kan een paard galoperen op asvald?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:08

__Lauraa schreef:
Goh bijzonder dat de meesten hier voor galopperen over asfalt zijn, ik kan mij nog een topic herinneren die ik ooit heb gemaakt waar we aan het galopperen waren over asfalt en dat dat toen werd afgekeurd.
[ITP] Hop hop hop, Laura en Marlinde in galop

daar komen alle zeikstengels in actie :')

Jolindaa

Re: kan een paard galoperen op asvald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:38

Daya verkiest ook asfalt boven berm... Hij is er dan ook goed in gehard en heb dit wel geleidelijk opgebouwd. Ik draaf rustig een hele training (endurance, 20-30 km) over het asfalt.. Galop pak ik er soms bij, 10 passen bijvoorbeeld, maar niet meer omdat ik wel merk dat dit erg wennen is.

De berm is vaak glad, blubberig, nat, ongelijk, enz. Dan verkiezen ze toch echt een mooi, recht, vlak, schoon stuk asfalt boven die smerige berm.. En ik trouwens ook... Ik zit ook niet gerust op een paard dat glibbert en misstapt op een ongelijke bodem.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:44

Als het niet anders kan, een keer maakt toch niet zoveel uit.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:48

@geerke; nee niet overvraagd of iets, rij heel consequent (niet met zijgangen bezig). T was n peesblessure die meestal bij oude dressuur paarden wordt aangetroffen. Ze was/is ook zeker niet de jongste meer. Gelukkig goed gekomen door heeel veel dagen te wandelen in de polder (op t harde) en langzaam aan weer op te bouwen.

T is ook maar net wat je paard gewent is denk ik en wat voor sport je ermee beoefend.
Daar moet je je naar aanpassen denk ik.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:04

Cassidy schreef:
Een paard in de natuur gaat in volle galop over rotsige bodem. Een paard bij de bereden politie kan in galop over asfalt achter een paar criminelen aan.

Dagelijks stappen over asfalt is juist goed voor sterke en stevige pezen. Alleen op asfalt slijten hoeven sneller, en als je dan met ijzers moet gaan werken, zorgt dit ervoor dat de demping van de hoef niet meer aanwezig is. Iedere stap geeft dan andere trillingen.

Dat iemand anders het wel doet, betekent niet gelijk dat het ook goed is... (/niet schadelijk is in dit geval)

IK heb ook altijd gedacht dat het slecht was, maar kan best geloven dat het nog wel meevalt. Vond het altijd al raar, dat galopperen over harde ondergrond zo vreselijk slecht was en met springen over 1.20 is er niks aan de hand :+ + idd menners draven ook altijd gewoon over de weg

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:34

wie zegt dat springen niet slecht is over 1.20m? :+
Ik ben er al zeker 30 jaar van overtuigd dat springen helemaal niet goed is voor paardenbenen. :D

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:38

Zonder hoefijzers kan het helemaal geen kwaad. Aangezien de hoef van een paard zo is gemaakt om grote schokken ermee op te vangen.
als je ijzers hebt kan het wel kwaad. Omdat de ijzers er voor zorgen dat de schokken niet meer opgevangen kunnen worden

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:11

geerke schreef:
Hippotha schreef:
Waarom slecht voor de pezen? Paarden galopperen in de natuur ook over stenen en harde bodem.
Mijn paard doet dit ook uitzichzelf als hij uit de wei komt.
Ik rijd overal en galoppeer ook overal; heb nog nooit gemerkt dat dit schadelijk was.
Mijn paard is nu 24 en de DA was verbaasd over hoe goed hij liep. Hij heeft botten en pezen als een 2 jarige jonge god, zei hij:)

ik heb nog nooit een paard in de natuur zien galopperen met een bonkende ruiter,en zadel van 10 kilo erbij ...op zijn rug.
Stappen op harde bodem is goed voor de pezen,word ook aangeraden als revalidatie bij peesblessures.
Draven en galopperen op asfalt is niet goed voor pezen en gewrichten.
En natuurlijk...gewoon blijven doen,dravers draven tenslotte ook op een harde sintelbaan?En de politiepaarden ook.
Dravers moeten verplicht met 8 jaar met pensioen.Nee....dan zijn ze natuurlijk helemaal niet op.Dan zien de pezen en gewrichten er nog onbeschadigt uit ;) Na een carriere van 6 jaar topsport.

