Platvoeten... of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:48

Ik snap niet waarom die hele takke zooi er niet onder vandaan is gehaald.
Men blijft maar knutselen en het werkt gewoon niet en als iets niet werkt ga je terug naar de basis.

Arm paard heeft op de 2e foto te zien duidelijk veel pijn, zure blik, opgetrokken neusgaten, spierverlies en doffe vacht.

Ben heel benieuwd hoe het er over 8 weken uitziet...verwacht niet veel goeds eerlijk gezegd.

Die link van floortz had zomaar dit paard kunnen zijn.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 06:24

Ik vind dit paard, afgezien van de hoeven, er niet goed uit zien. Spierverlies snap ik maar ik vind haar maar dof kijken en haar vacht is ook maar dof...
Dubbele lip moet er idd af. In Belgie wordt dat nog heel vaak gedaan, waarom snap ik niet.
Qua pasvorm is deze al wel beter.

Ik zou die siliconen eraf doen en met geen of een enkele lip beslagen. Ijzers eraf, dan zou ze stokkreupel lopen en ze loopt nu al bijna ee jaar kreupel.. dat kan je niet doen ,:n ;(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 07:38

Ik zie extreem ondergeschoven verzenen en een zeer ver weggevijlde teen.

Afbeelding

Het stuk waar de hoef de grond niet raakt vanaf de achterste groene lijn past daarna nog 2.5x (bij een niet afvijlde teen 3x) in de hoef. Bij een gezonde hoe is dat tussen de 6 en 8x, doordat de rode lijn veel korter is.

http://paardenhoeven.info/wp-content/up ... n-hiel.jpg

Daarnaast is er extreem veel afrol gemaakt in de hoef. Afrol maken is prima, maar dit is te veel. Inderdaad het idee van het linkje van hoofcare.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:07

xAnthea schreef:
Ik vind dit paard, afgezien van de hoeven, er niet goed uit zien. Spierverlies snap ik maar ik vind haar maar dof kijken en haar vacht is ook maar dof...
Dubbele lip moet er idd af. In Belgie wordt dat nog heel vaak gedaan, waarom snap ik niet.
Qua pasvorm is deze al wel beter.

Ik zou die siliconen eraf doen en met geen of een enkele lip beslagen. Ijzers eraf, dan zou ze stokkreupel lopen en ze loopt nu al bijna ee jaar kreupel.. dat kan je niet doen ,:n ;(

Daarom zou je kunnen kiezen voor een tijdelijke plakschoen of een hoefschoen die geschikt is de hele dag te dragen.

palousa_boy

Re: Platvoeten... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:32

Dit heeft weinig met een afrol te maken hoor, ik ga hier in wel mee dat het een geval is van de hoef pas maken aan het ijzer.

Maar de ijzers er onderuit halen verbeterd niet direct die hoefas. Het gebruik van een ijzer zou de situatie beter te conditioneren maken (je hebt immers in de hand waar de hoef "slijt" en waar niet), maar dan moet je het wel goed doen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:31

Als er perzee een ijzer onder moet, dan zonder lip! 2 lippen maken het alleen maar erger.
Verder ga ik me de genoemde dingen hier boven mee.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:37

Niet alles gelezen, maar 1 1/5 kreupel en nog nooit een scan of foto's laten maken? Bizar, heeft die hoefsmid röntgenogen of zo?? Vind het paard afschuwelijk beslagen zo overigens.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:48

DatBenIkNou schreef:
Niet alles gelezen, maar 1 1/5 kreupel en nog nooit een scan of foto's laten maken? Bizar, heeft die hoefsmid röntgenogen of zo?? Vind het paard afschuwelijk beslagen zo overigens.

