Paard ineens erg kreupel aan voorbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 18:22

Ze staan nu buiten op een klein stukje
Daar moest ze 2/3 dagen staan. Verder staat ze altijd op haar eigen stuk weiland. Niet met anderen in de weide. Maar ze heeft wel vaak een gekke 5 minuten en dan trekt ze sprintjes in de weide.Op stal zetten zal ik nooit doen. Dat is vragen om problemen, dan gaat ze alleen maar rondjes draaien. Verder komt de smid elke 7 weken
En kreeg van de dierenarts zelfs een compliment over hoe netjes ze op de voeten stond, geen standafwijkingen, en ze loopt netjes in balans
(gewoon op dr eigen voeten, geen ijzeren)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 21:32

Heb intussen de stalhouder en stalgenoten erover gesproken. En volgens hun zeggen trekt ze heel vaak sprintjes, met complete slidingstops erbij. En dat ook meerdere keren per dag.

Heb haar er zelf nooit op kunnen betrappen. Want als ik op stal kom heeft ze dat meteen in de gaten en blijft voor de draad staan wachten totdat ik haar ophaal.

Ze is nu maar een ander weilandje verhuisd, van 20x20 (ze had 20x100)
En daar blijft ze wel rustig staan.

Dus voorlopig blijft ze daar staan. En dan kijken of ze over een tijdje naar een groter weiland kan aan de andere kant van de weides. Misschien houd ze zich daar wel in.

Weer nog niet goed hoe ik het weer op moet bouwen met haar.
Ze loopt nu in stap en draf aan de hand weer goed. Op t harde in draf nog licht onregelmatig. Het vocht is al wel weg en de kogel voelt ook niet meer warm aan

Gulpje

Re: Paard ineens erg kreupel aan voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:18

Heb je ook laten scannen? Op de scan kan je zien hoe het met de pezen en (vooral op die plek bij de kogel) ligamenten gesteld is. Nu zag ik net ook de foto van je paard haar been een aantal pagina's terug en het lijkt er enorm op dat de ringband (annulair ligament) de kogel als het ware heeft ingesnoerd waardoor er dus vochtbulten ontstaan in de peesschedes aan weerzijde van de kogel. Ik ben uiteraard geen dierenarts en kan natuurlijk geen diagnoses stellen vanaf een foto maar heb veel ervaring met deze blessure helaas.
Heel belangrijk is dat je paard zich nu rustig houdt en als dat in een kleiner weitje lukt is dat helemaal goed natuurlijk.

Het opbouwen moet je met je VA overleggen maar ik zou zolang ze nog niet helemaal rad loopt aan de hand blijven stappen :)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 11:26

De foto wat een voorbeeld via Google. Alleen het bultje was toen te zien. Heb nu advies van de paardenarts gekregen. Deze week elke dag 15 min onder het zadel stappen op zachte ondergrond. Vanaf volgende week rustig aan stukjes draf erbij pakken. En daarna even weer bellen over hoe het gaat, en ook als het been weer vocht vast gaan houden of als ze weer kreupel gaat lopen moet ik bellen. Dan komt hij met het scan apparatuur op stal.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:25

Mandy_89 schreef:
De foto wat een voorbeeld via Google. Alleen het bultje was toen te zien. Heb nu advies van de paardenarts gekregen. Deze week elke dag 15 min onder het zadel stappen op zachte ondergrond. Vanaf volgende week rustig aan stukjes draf erbij pakken. En daarna even weer bellen over hoe het gaat, en ook als het been weer vocht vast gaan houden of als ze weer kreupel gaat lopen moet ik bellen. Dan komt hij met het scan apparatuur op stal.

Draf erbij pakken als je paard nog niet (geheel) zuiver loopt? Wat een bizar advies! Dat zou ik zeer zeker niet doen. Onregelmatig betekent pijn!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 12:36

In draf op het harde is de licht onregelmatig. Verder loopt ze zuiver. Deze paardenarts is al sinds 2000 bij grote klinieken in Duitsland aan het werk, lijkt mij toch dat hij het wel weet?

Orlando2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:40

Misschien er door geschoten of ergens tegenaan getrapt??

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 14:43

Linksvoor is zo goed als over, loopt ze rechtsachter ineens weer kreupel. Blijf bezig zo. Nu is ze wel een heel gevoelig paard, dat voor elk klein pijntje al wel op 3 benen kan gaan lopen. Wel irritant, want zo denk je steeds dat er iets ergs is.
Heb nu de hele maand juni niet fatsoenlijk meer kunnen trainen. Hopelijk blijft het hier nu bij en kan ik de rest van het jaar gewoon normaal rijden en weer endurance wedstrijden starten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:33

Dat is niet heel raar. Paarden staan kruislings op rust dus als ze linksvoor kreupel is geweest heeft ze misschien rechtsachter wat overbelast.
Kan ook nog zijn, dat de werkelijke oorzaak van de kreupelheid niet linksvoor maar rechtsachter zit. De gewrichtsontsteking die je linksvoor hebt gehad wordt meestal ook door overbelasting veroorzaakt (dus dat ze misschien rechtsachter heeft ontlast). Ik zou wel de DA om advies vragen. Van paarden van 12 jaar zie je toch vaak dat ze een beetje artrose kunnen ontwikkelen. Het is niet ondenkbaar dat de kreupelheid die je paard linksvoor heeft gehad ergens anders vandaan komt.