sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:04

noorhermans1 schreef:

TS wil informatie voor haar sector werkstuk, dus ik denk dat bovenstaande post daar zeker aan zal bijdragen. Ik ben het overigens compleet met haar eens.

Te veel paarden lopen op ijzers terwijl dat niet nodig is. Ook in zuid-frankrijk zou dat met juiste omstandigheden en bekapping niet nodig zijn ;)

Ik snap dat stukje mileu trouwens wel er worden iedere zoveel weken weer een berg ijzers er af gehaald en ik weet niet of dit hergebruikt wordt? Maar zo niet dan wordt er iedere zoveel weken heel veel ijzer weer weggegooid.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:16

-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
Mijn paarden lopen niet op ijzers, dit hebben zij niet (meer) nodig, geen springwedstrijden meer, enkel nog recreatief in de bak en veel over de weg.

-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Euhhh, eerlijk... Nee.

-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
Beide.
Postitief: Dat we nog wedstrijden sprongen op gras, was het altijd fijn dat we kalkoenen konden indraaien, zodat je, je paard nog net even scherper kon sturen en makkelijker afzetten.
Negatief: Paard had bar slechte hoeven, die door de ijzers nog slechter warden, nadat besloten was ze er af te halen zag je de hoeven beter worden en na dik 2 jaar had ze perfecte hoeven.

-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt? Vroeger hele jaar door, nu allemaal blootvoets.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:24

Maartje1990 schreef:
noorhermans1 schreef:

TS wil informatie voor haar sector werkstuk, dus ik denk dat bovenstaande post daar zeker aan zal bijdragen. Ik ben het overigens compleet met haar eens.

Te veel paarden lopen op ijzers terwijl dat niet nodig is. Ook in zuid-frankrijk zou dat met juiste omstandigheden en bekapping niet nodig zijn ;)

Ik snap dat stukje mileu trouwens wel er worden iedere zoveel weken weer een berg ijzers er af gehaald en ik weet niet of dit hergebruikt wordt? Maar zo niet dan wordt er iedere zoveel weken heel veel ijzer weer weggegooid.

De ijzerprijs is hoog momenteel. Als je ze inlevert bij de ijzerboer krijg je er volgens mij gewoon geld voor. :D

mavantos

Re: sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:27

Hij heeft erg snel last van scheuren in de hoeven en ze brokkelen erg, met hoefijzers is dit goed onder controle te houden.

Nee

Positief

-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Hele jaar door, aangezien we het hele jaar intensief trainen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:28

Absoluut NIET op ijzers ( 4 dieren). Rij aangespannen over de weg en endurance gereden. Ijzers maken hoeven alleen maar kapot en daarmee ook de paardenbenen. Ook paard wat hier kwam en zogenaamd niet zonder ijzers kon doet het, na een overgangs periode, perfect op zijn blote voeten, je ziet de hoeven per dag verbeteren.

Nee dat dan weer niet, maar ik kan mij voorstellen dat al die ijzer zooi ook nog niet echt goed voor het milieu is.

Alleen maar negatief, het veroorzaakt blessures, slechte hoeven en glijpartijen en kost veel geld.

-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Zie vraag 1, hier komt absoluut geen ijzer in tenzij het medisch noodzakelijk is.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:32

mijn paard loopt wel op ijzers. 2013 voor het eerst gedaan in het zomerseizoen ivm veel op gras starten. Heb deze keuze gemaakt omdat ik een hekel aan glij partijen heb. Hierdoor is ze meer knieactie gaan tonen en laat ik ze bij de voorvoeten 's winters ook onder.

nee, ook eigenlijk nooit bij stil gestaan.

positief, ze loopt er een stuk beter op(meer knieactie). En blijft eigenlijk altijd fijn doorlopen op gras.

-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt? In zomerseizoen(als de eerst outdoorwedstrijd op gras beginnen gaat ze 4 kant op ijzers. Na de laatste outdoorwedstrijd op gras gaan de achter ijzers eraf en blijft ze voor op ijzers staan. Dit doordat ze meer knieactie is gaan krijgen met ijzers. En vind het mooier in de hogere oefeningen met hoefijzers dan blootvoets. :o

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:38

Een deel wel en een deel niet. De wel lopen in de sport waarbij 1 iets verschil in de hoef heeft. De niet zijn de fokmerries.
Ik kijk voornamelijk naar de functionaliteit van het beenwerk. Is het een paard met een enorm goed achterbeen hoeven er geen achter ijzers onder, voor doe ik ze allemaal wel voor iets meer voorheen. En ja het is voornamelijk eigenbelang.

