Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

MaricoGraphy schreef:Maar zo een cursus is dan ’s avonds en dan hou ik dus geen tijd meer over om naar de paarden te gaan. Ik moet huishoudelijke klussen ook nog doen, fulltime werken en zorgen dat mijn vriend ook nog wat aan mij heeft.
MaricoGraphy schreef:EDIT zie net dat paardnatuurlijk dagcursussen heeft ivm natuurlijk bekappen.
En zij bekappen zelf ook bij mensen aan huis
Ik heb zelf daar ook de cursus gedaan. Als je interesse hebt kijk eens in m'n profiel daar staat foto's van de hoeven van mijn pony die ik zelf onderhoudt, dus is na dat ik er zelf zo'n 20 km mee had gement over de harde weg dus.
), m'n eerste paard stond ook gewoon stevig op d'r hoeven en zo ken ik ook paarden die wel degelijk om de 4 weken even een vijlbeurt nodig hebben (let wel; vijlen. Niet korter bekappen of ijzers). Ik snap heus dat je je zorgen maakt, maar geen man overboord; het is droog weer, ze stoeien misschien in de wei, er zullen wat steentjes liggen of andere dingen en een scheurtje/brokkeltje is zo gebeurd.
Mizora schreef:Ik zou zeker wel een andere hoefsmid erbij laten komen, want de hoef is beroerd bekapt. Hij is veel te steil. Dat te lang vind ik niet zo erg, dat brokkelt inderdaad, maar heeft het paard (mits niet te erg) geen last van. Maar dat te steile vind ik wel ernstig, dat veroorzaakt namelijk vroegtijdige slijtage en verkeerde belasting.
Ik bekap nog niet zelf, maar werk wel de hielen zelf bij (met iedere 9 weken controle van de (traditionele) hoefsmid, die er erg tevreden over is). Ook mijn paard heeft een steile hoef en die kan alleen gecorrigeerd worden door er iedere week/iedere 2 weken er 1-3mm af te halen, anders loopt hij op eieren. Maar dat gaat om een (groot) paard van 13 jaar waar dit nooit echt gecorrigeerd van is, niet om een tweejarige. Dat de hoeven van een tweejarige er zo uit zien vind ik echt verkeerd, want dit soort hoeven kunnen uitgroeien tot bokhoeven.
Ik dacht al dat het aan mij lag, lijkt wel alsof ie op hoge hakken staat! Hoeven van mijn paard zien er iig heel anders uit. Zinzi_jewel schreef:Er zijn periodes van droogte en van natter weer .
Daar kan een paarden voet zich op instellen .
Een 2 jarige hoort lekker buiten in t land te lopen nu en zal dus genoeg vocht aan de voeten krijgen van de dauw van het gras ...
Dus geen modderbaden nodig en hoefvet is helemaal een commerciële verkoop stunt
Verder lijkt het alsof je Twenter hoge hoefjes heeft , zou een andere smid raadplegen ...
Heb jij hem al lang ?
Je ziet duidelijk wat groeiringen in zijn hoefjes , voerverandering ? Medicatie gehad of anderzins grotere veranderingen gespeeld ...
Dat scheurtje is gewoon natuurlijke slijtage . Waarschijnlijk op een steentje getrapt ofzo en de te lange hoefwand breekt daardoor makkelijker af
Maartje1990 schreef:@rachelle: Wat miOra zeg maar ook een hoefsmid die aanraad om de hoeven van een paard in te vetten omdat de ijzers er af vallen lijkt mij ook geen goede smid. Verder zie ik niet in wat er mis is om een cursus te doen en dan met controle zelf de hoeven bij te houden. Zal dr kwaliteit van de hoeven alleen maar ten goede komen. Verder heb ik t idee dat je insinueerd dat het niet goed zou zijn met een 2 jarige te wandelen? Is natuurlijk niet helemaal on topic maar zie niet in wat daar t issue van is. Niks mis met rustigaan lekker te wandelen en zo het dier beetje bij beetje aan dingen (zoals verkeer en netjes meelopen) te laten wennen. Hartstikke goed juist zolang het paard verder lekker met vriendjes in de wei kan staan
MaricoGraphy schreef:Rocamor, doe toch niet altijd zo negatief. Er is tevens ook gezegd dat zelf vijlen meer kwaad dan goed kan doen, en aangezien ik er geen ervaring in heb ga ik ook niet zelf aanklooien met vijlen.
ik, zet er nu nog geen ijzers onder, maar wou gewoon jullie mening. Als dat volgens jou al niet meer mag kun je beter je mening voor jezelf houden.