Wat te doen tegen scheurende hoeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Wat te doen tegen scheurende hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 21:44

hier zijn ook tips voor ijzers gegeven ;) Ik heb zeker deze tips gelezen, maar sommige tips gaan het voor mijn gevoel gewoon niet worden. Daarbij sta ik ook in contact met mijn dierenarts die het opvolgt. En bekijk ik dit samen met een verzorger van mijn paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:11

Tja ik weet het niet... Als ik iemand betaal om mijn paard op te lappen en het omgekeerde gebeurt, terwijl hij dat niet voorspeld heeft, dan is het wieberen en op naar de volgende.... No feet no horse ts!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 22:23

Ik heb bij deze smid net een goed gevoel. Het is mijn keuze hier nog mee door te gaan. Als ik hier geen goed gevoel meer over heb, dan zal ik van smid veranderen.
Ook ga ik zelf opperen over ijzers. Dit is mij ookal door meerdere mensen aangeraden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:31

Maar je moet geen goed gevoel hebben, het moet gewoon kloppen. Die smid moet uit kunnen leggen wat hij doet en waarom. Vraag hem nou eens het hemd van het lijf. Vraag bij alles wat hij doet waarom. Vraag wat hij zelf verwacht wat het effect van zijn behandeling gaat zijn.
Schrijf dit het liefst op, en maak elke week even foto's van de hoeven. Dan zul je snel genoeg zien of hij echt weet wat hij doet, of dat hij uit zijn nek banketstaaf.
Het zal niet de eerste smid zijn die met zijn bek vol tanden staat bij de eerste de beste waarom vraag.

Ik ben me er van bewust dat mijn toon misschien ietwat agressief overkomt, maar ik heb gewoon echt het idee dat dit beter en sneller opgelost moet kunnen worden. Is gewoon zonde....
Maar goed, neem iig het bovenste advies aan, het kan geen kwaad, maar je kunt wel zelf scherp gaan bewaken of deze man nu idd zo'n vakman is of niet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 22:37

Ik heb vragen gesteld vorige keer hoor en hij legde alles tot in detail uit en toonde dit ook. Dit is een goede smid en hij heeft ervaring hiermee. Hij dacht zelfs dat Olaf mank zou lopen eerste dagen na uitsnijden, maar dit is niet gebeurd. Dus dat was positief. Na enkele droge dagen zijn hoeven verslechterd.

Al vind ik het niet echt aangenaam dat ik al mijn keuzes hier zo moet verdedigen

LiesAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:55

Bij onze pony hielpen ijzers en ca. 2x per week de kroonrand insmeren met Laurierzalf. Bij ons was geen sprake van white line disease.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 21:41

Hij staat nu vooraan op ijzers. De nieuwe barsten kwamen doordat er teveel druk kwam op de zijkanten. De Achterhoef is bijgevijld nu.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:51

Maar dan heeft hij vorige keer toch verkeerd bekapt als er nu te veel druk op zat? Klinkt een beetje als nattevingerwerk dit. Ik vraag me ook serieus af hoe een ijzer het probleem van teveel druk op die zijkanten gaat oplossen. Ja de boel kunstmatig bij elkaar knijpen tot je geen straal meer over hebt en de hoefballen volledig samengeknepen zijn.

Ik ga dit topic nu ook gewoon ontstippen, ik snap niet dat je zo door blijft prutsen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 13:29

Jij hebt zijn hoeven nog niet gezien dus mij basicly beschuldigen dat ik niets voor mijn paard doe hoor jij niet te doen.
Ik weet heus wel wat ik doe en oordeel het best in de situatie. Als jij zo reageerd heb ik inderdaad liever dat je het topic ontstipt

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:38

Open voortaan geen topic als je niet kunt dealen met de reacties die je krijgt... Je vraagt om tips, krijgt tips en je slaat ze allemaal van tafel.. Dat is vervelend voor de mensen die tips geven, maar afijn daar kan iedereen wel overheen komen denk ik.. Maar als je dan ook nog zegt dat mensen er niets van weten en niet kunnen oordelen.... Wat is je doel dan van dit topic? Je post foto's dus het oordeel van bv gypsy is niet nergens op gebaseerd. Iedereen bedoeld het goed en wil je alleen maar helpen. Ik ben niet tegen ijzers, maar wel tegen hoefsmeden zonder plan. Als hij eerst denkt het op te kunnen lossen met gaten vijlen, en twee weken later alweer tot een totaal andere conclusie is gekomen, klopt er volgensmij iets niet..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:22

_suus19_ schreef:
Open voortaan geen topic als je niet kunt dealen met de reacties die je krijgt... Je vraagt om tips, krijgt tips en je slaat ze allemaal van tafel.. Dat is vervelend voor de mensen die tips geven, maar afijn daar kan iedereen wel overheen komen denk ik.. Maar als je dan ook nog zegt dat mensen er niets van weten en niet kunnen oordelen.... Wat is je doel dan van dit topic? Je post foto's dus het oordeel van bv gypsy is niet nergens op gebaseerd. Iedereen bedoeld het goed en wil je alleen maar helpen. Ik ben niet tegen ijzers, maar wel tegen hoefsmeden zonder plan. Als hij eerst denkt het op te kunnen lossen met gaten vijlen, en twee weken later alweer tot een totaal andere conclusie is gekomen, klopt er volgensmij iets niet..

