Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:12

@ Gypsy : Neen, een gewone hoefsmid zie ik dit niet (meer) doen (de hoefsmeden zelf trouwens ook niet ;) ). Iemand met verstand van hoeven & gedrag, iemand met tijd & geduld eventueel nog wel (vandaar mijn contact met die vrouwelijke hoefsmid, ze werkt ook met clickeren ed) maar dat zal moeten blijken. Maar als dat niet lukt zal het zo'n beetje van mij afhangen :j Echter heb ik ook mijn grenzen, ik wil goed voor hem zijn en zoveel mogelijk doen om hem te helpen maar het moet veilig blijven. Zowel voor hem (mentaal & fysiek, een blind paard in paniek schiet echt niet op) als voor mezelf. Ik heb hem laatst bezig gezien met die vijl en dat was echt niet min .. de eerste keer heb ik het volledig verkeerd ingeschat en echt geluk gehad, tijd daarna was ik een stuk beter voorbereid (andere locatie ed) maar ook dan op een bepaald moment zo'n paniek waarbij het echt lang geduurd heeft om deze te laten afvloeien (terwijl ik in het algemeen stress snel zie opkomen en ook snel weer kan laten afvloeien, dit is echt een andere categorie op de 1 of andere manier).

Ik geef nog niet op maar moet het wel even allemaal herbekijken zeg maar :)

@ Maartje1990 : geen idee wat hij daarmee doet, heb een vijl ooit gekregen van een hoefsmid met de mededeling "wees aub héél erg voorzichtig meisje" om eventueel zelf wat te kunnen afronden. Maarja, dat stadium zijn we ondertussen wel voorbij :j Denk niet dat het met enkel afronden nog goed komt ;) Maar heb dus verder niks van materiaal, moet even kijken hoe ik dat kan oplossen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:12

Als die scherp genoeg is wel, maar dat gaat ook weer wrikken, etc. voor de steunsels zou zo'n schapenhoefschaar misschien een optie kunnen zijn. Ziet er ook niet uit als bekapmateriaal en klinkt ook niet zo.

Jessix

Re: Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:40

Ik zou hem toch een keer goed laten behandelen. Als zijn hart goed is en de dierenartsen durven het aan dan zou ik hem gewoon laten verdoven, desnoods helemaal. In elk geval zou ik hem goed laten bekappen. Hij is nu 21, maar wie weet (hopelijk!) wordt hij 35 jaar. Dan moet hij wel goed op zijn hoeven staan. Het is nog niet ernstig nu, maar een goede bekap beurt is wel nodig.

Ik snap dat je er met 1x niet bent, maar je hebt dan wel weer de tijd om zelf verder te oefenen. Zorg dan hij dat ook zijn hoeven wat meer slijt, dus ga af en toe stappen op het asfalt en blijf toch proberen met je vijl of hoefmes. Kun je wel al met de vijl in de buurt komen? Mijn paard, die ik noodgedwongen ook zelf bekap, ben ik eerst zachtjes gaan "roskammen" met de vijl op bijvoorbeeld dat een fijne plekje bij zijn schouder. Heel veel friendly game voordat ik überhaupt pas aan zijn benen ging denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:07

Ik weet niet of ik dat nu nog kan, kon het wel :j Zeer kort :+
Maar kan het wel nog eens proberen, inderdaad als 'borstel' gebruiken :j
Ben nu ook bezig om vanalles van zijn voeten te vragen maar op een leuke manier zodat hij ook leert dat niet alles met zijn voeten slecht is zeg maar. Dus we werken er toch wel aan, vind het alleen nog wat moeilijk om te weten 'wanneer klaar voor de volgende stap' en als ik dat verkeerd inschat heb ik het vlaggen.... En die'ervaring heb ik jammer genoeg ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:11

Vertrouw op je intuïtie en je gevoel. Je weet prima wat er wel en niet kan. Het zou mooi zijn als je met iets niet vijlachtigs toch wat stukjes hoef zou kunnen verwijderen en de rest met lopen af zou kunnen slijten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:19

ik ben aan het zoeken geweest, maar weet echt niet meer hoe het heet..... -O-
het is een blokje met een vijl erin , het past makkelijk in de hand en je kan erg makkelijk de hoef vijlen en een ronding vijlen
het zijn 2 vijlen haaks op elkaar

^) kan het niet uitstaan dat ik niet meer weet hoe het heet....

