Afgekeurd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:01

Nou is mij nog niet duidelijk wat je doel is , TS, met dit paard, WEL is me duidelijk dat je er al verliefd op bent geworden, ook door de verdeigende reactie van je moeder in dit topic.

Nergens heb ik ook kunnen lezen wat de oorzaak van de kreupelheid, nu ja, onregelmatigheid is, dat kon de Da na klinische keuring waarschijnlijk ook niet aangeven.

Hoe oud is 't paard? Aangetoond 10 jaar? Als 't spat of artrose is zou ik er helemaal niet aan beginnen.
Ook niet als je er de sport mee in wil.
De stal waarvan je 't paard hebt, weet dikwijls ook niet de voorgeschiedenis van het dier, het is een vrij snel verlopende handelsstal. D.W.z. dat zij niet alleen van particulieren paarden innemen, maar ook via-via, waardoor de ins en outs van zo'n dier (voorgeschiedenis) helemaal verloren kunnen zijn geraakt.

Je wil er toch jaren plezier van, en geen jaren ellende? Dan zou je een foto-keuring (rongenologisch) kunnen laten doen, maar dat kost weer wat, en dat moet je afzetten tegen het geld wat je ervoor hebt betaald.

Ik heb er ook wel eens een ontzettend leuke jonge hengst laten staan vanwege alleen koehakkigheid. Niiet bij JvdH, maar gewoon bij een particulier.
Maar wist wat ik er mee wilde (dressuur), dus... niet gedaan. Wnog een heel jong dier. Is niet onmenselijk om daarop terug te komen en gewoon NEE te zeggen.

Aan moeder van Ts: enig idee wat voor kosten -maar nog erger_ verdriet het oplevert, als TS het paard houdt terwijl het echt kapot blijkt te zijn?

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 13:34

Gemmeke schreef:
En is de osteopaat langs geweest? Zo ja meer duidelijkheid?

Ja en heb ook meer duidelijkheid. Verder ga ik bij niemand ergens meer op in aangezien ik gezien word als iemand zonder ervaring en blabla terwijl jullie mij niet kennen.... ik vraag alleen wat jullie zouden doen. En niet om aangevallen te worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:50

Jammer dat je zo reageert, want ik lees geen aanvallen, maar juist waarschuwingen van mensen die je een hoop verdriet en geld willen besparen.

Ik ben wel heel nieuwsgierig wat de osteopaat heeft gevoeld/gezien en of hij/zij behandelingsmogelijkheden ziet.
Want uiteindelijk zou dat het mooiste zijn voor jou en het paard, als het iets is wat genezen/behandeld kan worden en jullie samen kunnen groeien.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 14:17

janouk schreef:
Jammer dat je zo reageert, want ik lees geen aanvallen, maar juist waarschuwingen van mensen die je een hoop verdriet en geld willen besparen.

Ik ben wel heel nieuwsgierig wat de osteopaat heeft gevoeld/gezien en of hij/zij behandelingsmogelijkheden ziet.
Want uiteindelijk zou dat het mooiste zijn voor jou en het paard, als het iets is wat genezen/behandeld kan worden en jullie samen kunnen groeien.

waardoor ze onregelmatig loopt achter kan verholpen worden. Alleen heeft ze achter bij der ruggengraat teveel spierspanning en of dat verholpen kan worden dat merk ik ov er een week heb nu meegekregen wat ik moet doen.

terpentijn

Re: Afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:20

Dus je houdt het paard, begrijp ik.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 14:30

terpentijn schreef:
Dus je houdt het paard, begrijp ik.

Nee dat zeg ik niet. Ik kijk het een week aan!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:33

Koppel het wel goed terug naar de verkoper en maak duidelijke afspraken voordat je straks met een paard staat waar jij niets mee kan en die de handelaar weigert terug te nemen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:40

Okee, maar zet voor jezelf nu eens je doelen met/verwachtingen van dit paard dan eens duidelijk. En kijk dan zo objectief mogelijk (vraag een paardenkennis van je, met ervaring of een objectieve blik, bijvoorbeeld) of dit haalbaar zou zijn met dit ongetwijfeld lieve en leuke paard. En zo niet, kijk dan of je concessies zou willen doen/ een deel van je doelen zou willen laten vallen, aan willen passen bij het (wellicht beperkte) vermogen van je paard.

