hoeven vijlen met slijpschijf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: hoeven vijlen met slijpschijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:09

Hier doet onze heofsmid er het ook veel mee, vooral de oude pony vind het heerlijk. Die had white line diseas toen de hoefsmid hiermee kwam, er moest dus een stuk weg gehaald worden om de groei van de schimmel tegen te gaan. Wanneer dit met het mes werd gedaan vond de pony dit erg vervelend doordat er best veel drukop de hoef word gezet om dit netjes te doen nu met de "slijpschijf" staat hij zo rustig te wachten tot het klaar is. Gelukkig is de schimmel weg maar hier dus ook enkel heel positief over deze nieuwe ontwikkeling.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 16:12

Eigenlijk ben ik ook wel blij dat de hoefsmid afgebeld heeft, ik ben een heel stuk wijzer! Ik zal eens kijken wat voor soort slijpschijf of slijptol dat hij gebruikt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:55

Maar voor iedereen die ook zo'n smid heeft, wordt bij jullie ook de wand gedaan zoals ts zegt?

Scar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:10

De meeste kunnen hun paard al niet in bedwang houden als ze een spuitbus gebruiken tegen de vliegen en een 'gillende' slijptol zou prima werken? Stukje van de hoef afknippen en daarna vijlen lijkt mij echt niet zo'n probleem.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:24

bij paardnatuurlijk.nl verkopen ze nu ook al machinale toestel voor te bekappen. Had ik het geld dan had ik deze ook al gekocht. Het lijkt voor het paard en voor jezelf veel gemakkelijker!! Moet maar eens kijken daar!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 18:34

Scar1 schreef:
De meeste kunnen hun paard al niet in bedwang houden als ze een spuitbus gebruiken tegen de vliegen en een 'gillende' slijptol zou prima werken? Stukje van de hoef afknippen en daarna vijlen lijkt mij echt niet zo'n probleem.

Mijn paard had er totaal geen problemen mee, bleef, zoals altijd, rustig staan. De shet is nog jong en moet aan alles nog wennen, dus logisch dat die wat trekt en achteruit probeert te lopen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:43

Een smid die heel veel loopt te vijlen, met de hand of een slijptol, is een smid die niet kan kappen. :7

Hooguit zie ik de smid even een vijl over het loopvlak van de hoef laten gaan om het laatste oneffenheidje weg te halen.
Zodat de ijzers beter aanliggen.
Het scherpe randje aan de voorkant van de hoef na bekappen mag van mij met twee streken van de vijl afgerond worden.
Maar ik zag hier een filmpje waar de smid met de slijptol het scherpe randje zo ver wegsleep onder een hoek.

Arm paard, die krijgt een hoef probleem.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:01

Dat viel mij idd ook op in het filmpje, mijn hoefsmid maakt niet zo'n erge ronding.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:07

de smid vijlt de afronding op mijn verzoek,dit doet hij al een jaar of 8 en de hoefzweer die mijn paard nu heeft, is het eerste hoefprobleem dat hij heeft en dat komt niet van de afronding.
Mijn paard is geen "arm paard", maar hij heeft geluk dat hij zonder ijzers door het leven kan en mag van mij :)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:15

Ik wilde ook net zeggen dat er bij mij niet 1 paard is met ijzers onder. Dat hoeft ook niet als ze oud zijn en geen werk hoeven doen. Trouwens mijn jonge dieren hebben ook geen ijzers.

Nogmaals bij ons gaat het alleen om dieren, die bevangen zijn geweest en paarden met arthrose ,die het kappen met een mes en hamer niet verdragen. Ik ben blij dat ik een hoefsmid heb die iets nieuws wil proberen in het belang van het paard. En ik zie prima resultaat met de schuurschijf.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:29

Morrie, waarom wil jij dan zulke ronde hoeven?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:38

Scar1 schreef:

Dat betekent niet dat het werken met een machine in de buurt van een paard gevaarlijk is, dat betekent dat het droevig gesteld is met de opvoeding van de paarden in Nederland. ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:45

haboshof schreef:
Ik wilde ook net zeggen dat er bij mij niet 1 paard is met ijzers onder. Dat hoeft ook niet als ze oud zijn en geen werk hoeven doen. Trouwens mijn jonge dieren hebben ook geen ijzers.

Nogmaals bij ons gaat het alleen om dieren, die bevangen zijn geweest en paarden met arthrose ,die het kappen met een mes en hamer niet verdragen. Ik ben blij dat ik een hoefsmid heb die iets nieuws wil proberen in het belang van het paard. En ik zie prima resultaat met de schuurschijf.

Dit vind ik een heel goed idee van de smid.
Geen klappen op de hoef.

Maar ik weet van een slijpschijf machientje dat ze veel herrie maken.