:D gevonden
http://hoofwear.com/index.php?route=pro ... uct_id=122

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:31

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:43

RvT schreef:
Mirgino, bedoel je de riders rasp?
http://www.divoza.com/mobiel/collectie/ ... -rasp.html

Edit: Haha je hebt m al :D

:D
ja deze!!

erg handig om vast te houden,ik heb ooit een filmpje gezien waar de hoef helemaal in model gevijld werd
wie weet werkt dit wel bij jouw paard?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:45

Op http://www.paardnatuurlijk.nl kan je allerlei bekap materialen bestellen. Ik raad je wel aan een cursus te doen want dan doe jw tenminste niks verkeerd

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:49

Kun je de vijl niet gewoon bij hem in de stal leggen en er geen enkele aandacht aan besteden... Steeds als het paard gewend raakt aan die vijl leg je hem dichter bij bij zijn voerbak? Net zo lang laten liggen totdat het beest zich bij wijze van spreken dood verveelt bij de vijl...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:01

Weet niet hoe hij zou reageren als die erop zou gaan staan of tegen zou komen bij het doorsnuffelen van het hooi. Zijn stal wil ik ook echt als DE veilige plaats houden en daar zou ik dan wel risico's mee nemen..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:09

En buiten voeren en daar dan die vijl neer leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:14

Zoiets zou eventueel wel kunnen :j Of op de poetsplaats en dan met een emmer voer ofzo :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:19

Of tijdens het poetsen de vijl ergens op een muur leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:45

Ik ga eens bekijken hoe ik dat meer onderdeel van de dagelijkse dingen kan maken :j Waar ik wel wat schrik voor heb is dat hij niet kan zien dat ik dat ding niet meer vast hebt.. Bij hem is het als hij dat ding ruikt of hoort (omdat ik het ergens neerleg) meteen paniek want het ding is er en dus zal ik er wel mee aan zijn voeten gaan komen.. ookal ligt het ding bij wijze van spreken 10m verder :+ Dus dat maakt alles natuurlijk wel net iets ingewikkelder ... Maar ik ga er wel nog wat mee doen :j Moet het alleen nog wat meer voorbereiden :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:53

Als het om de geur gaat zou je misschien iets sterks ruikends bij zijn neus kunnen smeren, dat kan de geur maskeren. Heb ze bij hengsten die samen met merries op transport moesten weleens Vicks vaborub zien gebruiken maar er zijn vast ook andere alternatieven.

Zo een Riders rasp is niet volledig van metaal dus zou ook een ander geluid maken. Als je bij zijn oren kun komen kan je ook nog watten in de oren doen om het geluid te dempen :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:12

Ok, ik heb even snel alleen jouw berichten doorgelezen, maar ik heb niet kunnen ontdekken of het al geopperd is en of er een rede is waarom het niet zou kunnen, maar waarom laat je hem niet een keer volledig onder zeil brengen om z'n hoeven een keer echt goed te doen. Géén roesje (breken ze idd doorheen en ZEKER niet met een praam bij dit paard! Daarmee bevestig je z'n angst en weerstand tegen het bekapt worden alleen maar, een praam werkt omdat hij pijn doet, zo simpel is het en bij dit paard wil je JUIST niet dat hij bekappen met pijn gaat associëren).
Gewoon volledig onder zeil en plat op de grond en liggend bekappen. Zorg voor een dik strobed waar hij kan liggen of laat het des noods voor 1 keer op een kliniek doen zodat hij ook gecontroleerd onder narcose gebracht kan worden. Op die manier komt hij goed op z'n voeten, kun je eventuele rotstraal (want dat kan zo stinken) of andere problemen constateren en behandelen en staat hij weer fatsoenlijk en gezond op z'n voeten, waarna jij verder kunt met rustig aan trainen. Als hij eenmaal goed op z'n voeten staat is de kans ook groter dat jij het zelf met af en toe een beetje vijlen voldoende bij kunt houden, al dan niet onder aanwijzingen van een smid.
Niet gaan martelen met roesjes en andere dwangmiddelen, je maakt het probleem echt alleen maar groter (ik spreek uit ervaring, heb zelf een zeer getraumatiseerd paard 'opgeknapt').

Zoals gezegd, ik heb niet alles gelezen, maar mocht je nog iets aan dat trauma willen doen dan zou je een homeopathische behandeling kunnen overwegen. Mocht je daar meer over willen weten dan moet je maar een PBtje sturen.

Succes en sterkte!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:29

Ik snap dat het heel lastig is, maar ik had hem denk ik thuis eens onder narcose laten brengen.
Als iemand anders het niet kan zou ik zeker proberen of je het zelf kan doen, soms kan je het beter zelf met een cursus doen, desnoods met een hoefsmid erbij voor instructies als niets.
Niet is ook denk ik op den duur gewoon geen optie en dat besef je zelf ook, maar ik snap hoe lastig je dit vindt het is ook gewoon heel sneu.

die riders rasp heb ik ook gezien, mooi dingetje.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:39

