Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Re: Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:14

Ik vind dat je het heel erg goed aanpakt hoor. Dikke pluim. Hoop dat Blessie snel opknapt en dat ze al wat beter op haar beentje staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:48

Heel erg goed TS, als je mijn verzorgster was dan was ik hartstikke blij met je geweest! +:)+ Ik vind dat je het enorm goed aanpakt en ik denk dat Blessie heel erg blij is met zo'n verzorgster als jij!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 16:49

In de paar dagen dat ik niks heb gepost is er ook niks gebeurd, de da werdt niet gebeld en Blessie stond (of lag) in haar stalletje.
Maar vandaag kreeg ik een appje dat de da was gekomen en dan ze een injectie + pijn stillers voor de komende dagen had gekregen! Dus ik hoop dat ze er nu snel bovenop komt.
Ik heb vakantie dus ik zal de komende 2 weken vaak naar haar toe gaan. En hopelijk kan ze zo snel mogelijk weer spelen in de wei (met natuurlijk niet te veel gras ;) ) Morgen ga ik nog naar haar toe dus ik zal wel eventjes laten weten hoe het gaat met haar!
Nog heel erg bedankt voor jullie reacties, daar heb ik namelijk erg veel aan gehad!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:16

Wat fijn dat de dierenarts uiteindelijk toch is gekomen. Ik hoop dat de medicatie die ze nu krijgt haar snel weer op de been krijgt. Hoe gaat het nu met haar?
Ik heb twee shetjes en die mogen maar enkele uurtjes op het land per dag. Verder krijgen ze hooi als ze in de paddock of op staan. Zo hoop ik dat ik voorkom dat ze ooit hoefbevangen worden.
Pas wel goed op, want ook van heeeeel kort gras kan een pony hoefbevangen raken.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:02

Het Gaat nu heel goed, ze loopt al een stuk sneller! Dus het gaat veel beter!
Ik moet nog wel een keertje goed praten met de eigenaar over Blessie. Dit klinkt een beetje raar maar anders staat Blessie over een maand gewoon weer 24/7 in de wei met gras. Dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling want ik heb "geleerd" van jullie dat een paard nadat hij hoefbevangen is geweest er veel gevoeliger voor is. ;)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:06

Jij bent volgens mij echt de beste verzorgster die een shetje zich kan wensen! Ik hoop dat het lukt om met de eigenaar te praten. Fijn dat het beter gaat in ieder geval.

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 07:32

Hoe gaat het nu met de pony TS?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 09:24

tandlozemum schreef:
Hoe gaat het nu met de pony TS?

Veel beter als eerst! Ze loop eigenlijk zo goed als normaal. Ze is ook afgevallen, dan zit er toch nog een kleine voordeel aan al het gedoe ;)
Zou ik al kunnen beginnen met stukjes lopen?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:27

Als ze zo goed als normaal loopt, is bewegen heel goed! Dus lekker aan de wandel met haar. Dat is ook nog eens goed voor de lijn! Nu in de gaten houden dat ze niet weer dikker wordt, hoor.

Meisje, wat heb je dit geweldig gedaan!!! _/-\o_ +:)+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:06

Staat ze nog op pijnstillers? Anders zou ik die persoonlijk eerst afbouwen en dan beginnen met wandelen. Waar wil je gaan lopen met haar? Ikzelf heb in het begin in het weiland gelopen, dan hoefde ze met haar gevoelige hoefjes niet op het verharde of op steentjes te lopen. Maak de bochten goed ruim en loop zoveel mogelijk rechtuit. Begin eerst gewoon met een paar dagen 5 minuutjes lopen. Gaat dat goed en krijgt ze geen terugval? Dan kun je er 5 minuten bij doen. Zo heb ik het iig met mijn shet aangepakt en dat ging erg goed.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 08:33

Ik weet eigenlijk niet of ze nog op pijnstillers staat. Maar dat ga ik nog vragen aan de eigenaar.
Door een zachte ondergrond lopen is dus het beste. En kan ik al beginnen met het opbouwen van gras eten? Dus als ik bv aan het wandelen ben dat ze dan een paar hapjes gras krijgt. Ze gaat natuurlijk niet meteen 24/7 de wei op.
Het is wel een probleem dat de eigenaar geen zin heeft om ze bv een uurtje in de wei te zetten en daarna weer in stal te zetten. Hebben jullie daar een oplossing voor?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:37

Als ze eenmaal bevangen zijn geweest zullen ze altijd gevoeliger zijn om het nog eens te krijgen. Een paar hapjes zullen niet meteen funest zijn, maar ik zou het echt tot een minimum beperken. Die van mij hebben twee jaar nauwelijks op gras gestaan en lopen op een kaal stuk en krijgen onbeperkt graszaadhooi bijgevoerd. Mijn welsh is te dun en mag Max 3 uurtjes op de wei.

