Wat is er met deze achterbenen? *Update pag 6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Wat is er met deze achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:56

Heb eigenlijk altijd leuke en gezonde goedgefokte shetlanders gekend en er staat ook 2 shetlanders op de stallen van waar mijn paard staat, die zijn dan oersterk en gezond.

Dus ik wist niet dat deze kwaal vaker voorkwam bij de shetlanders.

Komt dat door de doorfok? Ik weet helaas wel dat er erg veel raak gefokt worden met de shetlanders en heb er ook nogal wat van gezien maar niet met dit soort kwaal als resultaat.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:07

Geen idee...ik ben geen veearts maar zie wel meerdere Shetlanders die wijdbeens lopen of slepen met de achterbenen .
Ik zou er wel een veearts bij halen misschien is de oplossing simpel,wie weet.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 01:09

Mijn shet loopt ook zo altijd al gedaan je word alleen soms uitgelachen.
Fysio is erbij geweest helpt niets voor de manier van lopen.
Mijne heeft het gekregen/had het door zijn knietjes.
Loopt gewoon enorme buitenritten zonder problemen en is een mini van 80 cm

Kan het filmen voor je al je wil!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:15

Eigenlijk zie ik er heel erg onze vorige pony in toen we hem net hadden.
Die liep ook zo kort en stijf achter.
Iedereen waarschuwde ons al dat we een kreupel paard hadden gekocht en dat dit niet goed kwam.
DA erbij die ook zag dat het niet helemaal goed was maar die er geen vinger op kon leggen, ook niet d.m.v. foto's.
Na verloop van tijd en training verdween het stijf lopen wel en na een behandeling bij een ostheopaat verdween het helemaal.
Er zat toch wat spanning in de rug en in het bekken.

Achteraf konden we stijfheid wel verklaren uit een zeer intensieve bosrit van de vorige eigenaar en van de lange reis in de trailer.

Als je het er voor over hebt zou ik foto's van de benen en de rug laten maken om dingen uit te sluiten of aan de slag gaan met een goede DA/ostheopaat.
Hoop dat het, net als bij ons, meevalt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 10:38

Ik heb er veel voor over hoor om te kijken of dit over gaat :) het doel is dat ze uiteindelijk in tweespan komt met mijn andere, dat zou fantastisch zijn als ik dat voor elkaar kreeg. A was het maar over 3 jaar pas. Dus daar blijven we op hopen. Ik ben heel benieuwd naar wat de dierenarts maandag gaat zeggen :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:57

Het is sowieso een proces wat langer gaat duren.
Ze zal voorlopig nog niet voor de kar staan denk ik.

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:08

Nu ik de filmpjes kijk lijkt het wel op die van mij die net van stal af komt. Na even warm lopen is het ook meteen weer weg. Ik zal het eens filmen!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:28

Ik raad je echt aan om haar terug te brengen als je dat nu nog kunt. Had je iemand met verstand van paarden gevraagd om mee te komen kijken dan had die je dat zeker afgeraden.
Het zijn geen verwijten ofzo hoor, maar je hebt echt een zorgenpaardje uitgekozen die misschien nooit voor de kar gaat kunnen lopen. Als je haar kunt terugbrengen dan moet je dat echt doen. Er lopen veel gezonde paarden die een nieuw baasje zoeken en die wel meteen beleerd kunnen worden voor de kar. Triest voor het paard, maar als jij toch een gebruikspaardje zoekt moet je hier niet aan beginnen.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:46

betadine schreef:
Ik raad je echt aan om haar terug te brengen als je dat nu nog kunt. Had je iemand met verstand van paarden gevraagd om mee te komen kijken dan had die je dat zeker afgeraden.
Het zijn geen verwijten ofzo hoor, maar je hebt echt een zorgenpaardje uitgekozen die misschien nooit voor de kar gaat kunnen lopen. Als je haar kunt terugbrengen dan moet je dat echt doen. Er lopen veel gezonde paarden die een nieuw baasje zoeken en die wel meteen beleerd kunnen worden voor de kar. Triest voor het paard, maar als jij toch een gebruikspaardje zoekt moet je hier niet aan beginnen.

Ergens ben ik het hier wel mee eens, als snap ik ook goed dat je haar zou willen houden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 16:11

Het punt is, ja, ik zoek een gebruikspaardje. Maar zij is zo leuk en stout en fantastisch.. Als ze niet voor de kar zou kunnen blijft ze ook, en dan komt er tzt een erbij die wel voor de koets kan. Is al aan alle kanten besproken en goedgekeurd. Maar terug gaat ze niet :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:12

Ben benieuwd wat de osteopaat zegt. En ik snap helemaal waarom je haar niet meer terugbrengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:24

Loopje lijkt heel erg op wat mijn paard vorig jaar had, die liep ook zo, alleen iets minder wijdbeens van achter.
Mijn paard is in de wei gevallen en als ik het goed zeg de heup/bekken gekneust zeg maar, waardoor ze stijf liep en daarmee ook een blokkade in de rug kreeg door haar aparte loopje.

