Losse sneeuwringen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:18

Ja. De langere zijn voor voor en de kortere voor achter. Maar als het allebei past, maakt het niet uit. Kan je ze als reserve erbij houden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:02

:') en nu hebben we niet eens geen sneeuw meer :')

Ik haat sneeuw maar zit er nu haast op te wachten :')
Het was mij niet eens opgevallen dat het ene set langer was dan het andere :')
Morgen maar eens goed kijken dan :o

Klasien

Re: Losse sneeuwringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:17

Als ze werken zoals ze horen te werken, dan mag er van mij wel weer sneeuw komen hoor. Zolang die blonde van mij maar niet op klonten hoeft te lopen.

Voor mezelf heb ik bij de anwb van die dingen met spikes die je onder je schoenen kunt doen, zoiets zou er ook voor paarden moeten zijn!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:00

toch een fijn idee die ringen te hebben nu.
Beter dan in de rij aansluiten bij de smid :+

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:06

Quartel, heb je de ringen al gebruikt? Hier ligt gelukkig geen sneeuw.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:33

Ik heb de ringen al weer met veel plezier gebruikt vandaag. Zowel overdag in de paddock, als 's middags met rijden in de bak. Nergens last van, geen klompen oid.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:57

We hebben nu de "vaste" sneeuwringen, maar die zitten er inderdaad 95% of meer van de tijd nutteloos onder.
Dus losse ringen lijken me dan gemakkelijker.

Maar nu las ik een reactie dat er zich toch een klomp kan vormen. Hebben meer mensen dit ervaren?
En wat is de ervaring met modder, blijven ze dan ook zitten? Dan worden ze er natuurlijk weer onderuit gehaald, maar je hebt toch ook zo'n overgangsfase van sneeuw, naar smelten en modder.

Ik moet er wel een beetje hetzelfde vertrouwen in hebben als de vaste ringen, aangezien ze altijd buiten staan en ze niet aan huis staan. Dus ik lees hier graag mee voor jullie ervaringen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:01

de paddock bij ons was een klein beetje aan het ontdooien......door het zout denk ik en het slepen.
Dus wij hadden zo een papperige brij zoals jij bedoeld.
Mijn ruintje is lekker uit zijn plaat gegaan in die paddock zonder enig probleem *\o/*
Ik vind het echt een uitvinding die ringen _/-\o_

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:17

Ik heb ze besteld!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:06

Image heeft speciaal beslag, waar de ringen helaas niet in passen. Vandaag heb ik de placemats uitgeknipt op maat en als zooltje in het speciale beslag gestopt.
en..............................het werkt; geen sneeuwklompen, blijft goed zitten en heel goedkoop. Placemat van de Blokker, 1 euro.

Ik voel me helemaal creabea

Janouk loopt met de sneeuwringen en Image met de placemats van de Blokker :j *D

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:12

Janouk, heb je Janouk de hele dag buiten staan met de sneeuwringen? Hier liggen ze nog steeds ongebruikt in de kast (houden zo ;) )

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:51

Ik heb ze bij Cato nu dag en nacht in, ze heeft er geen hinder van. De paarden komen hier pas 's avonds laat binnen en staan 's morgens alweer om 06.30u buiten, dus ik heb niet zo'n puf om steeds die ringen eruit te halen, wat overigens wel heel makkelijk gaat!
Klasien: ligt er bij jullie nog geen sneeuw?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:53

Nee hier geen sneeuw! :D
Blijven ze wel zitten op stal? Ik ben bang ze kwijt te raken en Iris is een varken op stal...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:07

Met rijden, voor de koets, vrij spelen in het land (lees heel hard scheuren tot ergenis van mijn man........) en gewoon vrij lopen in de paddock, ze blijven keurig zitten.
Hier ligt toch wel een pak van zo'n 15 cm en op sommige plaatsen nog veel meer ivm jachtsneeuw.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:27

janouk schreef:
Image heeft speciaal beslag, waar de ringen helaas niet in passen. Vandaag heb ik de placemats uitgeknipt op maat en als zooltje in het speciale beslag gestopt.
en..............................het werkt; geen sneeuwklompen, blijft goed zitten en heel goedkoop. Placemat van de Blokker, 1 euro.

