2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:37

TAVA schreef:
Paard is linksachter kreupel.

Er zijn niet zo heel veel paarden die in de rechtergalop aanspringen als ze linksachter kreupel zijn en opgejaagd worden. Dan landen ze daar met hun volle gewicht op, en moeten ermee afzetten. Ik zie op het filmpje dat na wegjagen achter de rechtergalop wordt gepakt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:38

Groeipijn schijnt bij paarden onzin te zijn, mijn paard zou het ooit gehad hebben maar bleek later HKO te zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:39

Dobel schreef:
we zijn er achter wat het geweest is: mijn vader was nog niet thuis dus daar kon ik het nog niet tegen melden. Mijn vader trof *** vanmorgen aan incl. een kapotte pallet.. Muts heeft dus een pallet omgeschuurd, die is gevallen hier is zze mee gaan spelen en op gaan staan: doorgezakt en heeft ze dus vastgezeten met haar linker voorbeen in de pallet. Mijn vader denkt ook dat ze daar in paniek mee aan het rennen is geweest om het ding van haar been te krijgen. Ben erg blij dat de oorzaak boven tafel is!

Goed, wie weet is dat de oorzaak. Heeft je vader ook een idee van wat de hierdoor ontstane blessure is?
Edit: en hoe huisvest je je paard, dat die kennelijk kan gaan jongleren met pallets....?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:40

Als een paard op rechtsvoor valt, dan is hij vaak linksvoor of rechtsachter kreupel inderdaad. Maar TS de veearts komt dus morgen nu je de oorzaak weet? (al denk ik ook dat er meer aan de hand is)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:42

Oh, ik hoor nu pas op filmpje 2 dat je roept 'kom op joh luilak'.... En dat tegen zo'n stokkreupel jonkie. Dat vind ik, zachtgezegd, een beetje jammer... -O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:43

Dobel schreef:
[ Video ]

Longeren en filmen is moeilijk zeker een jong paard dat pas net weet dat ze rond me moet lopen haha maar hierbij het beeld.

:oo

Dit is ECHT heel erg schokkend, zie jij nu niet dat je paard gewoon STOKKREUPEL loopt??
Hoe kun je dit niet zien? Hoe kan het dat jij denkt dat ze een vreemde galopsprong maakt?
Ze wil gewoon niet lopen omdat ze vreselijk veel pijn heeft, ze springt in galop om dat been te ontlasten.
Waarom heb je niet meteen een DA gebeld?

Sorry maar ik ben echt geschokt, dit is te gek voor woorden. _-:(
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 22-08-12 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:44

Jennyxx schreef:
Als een paard op rechtsvoor valt, dan is hij vaak linksvoor of rechtsachter kreupel inderdaad. Maar TS de veearts komt dus morgen nu je de oorzaak weet? (al denk ik ook dat er meer aan de hand is)

Nee er komt een vriendin die bij een DA werkt een een opleiding voor paard heeft gevolgd.... ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:45

Ook al weet je nu de wat de oorzaak misschien is geweest, beestje loopt nog steeds stokkreupel en heeft overduidelijk pijn. De oorzaak hebben gevonden lost niets op voor je paard. De DA moet er zeker bij worden gehaald, want dit is echt ernstig kreupel.

En dan een echte DA, geen vriendin. Man, wat heb ik er toch altijd een hekel aan als mensen maar geen DA erbij halen. Kost zeker weer te veel. Ja, dan had je niet aan een paard moeten beginnen :(

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:46

Sientje schreef:
Jennyxx schreef:

Nee er komt een vriendin die bij een DA werkt een een opleiding voor paard heeft gevolgd.... ;)

Ik wil zo graag geloven dat TS ook een beetje geschrokken is van zichzelf, nu ze zoveel dezelfde andere meningen heeft gelezen, dat ze morgenochtend direct de veearts laat komen.. -O-

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:51

Jennyxx schreef:
Ik wil zo graag geloven dat TS ook een beetje geschrokken is van zichzelf, nu ze zoveel dezelfde andere meningen heeft gelezen, dat ze morgenochtend direct de veearts laat komen.. -O-

Same here. Maar ik lees voor nu alleen maar opluchting over een pallet? Die in mijn beleving niks in een paardenwei te zoeken heeft, maar dat terzijde... Ik zie in wat ze schrijft nog niet gelijk terug dat ze de pijn van haar paard heel serieus neemt. Ik hoop ook dat, naar aanleiding van wat hier is geschreven, morgenochtend een DA bij het paard staat.

