Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:18

jolinebonnie schreef:
Ze heeft overigens niet lang voor het mestonderzoek al een wormenkuur gekregen.

Bij mestonderzoek komen vaak geen wormen naar boven.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:21

Patt schreef:
In één woord vreselijk als ik de foto's zie. Zo'n mooi vol paardje eerst en nu zo'n mager ding ervan over. Ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt en terecht. Twee plakjes hooi is echt veel te weinig.
Voor nu meteen meer (liefst onbeperkt) hooi gaan geven (overleggen met staleigenaar of anders zeker in eigen beheer aan gaan schaffen en bijvoeren) daarnaast is een emmer grasmix/luzerne per dag extra ook nog een goed idee. De Seniores Priores is ook een hele goede aanvulling op dit geheel dit ook 2x daags 1-1,5 voerschep, dit is gemengd met water in een emmer al snel ruim een halve emmer aan voeding.

Ook zou ik zeker een keer extra ontwormen maar denk dat je grootste probleem nu gewoonweg te weinig voeding is en ook nog arbeid erbij. Dit paardje krijgt zo de kans niet om te herstellen.

Voorlopig even laten staan niet rijden en eerst aan laten sterken.

helemaal eens! en ik zou een stalling opzoeken waar beter op het welzijn wordt gelet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:37

Kinke schreef:
Afgezien van het feit dat je nog niet hebt uitgepuzzeld waarom je pony zo mager is, zie ik je helemaal niet reageren mbt de stal. Wat doe je op een stal waar zo weinig gevoerd wordt? En ik moet zeggen dat ik ook stomverbaasd dat je blijkbaar niet zelf kunt bedenken dat je zo'n jong dier (en helemaal als blijkt dat ze zo mager wordt) blijkbaar teveel werkt (en te weinig voert). Dit doe je dan af met dat ze bij de vorige eigenaar iedere dag gereden werd.

Volgens mij is TS nog redelijk jong. Niet iedereen mag en kan op jonge leeftijd zelf bepalen waar ze haar paard stalt. En veel jonge, kersverse paardeneigenaren zijn afhankelijk van de wijsheid van hun ouders of de mensen die ze op stal ontmoeten. Helaas worden ze niet allemaal omringd met mensen die er werkelijk verstand van hebben en ze goede adviezen kunnen geven. Ze zal echt niet de eerste zijn die op deze leeftijd ontdekt dat haar ouders, staleigenaar en / of stalgenoten de wijsheid niet in pacht hebben. En dat het een goed idee is om jezelf verder te verdiepen in wat je paard nodig hebt en niet altijd zomaar aan te nemen wat volwassenen je zeggen.

Dus nee, ik ben er helemaal niet stomverbaasd over dat iemand dat zelf niet bedenkt. Ik snap dat wel. En ik hoop dat we haar een steuntje in de rug kunnen geven,haar helpen haar eigen mening te vormen over de verzorging en voeding. Zodat ze goede keuzes kan maken, voor zover mogelijk. Want voor volwassenen is dat al een hele opgaaf, laat staan als je nog wat jonger bent....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:41

Ik zou er maar wel een wormenkuur in gaan doen.

En op zoek gaan naar een ander stal en wel zo snel mogelijk, daar waar ie wel meer ruwvoer krijgen kan zoals het hoort.

En verder voorlopig niet gaan rijden maar lekker ermee gaan tutten en aan de hand wandelen en wat nog beter is, lekker het land op zetten. Geef het de tijd en de rust om te herstellen en bij te komen.

Er is veel te veel van het dier gevraagd en met te weinig ruwvoer.

Het is goed mogelijk dat het maag en darmontsteking heeft, door de stress, harde werken en in combinatie met te weinig ruwvoer terwijl het nog in de groei is.

Ik vind het dier erg slecht uit zien, waarom bleef je er dan mee rijden? nu heeft hier iemand gezegd dat het beter is niet te gaan rijden en dan pas ging je besluiten het niet te gaan berijden.

Dat kun je toch wel zelf bedenken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:47

Ts, ik vind het werkelijk een prachtig paard qua kleur en manen. Maar haar lichaam...
Dit paard is:
- te mager.
- nog heel jong.
- in de groei.