Nee

Positief, de hoofstad van het ene paard is verbeterd met verminderde kans op blessure

Hele jaar door. Tenzij de sportpaarden over gaan naar fokmerrie of pensioen tenzij de hoeven het volgens de smit wel een ijzer moet.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:40

Niet, en die gaan er ook niet komen. Ik ben van mening dat de hoef opgesloten wordt door een ijzer en hij dus niet meer kan doen wat hij zou moeten doen tijdens de beweging van het paard. Als het medisch noodzakelijk zou zijn dan wil ik er nog wel over nadenken, maar ik denk dat het in heel veel gevallen waarin het ''medisch noodzakelijk'' is ook op een andere manier op te lossen is.

n.v.t.

Negatief, de hoeven worden er slechter van, paarden hebben veel minder grip op gladdere oppervlakten, in sommige gevallen is de hoef dusdanig verkeerd beslagen (en te vaak in korte tijd ivm kwijtraken ijzers bv) dat de hele hoef aan gort is.

Nooit.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:57

Zal de mijne even nummeren van 1 tot 5 :)
Met 1,2,3 wordt veel buiten gereden met 4 af en toe en 5 is voornamelijk blokje-om
1 = 19 jaar, 2 t/m 5 = tussen de 3 en de 6

1. Loopt vierkant op ijzers. Zonder ijzers loopt ze kreupel. Alles al geprobeerd van biotine tot hoefschoenen maar niets werkt beter dan ijzers. Hoeven groeien gewoon bijna niet en zijn -blijven te broos.
2. Loopt voor op ijzers. Verkeerde been stand toen we hem kochten met 3 jaar. Wordt al iets beter, tegen die tijd kijken of het zonder lukt, en anders gewoon voor.
3. Alleen voor. Zonder geprobeerd maar tijdens het rijden loopt ze net iets beter. Misschien over een tijdje.
4. Zonder. Keiharde hoeven en groeien als een tierelier.
5. Niet nodig.

Nope, hoe milieuvriendelijk ik ook ben: paard = belangrijker. IJzers hergebruiken wij overigens voor creatieve dingen en anders gaan ze naar de ijzerboer.

Beiden. Vooral met paard nr 1. Die heeft echt alle soorten ijzers al onder gehad om te proberen of dat beter werkt (ivm slijten, glijden etc.) Momenteel zitten we goed en dit houden we zo :)
Natuurlijk heb je met ijzers sneller wonden als ze een keer vechten. Gelukkig doen ze dit zelden.
Als een ijzer afgetrapt wordt is de schade soms ook aanzienlijk. Gebeurt niet vaak, alleen af en toe met heel nat weer (modder). Hierom loopt nummer 1 dan vaak met van die rubber springschoenen - zonder klittebandje om haar achterpoten. Werkt perfect.

-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? En waarom heb je die keuze gemaakt?
1. Hele jaar door. Zoals gezegd, werkt niet anders.
2. Voorlopig heeft hij jaarrond ijzers voor onder.
3. Als er weinig gereden gaat worden bijvoorbeeld ivm slecht weer dan laten we ze even af.
4 en 5 nvt

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:09

Alleen voor op ijzers, heeft een dunne zool en is bevangen geweest, dus kan helaas niet meer zonder.

-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?nee

-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers? Positief, paard loopt er een stuk beter door. Alleen had ik eerst een smid waarbij hij er om de week 1 verloor (vaak niet eens afgetrapt, gewoon af gevallen zeg maar) en dan is het wat minder voor zn hoeven en mijn tijd en geld. Gelukkig nu een andere smid die beter nagelt en ze blijven er nu netjes onder.

Het hele jaar voor op ijzers, de reden zie antwoord 1.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:28

Geen ijzers, ijzers belemmeren optimaal werken van de hoef en de straal komt niet op de grond als er een ijzer onder zit, ijzers zijn glad op asfalt en beton, ijzers zorgen voor trilingen en als er ijzers onder zitten kan ik niet elke twee weken de hoeven bijwerken waardoor hoefwand en steunsels te lang worden en de stand te veel verandert.

