toch ijzers dan maar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 18:14

EDIT zie net dat paardnatuurlijk dagcursussen heeft ivm natuurlijk bekappen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:17

MaricoGraphy schreef:
Maar zo een cursus is dan ’s avonds en dan hou ik dus geen tijd meer over om naar de paarden te gaan. Ik moet huishoudelijke klussen ook nog doen, fulltime werken en zorgen dat mijn vriend ook nog wat aan mij heeft.

Die van paardnatuulijk zijn dagcursussen. Waarvan je een hoop theorie thuis doet.
Dvd kijken en boek lezen.

Na deze cursus ben je prima in staat om zelf basis onderhoud te doen. ben je nog niet helemaal zeker of wil je nog wat meer oefen kun je altijd nog op herhaling. Maar ik denk dat je smid je ook goed kan helpen.
Mijn smeden hebben er altijd open voor gestaan dat ik tussendoor zelf ook wat doe.

Mijn fjord doe ik volledig zelf omdat deze op schoenen loopt en mijn haflinger(met pensioen) laat ik zo af en toe bekappen en doe ik tussen door nog wel wat zelf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:38

MaricoGraphy schreef:
EDIT zie net dat paardnatuurlijk dagcursussen heeft ivm natuurlijk bekappen.

Spirithorses doet die cursus ''vlakbij'' jou geven :j En zij bekappen zelf ook bij mensen aan huis :) Ik heb zelf daar ook de cursus gedaan. Als je interesse hebt kijk eens in m'n profiel daar staat foto's van de hoeven van mijn pony die ik zelf onderhoudt, dus is na dat ik er zelf zo'n 20 km mee had gement over de harde weg dus.

edit: zie dat niet alle foto's helemaal werken -O-

Art_Ificious

Re: toch ijzers dan maar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 19:19

Spirithorses geeft in Dilsen/Riemst cursussen en is idd niet zo ver van waar ik woon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:48

Ik heb alleen de berichten van TS gelezen dus excuus als ik spuit11 ben hoor.

TS, ik zou niet zelf aan gaan 'prutsen' met natuurlijk bekappen. Wijs van je dat je niet aan de ijzers gaat, niet omdat ik anti-ijzer ben maar een nog geen 2-jarige die op ijzers gezet wordt omdat je anders niet met 'm kan lopen (want excuseer me maar zo komt het op mij over) is wat mij betreft vragen om het volgende probleem.

Waarom een andere smid? Ik vraag me oprecht (!!) af waarom je het nodig acht er een andere smid bij te halen; het is nu droog weer, over de activiteiten laat ik me maar even niet uit maar ik kan zo 1,2,3 niet zeggen dat ik hem nou zo gigantisch kapot op z'n hoeven zie staan. Donderdag was nog geen enkele barst te zien zei je. Het is inmiddels zaterdag, ik denk persoonlijk niet dat ie dood gaat van een barstje in z'n hoeven. Om heel eerlijk te zijn; het oog wil ongetwijfeld wat, een hoefsmid zal je ongetwijfeld een hoop middeltjes aanraden om de hoef steviger te maken en minder af te laten brokkelen; maar het is nu wel een gegeven dat met droog weer en gewandel (en gespeel!) er nu eenmaal wel eens wat af kan brokkelen.

Dier is nog geen 2, hij hoeft echt niet om de 2 weken bekapt of geveild te worden. Niet door jou, niet door de traditionele hoefsmid en ook niet door een natuurlijk bekapper.

Loopt ie kreupel? Stinkt de hoef? Komt er bloed uit z'n straal?

