Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tafje schreef:Een hoefstal of tegen de muur zetten lijkt me geen oplossing. Probleem zit in het gewicht dat hij op zijn slechte been draagt als zijn goede achterbeen wordt opgetild. Zou meer spiertechnisch zijn denk ik. En kun je dat bij een bijna 25-jarige nog oplossen? Spieren weer opbouwen?
En uiteraard heb ik bovenstaande al enige tijd geleden besproken met mijn smid. Ook de afspraak dat hij zijn goede been niet zo hoog tilt zodat hij meer balans heeft. Maar zoals met alle dieren op een bepaalde leeftijd kom je op een punt dat het steeds meer achteruit gaat..
Sleeper schreef:Een paard van 25 is wel oud. Ja, ze kunnen 40 worden maar 25 is gewoon een oud paard met oude gewrichten. Begrijp niet waarom ik zoveel lees op bokt dat het niet oud is. Een 25 jarige met kwalen reageert daar qua genezing heel anders op dan een 14 jarige...
Ontopic, bespreek dit ook eens met een dierenarts. Als je paard maar 1 probleem heeft en dat is de hoefsmid in hoeverre is het dan een dusdanig probleem dat je hem moet laten gaan.
Shanna schreef:Misschien een handige graadmeter, mijn oude paard met artrose, destijds 19 toen ik hem kreeg, rolde nooit omdat hij zo moeilijk in de benen kon komen. Ook in de zomer als ik hem natgespoten in de bak zette rolde hij niet. In de wei ook niet. Hij lag wel in zn stal, maar rollen heb ik hem nooit zien doen.
Mooney schreef:Je zit er eigenlijk mee dat je niet te laat wilt zijn met inslapen. In mijn ogen (vanuit wat ik hier gelezen heb dan) ben je al te laat, ik had hier al lang gezegd 'tot hier en niet verder'.
Temeraire schreef:Ik vind het opmerkelijk dat dit paard blijkbaar nu 2 tot 3 jaar kreupel loopt en hier nog geen dierenarts naar heeft gekeken. Dat begrijp ik tenminste uit je verhaal.
bigone schreef:Ts, 35 jaar tussen de paarden en toch denk je dat je oudje er niet zo heel veel last van heeft. Het kan maar ik denk eerder dat hij uit een oergevoel gewoon zo weinig mogelijk pijn laat zien. Pijn is dodelijk bij wilde paarden. Die worden meteen gepakt door roofdieren en ondanks dat onze paarden niet meer "wild"zijn is dit instinct wel degelijk aanwezig dus blijf hem heel goed in de gaten houden. Zet hem desnoods een week op buut en vergelijk.
Sleeper schreef:anjali schreef:Ik vind dat je de kwaaltjes van een oud paard gewoon moet verzorgen. Een bejaarde heeft recht op leven. 25 is trouwens niet oud,een paard kan wel 40 worden.
Een paard van 25 is wel oud. Ja, ze kunnen 40 worden maar 25 is gewoon een oud paard met oude gewrichten. Begrijp niet waarom ik zoveel lees op bokt dat het niet oud is. Een 25 jarige met kwalen reageert daar qua genezing heel anders op dan een 14 jarige. Natuurlijk kennen we allemaal de verhalen van 25/26/27 etc jarige die nog van alles doen. Echt super, neemt nog steeds niet weg dat het lijf oud is. Iemand van 75 is ook oud, de ene is nog actief en de andere heeft allerlei kwaaltjes en toch spreken we van oude mensen.
Ontopic, bespreek dit ook eens met een dierenarts. Als je paard maar 1 probleem heeft en dat is de hoefsmid in hoeverre is het dan een dusdanig probleem dat je hem moet laten gaan. Mn oudje heeft ook moeite met haar achterbenen. Ik werd op bokt ook gewezen op de standaard die hier neergezet is. Maar nu doet mn hoefsmid het nog vanuit de hand en mag mijn paard zelf aangeven hoe hoog ze haar been wil/kan optillen. De ene keer is dat met een tipje op de grond en de andere keer is het wat hoger. Verder is het nog een actieve dame en alleen om de hoefsmid zou ik haar niet laten gaan.
bigone schreef:Misschien is het dan een optie om foto's van het aangedane been te maken en hem toch op buut te zetten, waarom? Omdat je dan het paard weer ziet voor zijn aandoening en dat kan een flinke eyeopener zijn want het sluipt er heel langzaam in. En juist daardoor ga je als eigenaar vaak veel verder dan eigenlijk zou moeten, kan er over meepraten, helaas.
Tafje schreef:magicmist schreef:
dit is wat een vriendin ooit tegen mij zei: een paard loopt kreupel, dus heeft pijn. Hij ontlast het. Een paard loopt niet kreupel als hij geen pijn heeft. helaas kunnen ze alleen niet vertellen in welke mate ze pijn hebben
Hij heeft natuurlijk de leeftijd. Maar een bejaarde van boven de 70 loopt ook niet meer als een puber en zal best ook pijn hebben. Nog geen reden om achter de geraniums te gaan zitten.
Maar...als hij echt veel pijn had zou hij niet meer rennen en bokken door de bak verwacht ik.
Het hoe, waar en wanneer is nog niet duidelijk.. Ik ga volgende week denk ik een regenboogticket regelen...
xyzutu2 schreef:Misschien heb ik het berichtje daarover gemist, maar vandaag heb je toch ook de afspraak met de dierenarts gehad? Wat zei die en wat waren zijn/haar prognoses
geerke schreef:Mijn graadmetet was ook met gemak opstaan,nou met gemak opstaan deed mijn paard nog alleen kon hij niet meer lopen....Kun je niet proberen drie dagen voor de hoefsmid komt but te geven?Misschien heeft hij dan minder last?
Citaat:Ik zou de dierenarts ook echt zelf naar je paard laten kijken. Dat osteo's en fysiotherapeuten er de afgelopen drie jaar naar hebben gekeken is leuk en het laat ook zien dat je op zich het beste met je paard voor hebt, maar zoals je zelf al schreef kan iedereen zo'n titel op zijn naambordje schrijven en juist in dit soort gevallen heb je echt de blik van een dierenarts nodig.