gaatje in hoefzool

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:09

Furrow schreef:
LiannePuthzy schreef:
ze is vrijdag alleen losgegooid

mijn moeder wil sws nie dat er gebeld word naar en veearts, en ik heb geen zin in een flinke ruzie met haar dus luister ik maar naar haar, k laat haar wel dit topic doorlezen als zij dat wil

Dat snap ik, lijkt mij niet vanzelfsprekend om tegen je ouders in te gaan.

Nou....zie pubers dat wel om minder serieuze zaken doen, maar vooruit!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 16:09

bumblebijtje schreef:
ach je kan altijd de dierenbescherming nog bellen :)

ik geloof dat dat misschien best onder nalatigheid kan vallen :)

daar zat ik zelf ook al aan te denken omdat ik t best zielig vind dat ze amper kan lopen en alleen loopt onder dwang
tja en ik ben zo iemand die niet echt tegen mijn ouders in ga

Shirley

Re: gaatje in hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:11

En dan durf je ze wel de dierenbescherming op hun dak te sturen :o?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:31

Nee, hiervoor kan TS niet de Dierenbescherming bellen, want is minderjarig, dan vragen ze eerst naar een meerderjarige of de ouders. ze moet het toch echt van haar moeder hebben, maar die is ziende blind en horende doof.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:35

Nogmaals, er moet door een DA naar gekeken worden, wij hadden dus een ieniemiene gaatje van een schroef wat al meteen een ontsteking werd. En waar al een antibiotica kuur nodig voor was. En op stalrust met been in betadine verband.
Hoop dat je het aan je moeder laat lezen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:43

Heeft jullie stalbaas niet een beetje verstand van paarden neem aan van wel? Vraag of hij even mee wilt kijken en ik ga er vanuit als hij zegt dat de dierenarts gebeld moet worden je moeder daar wel naar luistert? Anders een goede kennis weet ik wat die wat verstand van paarden heeft.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:46

die zij dat we t eerst moesen ontsmetten met betadine of biotex, wat we ook gedaan hadden en daarna gelijk teren wat we dus ook gedaan hebben zodat t wondje/gaatje afgesloten is

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:48

Heb je vandaag nog iets gedaan met die hoef naar aanleiding van de tips die je hier hebt gekregen?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:50

alleen vanncohend de hoef schoongemaakt met betadine shampoo en water

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:52

Sorry?
Maar verder niets ondernomen???

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:53

Betekent dat dat hij nu met "blote voet" in zijn stal staat?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:57

Dit is denk ik niet zozeer nalatigheid alswel onwetendheid. Waarom laat je je moeder dit niet lezen? Dan belt ze in ieder geval morgenochtend meteen. Kosten worden namelijk alleen maar hoger naarmate het ernstiger wordt. Heb je wel een thermometer? Controleer dan echt even op koorts, heeft het paard koorts dan kun je echt niet wachten tot morgen, dan is het echt wel een gevalletje spoed.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 19:04

ik ben alleen vanochtend geweest voordat ik dit topic opende
thermometer heb ik wel

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:05

Dus je slaat alle adviezen in de wind?
Triest...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:14

Mensen, hoe goed iedereen het ook bedoeld: ts is minderjarig, én niet de persoon die de eindbeslissing neemt.

En hoewel mijn keus ook anders zou zijn, vind ik eerlijk niet dat er nu lelijk tegen ts gedaan moet worden.
Zij leest zich in, zoekt info, maar kan er zelf nietsaan veranderen. De behandeling ligt niet bij haar.

Laat iedereen nu maar gewoon duimen dat het goedkomt. Veel belangrijker lijkt me.

Ts: beterschap voor het paard, en sterkte met de frustraties van een kreupel paard.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:24

Sorry maar dit lijkt net zo'n verhaal te gaan worden als toen met de flinke snee in z'n been....
Want ook toen werd er pas veel te laat een da ingeschakeld, toen werd er ook maar wat aangerommeld.

TS sorry ik hoop dat ik het mis heb, maar ben bang dat het weer zo gaat

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:37

kiki1976 schreef:
Sorry maar dit lijkt net zo'n verhaal te gaan worden als toen met de flinke snee in z'n been....
Want ook toen werd er pas veel te laat een da ingeschakeld, toen werd er ook maar wat aangerommeld.

TS sorry ik hoop dat ik het mis heb, maar ben bang dat het weer zo gaat

Had niet in de gaten dat het om hetzelfde paard ging...Ts heel eerlijk waarschijnlijk is je paard beter af als jullie hem verkopen. weet dat jij niet de eindverantwoordelijke bent en moet doen wat je moeder wilt maar met 16 kan je wel iets meer verantwoordelijkheid hebben voor je paard. Baantje zoeken bv zodat je in dit soort gevallen (gedeeltelijk) zelf kan betalen. Je moeder is blijkbaar niet in staat in te schatten wat vanzelf geneest en waar een deskundig oog van een dierenarts handig is en vooral niet bereid hier geld voor uit te geven.
Soms bel je een dierenarts terwijl het achteraf niet nodig was ook wel eens gehad hoor maar dan weet ik wel dat er goed naar gekeken is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:49

Wat is dat toch met meisjes die dan een paard krijgen maar ouders - zonder kennis - die de zeggeschap houden wat betreft dierenartsen. Sjonge, ik kan dat echt niet begrijpen. Kom je zovaak tegen, koop dan gewoon geen paard voor je kind :? Heel jammer TS, dat je van je moeder afhankelijk bent en zij er zo laconiek over doet. Je kan dan weinig, MAARRRRR bellen met een DA kost niets en kun je wel ALTIJD zelf ondernemen. Overleg de situatie, overleg je situatie (dat je moeder te eigenwijs en krenterig is om een DA te laten komen). Mogelijk heeft je DA advies, of kan die je moeder spreken om over te halen. Maar dan weet je iig wat je in de tussentijd kan doen. Bellen kost geen geld.