Zo niet; niet aan prutsen en geniet van je pony. Krab z'n hoeven uit, en wees blij met het feit dat je een paard hebt waar je voorlopig nog weinig zorg/omkijken naar hebt. Maar goed, ik ben misschien wat nuchterder/harder erin geworden; mijn pony d'r hoeven zagen d'r af en toe een stuk "beroerder" uit en die staat ook nog steeds op 4 benen (en dat voor een pony zonder "merkje" :+ ), m'n eerste paard stond ook gewoon stevig op d'r hoeven en zo ken ik ook paarden die wel degelijk om de 4 weken even een vijlbeurt nodig hebben (let wel; vijlen. Niet korter bekappen of ijzers). Ik snap heus dat je je zorgen maakt, maar geen man overboord; het is droog weer, ze stoeien misschien in de wei, er zullen wat steentjes liggen of andere dingen en een scheurtje/brokkeltje is zo gebeurd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:56

Ik zou zeker wel een andere hoefsmid erbij laten komen, want de hoef is beroerd bekapt. Hij is veel te steil. Dat te lang vind ik niet zo erg, dat brokkelt inderdaad, maar heeft het paard (mits niet te erg) geen last van. Maar dat te steile vind ik wel ernstig, dat veroorzaakt namelijk vroegtijdige slijtage en verkeerde belasting.

Ik bekap nog niet zelf, maar werk wel de hielen zelf bij (met iedere 9 weken controle van de (traditionele) hoefsmid, die er erg tevreden over is). Ook mijn paard heeft een steile hoef en die kan alleen gecorrigeerd worden door er iedere week/iedere 2 weken er 1-3mm af te halen, anders loopt hij op eieren. Maar dat gaat om een (groot) paard van 13 jaar waar dit nooit echt gecorrigeerd van is, niet om een tweejarige. Dat de hoeven van een tweejarige er zo uit zien vind ik echt verkeerd, want dit soort hoeven kunnen uitgroeien tot bokhoeven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:51

@rachelle: Wat miOra zeg maar ook een hoefsmid die aanraad om de hoeven van een paard in te vetten omdat de ijzers er af vallen lijkt mij ook geen goede smid. Verder zie ik niet in wat er mis is om een cursus te doen en dan met controle zelf de hoeven bij te houden. Zal dr kwaliteit van de hoeven alleen maar ten goede komen. Verder heb ik t idee dat je insinueerd dat het niet goed zou zijn met een 2 jarige te wandelen? Is natuurlijk niet helemaal on topic maar zie niet in wat daar t issue van is. Niks mis met rustigaan lekker te wandelen en zo het dier beetje bij beetje aan dingen (zoals verkeer en netjes meelopen) te laten wennen. Hartstikke goed juist zolang het paard verder lekker met vriendjes in de wei kan staan

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 20:56

Wat Rachel zegt is idd weer een beetje tegenstrijdig. Maar heb vernomen dat de smid van mijn vriendin ook natuurlijk bekapt en heb ook zijn nummer.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:59

Het lijkt maar een klein scheurtje. Zou ik me vooral niet druk over maken. Wel handig is om een hoefsmid te zoeken die wel tijd heeft...
Vooral niet zelf gaan vijlen, of een cursusje volgen. Een hoefsmid heeft veel meer tijd aan opleiding besteedt, dat kan je met een simpel cursusje niet leren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 21:11

Wat als deze scheur (flap is eraf) die ik best groot vind (1 cm breed
    ) nog groter wordt naar boven toe? En Harley kreupel gaat lopen?
    Hij steunt op de hoefwand die nu alle gewicht draagt, kan niet goed zijn zie ik nu in.

Afbeelding
    Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 27-06-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:15

MaricoGraphy schreef:
    Spirithorses geeft in Dilsen/Riemst cursussen en is idd niet zo ver van waar ik woon.

PLUS het is een geweldig relaxte plek. ZEN en zo.......

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:22

Mizora schreef:
    Ik zou zeker wel een andere hoefsmid erbij laten komen, want de hoef is beroerd bekapt. Hij is veel te steil. Dat te lang vind ik niet zo erg, dat brokkelt inderdaad, maar heeft het paard (mits niet te erg) geen last van. Maar dat te steile vind ik wel ernstig, dat veroorzaakt namelijk vroegtijdige slijtage en verkeerde belasting.

