verschil tussen steil(er) hoefje en bokhoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

florence123

Re: verschil tussen steil(er) hoefje en bokhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:49

Hoelang denken jullie dat het corrigeren van een hoef duurt? Ik zal inmiddels een update plaatsen van mijn paard zijn hoeven (die eerder werden gepost)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:16

florence123 schreef:
Hoelang denken jullie dat het corrigeren van een hoef duurt? Ik zal inmiddels een update plaatsen van mijn paard zijn hoeven (die eerder werden gepost)

Corrigeren verschild per paard. Ik had mijn eigen fjord in 6 maanden staan zoals ik hem wilde hebben.(qua hielen )
Echter duurt nog wel 6 maand voor ik tevreden ben. Sommige dingen gaan langzaam.
Zo heeft hij een flare RV deze heeft ook tijd nodig..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:52

Corrigeren van hoeven van volwassen paarden moet met zeer veel beleid worden gedaan, anders is het middel erger dan de kwaal.
Nooit alleen naar de voeten kijken, maar naar het gehele paard.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:36

Dank alvast voor de eerste meningen!
Deel het hier zodat ik ook weer kritische vragen aan mijn smid kan stellen :)

Dat het ijzer LV scheef zit klopt. Dit omdat de zool dus ook scheef is gegroeid, wat het (aldus de smid) moeilijker maakt een ijzer eronder te zetten. Ivm het nagelen.
Echter zonder ijzer liep paardlief extreem gevoelig met LV en dat is ook mede de reden geweest van het ijzer. Verder wordt hij nu om de 4-5 weken gecheckt/bekapt.
Kan sowieso niet teveel in 1x af ivm pezen/spieren en zoals ik aangaf is ook zijn rechterschouder fors groter, dus niet alleen zijn voet is scheef. Komt wel echt vanuit lijf. Hij is wel onder het zadel al sterk verbeterd in bespiering en balans.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:55

Ik zou onmiddellijk iets doen tegen de rotstraal. Ik vind de stralen echt enorm aangedaan, die diepe gleuf hoort er niet te zitten tussen de hoefballen in het vlees. Mijn ervaring met hypozin is erg goed. Ik krab de hoeven uit en smeer met een kwast de hypozin in de diepere kieren, die overigens zo dichtzitten als het aanpakt. :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:43

Rotstraal is het zeker niet, zijn hoeven zijn verder gewoon mooi droog en hard. Maar ben het met je eens dat ze niet in topconditie zijn. Heeft tijd en goede bekapping nodig. Hij ging voorheen ook regelmatig in de stapmolen (nu niet meer).
Hier nog foto van gehele paard. Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:05

Dat stralen droog en hard zijn wil niet zeggen dat er niks mis mee kan zijn.
Die diepe spleet hoort daar inderdaad niet te zitten in zijn steile hoef. Te droog zijn kan ook scheuren veroorzaken, straal mag wel een beetje soepel zijn. Als die scheuren diep genoeg zijn kan het daar ook aangetast raken in alle kleine spleetjes, of doorgaan tot in levend weefsel (zoals kloven bijvoorbeeld bij mensen in hielen, vingers, handen, zeer pijnlijk!) kan gaan ontsteken. Wie weet doet het ook pijn en speelt dat zelfs een rol in het hebben van hoge hielen aan die voet door die hielen minder te willen belasten bv.. (ik denk maar ff door hoor nu, stuff to think about :P ). Probeer er is in te koteren met een hoevenkrabber zo diep, ruik er eens aan, kijk naar zijn reactie...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:44

GaelleS schreef:
Dat stralen droog en hard zijn wil niet zeggen dat er niks mis mee kan zijn.
Die diepe spleet hoort daar inderdaad niet te zitten in zijn steile hoef. Te droog zijn kan ook scheuren veroorzaken, straal mag wel een beetje soepel zijn. Als die scheuren diep genoeg zijn kan het daar ook aangetast raken in alle kleine spleetjes, of doorgaan tot in levend weefsel (zoals kloven bijvoorbeeld bij mensen in hielen, vingers, handen, zeer pijnlijk!) kan gaan ontsteken. Wie weet doet het ook pijn en speelt dat zelfs een rol in het hebben van hoge hielen aan die voet door die hielen minder te willen belasten bv.. (ik denk maar ff door hoor nu, stuff to think about :P ). Probeer er is in te koteren met een hoevenkrabber zo diep, ruik er eens aan, kijk naar zijn reactie...