Geen onzin verkondigen he? :D Dit is niet helemaal waar.

Raki2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:38

normaal ben ik de meest stille meelezer die een bokker kan bedenken, maar omdat hoeven mijn interesse hebben en ik tijdens mijn opleiding al veel heb geleerd over biomechanica van het paard wil ik toch even reageren.
Veel reacties gaan namelijk over het harder maken van de pezen, dit is eigenlijk helemaal niet gewild, pezen behoren namelijk soepel te zijn om hun werk te doen. Beweging over een harde ondergrond is juist goed voor botten. De pezen worden misschien sterker maar te sterk en strak is niet de bedoeling, dat gaat ten koste van de elastiek-werking.
Sterke benen zijn het resultaat van beweging over het harde, namelijk door het hoefmechanisme wat nu eenmaal beter werkt op een niet verende ondergrond (hierdoor moet de hoef juist meer veren), verbeterd hoefmechanisme betekend een betere doorbloeding door de benen; geeft 'droge' benen, om maar even in de paardentaal te blijven.
Dus ik vind dat een galopje op zijn tijd prima kan, maar bouw het op! spieren zijn namelijk erg gauw gewend aan de nieuwe krachten maar de pezen pas na heel veel maanden langer. Hetzelfde geldt voor de hoeven, de meeste paarden kunnen het prima aan zonder hoefijzers, maar zoals al eerder genoemd duurt het minstens 6 maanden voordat de 'nieuwe' sterke hoef ontwikkeld is. Naar mijn mening worden de hoeven veel te weinig getraind, men loopt zelf toch ook geen halve marathon op blote voeten zonder eerst veel eelt te kweken?
Excuses voor dit lange verhaal, misschien moet ik vaker reageren om te leren de boel kort te houden :P

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:59

Lover_Horses schreef:
Dus ik vind dat een galopje op zijn tijd prima kan, maar bouw het op! spieren zijn namelijk erg gauw gewend aan de nieuwe krachten maar de pezen pas na heel veel maanden langer.

Precies het punt waar beginnende hardlopers aan de blessures komen. Conditie en spieren passen zich snel aan (al helemaal als de loper al conditie heeft van b.v. fietsen of zwemmen), pezen en gewrichten duurt veel langer. Het hardlopen gaat zooo lekker, de afstand neemt zo lekker vlot toe en dan pats boem, problemen met enkels, knieën en/of heupen -O-

En de beginner met conditie van helemaal niets die het lekker rustig opbouwt heeft nergens last van *\o/*

ps heel stuk terug stond dat een droge onverharde weg net zo hard is als asfalt. Nu heb ik vele honderden kilometers op allerlei ondergronden gelopen, hard onverhard loopt naar mijn ervaring toch anders dan asfalt. Al is het verschil idd kleiner dan met een losse (bak)bodem.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:02

Mijn top knollie verkiest altijd asfalt boven berm, zowel in stap/draf als galop.
en haar favo gang is galop. Dus we galopperen heel wat meter over asfalt

grote onzin dat paarden dat niet zouden kunnen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:03

duidelijk omschreven lover_horses, mijn daver wil niet eens in de kant lopen als het nat of glibberig is, ze kiest uitzichzelf voor het harde, dit doen we al jaren zo , ik was van de week in de duinen hier en dan hou ik mijn hart vast hoor, diepe mulle paden en in galop naar boven, van allerlei stronken die her en der uit de grond steken. En dan vandaag, door de polder op een eenzaam fietspad, in een super fijne galop even de benen echt strekken, ze glijdt daar echt nooit op uit en staat stil wanneer ik het van haar vraag.
Ik denk overigens dat het verschil tussen onze benen met schoenen bij hard lopen wel iets anders werkt dan bij de hoeven met hun meganisme, maar ook elke dier en elk mens werkt anders. Gewoon naar je paard kijken en vaak zelf laten kiezen, dat doen ze niet voor niets.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:12

ik denk dat de vraag verkeerd is gesteld.

