Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:23

Attitude schreef:
NatasjavE schreef:
Dat is beslist niet zo. Er zijn genoeg paarden te vinden die niet zonder ijzers kunnen. Ook niet in een kudde.

Ach die komen zeker te overlijden dan in het wild?
Werden die dan ook met ijzers geboren vroeger? -O-

Met alle respect dat is een kul argument.

Maar ja, inderdaad die zou den overlijden ja. Eerder dan diegenen die geen bokvoet, losse knie, HKO oid heeft.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:24

Schandalig! Ik ben blij dat dit in de dressuur/spring/sgw/draf en rensport absoluut niet aan de orde is. Ik neem aan dat je begrijpt dat dit echt een nogo is voor een segment in de sport die toch al te kampen heeft met dierenwelzijnsissues.

Om dit topic niet te vervuilen zal ik hierover een ander topic openen.

gevoelig is kreupel, want gevoelig is pijn/ongemak, en pijn/ongemak is kreupel is pijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:25

Ceriadwen schreef:
Daarnaast heb ik gesteld dat een paard dat gevoelig loopt niet goed gekeurd wordt op een verkoopkeuring.

Ik ken in ieder geval geen enkele dieren arts die een paard goedkeurt die niet goed loopt, wellicht heb jij andere ervaringen maar dat lijkt mij stug.

Inderdaad.

Dan is het advies van de DA inderdaad....zet deze maar eerst even op de foto.

Op eieren lopen is niets meer of minder dan bijna of heel lichtjes kreupel lopen

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:30

Ceriadwen schreef:
Schandalig! Ik ben blij dat dit in de dressuur/spring/sgw/draf en rensport absoluut niet aan de orde is. Ik neem aan dat je begrijpt dat dit echt een nogo is voor een segment in de sport die toch al te kampen heeft met dierenwelzijnsissues.

Om dit topic niet te vervuilen zal ik hierover een ander topic openen.

gevoelig is kreupel, want gevoelig is pijn/ongemak, en pijn/ongemak is kreupel is pijn.

Je doet maar :D :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:36

Sla er gewoon weer ijzers onder snap het hele probleem niet, ze loopt niet goed zonder en wel goed met ijzers.
Nou ik wist het wel, dit is gewoon achterlijk als je je paard zo door laat lopen.

DanaDeen

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:54

TS heb je foto's van de hoeven van jouw paard? Verder meng ik me niet meer in deze discussie.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:05

__Jesper schreef:
Sla er gewoon weer ijzers onder snap het hele probleem niet, ze loopt niet goed zonder en wel goed met ijzers.
Nou ik wist het wel, dit is gewoon achterlijk als je je paard zo door laat lopen.

Omdat er misschien andere opties zijn dan er terug ijzers onder te slaan.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:14

O jee, dan ben ik een echte dierenbeul. Mijn paarden lopen al hun hele leven ijzerloos en worden natuurlijk bekapt. 1 merrie loopt na het bekappen altijd gevoelig op het harde, ook al laat de hoefsmid haar met opzet wat langer. Dit betekend toch niet dat ik daarom ijzers er onder moet doen! Dan maar even voorzichtig aan en wat minder over het harde.
Ik vind de reacties wel heel erg overdreven, het is nog net niet dat de dierenbescherming wordt ingeschakeld! Maar goed, ieder zijn eigen mening.

Ts ik weet niet hoe je laat bekappen, maar een natuurlijke bekapper heeft meer ervaring in het blootvoets laten lopen en worden de hoeven ook anders gekapt, waardoor de meeste paarden makkelijker blootvoets lopen. Ik zou eventueel voor het rijden en lopen over het harde hoefschoenen uitproberen. Als je ijzers eronder doet ben je weer terug bij het begin en worden de hoeven weer slechter. Met hoefschoenen krijgt de hoef tijd om te herstellen en te groeien.
Helpt dit niet, zou ik eens een keertje de dierenarts laten kijken naar het hoefbeen enz. Veel succes

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:18

Als jouw paarden goed lopen ijzerloos is dat toch helemaal prima? En het kan inderdaad gebeuren dat paarden na het bekappen een dag of wat gevoelig lopen, dat gebeurd regelmatig en dat is niet wenselijk maar niet een heel groot probleem.

