Hoeveel uren wordt jouw paard per week getraind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:13

leuk topic,
Ik heb een 13 jarige kwpn merrie.
En over het algemeen trainen we elke dag 45 tot 60 minuten. En dan nog 10 minuten buiten uitstappen. En minimaal 1x per week vrij.
Ze kan dit makkelijk aan en vind dit erg leuk, van stil staan wordt ze alleen maar stijf en daardoor ook chagrijnig.

Dit was ze 6 jaar geleden

Afbeelding

Dit is haar nu.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sunshinee op 20-06-15 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:13

Pien1989 schreef:
Vind 5-6 keer per week ook niet veel hoor. Gewoon goed op conditie en dit ook onderhouden :-) denk je dat Edward gal en dergelijke Ruiters hun paarden op dat niveau krijgen door twee keer per week 45 min te rijden? Ik rij zelf ook niet dagelijks maar wel 4-5 keer per week maar dit komt omdat ik zelf niet dagelijks kan rijden

Het zou je kunnen verrassen hoe kort hun trainingen zijn en hoe vaak per week. Ik meen dat Charlotte dujardin maar vier keer rijdt per week bv. Buiten dat zijn er niet veel bokkers in dit topic die dat niveau rijden.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:18

Ik train mijn merrie een keer of 3-5 in de week.
1-2x buitenrit van 35-60 minuten (doordeweeks als ik kan)
2x dressuurmatig in de bak (ook les)
1x in het bos een rit van 1,5uur (weekend)

Zou 1 keer doordeweeks een buitenrit willen vervangen door 1x per 2 weken te springen.
Verder staat ze de andere dagen stil komt het minder vaak uit om te rijden is dat ook prima :)

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:29

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daisy_Izzy op 20-06-15 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:30

Hier gemiddeld 3x per week longeren met dubbele lijnen, waarvan 1x per week les (bijrijder).
2-3 per week rijden, grondwerk, los longeren, vrijspringen
1-2 dagen per week lekker vrij.

Loopt alle dagen overdag buiten, momenteel 24/7 (overdag weide, nacht paddock)

BrittS

Re: Hoeveel uren wordt jouw paard per week getraind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:44

Ik rijd 4 a 5 keer in de week vrij intensief, ongeveer 30-60 minuten. Dit is afhankelijk van wat we aan het doen zijn, hoe het gaat, hoe het weer is etc. Daarnaast nog 1 a 2 dagen handwerk, wat meestal bestaat uit rechtricht oefeningen aan de hand als travers, renvers, schouder binnenwaarts, wijken of dezelfde soort oefeningen aan de lange teugel, echt even flink gymnastiseren dus. Vaak pak ik daarin ook nog een stukje longeren mee (ik heb het idee dat ik hem aan de hand toch buigzamer krijg dan onder het zadel).

Ook heeft hij meestal nog een vrije dag, deze komt in de plaats van 1x rijden of 1x handwerk. Deze vrije dag benutten we soms nog wel met naar de dijk wandelen om daar te grazen.

Soms wordt 1x rijden nog vervangen door een flinke buitenrit van zo'n 4 uur.

Verder loopt hij 24/7 buiten op wei/paddock (zowel winter als zomer)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:56

Ik ga proberen om mij ook aan een strakker schema te houden. Het lastige is dat ik met school zit/zat waardoor ik een week niet ben geweest.. Bijna vakantie dus dat is makkelijker! Ik ga denk ik iets in deze richtig doen:
1x Vd, puur omdat ze het heel leuk vindt!
1x Grote wandeling van 30/45 min.
1x fietsen, ga ik proberen om aan te leren. Ongeveer 20 minuten stevig doordraven en tussendoor stappen.
1x Longeren, met of zonder balkjes, en ik ga op zoek naar een longeersingel zodat ik een intensievere training kan geven! Ongeveer 20/30 minuten!

Het gaat over een stevige shetlander van 28, maar die nog heel vitaal is. Ik ga alles wel opbouwen!

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:01

Ik train op het moment zo'n 7 uur per week, uurtje per dag. Soms kom ik 2x bij haar langs en dan ga ik naast het rijden op het andere moment aan de hand stappen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:08

Ik heb geen schema's. Ik bekijk waar ik op wil trainen en dat doe ik, meestal dressuurmatig, maar we zijn nu het springen weer wat aan het oppakken. Tijd hou ik ook niet bij. De gemiddelde training is niet licht. Angel krijgt zo'n 6 a 7 keer per week beweging (minder is geprobeerd, geen succes) en staat dag en nacht buiten (ja, dat scheelt echt).

