waarom hebben paarden hoefijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:34

Gypsy schreef:
Dankje martine. :o

Hoewel ik het, als ik eerlijk mag zijn, oprecht zonde vind. Ik zie in mijn omgeving genoeg mensen die met de ene blessure na de andere te kampen hebben. Hun paarden verrichten hetzelfde werk als de mijne, of zelfs minder. Zelfde stalling, alleen die van hun gaan s'nachts op stal en de mijne gaan op een zand paddock met schuilstal. Dat zet mij toch aan het denken hoor!

Hier ben ik het min of meer mee eens, op verschillende stallen zie ik genoeg paarden die nauwelijks buiten komen. Het liefst zou ik mijn pony ook 24/7 buiten zetten, maar in de winter trekt hij dit nu eenmaal niet en gaat hij dus 's nachts op stal. Dit gaat dus niet voor alle paarden op.

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:35

Maartje1990 schreef:
Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan :)

Wat een onzettend kortzichtige reactie.. :n
Het blijft erg jammer dat mensen een bepaalde tunnelvisie hebben, zowel pro als anti.
Het beste blijft nog altijd naar het paard an sich kijken.

Mijn merrie staat op ijzers vanwege een niet ideale stand van voren, en omdat zij voor de wedstrijdsport zal worden gebruikt.

Edit:
Overigens komt mijn merrie in de zomer 24/7 buiten en in de winter van 06.00 uur tot en met 18.00 uur
Is verder een erg blij paard.

Bullebeest

Re: waarom hebben paarden hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:38

Elk paard is anders en dus zal er voor elk paard iets gezocht moeten worden wat bij hem/haar past zover jij dat kan aanbieden. Op alle vlakken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:40

@Zozenn: Toch vind ik dat een keus. Je zou ook kunnen kiezen voor een ruime inloopstal met een minipaardje als maatje. Je paard kan dan binnen gaan liggen rusten, maar zonder alle nadelen van het echt op stal staan, zoals de ammoniak waar ze op staan en de ammoniak lucht die ze inademen, en het gebrek aan doorbloeding doordat ze niet/minder bewegen.
Als je een paard samen met een minipaardje houd is het paard doorgaans dominant, dus die komt echt wel aan rust/eten. Voor het minipaardje kan je met 1 lintje een stuk afzetten waar hij zich kan afzonderen. Iedereen gelukkig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:42

Gypsy schreef:
Dankje martine. :o

Hoewel ik het, als ik eerlijk mag zijn, oprecht zonde vind. Ik zie in mijn omgeving genoeg mensen die met de ene blessure na de andere te kampen hebben. Hun paarden verrichten hetzelfde werk als de mijne, of zelfs minder. Zelfde stalling, alleen die van hun gaan s'nachts op stal en de mijne gaan op een zand paddock met schuilstal. Dat zet mij toch aan het denken hoor!

En dat kan ook weer zoveel oorzaken hebben dat je het eigenlijk weer niet kan vergelijken.
Ik las het al eerder: elk paard is een individu en zal een individuele benadering nodig hebben. Waar hij met de hoeven prima in het gemiddelde mee kan, zal hij weer speciale aanpassingen aan een zadel nodig hebben, een ander paard weer andersom, enz. Het blijft per paard bekijken.

Nog even terugkomend op de vragen over mij. Ik zal het er eens met de smid over hebben of hij me kan en wil begeleiden hierin. Maar ik neem absoluut geen risico's op struikelen.
Overigens staat mijn haflinger ook 24/7 buiten, in de zomer op gras (kleigrond) en zand, in de winter alleen op zand, stalbedekking is ook zand (stal met uitloop), let ik op de voeding, heeft hij voldoende beweging in de vorm van baktraining en buitenritten. Daar valt weinig meer te halen denk ik :D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:43

Het hele houden van paarden is 1 groot dilemma :) Weidegang is niet voor iedereen mogelijk op de manier die hij/zij graag zou willen, voeren is op veel stallen nog steeds een probleem. Ijzers worden door een aantal mensen gebruikt omdat iedereen ze heeft of omdat de smid dat graag wil, een 2nd opinion kan natuurlijk altijd. En hoe ver ga je met osteo/tandarts/etc?
Denk goed na over waar je mee bezig bent en kijk naar je paard.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:43

Mijn verzorgponny's en de ponny's van de manege (op een paar na de speciale ijzers hebben ivm medische redenen ) hebben ook geen ijzers en daar hebben we ook nooit een probleem mee gehad, ook niet met rijden over asfalt. :) De hoeven slijten niet snel af integendeel! En ze lopen toch bijna elke dag wel een stuk over asfalt omdat er veel mee buitengereden wordt en er bij mijn verzorgpaardjes ver moet rijden om een ruiterpad te vinden.