Ik raad niets aan of af, maar dat is natuurlijk volledig afhankelijk van jouw eigen verwachtingspatroon met het paard versus wat het realistisch en medisch gezien nog kan.
Misschien kan er nog heel veel mee, maar dat zal dan op nader (duur) onderzoek aankomen.

Overigens kan ik me 100% voorstellen als je het paard niet meer kwijt zou willen, ondanks wat dan ook... het is een levend wezen, waar je gewoonweg een emotionele band mee hebt als het eenmaal in je handen is.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:40

Jammer dat je een topic aanmaakt en vervolgens boos reageert op veel goed bedoelde adviezen. De bokkers willen je alleen maar een hoop verdriet besparen. Succes komende week.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:46

Je vraagt om raad en dat krijg je :-) Dat dit niet de adviezen zijn die je wilt horen dat is helaas zo.

Als een paard niet wordt goedgekeurd door een dierenarts dan is daar een reden voor. Wil je een paardje waar je lekker mee aan de gang kunt gaan of wil je een paardje wat je op en neer naar de kliniek kunt rijden, mee kunt poetsen en wellicht mee kunt wandelen?
Aan jou de keuze :-)

Als je later op Bokt elke maand een nieuw topic opent met 'mijn paard is kreupel' of 'miskoop gedaan' of 'ik dacht dat ik zo'n klik met haar had, maar nu sta ik er meer naast dan dat ik kan rijden' dan zullen de mensen op Bokt je er ook aan herinneren dat je haar gekocht hebt terwijl de DA zei dat ze niet goed was.

Natuurlijk is het sneu voor het paard, maar er zit wel een verschil in of je een paard al 10 jaar hebt en veel mee hebt gedaan of dat je een paard nog op proef hebt om te kijken of het wat is. In het tweede geval kun je nog gewoon uitkijken naar een ander paard, daarvoor was de proefperiode bedoeld.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:52

Mijn paard is afgekeurd voor de hogere sport.
Wel is zij geschikt voor basis sport en recreatie, precies wat ik 6 weken terug zocht.
Ook was het nog eens mijn droompaard.
Ik heb haar gekocht en ben gelukkig, mijn paard duidelijk ook nu ze het wat rustiger heeft.
Het gaat om een plek op linker achter knie hierbij.
daardoor kan ze op de achterhand geen zware oefeningen meer doen want als je dat te lang/te vaak doet word ze onregelmatig.
Dus als het niet in je doel belemmerd of je wilt je aanpassen en paard kan gelukkig zijn zonder iets zou ik hem niet laten staan.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:12

Persoonlijk zou ik het paard niet houden, de reden:

Je weet niet wat de reden is van kreupelheid, je zou fotos kunnen laten maken van het been, dan weet je of er hoefkatrol, spat of artrose of een chip oia aan de hand is, is dit er allemaal niet dan kun je eventueel verder kijken naar de pezen enz. of het klinisch gedeelte over enkele weken overdoen.

|Het komt vaker voor dat paarden even niet goed zijn, de keuring is een moment opname.

Verder zou ik bij klinische bemerkingen altijd foto's laten maken, het heeft namelijk meestal wel een reden!

Wij zoeken ook een ader paard erbij, en zo dachten we pas de juiste hebben gevonden, zelfde verhaal een beetje als de jouwe, ookop de volte niet helemaal zuiver.
Ik wilde het weten dus foto's laten maken en ping, straalbeetjes zeer slecht dus wss al merkende hoefkathrol.
Ondanks dat ik erg verliefd op dit dier was heb ik op basis van deze gegevens hem niet gekocht, en dit was absoluut het juiste besluit hoe verdrietig ook.
De kosten zijn namelijk erna niet meer te overzien evenals het verdriet.

Ik snap wel dat het echt heel verdrietig is, daarom laat ik ook echt alles keuren voor ik het vanaf nu koop, voordat ik gehecht raak.....we hebben pas een paard moeten laten inslapen welke ik niet heb laten keuren en dat pas 3 maanden na de aanschaf.....maar iedereen moet zelf weten wat hij doet en of hij er problemen mee heeft dat het dier bemerkingen heeft, al is het gewoo heel belangerijk om te weten wat er aan de hand is, SUCCES!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:19

vencedor schreef:
Jvdh kun je hele leuke paarden vandaan halen MITS je heel veel verstand en kijk op hebt EN goed laat keuren. Zo niet krijg je een paard met een maar en mag jij als je terugkomt bijleggen bij een ander dier wat dan duurder zal zijn. Slim concept die stal.