Laat haar lekker op de wei met soortgenootjes, en veel hooi. Al gooi je de hele wei vol! Ik mag ook niet zo maar hooi erbij gooien. Maar als mijn paard er zo uit zag, zou ik toch de stalhouder opbellen en zeggen dat ik er hooi bij gooit. Jij betaald immers voor de stalling. Dan mag je vind Ik, wel zelf bepalen wat je paard eet. Gewoon doen! Niet meer rijden, echt meer eten gaan geven, andere DA erbij ivm. kreupelheid, en je kan bietenpulp bij gaan voeren. Dit zet ook aan. Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:57

Goof schreef:
Heb je niet de mogelijkheid het dier lekker een half jaar in het land te zetten?
Ik vind de belasting voor een 4 jarige ook nogal hoog (ongeacht of ze kreupel is of niet), ze is echt nog superjong.

Vind ik ook. Ook al hij kreupel is stoppen je niet met rijden.
Ik snap dat je nog niet zoveel ervaring hebt TS, maar dat vind ik best wel vreemd. Steeds terugkerende kreupelheid kan vanalles zijn: van gevoelige zolen tot steeds terugkerende peesblessure. Het is beter dat je een DA een kreupelheidsonderzoek laat doen om te weten wat er aan de hand is. Je pony ziet er echt niet goed uit zo, maar dat zie je zelf ook wel denk ik.
Een tijdje op rust op de wei lijkt me ook geen verkeerd idee.
Een paar plakjes hooi is echt te weinig. Als je van stal niets meer krijgt, kun je altijd zelf nog bijvoeren.
Speedybeet (bietenpulp), spelt, luzerne of een muesli zonder melasse kun je allemaal bijvoeren zonder daar nu echt verkeerd mee te kunnen doen.

Kinke

Re: Groot probleem! Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:04

Geen idee hoe oud de TS is. Ik tel gewoon een aantal dingen op: terugkerende kreupelheid, toch pony 6 dagen per week belasten, pony wordt steeds magerder, ze weten blijkbaar dat ze niet genoeg ruwvoer krijgt, toch 6 dagen per week belasten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:07

NatalieLot schreef:
Wel nikas normaal gesproken als een paard kreuepl is krijgt die boxrust, en koelen is zeker nooit verkeerd en eigenlijk het beste wat je altijd kunt doen en niks verkeerds mee doet. Hetzelfde met het voer, grasmix is hartstikke goed en de natures best zit niet veel in, een paard in training hoort 4 kilo brok te krijgen. Een paard op rust dus de helft.

4 kg!!!????? alles wel goed? mijn paard krijgt 2 handjes muesli per keer..... en doet het daar prima op. daarnaast vitaminekorrel om evt tekorten tegen te gaan. een paard heeft alleen krachtvoer nodig wanneer het uit alleen hooi niet genoeg energie haalt. maar zeker geen 4 kg. ja, misschien de top-sport paarden..
mn shet krijgt al jaren geen krachtvoer meer. alleen hooi en vitaminebrok.
op advies van de DA.
een paard op rust 2 kg krachtvoer?? meid, je weet echt niet waar je het over hebt. een paard op rust hoord alleen hooi te krijgen en juist geen krachtvoer. dat is het domste wat je kan doen en je vraagt dan echt om problemen. zie nu je berichtje verderop met dat je paard op stal moet blijven en 2 kg krijgt. echt niet slim en zeker niet om dit maar lukraak aan te gaan bevelen :(

en

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:20

Science90 schreef:
Aan de foto te zien is ze niet geschoren. Kan het zijn dat de pony niet genoeg in staat is zich warm te houden? Misschien heeft ze teveel energie in haar vacht gestopt en is ze daarom afgevallen? Het kreupel zijn kan daar los van staan.

Hier hebben we zelf ook nog aangedacht!

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:22

purny schreef:
Is er ook bloed genomen om te onderzoeken op eventuele wormen? Je kunt namelijk niet zien uit een mestonderzoek of er wormen aanwezig zijn. Verder zou ik zelf hooi bijvoeren, er word te weinig gegeven

Nee er is nog geen bloed genomen. Eventueel is een bloedonderzoek het volgende wat we kunnen doen, in afwachting van wat de DA adviseert.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:24

Cowgirl schreef:
Science90 schreef:
Aan de foto te zien is ze niet geschoren. Kan het zijn dat de pony niet genoeg in staat is zich warm te houden? Misschien heeft ze teveel energie in haar vacht gestopt en is ze daarom afgevallen? Het kreupel zijn kan daar los van staan.