Hier ga ik in mee. Die spleet kan ook weer doorwerken op de manier waarop hij zijn voeten neerzet.

Mooi dat de hoeven hard zijn, maar die spleet is wel degelijk rotstraal. Hypozin erin spuiten, uitsmeren en het is zo weg.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:49

Zeker geen rotstraal, ik weet hoe dat ruikt en eruit ziet (zit ook al 23 jaar in de paarden), en anders had de smid daar ook echt wel iets over gezegd. De eerdere opmerkingen over de stand en RV voet neem ik zeker wel mee, want een stalgenootje (die zelf ook bekapt) gaf dit ook al aan en is iets waar ik het zeker met mijn smid ook over ga hebben. De foto van volledige paard even gepost ivm zijn grotere schouder rechts, wat dus ook doorwerkt in zijn lijf en benen. Inmiddels is er ook een mail naar mijn osteo onderweg met nog wat specifiekere vragen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:51

neile schreef:
Crines, ik ben ook wel benieuwd!

Tulandro, bedankt voor jouw oordeel. Volgend weekend komt er een natural balance bekapper kijken en kappen, we zullen zien. Ik maak me er steeds minder zorgen om dat er iets problematisch aan de hand is. De reacties hier geven me een gerust gevoel, ik was waarschijnlijk met een vergrootglas naar haar voeten aan het kijken, onterecht.

Zet je een filmpje op Bokt als hij bekapt is? Een natural balance bekapper die een steile hoef komt doen, dat wordt een feest.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:58

darkadia schreef:
Zeker geen rotstraal, ik weet hoe dat ruikt en eruit ziet (zit ook al 23 jaar in de paarden), en anders had de smid daar ook echt wel iets over gezegd.

Rotstraal hoeft niet te stinken en ik zou het toch echt behandelen. De middelste straalgroeve hoort niet een snee te worden die tot ver in het vlees loopt.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:14

Janderegelaa; ik trek foto's en maak een filmpje. Beloofd!

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:29

Ik ben ook benieuwd neile. Ik vind het altijd een akelig iets om iets zo belangrijks als de hoeven van je paard over te laten aan iemand anders.

Ik weet niet hoe het elders zit, maar hier kampen we al jaren met een tekort aan goede hoefsmeden. Diegenen die echt gegarandeerd goed werk leveren en jaren ervaring hebben, nemen er meestal geen nieuwe klanten meer bij.

De andere zijn vaak een gokje, omdat ze ofwel nog jong zijn ofwel niet zo bekend zijn waardoor je nog niet echt kan afgaan op ervaring van anderen.

Vorige hoefsmid was een jonge kerel. Heel vriendelijk naar de paarden dus wel tevreden van, maar levert hij ook goed werk, daar begon ik een heel klein beetje aan te twijfelen.

De hoef mooi zetten van vorm, dat lijkt me niet zo moeilijk, maar of dat ook echt hetgeen is dat een paard nodig heeft...

Eén van mijn merries bijvoorbeeld bleek een hele diepe hoefzweer te hebben gehad. De nieuwe hoefsmid merkte dat onmiddellijk op. Die moet nochtans al meer dan een jaar geleden uitgebroken zijn langs de kroonrand zei hij. Heel gek dat mijn vorige hoefsmid dat dan niet gemerkt heeft (paard is nog maar enkele maanden in mijn bezit dus het uitbreken zelf moet bij de vorige eigenaar geweest zijn, maar nu hij me er op wees was het echt heel duidelijk nog te zien).