Een gat in de zool die niet schoon gehouden wordt is vragen om eventuele problemen. Als het de lederhuid is die naar buiten komt, dan moet dat echt schoon gehouden worden en eventueel druk verband worden aangebracht. Een infectie IN de voet wil je echt niet willen. Het hoefbeen-ontsteking wil je niet hebben... (iets met kans op einde verhaal enzo).

Een DA met eventuele antibiotica is wel een must. Tot die tijd kan je eventueel de boel schoonhouden met weken en een hoefverband aan te leggen. Dat kan je overal en nergens wel kopen. Je kan bij de kruidvat gaasjes en watten voor mensen kopen, en een vet-wrap kan je voor weinig geld ook bij de Action halen (ligt bij de pleisters). Is wat minder kwaliteit maar werkt hetzelfde. Ondertussen de temperatuur in de gaten houden. Ook niet iets waar je je moeder bij nodig hebt. Een thermometer koop je voor een paar euro bij een drogist. Maarrrrr, een DA hierbij halen zou ik zeker wel doen. ZEKER omdat je paard er veel pijn aan heeft wat wilt zeggen dat het al niet best is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:50

Als bij je moeder haar vingerkootje zowat door haar vinger naar buiten steekt, wacht ze het dan ook nog een dagje af?

En dan hoeft zij nog niet eens op die vinger te staan...

En die hoefsmid, ongelooflijk, het af doen als niet ernstig en zonder enige verantwoording te nemen gewoon weg gaan.

Die had al actie moeten ondernemen, verband aanleggen en advies geven over wel of niet belasten, eventueel behandeling met anti-biotica starten etc.

Arm paard...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:01

[MD] snee in been (foto kan schokkend zijn)

Ik heb echt met jou te doen TS, dat je afhankelijk bent van de keuzes van je moeder, want dit topic zag er ook niet al te best uit, je hebt geluk dat het paard er nog is in mijn ogen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:19

tja, k snap mijn ma ook niet helemaal, ik moest van haar informatie opzoeken op internet over wat je t best kan doen en hoe lan t duurt, dat doe ik dus door middel van dit topic te openen maar alles wat dus nodig is is vind zij niet nodig omdat t geld kost en t toch niet ndig s omdat t volgens haar een gevoelige plek is en t schijnbaar volkomen normaal is dat de lederhuid/iets vlezigs door de druk er uit steekt
morgen wil ze wel de veearts bellen voor info

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:31

Nou sorry dat ik het zeg hoor TS, maar ook toen met d'r been heb je zelf heel wat steken laten vallen.
Je kan niet alles op je moeder afschuiven.

Maar als je je paard niet de benodigde zorg kan of wil geven, bespaar het dier een hoop ellende en verkoop deze. Klinkt misschien hard en niet leuk om te horen, maar voor de bestwil van het paard.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:33

mijn merrie had anderhalf jaar geleden ook een gat in haar hoefzool, dit door ergens verkeerd in te trappen (wat hebben we nooit geweten)

bij mij is de veearts geweest, die heeft het bijgesneden (zool hing er nog aan) en ontsmet en dan verband erop. dan boxrust voorgeschreven en regelmatig ontsmetten (isobetadine) en mooi in het verband dat er geen vuil bij kon. de eerste dagen had ze pijn, daarna is het rustig dichtgegroeid. dit heeft toch anderhalve maand geduurd.
daarna een tijdje ook niet gereden tot haar zool wat dikker was geworden

hoop dat je hier wat aan hebt!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:35

Als je pony een zware infectie heeft moet hij misschien wel naar de kliniek en ben je HELEMAAL veel geld kwijt.
Dit moet verzorgd worden en met verband in een hoefzak gestopt worcen. Mijn smid zou dit nooit zo achtergelaten hebben en als die dat gedaan zou hebben had ik zelf de dierenarts gebeld.
Zorg iig dat er enorm veel stro in de stal ligt en dat die schoon is.
Mijn vorige pony had zijn been wss verdraaid met gek doen in de wei en liep toen aan het andere been onregelmatig door overbelasting. Ik ben toen een week of 3 bezig geweest met masseren en stappen voordat hij weer goed was. En dan heb ik niet eens last gehad vsn die scheur die jou pony heeft.
Dat verband kun je bij iedere drogist halen of bij een dierenspeciaalzaak vaak ook.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:59

tuurlijk, daar ben ik mij ook zeker van bewust dat ik veel steken heb laten vallen bij die snee in haar been en daar ben ik ook niet blij mee, maar als mijn moeder er geen veearts wil bij hebben omdat t volgens haar niet ernstig is ofzo kan ik er ook niet veel aan doen, we delen t paard immers samen en zij beslist over dat soort dingen

maar t paard heeft wel is vaker zoiets gehad, doordat ze een keer in een fietsrem is gaan staan, steentje in der hoef ect toen ging t ook gewoon goed door t elke dag in biotex te weken, maar toen kwam er geen lederhuid ect tevoorschijn