Ik bekap nog niet zelf, maar werk wel de hielen zelf bij (met iedere 9 weken controle van de (traditionele) hoefsmid, die er erg tevreden over is). Ook mijn paard heeft een steile hoef en die kan alleen gecorrigeerd worden door er iedere week/iedere 2 weken er 1-3mm af te halen, anders loopt hij op eieren. Maar dat gaat om een (groot) paard van 13 jaar waar dit nooit echt gecorrigeerd van is, niet om een tweejarige. Dat de hoeven van een tweejarige er zo uit zien vind ik echt verkeerd, want dit soort hoeven kunnen uitgroeien tot bokhoeven.

_/-\o_ Ik dacht al dat het aan mij lag, lijkt wel alsof ie op hoge hakken staat! Hoeven van mijn paard zien er iig heel anders uit.

Over de brokkeltjes zou ik me geen zorgen maken TS, dat valt echt reuze mee. En zo jong al op ijzers zetten moet je echt niet willen.

Andere smid bellen die je ook leert dat soort flapjes glad te vijlen én die hem fatsoenlijk op zn voeten zet en dan komt het helemaal goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:24

Dat zijn geen mooi bekapte voetjes (veel te hoog en licht eendebek vormig)
    Ik zou daar snel een ander bij halen nu hij nog in de groei is.
    Die scheur is waarschijnlijk gewoon door een steentje, dat kan geen kwaad.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:29

Er zijn periodes van droogte en van natter weer .
    Daar kan een paarden voet zich op instellen .
    Een 2 jarige hoort lekker buiten in t land te lopen nu en zal dus genoeg vocht aan de voeten krijgen van de dauw van het gras ...
    Dus geen modderbaden nodig en hoefvet is helemaal een commerciële verkoop stunt

Verder lijkt het alsof je Twenter hoge hoefjes heeft , zou een andere smid raadplegen ...
    Heb jij hem al lang ?
    Je ziet duidelijk wat groeiringen in zijn hoefjes , voerverandering ? Medicatie gehad of anderzins grotere veranderingen gespeeld ...

Dat scheurtje is gewoon natuurlijke slijtage . Waarschijnlijk op een steentje getrapt ofzo en de te lange hoefwand breekt daardoor makkelijker af

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:31

Als die doorscheurt, wat niet zo snel zal gebeuren hoor, dan kan dat er gewoon weer uitgroeien zodra hij goed bekapt wordt. Die smid van je vriendin mag ik vragen hoe hij heet? Misschien is het wel dezelfde?

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:34

dit heb ik met mijn 3 jarige ook. Niks ergs, slijt van zelf wel

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 21:38

Zinzi_jewel schreef:
    Er zijn periodes van droogte en van natter weer .
    Daar kan een paarden voet zich op instellen .
    Een 2 jarige hoort lekker buiten in t land te lopen nu en zal dus genoeg vocht aan de voeten krijgen van de dauw van het gras ...
    Dus geen modderbaden nodig en hoefvet is helemaal een commerciële verkoop stunt

Verder lijkt het alsof je Twenter hoge hoefjes heeft , zou een andere smid raadplegen ...
    Heb jij hem al lang ?
    Je ziet duidelijk wat groeiringen in zijn hoefjes , voerverandering ? Medicatie gehad of anderzins grotere veranderingen gespeeld ...

Dat scheurtje is gewoon natuurlijke slijtage . Waarschijnlijk op een steentje getrapt ofzo en de te lange hoefwand breekt daardoor makkelijker af

Hij loopt dag en nacht op de wei. Net als de andere paarden. Toch blijft het probleem bij de andere paarden ook komen, barstje hier, brokkelen daar.

