Deze hoeven zijn er erg slecht aan toe. Komt dit nog goed?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:44

Als je je zo veel zorgen maakt over het fundament, evt. slijtage en mogelijk artrose in de toekomst, waarom wil je dan verder met dit paard? Het is toch wel prettig met een goed gevoeld voor een paard te gaan en niet dat je bij de eerste tegenslag het idee hebt 'zie je wel' ;) . Je kunt niet alles uitsluiten: een sport gefokte driejarige, die zo uit de weide komt met prima fundament kan röntgenologisch ook een (of meerdere) bemerking hebben.

Voor welke doel zoek je een paard of liep je tegen deze jaarling aan? En waarom dit ras? Als je je zorgen maakt of een jong paard wel gezond is, kijk dan goed naar de ouders en m.n. de moederlijn. Zo kun je je verdiepen in predikaten en/of de keuze maken om alleen een (KWPN) nakomeling uit een PROK merrie te nemen. Of je koopt een driejarige of ouder die je zelf kunt laten röntgenen. Maar dan nog, het blijft een stukje geluk hebben. Voldoet dit paard aan je eisen en wensen en voelt het goed, laat dan een dierenarts komen die hem klinisch keurt. Kost relatief weinig, en je weet een stuk meer over evt. risico's op korte termijn. Succes!

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 14:28

@Ellie_F: Ik ben niet zo goed onderlegd als het gaat om de bouw van een paard, en de eventuele voor- en nadelen daarvan. Daarom verdiep ik me er nu wat meer in, met behulp van iedereen hier (waar ik ontzettend dankbaar voor ben :j ). Het uitsluiten van risico's is niet fair denk ik, omdat ieder paard, zoals jij inderdaad ook zegt, zijn sterke en zwakke punten (beperkingen) heeft. Maar ik weet wel graag waar ik aan toe ben, en waar ik in de toekomst op kan rekenen.

Via Bokt ben ik dit ras tegen gekomen, en via via werd ik op hem geattendeerd. En het was love at first sight! De moeder van dit paard ken ik nu 2 jaar, en ze komt uit een hele goede lijn, zover had ik mijn research al gedaan :) . Al 2 jaar weet ik dat ik graag een nakomeling van haar en de vader van dit veulen wil, en hij is precies wat ik zoek, ook qua karakter en uitstraling.
Maar zoals gezegd, ik weet graag van tevoren waar ik eventueel aan begin. :j
En als zijn hoeven met een aantal goede bekapbeurten verder geen problemen meer gaan opleveren, weet ik zeker dat ik er een heel leuk paardje aan ga hebben!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:39

leannerobert schreef:
@Ellie_F: Ik ben niet zo goed onderlegd als het gaat om de bouw van een paard, en de eventuele voor- en nadelen daarvan. Daarom verdiep ik me er nu wat meer in, met behulp van iedereen hier (waar ik ontzettend dankbaar voor ben :j ). Het uitsluiten van risico's is niet fair denk ik, omdat ieder paard, zoals jij inderdaad ook zegt, zijn sterke en zwakke punten (beperkingen) heeft. Maar ik weet wel graag waar ik aan toe ben, en waar ik in de toekomst op kan rekenen.

Via Bokt ben ik dit ras tegen gekomen, en via via werd ik op hem geattendeerd. En het was love at first sight! De moeder van dit paard ken ik nu 2 jaar, en ze komt uit een hele goede lijn, zover had ik mijn research al gedaan :) . Al 2 jaar weet ik dat ik graag een nakomeling van haar en de vader van dit veulen wil, en hij is precies wat ik zoek, ook qua karakter en uitstraling.
Maar zoals gezegd, ik weet graag van tevoren waar ik eventueel aan begin. :j
En als zijn hoeven met een aantal goede bekapbeurten verder geen problemen meer gaan opleveren, weet ik zeker dat ik er een heel leuk paardje aan ga hebben!

Ik begrijp wat je bedoeling is :) en het is hartstikke goed dat je je er in verdiept. Ik las tussen de regels door best wat twijfel bij je, vandaar mijn vraag. Het 'probleem' is een beetje dat wij jou twijfels hoe het er van binnen uitziet ook niet weg kunnen nemen, daarvoor zou je röntgenfoto's moeten maken en dan beoordeelt de dierenarts de foto's en per onderdeel wordt er een klasse (cijfer) toegekend. Omdat dit paard nog zo jong is kan er de komende maanden en jaren nog veel veranderen, of röntgenen zin heeft is de vraag.