Vandaar dus ook dat ik nu ff vertrouw op de jarenlange ervaring van deze smid om mijn hengst te corrigeren. Ik ga binnenkort eens een foto maken :j

neile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:31

Ik hoor heel positieve ervaringen van deze hoefsmid, die naar meer kijkt dan enkel de hoeven, maar het algemene bewegingspatroon. Ik had inderdaad ook het idee 'mooi zetten kan toch zo moeilijk niet zijn, maar is het optimaal?', vandaar dat ik voor een second opinion ga. Als het allemaal prima is, blijf ik graag bij mijn huidige smid want ben daar wel tevreden van. Maar als er toch een aantal zaken anders moeten, dan ben ik wel bereid van smid te veranderen. Nu, ik hoor hier dat het allemaal zo erg niet is gesteld en dat ik mij eigenlijk weer heb liggen aanstellen, wellicht.. Dus ik ben alleen maar blij natuurlijk! ^-^

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:36

intressant topic. ik plaats zo ook even een foto van mijn (4 jarige) paard.
Mijn paard staat inmiddels voor het eerst een maand op ijzers, dit zou helpen in
het proces tot zo veel mogelijk 'recht' op haar benen.
de eerste 2 weken heeft ze toch echt wel onregelmatig gelopen door de ijzers.

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:41

Zonder ijzers:

Afbeelding

Met ijzers:
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:45

senna21 schreef:
In de volksmond word dit ook wel grasvoetje genoemd. Vaak het linker voorbeen. In de veulenperiode kan een smid hier nog in aanpassen. Op latere leeftijd is het zaak het goed bij te houden, maar niet meer te gaan knoeien met de stand.
Mooi is anders, maar vaak kan het geen kwaad. Nogal wat mensen zijn ook scheef en hebben ongelijke voeten.

Idd. Grasvoetje. Geen probleem.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:01

Knofje. Heb je foto's van onderen. Uitgekrabd en schoon ?
De zonder ijzers hoeven lijken al stuk beter dan met ijzers.

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:05

@Marjo89: Nee ik heb nu zo geen foto's. die kan ik wel maken, zal ik morgen doen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:53

_Knofje schreef:
@Marjo89: Nee ik heb nu zo geen foto's. die kan ik wel maken, zal ik morgen doen.

Reuze benieuwd !

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:39

Marjo89 schreef:

Die ijzers liggen er ook wel heel beroerd onder en ze lijken nog de verkeerde maat ook.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:48

Als je er zelf onvoldoende kennis over hebt, dien je wel op te letten wat je over het werk van een ander zegt.
Ik vermoed dat je ook gemerkt zult hebben dat het garnituur mediaal (binnenzijde) , vrij ruim bemeten is.
dit is waarschijnlijk speciaal gedaan omdat de hoefwand langs die kant eigenlijk net te steil staat en het ijzer moet dit dus als het ware naar de juiste positie herleiden.
Soms is dit wel een gevaarlijke situatie net omdat het aan de binnenzijde is, als het paard er op zou trappen dan trapt hij het ijzer er weer af, maar het heeft dus zeer zeker wel een doel.
En heel vaak is dit een tijdelijke situatie, want de hoef voelt als het ware het verschil en gaat dan normaal ook beter in de juistere richting uitgroeien.

janderegelaa schreef:
Marjo89 schreef:

Die ijzers liggen er ook wel heel beroerd onder en ze lijken nog de verkeerde maat ook.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:57

Het is niet alleen de maat. Die overigens bij de goede voet ook te groot is.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:59

De ijzers zijn er af begrijp ik van knofje.. Beter richting op gezonde hoeven :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:01

Nee paard van Knofje staat juist sinds een maand wel op ijzers.

Wat betreft het bredere aan de binnenkant, dat is idd wat mijn smid mij ook uitlegde wat hij bij mijn paardje gedaan heeft. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.