Denk dat het zeker mogelijk is dat je merrie zoveel gerend heeft in combinatie met transport naar jou toe en misschien deels een beetje stress omdat ze in een nieuwe omgeving is.
Maar goed ik ben wel benieuwd wat de Da zegt, misschien valt het allemaal wel mee, mijn paard heeft een aantal weken metacam gehad icm rust en is goed losgemasseerd daarna en nu nergens geen last meer van.

selin_melis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:39

Ik heb ook een verzorg shet gehad die zo liep, wel iets minder. Dat kwam omdat zn achterbeen spieren wat te kort waren hij had hier verder geen last van, en als we naar het bos gingen en hij een tijd liep werd het steeds beter, het verschilde ook per dag, maar dat kan ook komen omdat hij er ook atrose ( weet niet of ik het goed schrijf) bij had. Verder hele leuke pony hoop dat je er achter komt wat het is!
Edit: hij liep ook voor de kar!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:46

Wel meerdere shetlanders hebben dit hoor! Idefix heeft het nu (8) minder dan toen hij jonger was.
Wacht gewoon even af wat de dierenarts er van zegt.. Ik zou je er persoonlijk niet te druk om maken 8-) Wat ik vooral bij haar zie is het niet genoeg gebruiken van haar achter knieen en sprong gewricht, dit kan inderdaad getraint worden door balkjes/cavaletties draven en slepen voor de wagen. maar ze houd ook haar rug wel wat vast. Maar al helemaal omdat ze niet ohz gebruikt gaat worden, denk ik niet dat dit zon dramatisch probleem wordt hoor :)

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 15:16

ik denk ook dat het probleem eerder boven zit dan beneden..
bij dr knieen misschien?

bij mijn paard stak dr knie uit, dit is inmiddels helemaal verdwenen door de juiste training waardoor ze nu een goede spiermassa gekregen heeft.

ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt. heel veel succes vandaag!
laat je ons even weten hoe het gegaan is? :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 17:56

Nou, de dierenarts is net weg.

Afgelopen vrijdag ben ik met haar gaan wandelen en was ze niet vooruit te branden. Ze deed toen een stom huppeltje van een berg af en viel op haar gezicht naar beneden. Daarna liep ze eigenlijk al een heel stuk beter. De dag erna galloppeerde ze, steigerde, beet in ons en schopte naar ons. Dus eigenlijk ging het al een stuk beter.

Hij heeft aangegeven dat ze inderdaad wat stijf loopt, maar dat het acceptabel is. Met meer bespiering zou het goed moeten komen, dus daar gaan we langzaam aan werken. Hij voorzag voor nu in ieder geval geen problemen.

Ik zal van de week even nieuwe filmpjes plaatsen met hoe ze nu loopt. Ik ben erg blij dat ik van iemand met veel zicht er op te horen heb gekregen dat er eigenlijk niet zoveel aan de hand is, en dat het wel in orde komt.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:23

gelukkig toch nog een beetje goed nieuws gekregen

misschien zat er werkelijk wel iets "klem" wat losgekomen is toen ze op haar snufferd viel. lijkt me een goed teken als ze uit haarzelf zoveel beweegt. even lekker de benen strekken. wel jammer dat ze naar jullie beet en trapte :P

nou dus werken aan de bespiering en ik hoop voor jullie dat het helemaal goed komt :) daar gaan we natuurlijk wel van uit

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:56

Klinkt positief! Ben benieuwd. Heb je ook een foto van haar? Ben inmiddels wel benieuwd geworden

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 19:05

Ik zal me morgen eens uitleven op foto's en filmpjes. Eind deze week uiterlijk zal ik haar officieel voorstellen ;)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:05

Leuk!! Ben heel benieuwd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:06

laat je wel nog de fysio komen? wellicht zit er nog meer niet goed en kan ze gewoon met een fijn lijf weer op gang komen daarna.
Fijn in elk geval om een positief bericht te krijgen van je DA!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 19:08

Nou hij is ook osteopaat. En hij heeft alles nagevoeld. Knieën, wervels, spieren, gewrichten... Misschien dat ik wel nog een keer een fysio laat komen hoor, maar for now eens even kijken wat het gaat doen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:09

gevoeld? Een osteopaat 'voelt' toch niet, althans niet zoals een DA dat doet.
Een osteo voelt toch juist warmteplekken enzo om zo blokkades te vinden?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 19:11

Nou, hij heeft zijn handen op haar bekken gelegd en met haar benen gebogen, een buigproef (volgens mij) gedaan, ik weet het allemaal niet.
Ik heb iig veel vertrouwen in deze man dus dat zal vast goed zijn. En ze loopt echt heel veel beter dan op de filmpjes ;)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:19

was de DA geweest die ik had aanbevolen?