Natuurlijk kan een paard op asfalt galopperen, maar is het goed voor het paard?
Ik kan mij een heel eind vinden in het verhaal van Lover_Horses.

galopperen / draven / stappen op een harde ondergrond is goed voor sterke botten.
Voor de spieren en pezen moet veel meer naar het algemene beweging- / trainings- patroon worden gekeken. draven galopperen over asfalt kost minder energie dan in bv mul zand.
Als je spieren wilt trainen is galopperen over asfalt een minder effectieve methode.

De pezen hebben de langste tijd nodig om zich aan te passen aan een verandering, wees dus voorzichtig als je paard niet gewent is.

Nu het grootste verschil, de schokdemping, bij een harde ondergrond is er heel veel minder schokdemping door de ondergrond. deze demping komt dus geheel op de hoef en de gewrichten!
Juist de gewrichten zijn op den duur het slachtoffer, het kan jaren duren maar vooral paarden die gevoelig zijn voor artrose kunnen onherstelbare schade oplopen.
Omdat artrose zich heel veel later openbaart is de link met galopperen over harde ondergrond niet snel te maken.

Eerder werd het voorbeeld van de politiepaarden aangehaald, in Engeland is het een regel om te draven op asfalt en niet te galopperen. Politie paarden lopen heel veel over op een harde ondergrond, pezen en spieren zijn dit gewend. In het algemeen gaan deze paarden vroeg met pensioen.

zoals met zoveel dingen is teveel niet goed, mijn advies is dus liever niet over asfalt galopperen maar draven. Dat is vriendelijker voor de gewrichten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:21

Ibonn schreef:
Wat is 10 minuten draven voor een gezond paard?? Als je op een aangereden zandweg rijdt, is de het verschil tussen asfalt en zand bijna te verwaarlozen, alleen in het hoofd van ruiters is zand zachter dan asfalt ...
Heel cru gezegd, als een gezond paard niet meer dan 10 minuten op een harde ondergrond kan draven of galopperen, is dat paard toch niet zo gezond als de ruiter wel denkt...
Paarden moeten niet leren om op asfalt te draven of galopperen maar ruiters moeten leren en durven dit te doen... Veel paarden worden uit onwetendheid te veel gepamperd maar het zijn sterke dieren en die kunnen wel tegen een stootje :D

Sterker nog, als jij een paard elke dag in het duinzand traint dan stellen zijn pezen en botten zich daar op in. Andersom geldt hetzelfde voor paarden die op asfalt trainen. Het paard wat b.v. 3 uur in het duinzand traint maakt eerder kans op een blessure zodra die 3 uur op een harde ondergrond loopt. Maar ook het paard dat op asfalt getraind wordt zal diezelfde blessure oplopen in het zware duinzand. Paarden moeten dus wel degelijk leren om in elk soort terrein te kunnen lopen, ware het niet dat het m niet in het leren zit maar in het aanpassen van de pezen en botten aan een andere manier van schokken incasseren.

Overigens zijn er onderzoeken gedaan dat een paard makkelijk 10 minuten/5 km aankan zonder conditie/ervaring en je kunt dus ook per week met 10 minuten/5 km uitbreiden.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 04-02-14 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:27

IK ben van mening dat lichamelijk over asfalt galopperen niet veel kwaad kan, mits het niet constant gebeurt maar afgewisseld wordt met zachtere ondergronden. asfalt veert voor geen meter mee, en wat hier boven al is genoemd, moeten de pezen dit extra opvangen. maar daarbij is asfalt veel gladder dan zand ondergronden en kunnen de paarden sneller uitglijden met alle gevolgen van dien. Het asfalt hier in Portugal iig is op sommige plekken spek glad. Daarbij zullen de hoeven en ijzers meer slijten. Ik doe het niet! draven daar in tegen wel als het zo uitkomt.
Daarbij lopen mijn paarden op "zand" onergronden die ook keihard zijn buiten de weide om. daar kom je met je schepje niet in, maar is wel een stroeve ondergrond. bij mij is het grootste risico dus het slippen/ uitglijden op asfalt.
Laatst bijgewerkt door ydnew op 04-02-14 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:30

ydnew schreef:
maar daarbij is asfalt veel gladder dan zand ondergronden en kunnen de paarden sneller uitglijden met alle gevolgen van dien.