Heb Harley van 11 januari. Toen had hij al kringen in de hoeven, veel dikker van reliëf dan ze nu zijn. Ik voer hem 1x per dag een meusli, daarnaast heeft hij gras en hooi. Kennissen voeren hem echter niet dagelijks. Maar dat lijkt me in een grasrijke wei niet zo dramatisch.
    Medicatie niet recent. Is bij aankoop wel 3x ontwormf over 2 maanden verspreid ivm sterke bloedworm besmetting. In april is hij ook gecastreerd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:56

Brokkeltjes en scheurtjes is eigenlijk altijd gewoon een teken dat de hoefwand te lang is zoals ook het geval is bij jouw paard. Meeste paarden ondervinden te weinig slijtage en eens in de 6-8 weken bekappen is eigenlijk te weinig. Daarom is het juist zo handig als je het als eigenaar zelf regelmatiger bij kan houden en ondanks wat de enkeling hier beweert kun je dat echt wel met een cursus leren hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:19

Maartje1990 schreef:
    @rachelle: Wat miOra zeg maar ook een hoefsmid die aanraad om de hoeven van een paard in te vetten omdat de ijzers er af vallen lijkt mij ook geen goede smid. Verder zie ik niet in wat er mis is om een cursus te doen en dan met controle zelf de hoeven bij te houden. Zal dr kwaliteit van de hoeven alleen maar ten goede komen. Verder heb ik t idee dat je insinueerd dat het niet goed zou zijn met een 2 jarige te wandelen? Is natuurlijk niet helemaal on topic maar zie niet in wat daar t issue van is. Niks mis met rustigaan lekker te wandelen en zo het dier beetje bij beetje aan dingen (zoals verkeer en netjes meelopen) te laten wennen. Hartstikke goed juist zolang het paard verder lekker met vriendjes in de wei kan staan

Wil je me geen woorden in de mond leggen? Doe ik ook niet bij jou. Ik insinueer nergens dat het niet goed is om met een bijna 2 jarige wat te doen, echter vraag ik me af of TS kundig genoeg is om met een leuke dagcursus (en ik geloof echt wel dat er goede cursussen zijn!) zelf de hoeven bij te gaan houden; het is niet voor niets dat een opleidig tot hoefsmid iets langer duurt dan 3 uur theorie en een paar keer vijlen.

Dit zeg ik overigens niet om te pesten, maar omdat TS al vrij snel van hot naar her vliegt (moet ie nou op ijzers omdat ie 1 brokkeltje heeft?). Ieder paard is gebaat bij een góede smid; een smid die geen tijd heeft (want dat had ik in alle commotie gemist, mijn excuses) of dat nou een natuurlijke bekapper is of niet, noem ik met de beste wil van de wereld immers ook geen goede smid. Nogmaals, ik heb alleen de posts van TS gelezen in dit topic en ofwel ik ben echt idioot moe of ik heb weinig tot niks over hoeven vet gelezen, maar vet op de hoeven droogt inderdaad ook als een malle uit.

Nogmaals, ik geloof heus echt oprecht dat er genoeg cursussen zijn waar wel correct wordt uitgelegd hoe te bekappen en bij te vijlen, maar ik denk zelf dat het dan wel een handig iets is om éérst een smid te gaan zoeken welke wél tijd heeft en tijd vrij maakt om de hoeven rustig en goed(!) te bekappen, en een smid die ook de tijd maakt om uit te leggen wáárom hij iets zus of zo doet. Daar heb ik met m'n pony in ieder geval wél een hoop van geleerd destijds toen bleek dat ze idd te kort op d'r hoeven stond en ze dus absoluut niet om de 4 weken bekapt hoefde te worden, ook al zei de smid van wel, de volgende smid liet iig duidelijk zien wat ie deed en waarom ie dat zus of zo deed; met als gevolg dat t dier idd een stuk gezondere hoeven had juist omdat ík voor die pony iig een stuk beter snapte hoe of wat. Nu durfde ik er nog steeds niet zelf wat vanaf te vijlen of wat dan ook maar ik kon m'n smid iig wel zowat dag en nacht bereiken en vragen afvuren tot ik een ons weeg. Dat is dan ook wat ik TS alleen maar op het hart wil drukken; andere smid, zeker als je huidige blijkbaar geen tijd kan/wil vrijmaken en durf om uitleg aan de smid te vragen terwijl hij bezig is! Daar leer je in mijn ogen iig het meeste van dan uit de boekjes. Iedere paardenhoef is anders, dat is imo echt niet rasgebonden...