Alhoewel ik tijdens werkzaamheden op stal ook wel eens een slijpschijf pak en vergeet de paarden gehoorbescherming in te doen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:52

nynke55 schreef:

dat is onderdeel van de wijze van bekappen, er wordt niet in de zool gesneden en de straal wordt zoveel mogelijk met rust gelaten, verder worden de steunsels tot "zoolhoogte" teruggesneden

Na een week zie je al niets meer van de afronding (helaas) niet dat ik veel rijd ( 2 x per week, nu al weken helemaal niet) maar Morrie staat hoofdzakelijk op zand en dan slijt ook hard.
Ik ben al erg blij dat een gewone, traditionele smid het zo doet en ik zie bij mij in de buurt dat hij bij paarden die hij "normaal" bekapt ook de afronding maakt, bevalt blijkbaar toch goed!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:07

ik vind het er spannend uit zien hoor die slijpschijf over die hoef in het filmpje :wow:
Zou ik iig NIET willen bij mijn paarden!!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:22

Dat niet iedere paard er geschrikt voor is, dat is zeker.
Maar slecht voor de hoeven... nee dat niet.
Grappig dat er zo over gevallen wordt, wat de boer niet kent..
( in dit geval is het wat de paardendoos niet kent,want de klauwbekapper doet het al jaren zo.) ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:27

Morrie schreef:
nynke55 schreef:

dat is onderdeel van de wijze van bekappen, er wordt niet in de zool gesneden en de straal wordt zoveel mogelijk met rust gelaten, verder worden de steunsels tot "zoolhoogte" teruggesneden

En wat is de filosofie achter die wijze van bekappen? Waarom er niets aan de zool wordt gedaan kan ik wel begrijpen maar het afronden van de wand is niets natuurlijks aan, zeker niet zo erg als jouw smid het doet.
Daarmee werk je juist scheuren en loslaten van de wand in de hand.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:50

Citaat:
Daarmee werk je juist scheuren en loslaten van de wand in de hand.

bij mijn paard wordt dit er juist mee voorkomen, maar het gaat in dit topic niet over de methode van bekappen, want dan zit het in no time op slot, maar over het gereedschap dat gebruikt wordt bij bekappen.
Er zijn honderden topics over deze wijze van bekappen, dus zoek even, zou ik zeggen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:07

De afwerking is veel zachter, een rasp geeft veel trillingen in de voet...de slijptol geeft dat niet...ideaal voor paarden met pijnlijke voeten :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:29

rapido schreef:
ik vind het er spannend uit zien hoor die slijpschijf over die hoef in het filmpje :wow:
Zou ik iig NIET willen bij mijn paarden!!

Kan je ook beargumenteren waarom niet?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:57

iana schreef:
De afwerking is veel zachter, een rasp geeft veel trillingen in de voet...de slijptol geeft dat niet...ideaal voor paarden met pijnlijke voeten :(:)

Morrie lijkt het wel lekker te vinden, net als de scheermachine: hij valt er zo bij in slaap

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:24

Ik las het, dacht OMG. Maar goed kende het niet en ik wist ook niet over speciale schijven.
Toch lijkt het me doodeng. Maar goed kan me ook voorstellen met paarden die hele gevoelige voeten hebben het een uitkomst kan zijn.Zou het bij mijn shets niet zo snel laten doen denk ik, met hen priegelvoetjes.
Nu moeten ze alleen nog een apparaat ontwikkelen die minder herrie maakt :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:42

En toch lijkt het me heel handig . Zeker bij paarden met bv artrose of die bevangen zijn .
Het grootste werk met je rennet . En dan de rest netjes maken mest slijper .
Knippen en vijlen is vervelend voor paarden met een probleem ...
En het geluid , ach de meeste dieren maken zich niet zo druk en geloof niet dat zo,n hoeven slijpen nou echt gilt zoals een doorslijp tol

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:00

@ anneliesdj: nog eventjes over de afronding... hoe meer afronding, hoe beter de voet kan afwikkelen... bij een goede afronding heb je juist nooit scheuren en barsten. Onze paarden lopen (met afronding: mustangrol) over een keiharde en stenige ondergrond. Deze voeten scheuren en bladderen nooit. Bij een hoefbevangen paard kan de wand terug genomen worden tot aan de witte lijn... tis maar een weetje.

# Zinzi_jewel, nee hoor. Eerlijk gezegd vind ik mijn flex helemaal niet zo'n herrie maken!
Ik heb een zware van Bosch... die hadden we al maar is eigenlijk té zwaar voor 1-hand bediening... later heb ik een Hitachi gekocht. Ja, je hoort het wel maar echt herrie vind ik het niet.
Als ik een paardje moet doen wat nog nooit met een flex gedaan is zet ik gewoon het ding paar maal aan en uit... zodat ze het geluid horen. Dan neem ik 1 voet op en maak geluid, maar plaats de flex nog niet op de zool.
Reageren ze daar ook goed op... nou, flexen maar. Tot nu toe heb ik met geen enkel dier problemen gehad.
De laatste was toevallig een volbloed (Endurance) Arabier... die hebben we in 5 min. of zo eraan gewend... en klaar. Konden zo alle vier voeten doen.

Niet dat het nodig was... want alle paarden mochten wensen dat ze zúlke keiharde en goed ontwikkelde voeten hadden ;-))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:43

Mensen die dit NIET willen of afkeuren: Kunnen jullie ook beschrijven waarom? Wat jullie er zo fout aan vinden? Vind de discussie nu erg eenzijdig en das best lastig als je er blanco in staat en een mening wil vormen :)