paard telkens beetje kreupel *update: paard met pensioen*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:56

Anne_mieke88 schreef:
uhm met water.... hahaha

Ja ze bleef echt heel kalm...ze lag er echt overdonderd in van "nou ik ga dood hoor doei"
Beste manier was achteraf toch de manier over der buik en door haar benen...maargoed wisten wij veel toch... en zoals je zelf had gezien was ik helemaal in paniek en schreeuwde moord en brand hahaha

haha oke ik geloof je ;)

idd, die manier was voor eelkje veel beter geweest, want ze lag er rustig bij en je kon nog goed bij haar voorbenen komen om er een touw doorheen te doen. goed om te onthouden voor de volgende keer :o alleen hopelijk komt die niet. Ik had nooit aan die manier gedacht, omdat ik die niet kende natuurlijk ;)
de touwen waren daar ook wel geschikt voor, want ze waren mooi plat.
Antje in paniek ja!, dat vond ik zo zielig, ik moest me inhouden om niet mee te gaan janken! |(
daar kun je misschien een leerpuntje uit trekken, want het is wat verstandiger om rustig te blijven, zodat je nog 'helder' na kan denken :) voor zover dat kan
dus als het nog een keer gebeurd, diep adem halen, tot 10 tellen, en goed vertellen hoe je haar eruit wil halen (geen touw om der pootje als het anders kan)
tot zover mijn evaluatie op het sloot incident *D

Anne_mieke88

Re: paard telkens beetje kreupel *update: scheurtje in bot*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:00

_O- haha goede evaluatie := thnx voor je scherp oordeel hihi

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 08:50

Even een vraagje...

Zou het kwaad kunnen als ik haar vanavond een uurtje in de paddock zet? denk dat ze toch stilstaat en hooguit een rondje loopt ze doet niet gek ofzo...

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:07

ach, je kunt van alles wat leren denk ik dan maar.

ik had ook een keer een paniek momentje ;)
Patron ging lekker rollen in de paddock (iets te dicht langs het hek) en toen lag hij met zijn benen vast in het gaas achter het hek. Ik was zijn stalletje aan het uitmesten en eef had hem toen ontdekt en die riep dat patron heel gek deed. Hij was helemaal in paniek, want hij zat met zijn pootjes vast en hij kon niet opstaan :n Toen ik bij hem kwam, werd hij eigenlijk heel rustig, en toen bleek gelukkig dat zijn pootjes nog heel waren, hij had zelfs geen schaafwondje. Ik dacht echt van, poedersuiker hoe ga ik dit nou weer oplossen, want ik kan patron niet gewoon ff een stuk bij het hek vandaan slepen ;) iets te zwaar.
Ik had bedacht, als ik zijn voetjes nou uit het gaas haal, en tegen het hek aanzet (tegen de planken) zodat hij zit kan afzetten, dan moet hij vast wel loskomen, en dan moet hij op kunnen staan. Tot zover mijn theorie :o Hij liet mij braaf zijn pootjes goed neerzetten, en toen moest ik hem laten bewegen, toen bedacht ik als ik nou aan zijn halster trek, dan help ik hem om bij het hek vandaan te komen. Nou ik deed een poging en patron werkte goed mee, maar hij was iets te fanatiek, want hij gooide zijn hoofd naar achteren, waardoor ik half door de lucht werd gelanceerd :P en terwijl ik op de grond lag, stond patron met zijn koppie boven mij mij aan te kijken van, wat doe jij nou in die gekke positie op de grond? 8-)Ik helemaal blij dat mijn paardje zonder kleerscheuren stond!

Achteraf gezien had ik beter een halstertouw om zijn achterbeen en voorbeen kunnen doen, en hem dan zo om te trekken. Hij lag op zijn linkerzijde en als je hem dan op zijn rug trekt (beentjes in de lucht zegmaar), en vervolgens ligt hij op zijn rechterzijde en dan kan hij rustig opstaan. Dit had best gekund, want hij was heel rustig, en ik kon gewoon aan zijn voetjes zitten. Dus een leerpuntje voor mij.
Het gebeurde allemaal zo snel, en als ik wat rustiger was gebleven, was ik vast op dat briljante plan gekomen om patron gewoon om te rollen ;)

sorry voor het lange verhaal, maar ik zit hier op stage mij te vervelen, mijn opdrachten zijn namelijk al af :O dus vandaar het lange verhaal ;)

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:10

Oh ik zie dat je haar in de beruchte paddock wil zetten ;) hahah check mijn verhaal maar

volgens mij kun je haar wel in de paddock zetten, als ze maar niet gaat rollen, want met opstaan moet ze veel druk zetten met haar voorbenen, dat is denk ik nie goed voor het scheurtje en haar banden.
of ligt ze ook in de stal?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:28

eelkje ligt ook op stal, ze is lui (joe know it) ik dacht meer aan dat ze dan gaat lopen in mul zand zou dat niet te veel zijn... opzich zal ze niet veel gaan doen in paddock denkik :P

