Steile hoef wordt steiler??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:34

Hmmm.. ik ben geen hoefsmid.. maar zou em toch ietsje langer hebben gehouden in de teen.. :o
Hij heeft er een cm aan de achterkant afgehaald, maar ook aan de voorkant wat waardoor hij nog steeds zo steil staat.
En zijn verzenen groeien harder als zijn teen, dus hij groeit alleen maar steiler zo.. :x
Laatst bijgewerkt door Casarell op 24-06-15 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

ClaudiaHS

Re: Steile hoef wordt steiler??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:38

Voorkant niks afgehaald hoor.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:42

Ook niet gevijld..? >;)
Dan is de foto heel ongelukkig genomen..

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:43

Ja iets bijgevijld idd.
Verder niks geknipt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:45

Waren dit foto's van na de bekapping? Nee toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:47

Hmm ik zou naar een goede smid gaan wie weet wel in combi met kliniek dat je foto's kan laten maken. Deze stand is zeer schadelijk voor een paard. Mijn pony had ook zo''n voetstand en kreeg daardoor allemaal problemen waardoor ze als 5 jarige al ingeslapen is.

Op deze manier gaat het absoluut niet goed komen ben ik bang...

Je kan ook niet in een keer een cm eraf halen dat is heel slecht voor de pezen. Veel beter is om elke paar weken een stukje bij te vijlen ipv elke 8 weken een stuk eraf hakken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:50

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:53

De platte voet is niet plat, maar heeft zo te zien naar voren groeiende hielen, daardoor lijkt hij plat maar eigenlijk is hij nog steeds steil (kijk maar naar de voorkant). Hoe raar het ook klinkt, dan moeten de steunsels juist ingekort worden, zodat die recht gaan lopen. Afbeelding

Op dit plaatje zie je goed wat eigenlijk lange hielen zijn, heel plat kan ogen.

De steile hoef is op alle fronten eigenlijk te lang, maar zeker aan de achterkant. Bij mijn paard werk ik het zelf bij, 1-3mm per week. En langzaam zie je de hoef zakken (en het hoefmechanisme verbeteren). Als de hoefsmid het corrigeert moet hij, om effect te hebben (hij komt immers na 6-9 weken pas weer) te veel eraf halen (1 cm is een flinke standcorrectie) en mijn paard loopt dan 1-2 weken op eieren. Dat geeft aan dat daar iets niet goed gaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:05

Fransje, ik zou zo aan de hand van de foto's niet durven zeggen dat het paard rotstraal heeft. Je hebt gelijk wat zo'n doorlopende groeve vak een aanwijzing voor RS is, maar een doorlopende groeve is ook een gevolg van de veel te steile stand en is ook een aanwijzing voor Klemhoef, of te natte ondergronden of...

Overigens TS zou ik de linker voet geen platvoetje noemen, een echte platvoet is weer wat heel anders. Dit is gewoon zijn goeie voet...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:09

Klopt.links is zijn 'goede' voet met Iets ondergeschoven verzenen.
Hoefsmid was er om 19.20.
In de eerste instantie zou alleen even komen kijken maar hij heeft toch snel even wat van de steile voet af gehaald.
Omdat ik zelf om 19.30 weer thuis moest zijn ivm afspraak hypotheekadviseur hadden we dus nu niet zo veel tijd.
Ik ga nu zsm een nieuwe afspraak maken om dit verder bij te werken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:14

mrie schreef:
Fransje, ik zou zo aan de hand van de foto's niet durven zeggen dat het paard rotstraal heeft. Je hebt gelijk wat zo'n doorlopende groeve vak een aanwijzing voor RS is, maar een doorlopende groeve is ook een gevolg van de veel te steile stand en is ook een aanwijzing voor Klemhoef, of te natte ondergronden of...