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:58

MaricoGraphy schreef:
    Rocamor, doe toch niet altijd zo negatief. Er is tevens ook gezegd dat zelf vijlen meer kwaad dan goed kan doen, en aangezien ik er geen ervaring in heb ga ik ook niet zelf aanklooien met vijlen.
    ik, zet er nu nog geen ijzers onder, maar wou gewoon jullie mening. Als dat volgens jou al niet meer mag kun je beter je mening voor jezelf houden.

Dat is 1 opmerking geweest van de andere 99% die wel zegt dat het geen kwaad kan. Mijn hoefsmid heeft me voor gedaan hoe je het beste kan vijlen, kun je niets fout aan doen . Je moet natuurlijk niet gaan snijden onder de hoef,dat moet je aan de hoefsmid overlaten.

Maar krijg het gevoel dat je niet eens de moeite wil doen en de makkelijkste weg wil bewandelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:02

Tuttifrutti dan heb je mijn laatste berichten niet gelezen. Ik neem dus ook geen moeite om het nog eens te typen.

Wat ik wel nog herhaal:
    Maar heb vernomen dat de smid van mijn vriendin ook natuurlijk bekapt en heb ook zijn nummer.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:54

Ik denk eerlijk gezegd dat je ook iets moet gaan doen tegen je paniekaanvallen TS.
    Je post wel vaker topics waar je in paniek bent over de gezondheid of opvoeding van je paardje. Waarbij je dan denkt dat extreme oplossingen nodig zijn.Waarschijnlijk is dit allemaal erg goed bedoeld en probeer je gewoon je uiterste best te doen voor Harley.

In het geval van de hoeven kan je best eens enkele filmpjes opzoeken op youtube ofzo waar uitgelegd wordt hoe een hoef ineen zit en hoe dat allemaal in z'n werk gaat. Zo ga je veel minder schrik hebben als er een scheurtje komt of dergelijke. Want vaker merk ik dat er weinig paardenmensen zijn die weten hoe een hoef écht ineen zit. Als je dat goed begrijpt ga je zelf ook weten wanneer de smid moet komen. En kan je beoordelen of je smid mooi werk levert. Een cursus is ook altijd mooi meegenomen. En je bent niet verplicht om na zo'n cursus zelf te gaan bekappen! Als je dan kiest voor een hoefsmid ga je weten wat er gebeurd met de hoef en ga je echt veel meer op je gemak zijn.

Tegenwoordig kan je zoveel info vinden op het internet! Is altijd wel goed dat je info vraagt via bokt en dergelijke maar soms is het verstandig eerst zelf op onderzoek te gaan en te grasduinen op youtube, google en dergelijke. Daarna kan je altijd verdere vragen op bokt kwijt. Zo ga je ook niet snel in paniek geraken als iemand op bokt iets zegt tegen je waar je helemaal van overdondert word. Omdat je dan weet over wat je spreekt en verschillende aanpakken kan 'sorteren' en daaruit dan beslissen wat je doet.

Weten is zoveel beter dan onzeker en bang zijn dat er iets mis is!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 16:34

Ik ga volgende week een andere smid laten komen voor harley. Ene die natuurlijk bekapt en die wel kan komen als ik vrij ben.
    De smid die we nu hebben kwam alleen op dinsdag maar dan moest ik telkens werken en kon dus zijn werkwijze ook niet zien.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:27

Heel goed hoop dat deze beter bevalt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 13:18

kom er niet uit.

De hoeven zijn te stijl, de steunsels te lang.
    Maar kan dat wel opgelost worden aangezien Harley nu al bijna op de hoefzolen loopt? (buitenste hoefrand is maar 0.5cm langer dan de hoefzool.) Met hoeven uitkrabben komt er namelijk alleen maar wat mest/zand/vuil uit de stralen/tegen de hoefwand verder op de hoefzool is er quasi nooit vuil.