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:45

Even het verhaal over aan de voorbenen trekken: NOOIT DOEN!!! een paard heeft geen sleutelbeen en de schouder zit alleen met spieren vast. Bij aan de voorbenen eruit trekken kun je dus makkelijk een schouderblessure oplopen ( de rest van de beenblessures hebben we het maar niet over)
Beste is paard zijwaarts met lichaam langs de sloot, lange spanbanden of singels/slangen onder de buik door achter voorbenen en in de lendenen, dan eruit trekken terwijl het hoofd begeleidt wordt.
Helaas is dit niet altijd mogelijk in de praktijk.
Wanneer ze met het lichaam haaks op de oever erin vastzitten, dus de borst tegen de sloot moeten de voorbenen op de wal gezet worden en een band achter de voorbenen over de schoft zeg maar, achterbanden kunnen eventueel ook onder de staartwortel geplaatst ( lager schiet het vaak toch omhoog) en weer opletten met het hoofd, trekken aan het hoofd kan ook een letsel aan de wervels opleveren.
Geloof me, vaak weet de brandweer het óók niet en moet je ze duidelijk uitleggen wat je wilt!!!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 11:01

ElCamino schreef:
Even het verhaal over aan de voorbenen trekken: NOOIT DOEN!!! een paard heeft geen sleutelbeen en de schouder zit alleen met spieren vast. Bij aan de voorbenen eruit trekken kun je dus makkelijk een schouderblessure oplopen ( de rest van de beenblessures hebben we het maar niet over)
Beste is paard zijwaarts met lichaam langs de sloot, lange spanbanden of singels/slangen onder de buik door achter voorbenen en in de lendenen, dan eruit trekken terwijl het hoofd begeleidt wordt.
Helaas is dit niet altijd mogelijk in de praktijk.
Wanneer ze met het lichaam haaks op de oever erin vastzitten, dus de borst tegen de sloot moeten de voorbenen op de wal gezet worden en een band achter de voorbenen over de schoft zeg maar, achterbanden kunnen eventueel ook onder de staartwortel geplaatst ( lager schiet het vaak toch omhoog) en weer opletten met het hoofd, trekken aan het hoofd kan ook een letsel aan de wervels opleveren.
Geloof me, vaak weet de brandweer het óók niet en moet je ze duidelijk uitleggen wat je wilt!!!

bedankt voor je toevoeging, maar hier ben ik inmiddels van op de hoogte.
Ik wou dat ik op dat moment wist hoe het moest, je gaat op zo'n moment maar uit van de ervaring van de boer. Nu weet ik wel beter...maargoed achteraf is altijd makkelijk praten...
thnx!

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:16

Hoe gaat het met Eelkje?
Kun je haar al een beetje vermaken *\o/* ?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 10:00

mwa opzich heeft ze zich erbij neergelegd maar voor mij is het nog steeds erg moeilijk om mijn paardje zo te zien. Heb wel het gevoel dat ze het niet zo leuk vind om stil te staan. En leeft ook helemaal op als ze even in het paddock mag. Doe ook af en toe haar raampje van haar stal open kan ze even naar de schaapjes achter kijken. Dan staat ze echt wel 5-10 min heeeeel gefocust te kijken naar de schapen :P

Ik heb de volgende dingen ondernomen:
- voordat ik wegga savond vul ik het hooinet met verse grasjes die ik pluk langs de kant (heeft ze iig klein beetje vers groen)
- gisteren clicker aangeschaft, daar ga ik vanavond/morgenavond mee oefenen (gewoon kunstjes die vanuit stilstand kunnen)
- als ik haar stal doe zet ik haar even 5-10 min in paddock. dan loopt en draait ze wel wat maargoed dat doet ze ook in de stal dus voor even boeit dat (hopelijk) niet.
- ik ga van de week deze maken: [VSW] Eigen hooiruif maken voor ca. €20,- (inclusief foto's)

misschien dat ik volgende week paardenmassageolie ga halen...van dat stilstaan zal ze wel stijf zijn dus denk ik dat een lekkere massage niet verkeerd is.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:32

Tis zonde arme beestje -O- Nou het is iig voor een goed doel.

Je bent wel creatief zeg, om zo'n hooiruif te maken.
Nou je ben er wel goed mee bezig en denk dat ze aan aandacht niks te kort komt! Petje af voor jou *\o/*
Over 5 weken is ze waarschijnlijk helemaal relaxt en ontspannen, met de massage en luisterd ze als elastiek :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 10:53

haha ja :P hopelijk is ze over 5 weken zo hersteld dat ze lekker kan bijkomen in de wei...

Want sowieso als hij zegt je mag weer rijden en opbouwen heeft ze eerst even lekker vakantie in de wei. Van 5 weken stilstaan gaat de bespiering zo achteruit dat dat eerst even op een natuurlijke manier opgebouwd mag worden voordat ik haar weer ga belasten.