Ze ziet er momenteel zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:19

Wat grappig dat de meningen zoveel verschillen.
Wat mij opvalt, is dat veel mensen aangeven zo weinig tijd/zin te hebben om te rijden?

Ik snap best dat je na een drukke werkdag niet altijd meer zin hebt, maar eerlijk is eerlijk: ik heb mijn paarden toch echt gekocht om op ze te rijden. Als ik vulling voor een weiland wil koop ik wel een geit, en als ik wandelingen wil maken neem ik wel een hond. Stukken goedkoper en minder werk, even cru gezegd :+

Mijn paarden lopen zonder problemen (bijna) dagelijks ritten van 8-15km, dus dat is c.a. 1uurtje, afhankelijk van het tempo dat ik die dag rijd. (meestal zitten we rond de 10-11km/uur gemiddeld) De jongste gaat als het goed is augustus zijn eerste endurance klasse 1 lopen, dus we zijn lekker km aan het maken.

Let wel, dit is geen kritiek hoor, ieder moet vooral zo met zijn/haar dier bezig zijn zoals je zelf wilt en zoals je er zelf de meeste plezier aan beleeft. Vind de verschillen alleen wel opvallend, dat is het enige!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:20

1 uur ongeveer, om de dag een kwartier omdat ze herstellende is van een peesblessure. Ze is dan ook wel veel te dik...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:20

Tussen trainen en beweging geven zit ook nog verschil toch?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:30

Ik probeer zo'n 3x per week dressuurmatig te rijden, nu is dat nog maar een minuut of 20 per keer, maar we zijn net in de opbouw fase. Verder longeer ik 1 a 2x per week een half uurtje.
Als het rijden wat beter gaat, hoop ik zeker 2x per week buiten te gaan rijden. Dan zal er wel 1x bak rijden vanaf gaan.
Pony is nu iets te dik.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 00:30

Echt geweldig hoeveel sommige paarden veranderen!
ik zal ook zo even een berichtje plaatsen!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 01:02

Hier met mijn net 5-jarige die 4 maanden onder het zadel is 2 á 3 keer in de week buiten draftrainingen variërend van 3-10 km. Verder longeer ik 1x per week +/- 20 minuten met veel overgangen, wandelen we samen 1 á 2 keer rond de 3-5 km, gymnasticeren we in de bak aan de lange lijnen en krijgt hij 1 á 2 dagen vrij. Hij staat 24/7 op het land en op zijn vrije dagen vrijwerken we wat in de bak.

Ik heb absoluut geen vaste planning, het is maar net hoe alles uitkomt.
We rijden sinds kort wat regelmatiger en intensiever, hiervoor maar 1x per week waarbij nog veel stappen.

Afbeelding
Halverwege de training

Afbeelding

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:33

Is er hier toevallig iemand met tips om de conditie van een Shetlandermerrie wat op te bouwen? Ze heeft de laatste weken vrij weinig gedaan, dus vandaar dat de conditie weer even op peil moet komen.

Ik zal zelf te denken aan lekker veel wandelen en misschien 1 á 2 keer in de week longeren?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:39

xCarpediem schreef:
Is er hier toevallig iemand met tips om de conditie van een Shetlandermerrie wat op te bouwen? Ze heeft de laatste weken vrij weinig gedaan, dus vandaar dat de conditie weer even op peil moet komen.

Ik zal zelf te denken aan lekker veel wandelen en misschien 1 á 2 keer in de week longeren?

Wellicht fietsen, lange lijnen? :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:42

Fietsen is inderdaad ook nog een goede tip! Lange lijnen staan in de toekomst op de planning, ze kan nog vrij weinig (onbeleerd).

Hoeveel dagen per week zou je met haar bezig gaan? Ik wil haar ook weer niet overbelasten.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:52

Ik zou met goed weer om de dag iets doen. Zo hebben haar spieren de tijd om te herstellen. Ik zou beginnen met 1/2x wandelen, 1x longeren en 1x fietsen per week! En dan steeds langer en intensiever.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:53

Bedankt voor de tip Maaike! Gaan we mee aan de slag. :j