Ik denk dat als ik een eigen paard zou kopen ik ook zonder hoefijzers zou doen tenzij het moet om medische redenen of bij een bepaalde tak van een sport verplicht zou zijn. (geen idee of dat ergens zo is hoor)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:44

Gypsy schreef:
@Zozenn: Toch vind ik dat een keus. Je zou ook kunnen kiezen voor een ruime inloopstal met een minipaardje als maatje. Je paard kan dan binnen gaan liggen rusten, maar zonder alle nadelen van het echt op stal staan, zoals de ammoniak waar ze op staan en de ammoniak lucht die ze inademen, en het gebrek aan doorbloeding doordat ze niet/minder bewegen.
Als je een paard samen met een minipaardje houd is het paard doorgaans dominant, dus die komt echt wel aan rust/eten. Voor het minipaardje kan je met 1 lintje een stuk afzetten waar hij zich kan afzonderen. Iedereen gelukkig.

Dat is toch wel een ideaal situatie, dan moet je óf je paard aan huis hebben óf het geluk hebben dat een pensionstal in de buurt zo'n accomodatie aanbiedt. Hier in de buurt is dat helaas niet, maar ik ken wel stallen met zulke uitloopstallen en zou ik daar ooit met hem in de buurt wonen, dan zou hij zeker in zo'n uitloopstal komen. Je hebt maar zoveel keus als de pensionstallen in de buurt.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:51

Maartje1990 schreef:
Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan :)

Nouja, wat kortzichtig.

Zo zwart-wit is het niet. Bij mijn pony slijten de hoeven enorm; helaas ook wanneer ze nooit over de verharde weg zou gaan. Dit leidde bij mijn pony tot zeer gevoelige zolen en hoefzweren. Sinds ik haar op ijzers heb staan, gaat het zoveel beter!
Heb haar zelfs een periode rondom op ijzers gehad omdat aan haar achtervoeten hetzelfde probleem zich voor begon te doen, maar dat gaat beter sinds ze op een nieuwe stal staat. Tegenwoordig staat ze weer met alleen voorijzers; die durf ik er echt niet af te laten, omdat bij ponylief van nature het meeste gewicht toch op de voorhand komt en de voorhoeven het meeste te verduren krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:52

Gypsy, pas op hoor met zulke visies.
Zolang je niet de pech treft lijkt de manier waarop het tot nu toe goed ging altijd het beste.
Ik heb dit jaar al 3000 euro aan de DA overhandigd voor mijn 24/7 buiten paard.
Ene domme ongeluk na de andere....
Heb ook eerder een paard uit de sport moeten halen door een weide ongeluk.
Zo heeft een vriend van mij een 24/7 binnen pensionstal en al hun paarden worden tot nu toe 25-30 jaar oud en lopen nog monter in de manege lessen.

Het is ook net even geluk of pech hebben.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:56

Mijn pony's staan op ijzers omdat ik veel wedstrijden rijd die vaak op gras zijn, en we hebben geen zin in ongelukken. Mijn dressuurpaard heeft sinds kort ook ijzers, alleen voor, omdat ik met haar ging starten. Toen gleed ze achter soms nog iets weg op het gras omdat ze daar geen ijzers had, daarom zeg ik; als je op gras rijdt ; ijzers met kalkoenen!
En verder omdat ze er iets meer knie actie van krijgen en de hoeven slijten minder snel als je op straat stapt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:01

Ik trek er inderdaad geen conclusies uit maar denk er toch het mijne van.
Een deel zit hem er ook in dat de smeden hier ze blijkbaar enorm graag enorm hoog op de hielen hebben met cilindervormige hoeven als gevolg.

Zelf ben ik overigens nooit tevreden, ik zou liefst nog een PP willen. :D

Hier in de omgeving word zulke stalling ook niet aangeboden, je zult er zelf naar op zoek moeten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:21

In de zomer rondom op ijzers ivm springen en cross. Na de laatste cross ijzers eraf en op blote voeten in de winter.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:36

Ik heb mijn paard ook liever bloot, maar in de zomer gaan ze er toch onder ivm springen. En je kan mij niet vertellen dat hij springen niet meer leuk vindt omdat hij op ijzers staat...
Na de zomer gaan ze er ook af hoor, als zijn hoeven dat toe laten. Ik stap altijd in het gras op buitenrit ookal heb ik ijzers, maar zijn hoeven slijten gewoon ontzettend snel.