Ken een paar mensen die daar een paard hebben gekocht. Veel geld betaald voor een reeks narigheid. Bij 1 is het slecht afgelopen, bij de andere is het wel slecht, maar nog niet afgelopen. Uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat deze handelaar alles koopt, ook minder goede (lees: gezonde) paarden. Ook dieren met lastige karakters (op welke manier ook ontstaan....).
Ze hebben inderdaad een uitermate slim concept. En de onnozele consument die per se dat paard daar wil kopen is de dupe. Jammer, voor mens EN paard.

Een keuring is idd een momentopname. Wij hebben ooit een paard laten keuren, ro. helemaal goed maar kl. niet goedgekeurd en is later nog DRIE keer gekeurd. Helaas nog steeds kl. niet goed. We zijn verder gaan kijken. Jammer, want het was een geweldig dier, maar 4x keuren en 4x niet rad op harde volte in draf is gewoon Niet Kopen.

Koop nooit een paard met gebreken of problemen. Die krijg je vanzelf wel, als je pech hebt.
TS, sterkte met je beslissing, ik hoop voor je dat je de juiste neemt.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 28-06-14 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:20

Ik vind het wat snel geconstateerd dat onregelmatigheid door spierspanning komt, wie heeft dat gediagnostiseerd? De osteo? Ik zou het paard als het zo graag wilt hebben gewoon opladen naar een goede kliniek en daar foto's laten maken en helemaal na laten kijken en daarna je beslissing nemen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:42

LukieBradley schreef:
Mijn paard is afgekeurd voor de hogere sport.
Wel is zij geschikt voor basis sport en recreatie, precies wat ik 6 weken terug zocht.
Ook was het nog eens mijn droompaard.
Ik heb haar gekocht en ben gelukkig, mijn paard duidelijk ook nu ze het wat rustiger heeft.
Het gaat om een plek op linker achter knie hierbij.
daardoor kan ze op de achterhand geen zware oefeningen meer doen want als je dat te lang/te vaak doet word ze onregelmatig.
Dus als het niet in je doel belemmerd of je wilt je aanpassen en paard kan gelukkig zijn zonder iets zou ik hem niet laten staan.

Maar als je tiener bent zoals TS is de kans érg groot dat je interesses nog veranderen. En dat je dan ineens zegt, ik wik toch echt graag parcours gaan springen, fijn gaan crossen, of de fijnere aspecten van de dressuur onder de knie krijgen. Dan is het jammer dat je een paard hebt gekocht die alleen voor recreatie kan dienen, terwijl je net zo goed eentje had kunnen kopen waarbij je later nog alle richtingen mee uit kunt afhankelijk van waar je interesses gaan liggen. En daarom hoeft het paard niet goéd te zijn in alle aspecten van de sport, maar er fysiek wel gezond genoeg voor zijn op het moment van de koop.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:50

kimberlyve schreef:
Gemmeke schreef:

Ja en heb ook meer duidelijkheid. Verder ga ik bij niemand ergens meer op in aangezien ik gezien word als iemand zonder ervaring en blabla terwijl jullie mij niet kennen.... ik vraag alleen wat jullie zouden doen. En niet om aangevallen te worden.

Jammer dat je nu zo reageerd want iedereen is wel aan het meedenken voor je! De uiteindelijke beslissing is natuurlijk nog altijd aan jou,maar je vraagt advies, krijgt dat.....en dan deze reactie......