Ik hoop dat hij zegt lekker even 3-4 weekjes de wei in en daarna beginnen met stappen en dan langzaamaan weer opbouwen.
Dat zou wel de beste manier zijn...lekker rustig aan en in eerste instantie de gewone spieren ook weer aan beweging te laten wennen.

morgen is de eerste week voorbij *\o/* *\o/*
nu nog 4 weken -O-

ValerieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:56

t komt goed met r hoor! dat weet ik zeker! :)
Nou als ik erbij had gestaan huilde ik heel hard met je mee, arme eelkje!

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:45

Toen mijn paard was geopereerd moest ze ook 4 weken boxrust houden. Niet ideaal maar noodzakelijk. Vriendje ernaast houden en ze wennen er vanzelf aan. Mijn paard heeft ook een maand op de kliniek moeten staan vanwege een pittige peesblessure en de DA daar sedeerde haar zo nu en dan zodat ze even in de paddock kon doezelen in het zonnetje. Het is even niet anders.

Even over dat stoppen met vechten om uit de sloot te komen. Deed ze dat meteen? Vaak als de band zeer goed is laten ze alles aan ons over welke ze vertrouwen. Heb iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn eigen paard en die gaf zich helemaal over aan mij. Deed alleen iets als ik er om vroeg in een nood situatie. Moest dan wel goed mijn best doen om tot haar door te dringen dus lief vragen was er niet bij, moest wel meer mijn stem verheffen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 11:50

Ja dat klopt...ze stribbelde iets tegen...en toen zei ik tegen haar rustig maar meisje het komt goed...en toen gaf ze zich volledig over. Dus heeft denk ik wel met de band te maken.

Alleen toen ze moest bewegen deed ze helemaal niets alleen maar liggen...

gisteren was een mindere dag, ze is hengstig dus wilt absoluut naar andere paardjes toe...vollop hinneken en proberen te ontsnappen :(
Ik heb haar maar even laten grazen in de berm.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:37

Het weer zit ook al niet echt mee voor Eelkje ;(
Maar even volhouden!
Hoe gaat het met haar speeltje en de liksteen?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 14:41

haar liksteen en jollybal boeien haar niet meer...
Zit nu op de spullen voor de slowfeeder te wachten.

deze hoop ik einde van de week klaar te hebben.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:48

Is dat, die ton die je wilde gaan maken?
Ben benieuwd.......
pfff vervelend dat ze zich daar niet meer mee kan vermaken, ze moet nog eventjes.
Merk je al wel verbetering? Heeft ze haar verbandje ook nog steeds of is dit er inmiddels af?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 14:53

Nee verbandje mocht er na 2 dagen al af...(ik heb hem 3 dagen laten zitten := )

Ja dat is de ton die ik ga maken, maar daar heb ik een hele fijne hooinet voor nodig...maar agradi schiet niet op :P

verbetering kan ik niet zien, want in stap laat ze sowieso niets merken. Alleen in draf liet ze kreupelheid zien. en dat mag ze dus niet :P dus dat ga ik ook niet checken....hoop dat het snel voorbij is...stilstaan is niets...

Ik mag wel een ander paardje rijden zoveel ik wil. maar dat is niet hetzelfde en mag alleen naar buiten dus kan verder niet zo heel veel. En het belangrijkste het is niet Eelkje... :P Vind het wel heel leuk en lief dat is dan toch kan rijden...

Ik heb trouwens nog niets gedaan met de clicker...dit ga ik van de week doen. ik wil dit gaan doen met stukjes wortel maar deze heb ik nog steeds niet gehaald :P

Geef haar wel lekker grasjes die ik dan pluk voor haar (en gisteren even stiekem heb laten grazen aan de weg :P )

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:02

Nou je zorgt wel super goed voor haar hoor, je verdient een pluim :D
Wel lief dat je van iemand een paard mag rijden, maar snap dat het niet zo fijn is als met je eigen knollie!
Ik blijf je volgen hoor, ben echt benieuwd hoe of het over 3,5 weken met haar gaat :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:13

ja ik ook :)

Wat lief <3
Als je wilt mag je wel komen kijken hoor :)

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:29

Ligt niet echt in de buurt om ff een kijkje te komen nemen :+
Mijn schoonzus heeft 3 zwarte parels, waarvan ik er op 1 rij en heb zelf nog een pony waarof ik mee men!
De tijd is dus ook een beetje beperkt :( Maar blijf je volgen hoe of het met Eelkje gaat :)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:32

Ik ook, lees ook nog steeds mee :)
Zeer benieuwd hoe het over 3.5 week gaat.....

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:53

wat leuk dat iedereen zo meeleeft!
eelkje moet snel weer beter worden!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 16:01

iet_patron schreef:
wat leuk dat iedereen zo meeleeft!
eelkje moet snel weer beter worden!

ja echt lief <3 *\o/*