Er zijn, dacht ik, wel foto's gemaakt. Daar kwam niks uit.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 14:21

Er zijn inderdaad röntgenfoto's genomen geweest, daar was niets op aan te merken. Het zal echt aan de barslechte bekapping gelegen hebben. Het is echter niet onze keuze om het zo te doen, en de eigenaar wilt niet van hoefsmid veranderen...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:38

Oh excuus dan. Ook gescand? Onbegrijpelijk dat de eigenaar niet eens een keer een andere hoefsmid wil laten kijken.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:56

Wat een ellende met die voetjes zeg! Ook mijn paard stond op ijzers en is er al heel jong op gegaan, trapte ze er steeds vanaf, voeten erg plat en was behoorlijk kreupel zonder. Inmiddels zijn we een half jaar verder, werk ik zelf het teentje een beetje bij en houdt de smid hem gewoon netjes, Wereld van verschil, amper kreupel (wel wat gevoelig als ie op stenen trapt) Hoop enorm dat zoiets jullie kan helpen! (en nee ben geen natural, ben niet per definitie tegen ijzers maar sla ze er liever niet onder als het (nog) niet hoeft, puur boerenverstand :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:25

Is alleen de hoef op de foto geweest of ook de rest van het paard?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:21

Skyefate schreef:
Er zijn inderdaad röntgenfoto's genomen geweest, daar was niets op aan te merken. Het zal echt aan de barslechte bekapping gelegen hebben. Het is echter niet onze keuze om het zo te doen, en de eigenaar wilt niet van hoefsmid veranderen...

Tja... dan kun je weinig doen vrees ik....

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:24

Arabesk schreef:
Skyefate schreef:

Tja... dan kun je weinig doen vrees ik....

^ Inderdaad.
De eigenaar dit topic laten lezen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:41

Triest voor het paard. Hoop dat de eigenaar toch van gedachten verandert.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:53

Skyefate schreef:

Dan houd het gewoon op jammer genoeg.
Je kan dit topic nog laten lezen maar dan moet je het loslaten want je gaat je er alleen maar meer aan irriteren.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:05

Bah :n Vind het heel jammer dat de eigenaar zo is... Een paard zolang kreupel laten lopen, is echt verschrikkelijk ;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:38

neigt naar dierenmishandeling...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 21:20

Het is inderdaad een afschuwelijke zaak... we proberen wat we kunnen echter, en hij neemt tenminste het idee om haar op de weide te zetten al in gedachten... Hopelijk lukt dat tenminste met wat pushen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:55

Het paad kan natuurlijk altijd ijzers "verliezen" in de wei :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:58

denk dat het probleem niet zozeer de ijzers is maar het bekappen.Hoewel dit paard beter af is zonder ijzers met een goede bekapping.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:25

Ijzers en zolen eronderuit en een goede natuurlijk bekapper laten komen. Dat arme dier heeft pijn. Ondergeschoven hielen...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:40

Deze hoefsmid zou onmiddellijk geschorst moeten worden.
Kun je de eigenaar dit topic niet laten lezen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:20

Jetta schreef:
Ijzers en zolen eronderuit en een goede natuurlijk bekapper laten komen. Dat arme dier heeft pijn. Ondergeschoven hielen...

Hoezo een natuurlijk bekapper? Denk dat dit paard meer heeft aan een gewoon goede hoefsmid met verstand van zaken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:53

DatBenIkNou schreef:
Jetta schreef:

Hoezo een natuurlijk bekapper? Denk dat dit paard meer heeft aan een gewoon goede hoefsmid met verstand van zaken.

Helemaal gelijk er is geen een NB met verstand in Nederland! Allemaal beunhazen.

Er moet iemand bij die inziet dat dit niet werkt en dat het paard nu regelrecht op het slachthuis afgaat.
Maakt geen snars uit of het een NB of een persoon is die ook ijzers onder slaat maar dan niet weer bij dit paard.

Hielen moeten ruimte krijgen om weer breed te worden.
De voet moet zijn natuurlijke functie terug krijgen waarvoor het gemaakt is.