Maar hij heeft het in iedere geval beiden kanten en ik zou het persoonlijk wel gaan behandelen als rotstraal want het is wel een ideale plek voor bacterien.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:42

Bizar.
Ondanks dat ik veel lees.. Kan ik het lang niet zo onderbouwen als de deskundigen hier in je topic.
Maar damn.. Ik schrik van de ná-foto's!!!
Wat is er in hemelsnaam steeds gebeurd met bekappen?

Ik zie zowel links als rechts hetzelfde probleem (en hopelijk is die style niet de handtekening van je smid, maar ik vrees er voor), wat in eerste opzicht verdoezeld is doordat de hoeven anders staan.
Daarnaast zijn ze echt ter vergelijking van elkaar extreem scheef, dan heb ik het niet eens over steil en iets platter.

Phoe hee..
Hoop dat je hier goede adviezen gaat krijgen.
Ik zou sowieso al deze foto's sturen naar deskundigen, zowel natuurlijk bekappers als bijv de gebroeders Nassau. Volgensmij heb je met je paard zijn voeten meer problemen dan nu door dringt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:57

ClaudiaHS schreef:
En wbt het wisselen van ruwvoer bij ons op stal: daar wordt aan gewerkt want paard komt met een beetje geluk binnen 3-4 maand aan huis en dan kan ik zelf bepalen wat ik voer.

Had net even een veterinair / paardenvriendin over de vloer en heb haar even gevraagd hoe dat nou zit met die ringen. Ze zei: Van onschuldige verschillen in voeding krijg je hooguit oppervlakkige, parallelle en horizontaal lopende ringen. Nadrukkelijke en divergerende ringen wijzen doorgaans op een ernstiger onderliggend gezondheidsprobleem (wat ook weer door voeding kan worden veroorzaakt) en is zonder meer reden om je zorgen te maken. Het kan ook gebeuren dat door die aantasting in de hoef op sommige plekken de hoefwand loslaat, wat pijnlijk is voor het dier. Haar advies: bij zulke verschijnselen een veearts raadplegen (moet er wel bij zeggen: heb haar de foto's niet laten zien. Alleen omschreven...).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:53

Ook ik had gezegd niets van de teen afhalen enkel zuiver op vorm zetten, en ruim van de hielen afhalen ongeveer 1,5cm.
Nu je de foto's van na de bekapping ziet zie je idd dat er heel de hoef rond 1cm afgehaald is, dus hoef staat nog steeds net hetzelfde als voordien.
Waardeloos gedaan zo.
Spijtig want er was genoeg materiaal aanwezig een duidelijke verbetering te creëren, nu is het een pak moeilijker teen staat nu al kort.
Dit is geen goede hoefsmid.
Ik denk dat je uitvluchten zoekt en graag wil besparen, beide zijn verkeerd en zeker in een geval als dit.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 03:39

aeolusnr1 schreef:
Ik denk dat je uitvluchten zoekt en graag wil besparen, beide zijn verkeerd en zeker in een geval als dit.

Ik denkt dat in dit geval het ligt bij de smid....

TS zegt "Hoefsmid was er om 19.20.
In de eerste instantie zou alleen even komen kijken maar hij heeft toch snel even wat van de steile voet af gehaald.
Omdat ik zelf om 19.30 weer thuis moest zijn ivm afspraak hypotheekadviseur hadden we dus nu niet zo veel tijd."

Persoonlijk had ik hem helemaal niet latten bekappen.... 10 min krijg je prutswerk...

Ben het wel met je eens dat dit misschien niet de perfecte hoefsmid is, maar vind deze conclusie over ts niet op z'n plaats...

Bemoei me verder niet met de stand en wat nou slim is of niet... daar heb ik mn smid voor :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 07:57

Wat is het best om mee te behandelen ivm rotstraal??
Ik had dit idee namelijk zelf ook al maar welk middel nu het best is?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:02

Maar mensen. Jullie lopen wel te zeuren dat hij te weinig steil is gemaakt.
Maar heeft iemand wel enig idee wat direct zoveel steiler maken doet met die pezen? !
Kijk naar het hele been mensen.
Die hele been is steil doordat hij in jaren zo gegroeid is!