Ik heb zeker tips opgevolgd, ik smeer honing zoals hier ook als tip gegeven werd. ijzers heb ik hier ook als tip gekregen.

De smid wilde eerst vorige keer ook ijzers zetten, maar omdat het toen niet zo ver uitgesneden moest worden als hij aanvangkelijk dacht, dacht hij dat hij zo kon staan. Nu bleek Dat mijn paard zijn hoeven het toch niet aankonden om zo te staan, dus nu zijn die ijzers er gekomen.

Mirthe2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:17

Mijn verzorgpony heeft ook snel scheuren in de hoeven zitten. Zelf heb ik het idee dat het zachte hoeven zijn maar daar heb ik niet echt veel verstand van. Verder vetten we ze nooit in.. is dit nodig?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:10

Zoe_97 schreef:
helaas een negatieve update. Alles leek goed te evolueren, vandaag echter nieuwe scheuren en de oude waren groter. Mijn dierenarts rade aan honing en hoefolie te smeren en zei dat ik niet meer kon doen. Olaf staat u ook een dagje op stal om hem beter in de gaten te kunnen houden

Dit is precies wat ik voorzag. Door de inkeping wordt de hoef nog zwakker, meer kans op scheuren. En als aan de steunsels niets gedaan wordt ontstaan er gewoon weer totaal nieuwe scheuren bij
Tenzij de hoefsmid de hoeven in beton giet, gaat welk ijzer dan ook niet meer helpen al worden er twee ijzers onder geslagen.

Het opnieuw scheuren en doorscheuren is direct het gevolg van het wegkappen van de scheur. De hoefwand is dusdanig verzwakt dat de hoef straks bijkans in elkaar zal zakken.

Zoolkneuzingen, hoefbeendaling , gevoelig lopen etcetera het zit er allemaal aan te komen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:55

@Arabesk, dat klinkt niet al te positief..

Het paardje waar ik nu op rij heeft ook scheuren in haar hoeven. Nu komt er een nieuwe smid die vastgesteld heeft dat dit idd door een bacterie komt en hij heeft de scheuren 'open' gemaakt.
Maar helaas sinds gisteren mankt ze hierdoor.. Hij heeft ons aangeraden haar rust te geven en zegt dat dit komt omdat hij haar redelijk kort heeft moeten bekappen omdat het al erg gevorderd was (vorige smid heeft haar fout bekapt dus)..

Nu vraag ik me af, is dit normaal dat ze hiervan mank staat? De scheur is niet tot helemaal boven. En is gaat ze hier ooit helemaal vanaf geraken? Ik lees ook dingen over honing smeren, waar moet je op letten als je deze honing koopt? En de hoeven net wel/niet vochtig houden? Hoeven wel/niet invetten?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:12

Had ineens paar maanden terug ook een paard met scheurende hoeven. Begon vanaf midden van de hoef (dus van boven-onder gezien en dan midden :+ ) Die dan verder gingen scheuren (blijkt dat de kleine scheurtjes "normaal" zijn, maar mogen niet doorscheuren). Uiteindelijk zou de enige optie zijn om paard op ijzers te zetten. Dit wil ik graag voorkomen, dus ben elke dag Duo protection (paardenvet) gaan smeren omdat ik dacht dat het door droge hoeven kwam (wel eerst de hoeven ontsmet/bacterien doden voor 3 week). Ze zeggen hele maand elke dag. Ben nu bijna een maand verder en heb al wel resultaat. Alleen kan ik duidelijk nog niet minderen met smeren (vocht blijft veel beter in hoef met smeren. Éen dag niet smeren betekent meteen uitgedroogde hoeven, ookal is het vochtig)

Maar kortom ben normaal niet snel lovend over iets, maar dit spul is een hele mooie ondersteuning.

(en verder vijl ik mijn paarden even bij wanneer ze wat haakjes hebben, zodat dit niet tot brokkel of scheuren hoeven te leiden)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 06:38

Miss_Maya schreef:
@Arabesk, dat klinkt niet al te positief..