Nee

Negatieve

Nooit ijzers

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:40

Mijn paard heeft gezonde hoeven en ijzers onder gezonde hoeven timmeren vind ik een No-go. IJzers hebben in mijn ogen ook een nadelig effect op het hoef en bewegingsmechanisme van het paard.
Mijn Shetlandpony heeft ook geen ijzers, die staat op pensioen en slijt haar hoeven zodanig goed af dat ze ook nooit naar de smid hoeft.

Nee

Mijn vorige paard heeft ijzers gehad. Had gelukkig een fijne smid die ervoor zorgde dat de natuurlijke vorm van de hoef zo goed mogelijk behouden werd en voor een nette prijs besloeg. Ook nooit last gehad van losse ijzers. Wat ik wel nadelig vind aan ijzers is onder anderen mijn onderbouwing van de eerste vraag, de prijs, de belemmering op stenen en in sneeuw en de schade die de ijzers aan stalvloeren, weiland en trailervloer kunnen veroorzaken.

N.v.t.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:52

Mijn KWPN Merrie van 1,70m staat op een pensionstalling met 3x3 stal (rubber matten) en 3x9 uitloop er aan vast. Beslist zelf of zij binnen of buiten staat.
De uitloop is zand, de rest van de pensionstalling is structuur beton. (Uitzondering van de bak, paddock en longeercirkel natuurlijk)
Hierdoor slijten de hoeven erg snel.
Ook op mijn vorige stallingen heeft zij met ijzers gestaan, alleen voor, omdat haar hoeven erg snel afbrokkelen.
Zodra zij op ijzers staat, gebeurt dit niet, en doet zij erg lang met haar ijzers.
Ook staat zij op speciale ijzers, omdat ze weeft.
Deze ijzers zorgen er voor dat de voeten net iets meer mee kunnen "rollen".

Nee, en zo wel, ze heeft het nodig.

Positief, enige nadeel die ik zie, is als zij ze er weer eens onderuit trapt op het land.
- slecht voor haar voeten
- ik kan weer eens gaan zoeken voor er een ander paard in gaat staan!
- slecht voor mijn portomonee

Tazz staat het hele jaar op ijzers, omdat het niet verstandig is ze er onder vandaan te halen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:51

Maartje1990 schreef:

Het gaat volgens mij niet over "in Zuid-Frankrijk" maar om "naar Zuid-Frankrijk", dus 1000+ km over allerhande ondergronden lopen in 3 maanden tijd. Dan valt er aan omstandigheden niet zoveel aan te passen, lijkt me.

Ben het overigens wel met je eens dat de meeste paarden uitstekend zonder ijzers zouden moeten kunnen en dat er een groot gebrek aan kennis over hoeven is bij paardeneigenaren.
@NathalietjeB, die hoef van je mini heeft behoorlijk wat overgroeide steunsels. Daar valt nog wel het nodige aan te verbeteren :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:59

Hij loopt wel op ijzers, omdat hij zonder niet goed liep op de puinpaden bij ons in het bos.
En nu kan hij niet meer zonder ivm zijn podologische zolen.

Nee, in het geheel niet. Ik heb rekening gehouden met wat goed is voor mijn pony.

Overwegend positief.

Het hele jaar door. Zonder ijzers kan ik niet buitenrijden ivm de genoemde puinpaden, buitenrijden is zo ongeveer het enige dat pony en ik graag doen. Zonder ijzers komt hij dus stil te staan en rust roest, dus staat hij jaarrond op ijzers, in de winter achter op sneeuwbeslag, voor jaarrond op zijn podologische zooltjes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:24

Waratje schreef:
Maartje1990 schreef:

Het gaat volgens mij niet over "in Zuid-Frankrijk" maar om "naar Zuid-Frankrijk", dus 1000+ km over allerhande ondergronden lopen in 3 maanden tijd. Dan valt er aan omstandigheden niet zoveel aan te passen, lijkt me.

Ben het overigens wel met je eens dat de meeste paarden uitstekend zonder ijzers zouden moeten kunnen en dat er een groot gebrek aan kennis over hoeven is bij paardeneigenaren.
@NathalietjeB, die hoef van je mini heeft behoorlijk wat overgroeide steunsels. Daar valt nog wel het nodige aan te verbeteren :j

Ik bedoel niet met omstandigheden een harde ondergrond. Ik bedoel met omstandigheden niet in een stal (waarbij een paard constant in eigen mest/urine en vochtontrekkend strooisels staat wat vocht uit de hoeven ontrekt en de kwaliteit van de hoeven aantast.