De meeste paarden die uitglijden op asfalt en beton, glijde uit omdat ze niet in balans lopen. Daarom gaan ze glijden, maar de meeste van deze paarden doen dat ook in het zand en worden dus meestal niet verzameld gereden.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:33

komt ook meer denk ik dat het bij ons voornamelijk omhoog en naar beneden gaat.(bergjes enzo) en ga je al snel glijden. zelfs in stap op sommige plekken. daarom vind ik het link.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:35

ydnew schreef:
komt ook meer denk ik dat het bij ons voornamelijk omhoog en naar beneden gaat.(bergjes enzo) en ga je al snel glijden. zelfs in stap op sommige plekken. daarom vind ik het link.

Dan nog kan het heel veel schelen om het paard toch verzameld te rijden, probeer het maar eens. Je paard zal je meer gaan dragen en zal ook zijn/haar voeten goed neerzetten en dus minder snel glijden omdat ze hun gewicht netjes over alle 4 de benen verdelen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:38

In stap geen probleem. draf ook niet...maar als ik toeristen achter mij heb van niveau gevorderde beginner dan ga ik gezellig in stap omhoog :D Ik wil geen glij partij achter mij...... daar zijn de beentjes van mijn paarden en hun ruiters mij te dierbaar voor :o Voor mij dus geen galop op asfalt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 03:38

ydnew schreef:
In stap geen probleem. draf ook niet...maar als ik toeristen achter mij heb van niveau gevorderde beginner dan ga ik gezellig in stap omhoog :D Ik wil geen glij partij achter mij...... daar zijn de beentjes van mijn paarden en hun ruiters mij te dierbaar voor :o Voor mij dus geen galop op asfalt.

k snap dat je dat zoiezo niet van toeristen kunt verlangen om je paarden goed te rijden, maar ik bedoelde niet de gang waarin je reed, maar het paard verzameld omhoog en omlaag laten stappen kun je al verschil in merken.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:47

daffie1986 schreef:
ydnew schreef:

k snap dat je dat zoiezo niet van toeristen kunt verlangen om je paarden goed te rijden, maar ik bedoelde niet de gang waarin je reed, maar het paard verzameld omhoog en omlaag laten stappen kun je al verschil in merken.

Ja klopt heb je gelijk in, dat scheelt uiteraard.....

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:54

Ja ze kunnen op asfalt galopperen. Asfalt ligt voornamelijk op de openbare wegen en volgens de etiquette hoor je niet op de openbare weg te galopperen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:54

Ik galoppeer regelmatig op het harde. Draven ook lange stukken. Mijn pony is 21 en nooit kreupel geweest. Ik denk dat zwaar zand veel erger is. En scherpe draaien zoals in de western of dressuursport..

sannexbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:20

Éen keer zal niet veel kwaad doen, maar het is niet fijn voor de hoeven van een paard om regelmatig op het asfalt te draven of te galopperen. :n
Als het paardje hoefijzers heeft zou ik het al helemaal niet doen, want dan kunnen ze sneller uitglijden. Ik zou het dus gewoon vermijden als ik jou was. :j

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:00

ik geloof dat het voor de hoeven ( ze slijten uiteraard sneller) en benen etc niks uitmaakt hoor...als ze een beetje stevig in elkaar zitten tenminste. Wat ik al eerder schreef is dat ik hier niet op het asfalt galoppeer, meer omdat het glad is en daarbij kom je op asfalt nu eenmaal sneller een auto e.d. tegen. Wij hebben meer zandwegen dan asfalt hier, dus het is ook helemaal niet nodig om dit te willen doen, maar die zandpaden zijn keihard, is meer een laagje afgesleten rots met daaronder dus ook rots (wel zachte variant). denk wel te vergelijken met asfalt. Daar lopen onze paarden vooral in de zomermaanden een aantal uren per dag op incl. uiteraard galop. en juist in de zomer is alles uitgedroogd en extra hard (maar dit is niet glad, eerder schuurpapier) Wij hebben nog nooit problemen gehad met pezen e.d. alleen dat de ijzers vrij snel vervangen moeten worden.