En bij sommige paarden is het inderdaad om medische redenen, wij hadden een paard op stal met een peesblessure dus die moest zo'n hakje er onder om het minder te belasten.
En wat dan nog als mensen hun paarden laten beslaan, hun keuze, niet de jouwe.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:47

Die van ons (en ook alle stalgenoten) staan rondom op ijzers omdat we niets anders doen dan over asfalt rijden en/of mennen. Blijft niets van over. IJzers slijten al als de malle.

Ons oude paard heeft altijd op ijzers gestaan om bovenstaande reden, maar toen we hem verkochten, hebben ze de ijzers eronder vandaan gehaald. Komt nauwelijks meer op de weg, alleen in de bak en in het bos. Gaat prima :j Zijn hoeven zien er goed uit.
Standaard daar geen ijzers, tenzij het ECHT moet. Dit i.v.m. met grote groepsweide. Het doet toch allemaal net iets minder zeer zonder ijzers als ze eens ruzie hebben.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:59

Zo veel mogelijk bloot voets.
Daarnaast mochten wij lange ritten op de agenda hebben wordt ze dan pas beslagen.
Hoefschoenen beginnen we niet aan.

Nooit lasr van rotstraal ofzo.
Elke dag voetjrs leeg.
Droge stal.
Gevarieerde landgrond en regelmatig aan de hand over het asfalt.

Wat n ander doet. Ga ik niet wakker om liggen.
Niet mijn paard. Dus ook niet mijn probleem.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:39

Maartje1990 schreef:
Ik zeg al de hele tijd dat elk paard ijzerloos kan.

Lara_Silver: Er zijn tig verschillende hoefschoenen. Net als dat er tig verschillende zadels zijn. Het ene zadel past het ene paard niet, maar het andere paard weer wel. Zo is het met hoefschoenen lijkt me niet anders. Verschillende modellen. Smit maakt ze op maat gemaakt. Bij hoefschoenen is het natuurlijk wel van belang dat de hoeven goed bekapt blijven. In principe zijn hoefschoenen uiteindelijk goedkoper in vergelijking met hoefijzers. (maar daar gaat het verder niet om). Wat de ruimere gangen betreft, logisch, zeker over het harde, paard voelt de grond beter en gaat voorzichtiger lopen omdat dit beter is voor zijn/haar benen. Paard voelt de grond niet meer als er een ijzer aan zit.

Op het gladde harde ook nooit een probleem gehad, ook zonder ijzers niet. Zijn zwakke en dunne zolen speelden pas op op onregelmatig, met kiezeltjes bezaaide ondergrond. Hoefschoenen begin ik niet meer aan, ik heb nog het mooiste en slankste model van alles wat hij aanbod gekozen, de rest vind ik zacht gezegd oerlelijk en ik heb er nog geen enkel paard makkelijk en elegant mee weg zien lopen. (Mijn nicht had Smits voor haar Freiberger, nu ook 4x4 ijzers trouwens)

Met de Easyboots kwam hij nog weg, maar de gangen zowel op het zachts als het harde waren nog slechter dan met blote voeten omdat hij maar niet aan het idee van een vreemd object om zij voet kon wennen. Ook na een tiental ritten niet. Ik blijf niet braaf op de paden, ik ga regelmatig het terrein in, en dan is elke poespas om je paard gewoon te veel.

Daarbij heb ik naast hoefschoenen nog steeds geen andere oplossing gelezen. Niet van jou noch van de andere dames die hier even hard roepen dat het zonder ijzers moet.

Dus: wat is volgens jullie de oplossing bij lange buitenritten op gemengde ondergrond die de zool van mijn pony tot het pijnlijke af laten slijten en hem letterlijk kreupel achterlaten. Dit laatste kwam uiteraard niet van één keer rijden, maar van de vakantietijd, à 4 keer per week op pad en dat een paar maanden lang.