Een paard dat goed bekapt is (en dus niet in een stal staat) zou ook met die 1000+ kms geen enkel probleem moeten hebben.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:30

Wel, omdat ze hele gevoelige voeten heeft en anders over enkel steentje struikelt en een paar passen kreupel loopt. Verder is het een IJslander, dus door de ijzers worden ook haar gangen beter.

Nee

Positieve. Paard loopt er beter en ruimer onder en geen gevoelige voetjes

Heel het jaar door, vanwege de gevoelige voeten. In de winter krijgt ze sneeuwringen onder de ijzers.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:39

NathalietjeB schreef:
En nu ben ik wel benieuwd hoe de voeten van andere paarden er uit zien, met en zonder ijzer

Goh. En ik ben beniewd hoe dat onbeslagen hoefje dat je daar zo trots laat zien eruit zou zien na een weekend schapendrijven op het ijslandse hoogland, meer dan 90 kilometer stappen, draven én op volle snelheid galoperen over stenige, rotsige ondergrond, Steile hellingen op en af, afgewisseld met moeras en het doorkruisen van beken en rivieren.
Zal ik je mijn vermoeden vertellen? Bloedige stompjes.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:50

Hoi,
Het nadeel met hoefijzers is wel zo dat de ijzernagels de hoef beschadigen.
een howfijzer is ook niet heel schokdempend.
Ook struikelen paarden met hoefijzers vaker dan paarden die geen hoefijzers hebben omdat er minder doorbloeding in de hoef is en daardoor hebben paarden minder gevoel in hun hoeven waardoor ze niet goed kunnen voelen met hun hoeven.

natuurlijk zijn er ook voordelen aan!

persoonlijk (!) Vind ik hoefschoenen het beste voor de hoef,dan komt ervan geen beschadigde hoef en dan slijten de hoeven ook niet af!

Dit heb ik gelezen op een site over de voor- en -nadelen van hoefijzers.
Laatst bijgewerkt door FjeLOVER op 23-01-15 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:54

FjeLOVER schreef:
Hoi,
Het nadeel met hoefijzers is wel zo dat de ijzernagels de hoef beschadigen.
Ook struikelen paarden met hoefijzers vaker dan paarden die geen hoefijzers hebben omdat er minder doorbloeding in de hoef is en daardoor hebben paarden minder gevoel in hun hoeven waardoor ze niet goed kunnen voelen met hun hoeven.

Dit heb ik gelezen op een site over de voor- en -nadelen van hoefijzers.

Er is een wezenlijk verschil tussen prutswerk van deze of gene Beun de Haas en een vakman die een paard correct op de voeten zet.

Ik blijf het toch opvallend vinden dat de anti-ijzer-brigade steevast prutswerk als referentiemateriaal gebruikt om hun gelijk te bewijzen..........

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:57

Ik heb zeker niet gezegd dat ik antie-ijzer ben!
Ik heb alleen de nadelen vertelt!

Tuurlijk hebben ijzers ook voordelen.maar ik heb het nu even over de nadelen omdat dat werd gevraagd,heb dus nooit gezegd dat ik tegen ijzers ben!

beneral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:01

Omdat hij biljardeerd, en zijn hoef dus scheef slijt.
Nee, denk aan het welzijn v mijn paard
Nadeel het is onnatuurlijk, voordeel hoef slijt niet scheef af waardoor hij niet iedere maand met pijn staat als zijn hoeven gedaan zijn
Ja, zie vraag 1
Wel regelmatig even geprobeerd zonder, maar zonder succes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:07

FjeLOVER schreef:

Tuurlijk hebben ijzers ook voordelen.maar ik heb het nu even over de nadelen omdat dat werd gevraagd,heb dus nooit gezegd dat ik tegen ijzers ben!

Maar die nadelen heb je dus kennelijk niet uit eigen ervaring opgemerkt? Wat er op bepaalde sites te lezen valt is niet per definitie de volledige waarheid, maar vooral een interpretatie door bepaalde mensen.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:08

Nou,dat struikelen zeker wel!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:09

FjeLOVER schreef:

Opvallend alleen dat die "nadelen" stuk voor stuk alleen voorkomen bij paarden die op slecht ijzerwerk staan, niet zelden met slecht bekapte hoeven bovenop die ijzers.