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:00

Dat is natuurlijk waar, ik had heel eerlijk gezegd nog niet naar haar leeftijd gekeken
Verschil is natuurlijk ook wel dat ik precies weet wat er aan de hand is

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:16

Ik heb altijd geleerd: als je het antwoord niet wilt horen, moet je de vraag niet stellen.
Ik wens je veel geluk en wijsheid (en een röntgenfoto).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:20

kimberlyve schreef:
Gemmeke schreef:

Volgens mij valt niemand je aan. Het is misschien niet wat je wilt horen omdat je al emotioneel betrokken bent bij dit paard, maar er zijn hier veel mensen met kennis en kunde. Daarbij komt erbij dat een paard kopen bij deze stal een groot risico met zich mee brengt. Dus wil je weten wat er echt mis is, laat het been van schoft tot schouder verdoven en laat evt foto;s maken of een scan. Dan weet je precies wat er mis mee is en heb je duidelijkheid.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:30

Ja, als je echt ECHT met enig sportbelang met dit paard verder wil, zou ik ook zeggen: laat rontgenologisch (foto's) onderzoek doen. Dan weet je tenminste wat realistisch is, t.o.v. je eigen wensen.
dat kost wel een paar pegels natuurlijk, maar als je denkt dat dat je te veel gaat kosten, breng het paard dan terug!
Kun je dat niet over je hart verkrijgen in welk geval dan ook, dan hou je het paard NO MATTER WHAT.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:56

Te hoge spierspanning, waardoor?
Doordat dier probeert iets te ontlasten en daardoor compenseert en op andere plek hogere spierspanning krijgt?

Echt er staan hier goede adviezen, als je het paard al wilt houden, laat hem dan binnenste buiten keren.
Ro keuring kost je max ca 500 euro, je geeft aan dat het een "duur" paard is, dan is die 500 euro niets
en weet niet waar je hem stalt, maar bedrag zal voor veel mensen ook 2 x maand stalling zijn.
Investeer die 500 euro in de toekomst. (en in geval van de moeder, investeer dat geld in je dochter)
Het kan zoveel verdriet besparen.

Het klinkt alsof jullie nu al hartstikke gek zijn op het paard en dat mag best als hij erg leuk is.
Maar realiseer je dat hoe langer je hem hebt hoe gekker je op het paard wordt en afscheid nemen wordt dan nog verdrietiger!

Echt hele trieste conclusie, maar in de paardenwereld proberen ze je echt een oor aan te naaien, terwijl ze je een poot aan het uitdraaien zijn...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:06

kimberlyve schreef:
janouk schreef:

waardoor ze onregelmatig loopt achter kan verholpen worden. Alleen heeft ze achter bij der ruggengraat teveel spierspanning en of dat verholpen kan worden dat merk ik ov er een week heb nu meegekregen wat ik moet doen.

Waar komt die te hoge spierspanning vandaan, zou je dat niet uitzoeken? Dit is toch symptoombestrijding. Een week is niks met een probleem als dit.

Met alle respect, jouw manier van handelen in deze geeft aan dat je hier niet erg veel ervaring in hebt. Ik lees ook helemaal geen vervelende reacties in dit topic.

Als je het paard echt zo geweldig vind, geef het dier dan ook een eerlijke kans en laat het beestje goed nakijken door een da.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:44

Vind het wel nogal overdreven, sommige reacties.. Vooral afkeuring bij een klinische keuring hoeft helemaal niets te zeggen. Buiten dat het een momentopname is, kunnen ook 'banketstaaf' dingetjes ervoor zorgen dat het paard afgekeurd wordt. Dingen die niet eens voor problemen gaan zorgen, zolang je doel bij het paard past.

Daarom zeg ik, als je gehecht bent aan het paard (en bereid bent geld uit te geven), laten onderzoeken wat er mis mee is. Dan kun je pas een uitspraak doen..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:03

Ts. Wil je succes wensen met jr keuzes. Uit eigen ervaring weet ik dat je paard sneller iets krijgt als dat je wil. Mijn oude had artrose in benen en si gewricht en mn nieuwe heeft ZE. En allergie.

Verder kan ik je na lezen van je berichten je alleen adviseren er nog goed over na te denken. Lees Hulp vragen mbt omgang mbt lopen zadelen etc als je het in je bericht over hetzelfde paard hebt oogt ze mij niet makkelijk

Verder krijg ik ook uit die berichten het idee dat je je snel aangevallen voelt rustig aam bijna heel bokt bedoeld het goed

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:37

Ik verbaas me over de vele reacties dat een klinische keuring niets zegt. Waarom gaan bokkers dan uberhaupt naar zo'n keuring als de uitslag toch niet serieus wordt genomen, en keuringen overgedaan worden in de hoop op een beter resultaat? Laat het beest dan niet keuren en bepaal zelf of je het ziet zitten.