Wel alles gelezen, lastige situatie, maar inderdaad, zo laten is geen optie, al zeggen hoefsmeden van wel. De straal raakt de grond niet met lopen, waardoor ook het hoefmechanisme niet meer goed functioneert en dat is sowieso slecht voor de hoeven. Hij loopt nu misschien nog goed, maar het kan heel goed dat er van binnen al slijtage optreedt in zijn benen, doordat hij er niet meer correct op kan staan en gewrichten en banden/pezen dus anders belast worden. Als hij verder gezond is zou ik toch de volledige narcose overwegen, en idd zelf gaan oefenen. Heb je geen binnenbak ofzo? Dan kun je hem gewoon los zetten en 'iets' gaan vijlen. Hij kan min of meer vluchten...zal uiteindelijk wel keer stoppen lijkt me, en dan direct stoppen met het geluid laten horen. Paarden leren het snelste met wegnemen van 'druk'in dit geval de vijl. Of leg de vijl gewoon neer in de bak en kijk of je hem zo ver krijgt dat ie er durft te gaan kijken (al dan niet met wat voer). Lijkt me beter dan op een poetsplaats met weinig ruimte en een paniekerig paard. (Heb je andere topic niet gelezen, dus weet niet wat je precies al gedaan hebt). En met alle oefeningen, gaan ze 1 of 2x achter elkaar goed, stoppen! Altijd positief afsluiten. En dat een week of zo lang als nodig is, en dan pas een keertje extra vragen. Mensen (in het algemeen) hebben vaak de neiging: ow het ging goed, dat doen we nog een paar keer...En dat kan dan net teveel zijn, waardoor je het niet meer positief afsluit.
De optie voor zelf een cursus is ook wel een goede, maar denk dat dat pas zinvol is als het eerst weer keer correct is bijgewerkt. En ook dan zal je nog veel moeten oefenen met hem :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 01:21

Darkadia, een blind! paard wat ontzettend bang is voor de hoefsmid los laten in een binnenbak op hoop van zegen lijkt mij echt ontzettend eng voor het paard zelf.
Stel dat hij het op het lopen zet en hij klapt ergens tegen aan ben je verder van huis denk ik.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 01:35

Wat een lastig probleem.
Ik lees dat sederen ook moeilijk gaat, mijn paard ook.
Nu is hij 2 weken geleden ook gesedeerd door de dierenarts, met methadon.
Dit schijnen hoefsmeden ook wel is te gebruiken, het is alleen niet erg bekend.
Je zou is kunnen informeren bij je da of ze dit hebben en of het zou werken bij je paard.
Het grote verschil met 'normale' sedatie vond ik dat ze van normale sedatie wel sloom zijn, maar met het koppie er nog wel bij.
Met methadon was hij compleet in een andere wereld, ik heb na 5 jaar eindelijk normaal kunnen scheren.(vacht moet er echt af ivm eczeem etc)
Ik zeg niet dat dit voor jou paard natuurlijk ook werkt, maar ik was er zelf erg blij mee, en die van mij is ook echt een monster...
Succes in iedergeval!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 06:29

moonfish13 schreef:
Darkadia, een blind! paard wat ontzettend bang is voor de hoefsmid los laten in een binnenbak op hoop van zegen lijkt mij echt ontzettend eng voor het paard zelf.
Stel dat hij het op het lopen zet en hij klapt ergens tegen aan ben je verder van huis denk ik.

Heb enkel dit topic gelezen en nergens gezien dat het om een blind paard gaat. Dat maakt het uiteraard een andere zaak en nog gecompliceerder.

Maar de rest wb oefenen en sedatie ie nog steeds noodzaak, want dit is echt niet goed voor zijn voeten, en de uitspraak no feet, no horse is er niet voor Niets...

Ook kan ik nog M's horsemanship aanraden als anderen t niet aandurven. Geen smid, maar wel echt goed met bange paarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 06:32

Francis schreef:
Zoals gezegd, ik heb niet alles gelezen, maar mocht je nog iets aan dat trauma willen doen dan zou je een homeopathische behandeling kunnen overwegen. Mocht je daar meer over willen weten dan moet je maar een PBtje sturen.

Dit vind ik eigenlijk de beste tip in het topic tot nu toe. Francis je moet 'r wel even uitleggen waar ze op moet letten als ze naar een homeopaat stapt :P

LordLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:32

Gypsy schreef:
Hhhm, maar ik bedoel als jijzelf een ander paard "vijlt". (Doen alsof is ook oké.)

Ik denk niet dat je een hoefsmid gaat vinden die dagelijks wil komen oefenen. Dat word gewoon sederen en hopen dat hij er niet in paniek doorheen breekt. (Gesedeert paard is immers nog steeds in paniek alleen lichamelijk even "verlamt", een hele enge ervaring voor ze.)

Maar als jijzelf elke dag met je eigen vijl even langsloopt, dat maakt denk ik best een kans. Het is gewoon weer een klein stapje verder dan hoeven krabben, en dat is je toch ook gelukt?

Zelf zou ik niet beginnen met zelf bijhouden van hoeven, van dit kaliber. Dit moet niet alleen bijgehouden worden, dit moet worden gemodeleert en gecorrigeerd. Dat kan TS niet zelf, ook niet na een cursus NB. Zelf bijhouden, prima, maar als het je eerste keer is, begin je met zelf bijhouden op een moment dat het paard correct op zijn hoeven staat, niet wanneer ze er zo aan toe zijn als nu het geval is. Volgens mij ga je dan dingen kapot maken...

LordLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:37

Maartje1990 schreef:
Of tijdens het poetsen de vijl ergens op een muur leggen?

Denk niet dat dat veel zin heeft bij een blind paard...