Wat wel een probleem is dan moet je voor je paard een oplossing zoeken, doe je dat niet dan zou je inderdaad kunnen kijken of je het waardig bent om voor een dier te zorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:22

Het probleem van de nh richting is dat ze gaan overdrijven.Alles moet NH,lekker goedkoop.Want je kan mij niet vertellen dat dit echte dierenliefhebbers zijn.Je paard pijn laten leiden want hij moet er maar aanwennen???
Wat zijn dit voor mensen,ik kan er met mijn verstand niet bij.
Ik heb er trouwens een op ijzers en één zonder ijzers.Als ijzers niet nodig zijn ,zijn ze niet nodig.Maar bewust een paard pijn laten leiden,ik kan er met mijn pet niet bij.
Mijn ijzer paard is trouwens 21 en loopt nog altijd de sterren van de hemel.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:23

Wat heeft dit nu weer met Nh en lekker goedkoop te maken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:27

Lekker goedkoop. :=
Ik weet niet maar de meeste dingen die mij in de categorie NH zweefteef doen vallen (parelli, NB, droge paddock met schuilstal) zijn juist reteduur en/of kosten veel tijd. :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:34

Ddees schreef:
O jee, dan ben ik een echte dierenbeul. Mijn paarden lopen al hun hele leven ijzerloos en worden natuurlijk bekapt. 1 merrie loopt na het bekappen altijd gevoelig op het harde, ook al laat de hoefsmid haar met opzet wat langer. Dit betekend toch niet dat ik daarom ijzers er onder moet doen! Dan maar even voorzichtig aan en wat minder over het harde.
Ik vind de reacties wel heel erg overdreven, het is nog net niet dat de dierenbescherming wordt ingeschakeld! Maar goed, ieder zijn eigen mening.

Mijn paarden staan ook zonder ijzers. Dat is heel de discussie niet.

Dit paard loopt al een half jaar gevoelig. Das erg lang.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:37

@Gypsy
Wat heeft een droge paddock met NH te maken?
Dat is toch een normale vereiste, randvoorwaarden bij het fatsoenlijk houden van een paard?

Ik heb mijn paarden ijzerloos staan.
Maar ik zou geen half jaar wachten met kijken of het wel kan.
Dat is gewoon veel te lang.
En als mijn voorheen ijzer paard zulke reactie had gehad was er weer beslag onder gekomen.
Wat dan inderdaad duurder is. Vandaar denk ik de eerdere reactie.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:39

ik ben ook voorstander van ijzerloos, is het niet om mijn portomonaie dan is het wel omdat ik wel begrijp dat ijzers er onder slaan niet noodzakelijk is en het nagelen toch gaten maakt in de hoefwand wat in mijn ogen wel schade aanricht, alhoewel die schade verwaarloosbaar is en geen nadelige gevolgen heeft voor het paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:46

Je paarden ijzerloos laten en Natuurlijk Bekappen hoeft niets met elkaar te maken te hebben: mijn paarden zijn ijzerloos, maar worden bekapt door een reguliere orthopedisch hoefsmid die ook (bij andere paarden) gewoon - in sommige gevallen noodzakelijke - ijzers smeedt en onderslaat.
Die man weet dat de mijne 24/7 in de wei staan, en weet dat er recreatief gereden wordt, en bekapt ze wel zeker met deze manier van houden en rijden in het hoofd: bekapt hen dus niet alsof er ijzers onder moeten.
Er wordt wel erg gechargeerd over wel ijzeren lijnrecht tegenover Natuurlijk Bekappen, er is ook nog een middenweg, je hoeft echt niet per se fervent voor het ene of tegen het andere te zijn... ben ik ook niet, een paard moet natuurlijk wel ijzerloos KUNNEN, maar zeker is het niet ongewoon als een al jarenlang beijzerd paard plots van de ijzers wordt afgehaald, aanvankelijk op harde ondergronden gevoelig loopt... dat is zelfs normaal, hierin dient het paard wel tegemoet gekomen te worden, door ruim zachte ondergrond te verstrekken, zodat die zelf kan kiezen.
Het afhalen van ijzers bij een jarenlang beijzerd paard kan ik ook echt niet zien als "dierenmishandeling", dat is zwaar overdreven.
Het is wat anders als het van de ijzers afgehaalde paard geen enkele andere optie heeft dan pijnlijk op het harde voort te schuifelen.... als DAT de enige optie is, en het paard nergens verlichting kan vinden, in de gewenningsfase, die meestal bestaat uit het wennen van de zool en hoef aan belasting en druk, dan "het harde" is er niet goed vooruitgedacht.
Er is ALTIJD een overgangsfase, zeker na vele jaren op ijzers.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:48

@terpetijn, hoe lang mag van jou die overgangsfase duren?
Ik heb het idee dat de meeste niet struikelen over dat een paard moet wennen en een tijdje ongemakkelijk loopt, maar struikelen over al een half jaar.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:49