@TS: of je paard nou kreupel is van een pallet, een gekke bokkesprong of een konijnenhol... Je paard is kreupel, erg kreupel, zelfs in stap. Dus nogmaals: die pallet is de oorzaak, het gaat nu om het door jouw paard opgelopen letsel, hoe dat verholpen kan worden. En daar zul je zsm een deskundige voor moeten inschakelen. Punt uit, klaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:53

Dobel schreef:
Zelf heb ik een beetje het idee dat het vanuit dr borst komt maar ik heb er weinig verstand van. Als het na een paar weken rust nog steeds zo is of ik zie dat het op korte termijn verergerd komt zeker de DA langs!

Alsjeblieft zeg, je hebt er helemaal geen verstand van, nul.
Ze is ECHT kreupel, niet een beetje gevoelig, hiervoor bel je gewoon direkt een DA omdat dit niet iets is wat ze krijgt van zich verstappen, dit komt door een direkt trauma en zou je dus aan het been moeten zien. Tenzij ze natuurlijk al wekenlang gevoelig loopt en het steeds erger is geworden en jij het niet eerder hebt opgemerkt.
Je moet je schamen dat je er op deze manier mee omgaat zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:55

Misschien ksn je eerst de hoefsmid even laten visiteren om te zien of ze geen hoefzweer heeft. Vaak zijn ze dan spontaan stok kreupel, zoals de jouwe. Tjonge...echt heel kreupel.
Mocht dit niet het geval zijn, niet twijfelen, gelijk een dierenarts erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:58

VivaLaVida schreef:
Misschien ksn je eerst de hoefsmid even laten visiteren om te zien of ze geen hoefzweer heeft. Vaak zijn ze dan spontaan stok kreupel, zoals de jouwe. Tjonge...echt heel kreupel.

De da kan evt ook wat wegsnijden, dus dat lijkt me makkelijker en kan altijd nog een een hoefsmid laten komen. Ik zou het omkeren dus :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:00

VivaLaVida schreef:

Voor zover ik weet lopen paarden met een hoefzweer op beide kanten, en ook rechtdoor, even kreupel. Kan me erg vergissen hoor, maar ik kan een hoefzweer niet gelijk rijmen met 1 dit filmpje en 2 de verhalen van TS over een pallet die aan een been heeft gehangen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:01

Joolien schreef:
De da kan evt ook wat wegsnijden, dus dat lijkt me makkelijker en kan altijd nog een een hoefsmid laten komen. Ik zou het omkeren dus :)

Ik ook. Al denk ik niet dat de DA wat gaat snijden... En hoop ik intussen voor TS dat ik dr naast zit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:01

Een hoefzweer zit vaak maar aan één kant dus lopen ze ook aan een kant kreupel.
Maar onzin om daarvoor een hoefsmid te laten komen, als het geen hoefzweer is kan hij er niets mee en een da kan ook gewoon visiteren en wegsnijden indien nodig.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:05

anneliesdj schreef:
Maar onzin om daarvoor een hoefsmid te laten komen, als het geen hoefzweer is kan hij er niets mee en een da kan ook gewoon visiteren en wegsnijden indien nodig.