Het is wel heel bijzonder dat je al twee jaar graag een nakomeling uit deze lijn wil en helemaal voor het paard bent gevallen. Je kunt eerst een smid mee naar het paard nemen, zijn verhaal aanhoren en daarna klinisch laten keuren. Ik hoop voor je dat het lukt, zeker als hij precies is wat je zoekt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:53

Ellie_F schreef:
Je kunt eerst een smid mee naar het paard nemen, zijn verhaal aanhoren en daarna klinisch laten keuren. Ik hoop voor je dat het lukt, zeker als hij precies is wat je zoekt.

Dit lijkt me inderdaad verstandig :) Een smid laten komen kost je de kop niet en je weet gelijk waar je aan toe bent op het gebied van de voeten.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 14:58

Ellie_F schreef:
Je kunt eerst een smid mee naar het paard nemen, zijn verhaal aanhoren en daarna klinisch laten keuren.

Dat was mijn plan ook, maar vind maar eens een smid (mijn voorkeur gaat uit naar een natuurlijk bekapper) die mee wil naar noord Frankrijk om 'even' bij een paardje met slechte hoeven te gaan kijken... ;)
Daarom ben ik extra blij dat ik in een opwelling foto's heb gemaakt van zijn hoeven!! Daarom kan ik nu bij jullie advies vragen... :j

By the way, de foto's zijn verzonden naar Klaas Feuth, ik ben benieuwd wat hij ervan vind.... Even afwachten nog... :)ddd

050206051012

Re: Deze hoeven zijn er erg slecht aan toe. Komt dit nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:59

Hebben ze daar geen smeden? :+

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 15:02

Quellian schreef:
Hebben ze daar geen smeden? :+

Geen idee, het is net zomervakantie geweest... misschien heeft hij een hele lange zomervakantie gehad? :') 8-) Vanaf zomer 2011 ofzo...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:05

In Noord-Frankrijk zullen ook goede smeden zijn. Mijn advies zou zijn een oude rot in het vak te zoeken, die al jaren tussen de paarden leeft/werkt.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 11-09-12 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:06

Hahahaha, ja dat zou het verklaren :))

In elk geval succes ermee! Het zou fijn zijn als je je droompaard erin vindt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:23

Ik zou het paard kopen.
Zo heel dramatisch vind ik de voeten niet en welk paard staat er nou 100% correct op de voeten.

Ik vind het eigenlijk een heel leuk dier :o

Je zou je foto's ook nog kunnen sturen naar van Nassau maar houd er rekening mee dat die er gelijk ijzers onder willen en dat zou ik persoonlijk niet willen.
Ik ga voor goede voeding, goede bekapping(ook zelf onderhoud) en stalling (loopstal met diverse ondergronden).

succes.

Dobel

Re: Deze hoeven zijn er erg slecht aan toe. Komt dit nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:26

ik zou hem ook kopen. Ik heb een ras dat veel op de jouwe lijkt qua beenwerk en die had ook redelijk slechte voeten. Ik vijl haar nu zodra ik denk dat er wat gaat brokkelen e dit gaat zeer goed. Ook komt de smid nog 1x per half jaar om alles even na te kijken en bij te werken (ik kom namelijk niet aan de straal ect)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:44

Ik zal je foto's ook eens laten zien aan mijn vriend, eens horen wat hij ervan vindt.
Leuk paard, begrijpelijk da je er gek op bent ;)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 22:47

Cowgirl schreef:
Ik zou het paard kopen.
Zo heel dramatisch vind ik de voeten niet en welk paard staat er nou 100% correct op de voeten.

Ik vind het eigenlijk een heel leuk dier :o

Als je het maar laat :D ;) Stel je voor dat je me voor bent.... :o
Dobel schreef:
ik zou hem ook kopen. Ik heb een ras dat veel op de jouwe lijkt qua beenwerk en die had ook redelijk slechte voeten. Ik vijl haar nu zodra ik denk dat er wat gaat brokkelen e dit gaat zeer goed. Ook komt de smid nog 1x per half jaar om alles even na te kijken en bij te werken (ik kom namelijk niet aan de straal ect)

Nu ben ik wel nieuwsgierig wat het ras van jouw paard is? Vergelijkbaar met het Vlaams Paard?
En je laat hem staan hoor... :D ;)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 22:47

iana schreef:
Ik zal je foto's ook eens laten zien aan mijn vriend, eens horen wat hij ervan vindt.
Leuk paard, begrijpelijk da je er gek op bent ;)

Graag! :j Hij is hoefsmid?
En ik vind m helemaal geweldig.... *\o/*

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 22:52

Cowgirl schreef:
Je zou je foto's ook nog kunnen sturen naar van Nassau maar houd er rekening mee dat die er gelijk ijzers onder willen en dat zou ik persoonlijk niet willen.
Ik ga voor goede voeding, goede bekapping(ook zelf onderhoud) en stalling (loopstal met diverse ondergronden).