Klopt, maar als die overgangsfase 2 weken duurt, kan ik dat nog begrijpen. Als die overgangsfase na een half jeer nog niet afgerond is moet je je afvragen of het wel een overgangsfase is dan wel een blijvend gebeuren...
In dit soort topics zie je mi duidelijk de scheiding tussen mens met paard en paardenmens, en blijkt oook maar weer dat goed kunnen rijden geen garantie is voor goed paarden houden.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:52

little_king schreef:
Ik heb het idee dat de meeste niet struikelen over dat een paard moet wennen en een tijdje ongemakkelijk loopt, maar struikelen over al een half jaar.

Ja dat klopt. En met name,...eerst gevoelig dan een poosje goed en dan weer gevoelig.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:58

NatasjavE schreef:
little_king schreef:

Ja dat klopt. En met name,...eerst gevoelig dan een poosje goed en dan weer gevoelig.

Maar je mag de verandering in omgeving hierbij toch niet vergeten? Dit speelt toch een grote rol in hete hele hoef probleem?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:02

In een hoef zitten echt geen bloedvaten hoor. Pfft, al dat geneuzel weer. IJzers zijn echt zo slecht nog niet zolang ze niet te pas en te onpas overal onder geknald worden.

TS; heb je de mogelijkheid om je paard 's nachts binnen te zetten? Dat zou ik zeker gaan doen. Dan slijten de hoeven minder snel en kan ze rustig liggen als ze eventueel last heeft. Dat zou al een hoop moeten helpen. Verder misschien supplementen gaan geven, haver is ook een goed idee, en veel stappen aan de hand op zachte ondergrond om de groei te stimuleren. Kunststof beslag is ook nog een optie, of een goed paar hoefschoenen... Mogelijkheden te over! Als dit allemaal niet werkt is het echt wel nodig om terug te gaan naar ijzers. Overleg goed met je hoefsmid, eventueel een andere dan je reguliere, laat je DA een keer kijken.

Sannessep schreef:
Ceriadwen: het anwoord wat ik zocht was hoefijzers. De hoefijzers hebben dit probleem veroorzaakt. Als het paard in eerste instantie geen ijzers had gekregen was dit probleem er nu nooit geweest.

Ja, en dan? Ze heeft ijzers gehad, nou ja dat is jammer dan, maar daar doe je nu niks meer aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:06

Aria_zz schreef:
Maar je mag de verandering in omgeving hierbij toch niet vergeten? Dit speelt toch een grote rol in hete hele hoef probleem?

Dat kan zeker zo zijn.
Andere zaken zijn echter ook iet uit te sluiten zonder een gedegen blik van een vakman/professional.

Een paard met aan beide zijde een (beginnende) hoefkatrol ontsteking kan ook gevoelig, als op eieren, lopen.

Niet om TS meteen in paniek te laten raken. Maar ik zou het willen uitzoeken omdat je dan toch anders met het paard moet omgaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:11

Nergens heb ik uit kunnen opmaken dat het paard van TS al een half jaar AAN EEN STUK DOOR kreupelt/gevoelig loopt, iets wat hier wel vaak zo wordt gesteld.
Ik kreeg de indruk dat de "terugval" is gekomen door de nieuwe wijze van houden, en het paard daardoor meer op het harde moet lopen... in hoeverre er dan ook de keuze is voor een zachte bodem kan ik nergens uit opmaken.
Uiteraard ben ik het er wel mee eens, dat als dit (het harde) na zo veel tijd ijzerloos opnieuw tot ernstige bewegingsproblematiek leidt, en dit de oorzaak van het hernieuwde gestrompel is, het paard beter weer terug kan op ijzers. Want dan is het blijkbaar te veel van "het goede" en/of is het paard niet in staat zich aan te passen bij een ijzerloos bestaan, hetgeen natuurlijk voorkomt.

Een acceptabele aanpas-tijd zou ik daar natuurlijk niet voor kunnen aangeven.... ik ken de staat en stand van de hoeven van het paard van TS niet, maar enkele weken gevoelig moet kunnen. Enkele maanden niet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:25

Natasjave, daar ben ik het ook volledig met je eens, maar dat vind ik iets helemaal anders dan: doe niet moeilijk en smijt er terug ijzers onder anders ben je een dierenbeul, wat hier wel geopperd wordt.

Terpentijn, we zouden idd meer gegeven van Ts nodig hebben om verder tips te kunnen geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:43

Zoals ik het lees is hij in een periode van 26, 7 weken goed geweest.