Ijzers steeds weer af..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:48

Maar de periode tot de goede lengte moet ie wel overbruggen. Eentje die constant schraapt zoals de mijne, of waar ze traag groeien, die zijn wel gebaat met een goed ijzer. Hier was de hoefwand echt verontrustend dun en hij liep ijzerloos. Boel sleet sneller dan hij kon groeien. Met ijzers is dat nu opgelost geraakt omdat de hoef de kans kreeg om te herstellen. Op zich zou ik weer ijzerloos willen maar met een schraper is dat een no go. Dan is ie binnen no time weer waar we gestart zijn.

Daar helpt natuurlijk kappen niet tegen. Tegen een traag groeiende hoef ook niet. Als het mechanisme niet mee wil, zelfs met correcte hoefzorg, dan moet je wat.
Hoefschoenen zijn prima voor tijdens het rijden en werk, maar daar kunnen ze niet 24/7 mee het land in.

aniquegraaf

Re: Ijzers steeds weer af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 16:35

En juist in het land ligt het probleem voor mijn paard.. Anders ging ik wss over na hoefschoenen.

Maartje1990

Re: Ijzers steeds weer af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:46

Paard waarvan de hoeven te lang zijn, maakt de hoef dunner materiaal aan waardoor het gaat scheuren en brokkelen om zo weer een poging te doen op de juiste lengte te komen. Zodra een hoef goed bekapt is, de straal contact met de grond maakt zal de hoef wel degelijk sneller gaan groeien en beter hoornmateriaal aanmaken.

Maar afronden is nooit een probleem om te doen en ik denk dat TS haar paard daarbij o.a. het meeste gebaat is.

TS weet je of je paard een toon of een hiellander is? Want als je paard land op de toon, dan zal hij ook minder snel afrollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:55

Dat te lange brokkelen klopt. Alleen maakte te mijne dus te weinig aan en wat erbij kwam werd afgeschraapt ;) ik ben ook pro blootsvoets maar het moet haalbaar zijn.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 17:10

Maartje1990 schreef:
Paard waarvan de hoeven te lang zijn, maakt de hoef dunner materiaal aan waardoor het gaat scheuren en brokkelen om zo weer een poging te doen op de juiste lengte te komen. Zodra een hoef goed bekapt is, de straal contact met de grond maakt zal de hoef wel degelijk sneller gaan groeien en beter hoornmateriaal aanmaken.

Maar afronden is nooit een probleem om te doen en ik denk dat TS haar paard daarbij o.a. het meeste gebaat is.

TS weet je of je paard een toon of een hiellander is? Want als je paard land op de toon, dan zal hij ook minder snel afrollen.

Ik moet eerlijk zijn ik heb geen idee hoe die land :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:18