Als de eigenaar dat teveel werk vind vind ik dat eerlijk gezegd egoïstisch. Eenmaal bevangen geweest heeft een pony baat bij een suiker- en zetmeelarm dieet. Je zou kunnen overwegen om een graasmasker om te doen.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 09:46

De weides zijn pas gemaaid en dus het gras staat best kort. Ik denk dat ik ga vragen aan de eigenaar om een stukje land af te zetten zodat ze niet te veel gras binnen krijgt. Over een graasmasker was ik al aan het nadenken voordat ze hoefbevangen werdt. Maar ik weet niet of dit de beste oplossing is voor Blessie. Maar ieders mening verschilt natuurlijk. Ik zal er met de eigenaar over hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:55

Kort gras kan juist gevaarlijker zijn dan lang uitgebloeid gras. In kort gras zit relatief meer fructaan. Beste zou zijn om haar in een paddock met arm hooi te zetten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:04

De eigenaar moet er wel aan mee willen werken en er wat aan gaan doen.

Ik denk dat de pony opnieuw hoefbevangen gaat krijgen...............Want eenmaal hoefbevangen blijft ie gevoelig voor.

Altijd vervelend om te lezen dat de eigenaar te gemakkelijk is en er niet teveel werk aan willen hebben.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 20:47

capopjekop schreef:
Kort gras kan juist gevaarlijker zijn dan lang uitgebloeid gras. In kort gras zit relatief meer fructaan. Beste zou zijn om haar in een paddock met arm hooi te zetten

Dus het is beter om haar op lang gras te zetten? Ook in deze tijd van het jaar?
Er is nog 1 weitje die met uitloop aan haar stal vast zit wat nog niet gemaaid is. Ik had net voorgesteld aan de eigenaar om het heel kort te maaien maar dat moet ik dus niet doen?
We hebben helaas geen mogelijkheid om haar in een paddock te zetten.. Er is een bak en weides meer niet. We kunnen haar ook niet in de bak zetten want dan ontsnapt ze... Ik heb ook al vaak gevraagd om er een draadje onder te spannen maar dat vind de eigenaar lelijk staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:43

Ik zou dan wel een graasmasker omdoen. Mag je niet een (stukje) weiland kapot laten lopen? Dan kun je dat als paddock gebruiken, zo doe ik dat ook.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 08:23

capopjekop schreef:
Ik zou dan wel een graasmasker omdoen. Mag je niet een (stukje) weiland kapot laten lopen? Dan kun je dat als paddock gebruiken, zo doe ik dat ook.

Dus ik moet een graasmasker kopen of het stukje kort gemaaid gras kapot laten lopen? Maar dan moet ze er ook eerst op staan...
Ik ga voorstellen aan de eigenaar dat ik dat weitje heel kort ga maaien en dat ze daar dan op gaat lopen zodat ze het stuk loopt en dat we het dan als paddock kunnen gebruiken.
Staan jou shetjes/paarden altijd in een paddock met hooi? Staan ze ook niet in de winter in de wei? Dat vraag ik gewoon uit nieuwsgierigheid hoor ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:54

Je hebt het steeds over een andere pony. Die kun je hem kapot laten lopen?

Die van mij komen in de winter enkel even op het gras als ik de stal uit mest. Dan kunnen ze rollen en even hun benen strekken. Dat kale stuk is dan namelijk erg modderig en dan staan ze vooral voor hun stal op de verharding. Maar dat is dus maar iets van 20 minuten maximaal. In de winter kan het gras namelijk nog gevaarlijker zijn. Fructaan is een soort suiker en dat is tevens een groeihormoon voor het gras. Als de omstandigheden goed zijn (temperatuur, vocht etc) dan verbruikt het gras dat omdat het groeit. In de winter zit er vaak veel fructaan in het gras als de zon schijnt en het vriest. De plant verbruikt het dan niet of nauwelijks. Dus als het vriest dan komen ze bij mij niet op de wei. Ze staan dus altijd op dat kale weiland. Enkel mijn welsh komt dagelijks even op het gras, omdat zij te dun is. Maar dit heb ik zeer rustig opgebouwd en ik houd haar strak in de gaten om nieuwe hoefbevangenheid te voorkomen. Ik voer het hooi in slowfeedernetten. Dus ze kunnen de hele dag door hooi knabbelen. Dat is belangrijk voor het verteringsstelsel. Een paard moet nooit langer dan 4 uur zonder ruwvoer staan.