Zelf ben ik ook een beetje anti-ijzer... Als het medisch gezien nodig is, oke, maar als het maar even kan zie ik liever blote voeten...
De foto's zijn opgestuurd naar Klaas Feuth, benieuwd wat hij erover te zeggen heeft...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:17

Ik had niet begrepen dat het paard in Frankrijk staat. Op wat voor ondergrond staat hij, hoe is het terrein daar?

IJzers zou ik niet doen. Hij heeft scheuren in de hoeven, uit het verhaal wordt duidelijk dat het paard in geen tijden bekapt is. Meest logische conclusie is dat die hoeven er als ze regelmatig bekapt worden een heel stuk beter uitzien.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 05:21

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 11:52

@Koper: de ondergrond is een beeje zanderig (geen echte zandgrond dus), en nogal heuvelachtig... Er zijn maar weinig rechte (platte) stukken in de wei. In de wintermaanden staan ze op stal, of ze dan buiten komen weet ik niet...Ik neem aan van wel.
Hoezo?

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 11:54

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:57

leannerobert schreef:
@Koper: de ondergrond is een beeje zanderig (geen echte zandgrond dus), en nogal heuvelachtig... Er zijn maar weinig rechte (platte) stukken in de wei. In de wintermaanden staan ze op stal, of ze dan buiten komen weet ik niet...Ik neem aan van wel.
Hoezo?

Omdat de ondergrond belangrijk is voor het slijten van de hoeven. Op zand en gras slijt de boel veel minder snel en dan gaat 't brokkelen enzo.

Heuveltjes zijn goed voor de pezen en voor de spieren van de achterhand :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:04

:j ja, mijn vriend is hoefsmid, een goeie 20 jaar. "Speciale" gevallen interesseren hem erg...ik ga vanavond nog eens vragen, gisteren was hij laat thuis en kwam het er niet meer van.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 14:05

Koper schreef:
Omdat de ondergrond belangrijk is voor het slijten van de hoeven. Op zand en gras slijt de boel veel minder snel en dan gaat 't brokkelen enzo.

Heuveltjes zijn goed voor de pezen en voor de spieren van de achterhand :j

Nou, die zijn ook goed voor míjn achterhand :j ! We hebben daar 2 uur rondgelopen, en ik voel mn billen nu nog :')

Er wordt met hem trouwens ook niet zoveel gedaan. Hij is wel in de hand geweest en tuigmak. Ze hebben er een paar banden aangehangen. Het zou me niet verbazen als hij maar heel weinig uit de wei komt...

iana schreef:
:j ja, mijn vriend is hoefsmid, een goeie 20 jaar. "Speciale" gevallen interesseren hem erg...ik ga vanavond nog eens vragen, gisteren was hij laat thuis en kwam het er niet meer van.

Oke, ik wacht geduldig af ;)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 14:10

Er is een antwoord binnen van Klaas Feuth:
Citaat:
De scheuren LA en LV zijn ontstaan door slecht hoef onderhoud en moeilijk weg te krijgen.
Het paard zal er misschien nooit last van krijgen, maar je smid moet van goede huize komen om deze weg te krijgen.
Als ik een advies zou moeten geven zou ik op zoek gaan naar een ander paard.
Voel me een beetje down nu... ;( Dit was wat ik niet hoopte te horen... Had gehoopt dat het minder erg zou zijn... -O- |(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:47

Interessant... je zou denken dat met regelmatig vijlen en met een boogje in de draagrand de scheuren binnen een jaar uitgegroeid zouden moeten zijn?

Wel erg fijn dat hij zo snel terug heeft gemaild +:)+

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:30

Wat een leuk paard om te zien! Er komen al veel goede posts voorbij.
Het probleem komt vaker voor bij zware rassen. Het is ook te wijten aan onvoldoende hoefonderhoud. Is dit beestje wel eens bekapt überhaupt?
Van foto's iets nuttigs zeggen is moeilijk, het beste kan je, wat al eerder genoemd is, er een smid en dierenarts bijhalen om het paard live te beoordelen.
Scheuren zijn het probleem niet echt, maar waar ik je wel op wil wijzen is dat er deuken in de hoef zitten waar de scheuren zich bevinden. Kijk maar eens goed naar de foto's. Vanuit de kroonrand gaat het al mis. Dat is een zwakke plek.
Het kan beter worden dan dit, wel moet je er rekening mee houden dat het een lang proces is, je een goede smid moet kiezen die hier voldoende ervaring mee heeft en dat je een reëele kans hebt dat de scheuren terug zouden kunnen komen. Ze zitten op een rotplek.
Als je hier mee kunt leven en het paard verder helemaal wordt goedgekeurd wens ik je er veel plezier mee toe.