Dat kan die pony idd niet omdat hij gewoon te weinig te vreten krijgt.
Stallen die zo weinig voeren moet je eigenlijk melden bij de dierenpolitie en maken dat je wegkomt.
De dieren worden immers onthouden aan hun eerste levensbehoefte's.

Het is niet de bedoeling dat de schuld oid nu wordt neergelegd bij de stal. Tuurlijk ben ik het er mee eens dat mn paard meer hooi nodig heeft. Echter kregen ze eerst ook meer hooi maar omdat ze hun hooi nooit volledig op aten is dit verminderd omdat de staleigenaar het zonde vond om steeds hooi weg te moeten gooien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:25

en dus?? wat ga je daar aan doen?

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:27

Hallo,

Ik ben het zusje (15jaar) van joline. Wij weten dat we de pony te veel beweging hebben gegeven maar we hbben der nie 6x per week beweging gegeven. Op maandag rust. Dinsdag halfuurtje. Woensdg halfuurtje. Donderdag rust. Vrijdag vaak rust en zaterdag en zodag ook weer even rijden. Veder zijn wij nu op zoek naar mensne die ons tips kunnen geven en niet naar alle mensen die zeggen dat ze ge veel word bereden en dat weten we maar daar kunnen we helaas op dit moment niks meer mee aangezien ze nu ook op rust staat. Ze staat trouwens in een paddock met nog een pony en een ezel, niet op stal dus. Vandaag hebben we met haar op het harde 10 minuten gestapt en haar gepoetst en daarna is ze de wei op geweest. Ik wacht nu een mailtje af van de DA en daarna gaan we zo snel mogelijk veder kijken wat we gaan doen. Ook wou ik nog aan geven dat we haar senioren priores geven, volgensmij was dat ook nig niet helemaal duidelijk.

Bedabkt allemaal voor de reacties,tips en dat iedereen mee denkt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:29

Dat was al gemeld, dat jullie dat nu voeren. Maar hoe gaan jullie het hooi probleem oplossen?

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:30

tiwi1969 schreef:
Deze pony is zwaar overbelast op zo'n jonge leeftijd.

Gekregen met 3 jaar en net zadelmak, hoeveel heb je in het begin gereden?
Heeft de pony ook nog een rustperiode gehad na het zadelmakmaken?

Mijn paard is net zo oud en net zo lang onder het zadel.
Ik rij zo'n jong paard niet langer dan 3x 20 minuten per week, incl. vooraf even longeren op een grooooote volte.
Op zo'n moment vraag ik niet meer dan voorwaarts voor het been met een licht aanleuning, houding is niet belangrijk zolang ze haar rug niet wegdrukt.

In de zomer werd dit 2x 30 minuten en 1x een buitenritje van een uur.

Vanaf eind augustus tot half december heeft ze weiderust gehad, geen arbeid dus. Daarna is ze weer opgepakt en rijden we weer zo'n 3x per week, nog steeds lichte arbeid.

Springen hebben we nog helemaal niet gedaan, dat komt over een jaar wel als ze daar aantoe is.

Voor nu zou deze pony enige tijd op rust moeten, een paar maanden weidegang zal ze goed van bijtrekken. Dit is goed voor zowel de groei als voor de kreupelheid.
Er staat nu nog niet genoeg gras op de wei, hooi ruim bijvoeren is dan ook noodzakelijk en wat heb je aan een stalhouder die meer denkt aan zijn portemonnee dan aan de paarden die hij moet voeren? Helaas komt dit nogal eens voor!
Snel een andere stal zoeken waar wel fatsoenlijk gevoerd wordt.