Het paardje waar ik nu op rij heeft ook scheuren in haar hoeven. Nu komt er een nieuwe smid die vastgesteld heeft dat dit idd door een bacterie komt en hij heeft de scheuren 'open' gemaakt.
Maar helaas sinds gisteren mankt ze hierdoor.. Hij heeft ons aangeraden haar rust te geven en zegt dat dit komt omdat hij haar redelijk kort heeft moeten bekappen omdat het al erg gevorderd was (vorige smid heeft haar fout bekapt dus)..

Nu vraag ik me af, is dit normaal dat ze hiervan mank staat? De scheur is niet tot helemaal boven. En is gaat ze hier ooit helemaal vanaf geraken? Ik lees ook dingen over honing smeren, waar moet je op letten als je deze honing koopt? En de hoeven net wel/niet vochtig houden? Hoeven wel/niet invetten?

Mijn smid zei inderdaad dat dat normaal was!
Olaf doet het hier erg goed op ijzers. De scheuren zijn niet meer gegroeid en de hoef ziet er gezonder uit!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:18

Ik vind het niet normaal dat een paard kreupel loopt na bekapping. Dan heeft hij haar gewoon te kort bekapt en heeft ze nu pijn.
Bij mijn paard is ook 1 scheur flink open gemaakt maar hij is niet korter bekapt en heeft ook nog geen pas onregelmatig gelopen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 00:07

Mara2000 schreef:
Ik vind het niet normaal dat een paard kreupel loopt na bekapping. Dan heeft hij haar gewoon te kort bekapt en heeft ze nu pijn.
Bij mijn paard is ook 1 scheur flink open gemaakt maar hij is niet korter bekapt en heeft ook nog geen pas onregelmatig gelopen.

Hij zei idd dat hij haar kort heeft moeten bekappen omdat de vorige smid haar hoeven fout behandeld had, wat ik kan begrijpen.. Maar toch maak ik mij zorgen, ze heeft hopelijk toch geen andere aandoening? En ik kan me ook niet inbeelden dat ze na een week geen last meer gaat hebben, zeker aangezien hoeven hun tijd nodig hebben om te groeien. Ik ga zeker eens kijken voor honing op deze scheuren te smeten, maar zijn er nog tips die haar kunnen helpen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 06:45

Hmm als ze zo mank is misschien enkele daagjes op stal of op een zandpaddock (dat is zachter) dat haar hoeveel zo weinig mogelijk op hardere ondergrond komen?

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 07:28

Zoe_97 schreef:
nee, moest gewoon natuurlijke honing van de imker zijn volgens de smid! (Honing uit de supermarkt helpt idd niet)

Wij gebruiken honing uit de winkel en wij zijn bij één paard de scheuren kwijt en de andere is er bij de volgende ronde vanaf. Altijd honing uit de super gebruikt, werkt dus wel.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:25

Ik heb ook altijd gehoord dat je koudgeslingerde honing moet hebben. De honing uit de supermarkt is warmgeslingerd (om vloeibaar te blijven), waardoor de noodzakelijke bacteriedodende enzymen 'gedood' zijn (bevestigd door een imker). Koudgeslingerde herken je aan het feit dat die veel stijver is, maar voor het gebruiksgemak kan je die eventjes opwarmen alvorens te smeren.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:10

miezelke schreef:
Ik heb ook altijd gehoord dat je koudgeslingerde honing moet hebben. De honing uit de supermarkt is warmgeslingerd (om vloeibaar te blijven), waardoor de noodzakelijke bacteriedodende enzymen 'gedood' zijn (bevestigd door een imker). Koudgeslingerde herken je aan het feit dat die veel stijver is, maar voor het gebruiksgemak kan je die eventjes opwarmen alvorens te smeren.

Waar koop dat en wat is de prijs daar ongeveer van? Wellicht dat de hoeven dan nog beter herstellen en scheurvrij blijven natuurlijk.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 10:11

je koopt dat bij een imker of vaak in een natuurwinkeltje. ik betaal ongeveer 3 euro bij de imker!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:14

Bij de Kruidvat hebben ze ook koudgeslagen honing. Kost iets van vijf euro voor een flinke pot.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:40

Qua invetten van de hoeven geef ik de tip om geen hoefolie te pakken maar kokosolie. De voetjes van de mijne zijn daar erg mooi vsn geworden. Ook goed de kroonrand en de onderkant meepakken.
Als bij de mijne de schimmel eruit was gesneden zette ik hem altijd even met de voet in een imaverol oplossing. Daarna opdrogen en lekker in de kokosolie. Verder de hoeven niet te lang laten worden en veel beweging aan je paard geven. Ook teveel aan suikers en koolhydraten in de voeding weren. Schimmels en bacterien zijn nl gek op suikers en gisten.