Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
_suus19_ schreef:Open voortaan geen topic als je niet kunt dealen met de reacties die je krijgt... Je vraagt om tips, krijgt tips en je slaat ze allemaal van tafel.. Dat is vervelend voor de mensen die tips geven, maar afijn daar kan iedereen wel overheen komen denk ik.. Maar als je dan ook nog zegt dat mensen er niets van weten en niet kunnen oordelen.... Wat is je doel dan van dit topic? Je post foto's dus het oordeel van bv gypsy is niet nergens op gebaseerd. Iedereen bedoeld het goed en wil je alleen maar helpen. Ik ben niet tegen ijzers, maar wel tegen hoefsmeden zonder plan. Als hij eerst denkt het op te kunnen lossen met gaten vijlen, en twee weken later alweer tot een totaal andere conclusie is gekomen, klopt er volgensmij iets niet..
Zoe_97 schreef:helaas een negatieve update. Alles leek goed te evolueren, vandaag echter nieuwe scheuren en de oude waren groter. Mijn dierenarts rade aan honing en hoefolie te smeren en zei dat ik niet meer kon doen. Olaf staat u ook een dagje op stal om hem beter in de gaten te kunnen houden
Miss_Maya schreef:@Arabesk, dat klinkt niet al te positief..
Het paardje waar ik nu op rij heeft ook scheuren in haar hoeven. Nu komt er een nieuwe smid die vastgesteld heeft dat dit idd door een bacterie komt en hij heeft de scheuren 'open' gemaakt.
Maar helaas sinds gisteren mankt ze hierdoor.. Hij heeft ons aangeraden haar rust te geven en zegt dat dit komt omdat hij haar redelijk kort heeft moeten bekappen omdat het al erg gevorderd was (vorige smid heeft haar fout bekapt dus)..
Nu vraag ik me af, is dit normaal dat ze hiervan mank staat? De scheur is niet tot helemaal boven. En is gaat ze hier ooit helemaal vanaf geraken? Ik lees ook dingen over honing smeren, waar moet je op letten als je deze honing koopt? En de hoeven net wel/niet vochtig houden? Hoeven wel/niet invetten?
Mara2000 schreef:Ik vind het niet normaal dat een paard kreupel loopt na bekapping. Dan heeft hij haar gewoon te kort bekapt en heeft ze nu pijn.
Bij mijn paard is ook 1 scheur flink open gemaakt maar hij is niet korter bekapt en heeft ook nog geen pas onregelmatig gelopen.
Zoe_97 schreef:nee, moest gewoon natuurlijke honing van de imker zijn volgens de smid! (Honing uit de supermarkt helpt idd niet)
miezelke schreef:Ik heb ook altijd gehoord dat je koudgeslingerde honing moet hebben. De honing uit de supermarkt is warmgeslingerd (om vloeibaar te blijven), waardoor de noodzakelijke bacteriedodende enzymen 'gedood' zijn (bevestigd door een imker). Koudgeslingerde herken je aan het feit dat die veel stijver is, maar voor het gebruiksgemak kan je die eventjes opwarmen alvorens te smeren.