De optie hoefschoenen en 'dan maar in het gras/berm/op het zachte rijden; zijn uitgesloten. En kunststof beslag word niet gedaan hier in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 23-06-15 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:43

Goed beslag is ook echt niet zo schadelijk als hier voorgedaan wordt.
Het enige probleem is dat het aantal goede smeden dungezaaid is.
In combinatie met eigenaren die niet precies weten wat een gewenst hoefmodel is krijg je dan die rampverhalen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:08

Sizzle schreef:
Goed beslag is ook echt niet zo schadelijk als hier voorgedaan wordt.
Het enige probleem is dat het aantal goede smeden dungezaaid is.
In combinatie met eigenaren die niet precies weten wat een gewenst hoefmodel is krijg je dan die rampverhalen.

Jij vind het misschien niet zo schadelijk, maar zelfs de Heren van Nassau geven toch een behoorlijk aantal nadelen aan hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkelijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Lara_Silver: wellicht is een andere manier van bekappen een oplossing.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:14

Al die nadelen en dan nog zijn er paarden die 10x beter lopen op ijzers dan op hun eigen hoeven, dat zet je toch wel aan het denken.

'Tegennatuurlijk' is daarnaast een leuk woord, het is tegennatuurlijk voor de mens om schoenen te dragen, tegennatuurlijk om op een paard te zitten, eigenlijk alles wat we tegenwoordig doen is tegennatuurlijk. We zijn immers geen holbewoners meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:16

Er op zitten is ook per definitie onnatuurlijke belasting en dus op lange termijn schadelijk

Sla eten is ook 'schadelijk'.

Soms moet je gewoon niet doorslaan.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-06-15 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:17

Tilmar schreef:
Zonder ijzers kan je prima op gras rijden, pas met hoefijzers gaan ze glijden.

Te snel slijten, gevoelige zolen, verkeerde stand of gewoon heel slechte voeten kunnen een reden zijn voor ijzers.
Het valt mij wel eens op dat paarden die heel hoog in de dressuur lopen soms geen ijzers hebben, blijkbaar zijn er ook nadelen.

Wij hebben een pony staan met zeer sterke hoeven, die heeft van zichzelf veel grip en zetten we dus ook niet op ijzers. Rijden thuis altijd op gras. Gaan als het echt veel te nat is uiteraard naar een bak, maar heeft nog nooit op ijzers gestaan.

Mijn paard loopt veel beter op ijzers, tilt zijn voeten beter op en sloft niet zoveel. Ook brokkelen zijn hoeven dan in de zomer niet zo erg. Daar komt bij natuurlijk dat we ook meer grip hebben met springen op gras met stoten erin.

Thuis rijd ik ook altijd op gras zonder stoten (en bij te glad gaan we naar een bak in de buurt).

@Sizzle: Maar wordt het niet ook aangeraden om als ruiter maar 10% van het lichaamsgewicht van het paard te wegen om de belasting minimaal te maken?
Dacht ergens gelezen te hebben dat als je eigen lichaamsgewicht meer is als 10% van het paard de schade sneller zal komen, mits goed getraind, maar dan nog.
Maar pin me er niet op vast, weet niet meer waar het stond namelijk.
Laatst bijgewerkt door nontie op 23-06-15 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:18

ZoZenn schreef:
Al die nadelen en dan nog zijn er paarden die 10x beter lopen op ijzers dan op hun eigen hoeven, dat zet je toch wel aan het denken.

'Tegennatuurlijk' is daarnaast een leuk woord, het is tegennatuurlijk voor de mens om schoenen te dragen, tegennatuurlijk om op een paard te zitten, eigenlijk alles wat we tegenwoordig doen is tegennatuurlijk. We zijn immers geen holbewoners meer.

Dat je een probleem maskeert door er hoefijzers onder te slaan. Dan neem je het probleem niet weg, je bestrijd alleen het symptoom.

@sizzle: wat een heerlijke dooddoener weer. Zoals ik al zei, in mijn egoïsme probeer ik de schade aan mijn paard tot een minimum te beperken en zo dicht mogelijk bij de natuur van mijn paard te blijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:20

Waarbij je gewoon heel fanatiek doorslaat in JOUW keuzes :Y)

Misschien kiest een ander wel bewust om te gaan mennen omdat dit dichter bij de gezonde belasting van het paard staat maar er dan wel ijzers onder doet :)*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:26

Sizzle schreef:
Waarbij je gewoon heel fanatiek doorslaat in JOUW keuzes :Y)

Misschien kiest een ander wel bewust om te gaan mennen omdat dit dichter bij de gezonde belasting van het paard staat maar er dan wel ijzers onder doet :)*

Ik doe mennen zonder ijzers :D