help!!hoefsmid heeft het nog nooit gezien..herkenning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

weg123

Re: help!!hoefsmid heeft het nog nooit gezien..herkenning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 21:06

Ja wat een goede info.. dit zou het best kunnenz ijn. Ik sla m ff op! Thnx

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:07

Ze is niet alleen mijn hoefsmid, maar ook een vriendin die vanavond bij me aan het eten was ;)

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:16

jeetje wat apart... heb dat over die hoornzuil gelezen.. had er nog nooit van gehoord.. (weer wat geleerd) blijf ook even volgen wat de uitkomst is.. ben benieuwd.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:20

Is er rond de hoornzuil altijd een bloeding?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:22

Inderdaad, had hier ook nog niet van gehoord! Hou je ons op de hoogte TS?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:23

Quir schreef:
svdijk86 schreef:
Paarden lopen niet vaak kreupel op straal en/of hoefkanker hoor.. dat komt zelden voor.
(tenzij het al in een heel ver stadium is..)

Bij hoefzweren en rotstraal wel.. maargoed.. de ene loopt weken door met een grote hoefzweer
en de ander staat al op 3 benen bij een klein plekje..

Bij rotstraal lopen ze juist niet kreupel en ik kan je beloven dat ze bij straal en/of hoefkanker wel degelijk kreupelen!!! Helaas zo een op stal en hier voor ook al eens een op stal gehad...

Zeker op zo'n plek kan het druk geven en dus pijn veroorzaken, pijn is kreupel.

Straalkanker is de verergerde/verwaarloosde versie van rotstraal, dus een paard wat bij rotstraal kreupelt staat zeker op 3 benen als hij straalkanker heeft. Rotstraal zijn ze normaal gesproken niet kreupel op of hooguit gevoelig.

Maar wat ts op deze foto laat zien is iig geen hoefzweer of rotstraal.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:25

rindin schreef:

Als ik al die "behandelingen" bekijk klopt het wel dat er bloed aan te pas komt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:25

rindin schreef:

Er zit gewoon leven in de hoeven en dan is er dus doorbloeding.
Wanneer je erin snijdt tot het leven gaat het bloeden.
Dus als die hoornzuil of ontsteking uitgesneden wordt zal het gaan bloeden denk ik zo.
Denk dat in 'niet levend' materiaal geen ontsteking ontstaat. (Denk aan je eigen nagels of je haar)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:29

ik denk dat ie zoiezo wel blijft kreupelen zolang dit gat er zit, elke stap dat ie zet komt er druk op... of zit er weer een ijzer onder?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:30

IMJ schreef:
rindin schreef:

Er zit gewoon leven in de hoeven en dan is er dus doorbloeding.
Wanneer je erin snijdt tot het leven gaat het bloeden.
Dus als die hoornzuil of ontsteking uitgesneden wordt zal het gaan bloeden denk ik zo.
Denk dat in 'niet levend' materiaal geen ontsteking ontstaat. (Denk aan je eigen nagels of je haar)

Dat weet ik... Maar bij dit paard zit het bloed zo dicht aan de buitenkant dat het wel een bloeding moet zijn.
vandaar dat ik vraag of er bij een hoornzuil wel bloedingen worden gezien? Of is het alleen een vergroeiing?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:34

Quir schreef:
svdijk86 schreef:
Paarden lopen niet vaak kreupel op straal en/of hoefkanker hoor.. dat komt zelden voor.
(tenzij het al in een heel ver stadium is..)

Bij hoefzweren en rotstraal wel.. maargoed.. de ene loopt weken door met een grote hoefzweer
en de ander staat al op 3 benen bij een klein plekje..

Mijn vorige paard was extreem hard en liep door tot hij niet meer kon, met alles.. maar op zijn
hoeven was hij echt heel erg gevoelig als er iets niet lekker zat. Had ook ontzettend makkelijk
rotstraal en in 11 jaar zo'n 3x een hoefzweer gehad. Maar wel echt in zijn hoef niet op de wand
gelukkig.. maar wel vaak gehad dat de halve hoefwand omgekruld en wijduit stond zonder ijzers.

Toen hij rondom beijzerd was liep hij veel ruimer en gingen zijn hoeven ook beter vooruit.
(paard heeft vanaf 6 jr al rothoeven gehad.. toen hij bijna 17 was en ik hem weg moest brengen
waren zn hoeven pas mooi na alle jaren goede zorgen) :')

Soms zit het je mee.. soms zit het je tegen. Heb nu een paard met geweldige hoeven. Een hele
verademing. :=

Bij rotstraal lopen ze juist niet kreupel en ik kan je beloven dat ze bij straal en/of hoefkanker wel degelijk kreupelen!!! Helaas zo een op stal en hier voor ook al eens een op stal gehad...

Zeker op zo'n plek kan het druk geven en dus pijn veroorzaken, pijn is kreupel.

mijn paard had hoef en straal kanker aan 3 hoeven en heeft geen dag kreupel gelopen, dus het hoeft niet zo te zijn dat een paard met straal /hoef kanker altijd kreupel loopt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:35

hoornzuilen worden normaal gesproken onder algehele narcose verwijdert....
Heeft het paard geen krimp gegeven?Ik snap er niets van.
Ik zou hem no way zo op het land hebben gezet maar de hoef ontsmet in verband en op stal.
In een schone droge stal.
White line disease ziet er niet zo uit,hoefkanker ook niet.Heeft de hoefsmid er een beitel ingezet?
Normaal als je met een renet dit voorzichtig uitvlakt kom je niet aan dit soort kraters.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:36

pff bij dit soort gevallen had ik niet eens afgewacht ik had a la minute willen weten hoe of wat.. en niet ontsmetten is ook wel vreem het is tenslotte een open wond ??

raar verhaal...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:38

geerke schreef:
hoornzuilen worden normaal gesproken onder algehele narcose verwijdert....
Heeft het paard geen krimp gegeven?Ik snap er niets van.
Ik zou hem no way zo op het land hebben gezet maar de hoef ontsmet in verband en op stal.
In een schone droge stal.
White line disease ziet er niet zo uit,hoefkanker ook niet.Heeft de hoefsmid er een beitel ingezet?
Normaal als je met een renet dit voorzichtig uitvlakt kom je niet aan dit soort kraters.