Ik voel me helemaal creabea

Janouk loopt met de sneeuwringen en Image met de placemats van de Blokker :j *D

Ik heb dit ook geprobeerd, maar Djuun heeft zulke smalle hoefjes dat ik ze er niet fijn tussen krijg en ze er zo tussen uit glijden -O- Nu moet ik wel zeggen dat bij ons de sneeuw vandaag amper bleef plakken en we gewoon met ijzers door de sneeuw hebben gewandeld :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:49

placemats _O-

hoe verzin je het +:)+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:33

Klasien schreef:
Janouk, heb je Janouk de hele dag buiten staan met de sneeuwringen? Hier liggen ze nog steeds ongebruikt in de kast (houden zo ;) )

Ja hoor, de hele dag door. Ze blijven ook op stal in hoor, tussen de middag. Ik haal ze s avonds uit, maar dat is eigenlijk niet nodig. Ze kunnen prima dag en nacht onder blijven, zolang er sneeuw is.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:15

Hoe lang duurde het bij jou Janouk, voordat ze binnen waren? Ik vrees dat ik ze krijg als de sneeuw weg is :=

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:42

Ik lees toch vooral positieve ervaringen. Ik ga ze denk ik maar bestellen.
Ze zijn nu nog voorzien, maar dan laat ik een keer per jaar de vaste sneeuwringen eronder zetten wanneer de meeste kans op sneeuw is. En dan de losse ringen voor die ene sneeuwbui die daarbuiten nog (kan) vallen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:58

Letizia schreef:
Hoe lang duurde het bij jou Janouk, voordat ze binnen waren? Ik vrees dat ik ze krijg als de sneeuw weg is :=

Aah, krijg net een mail dat ze verzonden zijn!! Dus kan ik ze zaterdag (als de post mee werkt) gaan testen :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:14

Nou, ze zitten er onder hoor, nu nog gaan testen, het was een rot karwei (aldus mijn zusje, want die is op stal vandaag) Djuun heeft een kleine maat, dus het buigen van de ringen zal wel lastiger wezen dan bij een grotere maat, maar het zit :Y)
Afbeelding
Maatje xs :o

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:14

*zusje meldt zich*

Mijn ervaring van vandaag.

Ring 1 in de linkervoet ging zo in:
Afbeelding

Ring 2 in de rechtervoet ging wat moeilijker. Dr rechtervoet is nog ietsje smaller, dus kostte wat moeite, maar uiteindelijk zat ie toch vrij snel op zijn plaats:
Afbeelding

Eerst ff een proefrondje rond gewandeld in de sneeuw (met zeer hyper paard := ). Dit is het resultaat van 2 minuutjes ofzo door de behoorlijke laag sneeuw stappen, linkervoet:
Afbeelding
Hier kan je zien dat de ring wat is verschoven. Ik denk dat de manier hoe hij is gaan zitten meer de vorm van de hoef aan neemt? Iig als het niet erger is dan dit, vind ik het niet erg :)

En de rechtervoet:
Afbeelding

Prima resultaat dus. Daarna de grote test gedaan; los in de wei. Nou... als ik zag hoe hard ze kon crossen zonder te glijden, mag ik zeggen: test geslaagd :o Ik ben tussendoor nog ff twee keer wezen controleren. Ze krijgt wel wat klontering, maar dat is met 1x hoevenkrabber er door er heel makkelijk uit. Ook zijn het niet van die mega-klonteringen die ik bij vorige pony wel eens onder dr ijzers heb gezien :=
Afijn, uit de wei meegenomen en dit was de linkervoet:
Afbeelding
en de rechtervoet:
Afbeelding

Heb de ring van linkervoet na schoonmaken toch nog even recht gezet. En ringen er onder gelaten met binnen zetten. Ben benieuwd hoe ze morgen zitten :)

Conclusie: 100% klontervrij lukt niet, maar het is een flinke verbetering dan zonder ringen vind ik. Ook zijn de klonteringen er vele malen makkelijker uit te halen :) Maar als je echt geen zorgen wilt, kan je beter ijzerloos staan denk ik.

Hoe zit het met sneeuwbeslag? Er staat bij ons paard op stal met sneeuwbeslag en volgens eigenaresse was het bij haar paard net zo als nu bij de onze met de sneeuwringen was.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:27

Ik heb nu ook losse ringen, door de smid zelf gemaakt. Maar het nogal een kunst ze goed op maat te maken. Vandaag, is er 1 eronder uitgegaan, dus alsnog klonten. De anderen zijn verschoven, tegen de straal aan. Ik vind de zooltjes die ze tussen het ijzer en de hoef doen, nog het meeste werken. Alleen de smid vindt het ondingen om op maat te knippen. Maar ik denk dat ik volgend jaar wel weer wil. Hij is net naar de smid geweest.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:29

Sieltjuh ik draai er altijd nog stiften in, als ik ga rijden. Gaat die van jou niet glijden zo?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:30

Heeft geen seconde gegleden, Morris :)
[edit] Moet wel zeggen dat er bij ons echt een heleboel sneeuw ligt hoor, misschien dat dat verschil geeft?