij vanwege de 5 maanden stappen dat alle spieren die het opvingen slap geworden waren, dus de slappe kniebanden zichtbaar waren.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:13

Koudbloedkim, heel,eerlijk? Ook op het laatste filmpje is het vrij duidelijk hoor.
Moest het mijn pony zijn zou ik zeker kliniek binnenbrengen voor ik begin aan trainen. Gewoon om zeker te zijn. Mijn paard met slappe knieen, met verschillende overbelastingen daardoor, was minder kreupel dan de jouwe op het goede filmpje... En dat zelfs terwijl hij last had van die overbelastingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:20

Xyzutu2, noemde inderdaad de bedragen om aan te geven dat we niet te beroerd zijn om geld uit te geven aan een paardje dat al kapot was bij de aankoop.
Hij liep inderdaad nagenoeg zuiver, video is ook al van een tijdje terug, van voor de laatste diagnose. :)

Liedjuh2, ik herken veel. :j
Het staat me tegen om hem op ijzers te zetten, vandaar eerst de hoefschoenen proberen (die man is ook hoefsmid) en anders misschien toch maar overwegen om dat wel te doen.

ChocooPrins, bedoel je het rijfilmpje? Dat was toen hij een tijdje rust had gehad, daarna begon hij weer slechter te lopen, heeft hij maanden rust gehad, daarna 100% zuiver en daarna weer plotseling slechter.
Ik wacht nog even de antwoorden af van de mensen die ik heb benaderd en anders laden we hem inderdaad in en gaan we naar de kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:47

Super dat je hem naar een kliniek wil brengen! Als je vervoer zoekt dan kun je ook altijd een professionele paardentaxi bestellen: die zijn vaak expert op het gebied van vervoer van zieke paarden. Zo vervoerde ik mijn paard met de diagnose hoefbevangenheid met www.debrabantsepaardentaxi.nl en zij reed niet alleen supervoorzichtig maar legde zelfs 10 cm nat zand in de vrachtwagen zodat hij pijnvrij kon staan.

By the way: misschien is het handig om als je hier een filmpje plaatst er ook even bij te zetten wanneer het genomen is? Dat is namelijk als je kijkt via Bokt niet te zien en anderen gingen er net als ik ook van uit dat dit speelfilmpje dan wel het meest recente filmpje zou zijn. Heen en weer springen met filmpjes uit heden en verleden zonder data te noemen is wat lastig als je mensen vraagt zich een beeld te vormen van het verloop van een ziekte.
Maar goed, het is maar een tip. Doe ermee wat je wilt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:52

Klopt, wij hebben ook een vaste paardentaxi. :j

De rijvideo is geloof ik van Oktober 2015, de speelvideo is van een maand geleden, zelfde tijd als de drafvideo.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:21

:z o
KoudbloedKim schreef:
We gaan nog even door zoals we nu doen, veel bergopwaarts met hem trainen, achterhand sterker maken etc.
Hij geeft gelukkig wel heel goed aan als het hem moeite kost of als het pijn doet, dus dat is 'fijn'.
Over een aantal dagen zal ik weer een video maken om te kijken of hij is verbeterd.
Als hij niet is verbeterd, nemen we andere stappen. :)
Over iets meer dan een week komt er iemand langs om hem hoefschoenen aan te meten.

Dit is niet iets dat in zo korte termijn verbetert meis. Wij zijn toch wel een half jaar of langer met longeren en trainen en langzaam aan ook onder het zadel weer opbouwen bezig geweest. En door aantal behandelingen van si, rug, bekken en en trainen liep hij niet meer kreupel, of slecht maar dat neemt toch wel 1 tot 2 maanden en we zijn in totaal al 1,5 jaar bezig met hem steeds verder ontwikkelen en bij tijd en wijle in eerste half jaar zag je hem toch stamperig lopen achter of stijf, dit is niet met Quick fix binnen paar dagen veel beter of in ieder geval niet ineens weg die slapte. Denk maar eens aan je eigen knie banden als die een opdonder krijgen dat vergt echt tijd.
Heb filmpje net bekeken en herken het stamperige draven rechtsachter zeker wel.. Jammer dat je in het noorden zit, ik had je graag mijn Behandelend Da en chiro doorgestuurd. En ik geloof wel dat dit kniebanden zijn, maar zoals gezegd dat staat meestal niet los van si gewricht, rug en bekken gebruik en niet te vergeten tussen pees en dat wijzigen en soepeler en sterker maken daar ben je even mee bezig liefst onder begeleiding van behandeld da/chiro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:21

Neem aan dat je eerste smiley een typfoutje is? :)

Ik snap dat je in een maand tijd geen grote verbetering ziet, maar waarom wilde de DA dan na 3 weken weer terug komen om te kijken of er een minimale verbetering was? Dan zou hij dat toch ook niet kunnen zien?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:41

Koudbloedkim ja het rijfilmpje bedoelde ik.
Misschien wil de da terugkomen om te kijken als er geen ontstekingen ontstaan? Geen idee. Maar dat kan wel gebeuren omdat het gewricht niet stabiel is. Ik zou hem eens bellen en alle vragen de wereld uit helpen.
Wij zijn nu ook bijna een jaar bezig. In juni of juli vorig jaar is de diagnose slappe knieën gesteld geweest. En toen kreeg ik het advies werken op de kliniek zelf, dus ik was wel zeker dat er verder niets gaande was. We hebben dit wel heel rustig opgebouwd. En samen met een revalidatietrainer. En dan nog hebben we enkele overbelastingen gehad tussentijds. Is iets heel delicaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:58

Na het zien van het eerste filmpje..zijn zijn voorbenen op de foto gezet? hij is duidelijk kreupel voor..en met het hoofd knikken in beweging duidt altijd op belastingskreupelheid en dat zit onder de knie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:00

Nee, hij zei tegen ons om te kijken of er verbetering was. :j
Ik wil hem best bellen, maar als hij me al niet eens de naam van het middel wil vertellen dat hij erin heeft gespoten...

Elisa2, met de voorbenen was niks mis.
Alleen omdat hij achter slecht is, compenseert hij met voor.

Het probleem is hier een beetje dat we in onze regio een aantal dierenartsen hebben.
Met een aantal heb ik erg slechte ervaringen, door één heb ik bijna mijn paard verloren.
Dat werkt ook gewoon niet mee aan het vertrouwen.

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:12

Hier ook ervaring met blessure aan de kniebanden... Mijn paard heeft 1,5 jaar geleden een scheur in de knieband opgelopen en had hierbij gelijkaardige symptomen. Daarom is mijn reflex hier meteen: ik zou absoluut foto's en echo's laten nemen! Het kan goed zijn dat je paard slappe kniebanden heeft en dan is zo'n inspuiting zoals je paard kreeg inderdaad interessant en een standaard behandeling.

Maar als je paard net zoals mijn merrie ontsteking heeft op beide knieën en eventueel zelfs schade ergens, dan lijkt het me beter om eerst dat te genezen voor je de kniebanden gaat inspuiten. Al bij al is het bij mij wel helemaal goed gekomen. Na 3 weken stalrust was het dramatisch veel erger, maar na een maand weidegang was de ontsteking zo goed als weg en kon het genezingsproces beginnen.