Overigens moet de eigenaar het wel willen om iedere dag hooi bij te voeren. Dat kost natuurlijk meer geld en tijd dan als de pony gewoon op het gras loopt. Ik moet zeggen dat die van mij het nu perfect doen nu ik ze suiker- en zetmeelarm voer en ze zeer beperkt op het gras staan. Mijn shet heeft veel meer energie, zit beter in haar vacht en oogt gezonder. Ze heeft nu ook geen overgewicht meer (al blijft ze wel een hangbuikje houden). Dit dieet in combinatie met een goede hoefverzorging zorgt ervoor dat ze ook weer gewoon kan werken. Ze wordt bereden (heb nu helaas geen passende ruiter meer) en kan voor de wagen. Dat had ik 5 jaar geleden niet durven dromen. Sindsdien is ze gelukkig niet meer bevangen geweest.

In dit topic kun je meer info vinden over hb: [BEH] Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 15:09

Er zijn 2 shetjes en die zijn allebei te dik. Blessie is een daarvan en is dus hoefbevangen. Daar gaat het ook hele tijd over ;) dat andere shetje is altijd al een beetje te dik en is nooit hoefbevangen geweest. Die is daar dus niet gevoelig voor. Maar dat shetje zou dan ook bij Blessie in het soort paddock komen te lopen met een slowfeeder vol hooi.
Ik heb het gevraagd aan de eigenaar wat ze van het idee vindt. Ze heeft nog niet geantwoord dus ik zal jullie op de hoogte houden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:32

Dat is wel verstandig! En ook gezelliger voor blessie. Mijn shet is ook jaren te dik geweest zonder ziek te worden, maar op een gegeven moment is het de laatste druppel en loopt de emmer over. Te dik is nooit gezond.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 17:17

capopjekop schreef:
Dat is wel verstandig! En ook gezelliger voor blessie. Mijn shet is ook jaren te dik geweest zonder ziek te worden, maar op een gegeven moment is het de laatste druppel en loopt de emmer over. Te dik is nooit gezond.

Ja daarom word het maar eens tijd om dat Polly (dat andere shetje) eens af te laten vallen. Het blijft wel een probleem dat de eigenaar eigenlijk niet veel tijd heeft voor haar paardjes.. Ze komt 's ochtends en
's avonds en ze rijdt 3/4 keer per week. Maar verder komt ze er niet. Opzich niet een heel groot probleem maar als ze straks hooi moet bijvoeren kan ze niet meerdere keren komen. Daarom is een slowfeeder wel heel belangrijk. Het liefst zou ik elke dag komen maar helaas heb ik daar geen tijd voor..
De eigenaar heeft gereageerd en ze twijfelt of het dan geen modderpoel wordt en ze vindt dat het mooiste zou zijn om het lichtelijk af te graven en dat te vullen met zand. Alleen vind ze dat te kostbaar.
Dus ik heb niet echt antwoord gekregen ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:28

Ze kan dan ook een klein stukje afgraven en een laagje zand doen (ongeveer 30 cm) en daar tegels op leggen. Die kun je vaak gratis of voor een zacht prijsje op marktplaats kopen. Dan hebben ze altijd een plek om droog te kunnen staan. Of het modderig wordt ligt heel erg aan de bodem. Wij staan op klei dus bij ons wordt het wel een modderpoel, maar als je op zand staat is dat al een stuk minder.

Als je grote slowfeeders neemt is 2x per dag meer dan genoeg. Mijn pa vult ze 's ochtends en ik 's avonds. Dan zijn ze meestal nog niet eens leeg.

Wel super dat je zo meedenkt, pony's hebben geluk met jou als verzorger :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:34

capopjekop schreef:

Helaas heb ik dat ook meegemaakt.

Een stalgenoot had een paard met zulke dikke mannenkam, dat ik de stalhoudster erbij haalde om te vragen of het een goed idee is om de eigenaresse te gaan waarschuwen voor mogelijke hoefbevangenheid als het zo doorgaat.............en ze vond het goed dat ik de eigenaresse waarschuw en ze heeft zelf ook de eigenaresse uitgelegd dat het oppassen geblazen is.

Helaas zegt ze: ah, welnee ze is er niet gevoelig voor en blabla, ik van: nee, nog niet! maar dat gaat gebeuren vroeg of laat, maar prima hoor het is jouw paard en je doet ermee wat je wilt.

Nou een jaar later is ze 3 x hoefbevangen geraakt en nu 2 jaar later is het met de hoeven nooit meer goed gekomen, zeer gevoelige zolen en dat terwijl ze er totaal ongevoelig voor was op het harde en op stenen en moet het noodgedwongen op ijzers...........nu moet het dier schraal gehouden worden en is die vette mannenkam zo goed als verdwenen..........

Te dik is nooit goed, 1 x loopt er een druppel over die de emmer doet overlopen en heb je dikke ellende. Vroeg of laat.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 17:52

Wat een naar verhaal.. Ik herken de eigenaar er wel een beetje in, ze zegt ook altijd dat Polly er niet gevoelig voor is. Maar ik heb al een paar keer gezegd dat het echt niet goed gaat als ze dik blijft. Maar nu komt er hopelijk eindelijk actie!