Zou de hoornzuil (als dit het dan is hè?) er al wel in z'n geheel uit zijn?

Verder snap ik het openlaten ook niet..

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:03

Een open wond moet je nooit openlaten dus dat snap ik al helemaal niet.
Ik ga mee in hoornzuil. ^^,
Ik hoop dat je paardje weer snel beter wordt!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:05

_mariT_ schreef:
Femke_Tweety schreef:

Kleine toevoeging, er staat nu ondertussen 3 x in dit topic dat het lever laag zit. De lever heeft hier niet veel mee te maken. Dit is een belangrijk orgaan in de buikholte van het paard.
Hier wordt waarschijnlijk het leven bedoeld.

_/-\o_ eindelijk, iemand die dit misverstand uit de wereld helpt:)

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:13

is hij met een frees machine in de hoef gaan werken? lijkt erop dat hij heeft geprobeerd om een rotte plek weg te halen.
Paard moet heel erg goed schoongehouden worden met betadine verband. Maar eerst de dierenarts met spoed laten kijken.

bovenstaande is advies van mijn man rijksgediplomeerd hoefsmid.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:25

Leppie schreef:
Een open wond moet je nooit openlaten dus dat snap ik al helemaal niet.

Niet mee eens, juist open laten zodat eventuele troep eruit kan, zodra je het op gaat sluiten en het niet meer weg kan komt er druk op en wordt het pijnlijk. ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:32

Met een verband er omheen kan de troep er wel uit hoor, er zit immers een gat nu.
Een hoef staat altijd in viezigheid, mest, urine etc. Dat moet er vooral niet inkomen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:40

Ik zou eerder naar kliniek gaan waar ook hoefsmid aanwezig is, zeg dan tegen hun dat waarschijnlijk hoornzuil is en dat hoorde eigenlijk in operatie te gebeuren maar hoefsmid kan daar niks aan doen. Heb zelfs een hoornzuil operatie meegekeken, vind wel op lijken...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:52

Een verband neemt toch ook urine en mestvocht op? En dan staat ze daar continue in en wordt het week, ik zelf zie persoonlijk het probleem niet zo van het open laten maar dat is mijn persoonlijke mening. Staat ze op stal of buiten?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 00:25

Dit is een hoornzuil die noooit zo weggesneden had mogen worden. Veel paarden hebben een hoornzuil dit ontstaat b.v. als een paard een hindernis over moet, niet hoog genoeg zijn benen optilt en dan z'n kroonrand beschadigd.

Kan ook door voernijd komen, een paard die b.v. naar voren toe tegen een balk of iets dergelijks aanschopt.

Vaak is het een blijvende hoornzuil die je dus niet wegsnijden kan, omdat de (blijvende) beschadiging aan de kroonrand zit. En daar komt dus de hoefgroei vandaan.

Wat je op de foto ziet (bloed) is inderdaad de plek waarbij ieder paard het leven begint. Het kan per paard verschillen bij de een iets hoger bij de ander iets lager.

De open gesneden hoef moet nu behandeld worden als een paard waarvan een ontsteking is uitgesneden.
Is het paard in goeie conditie zal hij er over plusminus 2 weken geen hinder meer van ondervinden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 05:02

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 05:36

HolyPope schreef:
Dit is een hoornzuil die noooit zo weggesneden had mogen worden. Veel paarden hebben een hoornzuil dit ontstaat b.v. als een paard een hindernis over moet, niet hoog genoeg zijn benen optilt en dan z'n kroonrand beschadigd.

Kan ook door voernijd komen, een paard die b.v. naar voren toe tegen een balk of iets dergelijks aanschopt.

Vaak is het een blijvende hoornzuil die je dus niet wegsnijden kan, omdat de (blijvende) beschadiging aan de kroonrand zit. En daar komt dus de hoefgroei vandaan.

Wat je op de foto ziet (bloed) is inderdaad de plek waarbij ieder paard het leven begint. Het kan per paard verschillen bij de een iets hoger bij de ander iets lager.

De open gesneden hoef moet nu behandeld worden als een paard waarvan een ontsteking is uitgesneden.
Is het paard in goeie conditie zal hij er over plusminus 2 weken geen hinder meer van ondervinden.

Ik las dit topic en uit ervaring met hoefscheuring en verhaal van hoefsmid dat het ook zo kon gebeuren als bovenstaande zou ik precies zo reageren, maar je was me voor ;).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 05:57

Bassenqua schreef:
Een verband neemt toch ook urine en mestvocht op? En dan staat ze daar continue in en wordt het week, ik zelf zie persoonlijk het probleem niet zo van het open laten maar dat is mijn persoonlijke mening. Staat ze op stal of buiten?

Ja, er gaat normaal toch een hoefzak omheen?!
Daarbij kan het juist geen kwaad om een uitgesneden zweer in het begin vochtig te houden. Juist dan komt het vuil eruit.
Je zet de voet van een paard met een uitgesneden hoefzweer de eerste paar dagen een paar keer per dag in een emmertje met water en soda of biotex. :)
Laatst bijgewerkt door IMJ op 07-09-11 06:03, in het totaal 1 keer bewerkt