Als je dat voetje nu im hoog tempo weer plat wil maken. Houdt je geen pezen over!

Niks nog meer afhalen.
Langzaam wat van de hiel af en langzaam wat meer toon laten groeien.
Om de aantal weken een kundige smid er bij.
En stapje voor stapje.

Dat beest kan onherstelbaar kreupel worden als je ditect in een x er zoveel afhaalt.

Ts... zoek een kliniek smid en laat ook de pezen en botstand controleren.
Dan weet je alles zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:05

Den Ham zit in de buurt, die heft vols mij wel een goede hoefsmid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:11

Meer toon lijkt me ook niet (per definitie) beter, die hielen moeten gewoon (beetje bij beetje!) omlaag. Ideaal zou zijn als je het zelf leert, want dan kun je het zelf bijhouden wat véél beter is voor je paard. Maar ik zie geloof ik ook nog steeds een compleet door steunsel overgroeide zool?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:34

Ik zou met dit sort hoeven niet gaan aanraden om er zelf mee te gaan klooien eerlijk gezegd :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:36

Ik zou allereerst m'n geld terugvragen en een goede hoefsmit zoeken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:48

Joolien schreef:
Ik zou met dit sort hoeven niet gaan aanraden om er zelf mee te gaan klooien eerlijk gezegd :=

ik raad haar ook niet aan om er mee te gaan klooien :)

Zelf leren, door een cursus, en dit alles onder begeleiding van een bekwaam iemand.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:00

Er zijn nu al zoveel fouten gemaakt en dit al jaren lang, en ts zegt zelf dat ze de fouten maakte uit onwetendheid, iedereen leert bij en dus groeit de kennis en kunde, maar om nu even dit er ook nog bij te nemen nee.
Dit leer je echt niet door een cursus van een paar weken te volgen hoor.
Dit is mijn laatste reactie hier want vind het gewoon een hopeloos geval hier waar eigenlijk niet echt eerlijk naar een oplossing gezocht wordt.
Het probleem is er nog steeds en dit door echt foute verzorging, en die verantwoordelijkheid zit niet bij het paard maar bij de ruiter/eigenaar en die vind het eigenlijk blijkbaar niet eens zo erg.
Een vraag stellen is niet verkeerd, maar dit lijkt op een soort spel waar het steeds net over iets anders gaat, en waar verantwoordelijkheden echt ontweken worden.

Maartje1990 schreef:
Joolien schreef:

ik raad haar ook niet aan om er mee te gaan klooien :)

Zelf leren, door een cursus, en dit alles onder begeleiding van een bekwaam iemand.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:02

Ik heb even niet álle posts doorgelezen, maar ik las wel dat TS aangaf dat het voetje de laatste tijd steeds steiler werd. Staat het paard toevallig op de wei?

Onze 6-jarige heeft namelijk ook een steil voetje (niet zo erg als deze) en bij hem merkte we dat het in de zomer steiler/erger werd door het grazen de hele dag. Met regelmatig bekappen en goed in de gaten houden hielden we dit redelijk onder controle. Nu moest hij vanwege iets anders in december rondom op ijzers en ik moet zeggen dat z'n steile voetje hiermee ook vrijwel is verdwenen.

Ik wil niet zeggen dat dit voor het paard van TS ook zal werken, want ik vind de hoeven van dat paard toch wel erg bijzonder eruit zien, maar het is een mogelijkheid. Hoe dan ook, ik zou er een heel deskundig iemand bij halen. Het liefst een combinatie van een dierenarts en hoefsmid die samen kunnen uitvogelen hoe dit paard het beste geholpen kan worden, want de huidige stand gaat (uiteindelijk) problemen opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:03

Aerolus, het topic is 2 dagen open, de hoefsmid is er al bij geweest. Vind niet dat je mevrouw mag betichten dat ze er niks aan doet. Adem in adem uit, wellicht kunnen we ts juist helpen met haar onwetendheid om haar het juiste pad in te sturen.