Ja bedoelde dat ie met rechtsom longeren, voor een paard met een hoefzweer, dan wel heel beduidend minder kreupel is dan linksom. De hoefzweren zoals ik ze ken, zijn op 2 handen ongeveer even hinkelend te zien. Want paard wil dat been sowieso niet aan de grond hebben. En ja, een DA vist een hoefzweer er ook zo uit.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:07

anneliesdj schreef:

Dit paard is NIET opeens stokkreupel geworden, dit paard loopt al langer niet helemaal goed in de ogen van TS.
Een hoefzweer kan lang sluimeren en ineens heftig worden, maar icm struikelen denk ik toch echt richting HKO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:10

Dat van die pallet had ik gemist.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat de ts toch lak heeft aan de,reacties hier en geen da laat komen. Liever een hoefsmid dan niks. Mijne liep ook zo trouwens, beide kanten niet lekker, maar 1 kant op echt katskreupel, toen die een zweer had...dus het had gekund.
bovendien, als dan de smid kwam (goedkoper dus misschien doet ze dat wel) xou die gezegd hebben: haal er een dierenarts bij! En dan maakt vast meer indruk dan wij vanaf een forum.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:11

svdijk schreef:
anneliesdj schreef:

Dit paard is NIET opeens stokkreupel geworden, dit paard loopt al langer niet helemaal goed in de ogen van TS.
Een hoefzweer kan lang sluimeren en ineens heftig worden, maar icm struikelen denk ik toch echt richting HKO.

Ik vind dit nogal een diagnose bij een 2-jarige. Ik neem aan dat je die stelt na minimaal 6 jaar diergeneeskunde te hebben gestudeerd? En dat je deze diagnose zonder hulp van röntgenfoto's, gebaseerd op 2 filmpjes, verantwoord kunt stellen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:11

Sientje schreef:
VivaLaVida schreef:

Voor zover ik weet lopen paarden met een hoefzweer op beide kanten, en ook rechtdoor, even kreupel. Kan me erg vergissen hoor, maar ik kan een hoefzweer niet gelijk rijmen met 1 dit filmpje en 2 de verhalen van TS over een pallet die aan een been heeft gehangen.

het paletten verhaal nog een keer lezen.
Haar vader DENKT dat de pallet aan het been is blijven hangen....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:12

VivaLaVida schreef:
Dat van die pallet had ik gemist.
Maar ik denk eerlijk gezegd dat de ts toch lak heeft aan de,reacties hier en geen da laat komen. Liever een hoefsmid dan niks. Mijne liep ook zo trouwens, beide kanten niet lekker, maar 1 kant op echt katskreupel, toen die een zweer had...dus het had gekund.
bovendien, als dan de smid kwam (goedkoper dus misschien doet ze dat wel) xou die gezegd hebben: haal er een dierenarts bij! En dan maakt vast meer indruk dan wij vanaf een forum.

Ja kennelijk is er nogal een hoge drempel om een DA te bellen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:14

Een hoefzweer paard gaat geeneens in draf.
Of je moet echt de zweep er achter zetten.
Een hoefzweer paard zet zijn toon neer en loopt niet op de hiel. (95%)

Een stukje paarden ervaring kan een hoop DA kosten voorkomen.

Een paard wat dit doet heeft een blessure in de spieren die het been op tillen bij elke stap.
Dus de schouder of borst spieren die een goede klap hebben gehad op de wei.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:16

Alane schreef:
het paletten verhaal nog een keer lezen.
Haar vader DENKT dat de pallet aan het been is blijven hangen....

Oh, zie je hoe graag ik ook een mogelijke oorzaak wilde lezen - die nog altijd losstaat van de opgelopen blessure...
"shame on me"... ^)

Ik verwonder me hier over de hoeveelheid kennis die TS gratis aangeboden krijgt, en dat ze intussen ehm... volgens mij er niets mee doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:17

Ts heeft al meer dan een uur niet gereageerd, wie kan hier nou zeggen dat ze niet de da belt? Misschien is ze zich wel kapot geschrokken van alle reacties? Ja TS is onwetend maar ik zie geen ts die niets ermee doet...