In het begin hebben we minder gereden. Qua beweging kan ze het wel aan. Echter is dit ook opgebouwd. Zoals ik al gezegd heb, stoppen we nu met beweging minstens tot we de echte oorzaak weten. Een andere stal zoeken is geen optie en ben ik dan ook niet van plan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:32

Goed dat jullie haar op rust hebben maar het hooi is gewoon Te weinig. Je hoort bij een jong paard geen ribben te zien! Als ie 20-30 is zou ik zeggen ok daar kan ik inkomen maar een jong paard? Nee.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:33

Hoe we het hooi gaan oplossen? Datvweet ik ook nog niet. De reden dat de eigennaar minder hooi ging voeren was omdat ze hun hooi niet opaten. Dan lag het op de grond en gingen ze er over plassen en poepen en dan moesten ze het weggooien. Maar ik ben er uiteraard mee eens dat ze meer hooi moeten krijgen. Miss in hooinetten zodat ze er okk niet over heen kunnen plassen/poepen. Ik zou zelf ook wel extra hooi willen kopen maar dan eet de rest het ook op aangezien ze in een paddock staan met schuilstal.
Laatst bijgewerkt door annechica op 01-03-15 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:34

Doe het hooi in slowfeeders en goed vol!

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:35

Maar als de huis vestiging niet goed voor het dier is waarom dan niet verder kijken?
Mijn pony heeft ooit op een stal gestaan waar ze verschrikkelijke voer nijd had... achteraf kreeg ze daar gewoon overlevings pakketjes aan voer en bij voeren mocht daar ook niet... eenmaal verhuist heeft ze nooit meer last van voernijd gehad.

Op het moment dat je ziet dat je pony te weinig ruwvoer krijgt en extra bij voeren mag niet en de pony er ook echt gaat onder lijden (wat duidelijk te zien is).
Zou ik toch even achter mn oren gaan krabben wat nou het beste is voor de pony.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:36

Babootje schreef:
Goof schreef:
Heb je niet de mogelijkheid het dier lekker een half jaar in het land te zetten?
Ik vind de belasting voor een 4 jarige ook nogal hoog (ongeacht of ze kreupel is of niet), ze is echt nog superjong.

Vind ik ook. Ook al hij kreupel is stoppen je niet met rijden.
Ik snap dat je nog niet zoveel ervaring hebt TS, maar dat vind ik best wel vreemd. Steeds terugkerende kreupelheid kan vanalles zijn: van gevoelige zolen tot steeds terugkerende peesblessure. Het is beter dat je een DA een kreupelheidsonderzoek laat doen om te weten wat er aan de hand is. Je pony ziet er echt niet goed uit zo, maar dat zie je zelf ook wel denk ik.
Een tijdje op rust op de wei lijkt me ook geen verkeerd idee.
Een paar plakjes hooi is echt te weinig. Als je van stal niets meer krijgt, kun je altijd zelf nog bijvoeren.
Speedybeet (bietenpulp), spelt, luzerne of een muesli zonder melasse kun je allemaal bijvoeren zonder daar nu echt verkeerd mee te kunnen doen.

Door een aantal mensen worden we hier verkeerd begrepen of misschien heb ik het zelf niet helemaal goed verwoord. Als ze kreupel loopt stoppen we wel met rijden en geven we d'r minstens een week rust afhankelijk van hoe lang de kreupelheid duurt.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:37

Kinke schreef:
en dus?? wat ga je daar aan doen?

op wat reageert u nu?

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:37

Gezien de pony dus 24/7 buiten staat misschien ook het geval dat de pony te veel energie verbruikt om zich warm te houden?
Werken jullie met dekens?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:37

Maar dat is toch ook niet ok, dan een weekje stoppen tot ze niet meer kreupel is? Er is iets niet in orde, anders zou ze niet steeds kreupel worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:38

jolinebonnie schreef:
op wat reageert u nu?

Ging over het 'verspillen van hooi' volgens de stalhouder. Slowfeerders lijkt mij ook een heel goed idee.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 18:40

Kinke schreef:
Dat was al gemeld, dat jullie dat nu voeren. Maar hoe gaan jullie het hooi probleem oplossen?

Dat weten we nog niet. Dat is niet volledig aan ons. Van de stalhouder mag er niet meer hooi gevoerd worden. De optie is dan om zelf hooi te voeren maar aangezien ze niet alleen staat zullen de andere paarden dit hooi ook eten en qua geld is dit ook niet aan ons om te beslissen.