rode ui i.p.v. laurier zalf voor brokkelhoefjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:57

wow brancan....ik schrik een beetje van je reactie.
Heb ik het dan zo onderschat???

Dat van die fotos is zeker iets wat ik in mijn hoofd meeneem.
Ik moet hem volgende week weer onder het zadel laten lopen, als mij dingen opvallen zou ik de DA terug bellen.
Dan zal ik zijn voetjes daar gelijk even mee in bespreking nemen.

welke stoffen zijn er precies allemaal nodig in het voer voor de hoeven?
Dan kan ik dat eens vergelijken met het voer wat hij nu krijgt.

Jolienn

Re: rode ui i.p.v. laurier zalf voor brokkelhoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:02

Een kennis van mij "prakte" een mengsel van suiker met ui. Zij merkte er wel echt verschil mee. (Geen idee alleen over hoe een lange periode). Schijnt een "grootmoeders middeltje" te zijn...

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:17

Even nog n.a.v. de post van Tieme waar ik eerder al op reageerde en die van Branca. Hoefschoenen gaan jouw paard niet helpen, naar mijn mening maar heel weinig paarden, maar goed, dat is offtopic. Ik denk dat het heel verstandig is als je Van Nassau inschakelt, zowel voor het brokkelige als voor de stand van de hoeven.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:18

ja, ik denk dat ik het even sta[pje voor stapje moet gaan doen.
Ik wacht hoofcare even af en bespreek het even met mijn DA.
Verder ga ik even op zoek naar een smid die hier wat meer thuis in is.
Van daaruit kan ik weer verder.....hoop ik....

HolyPope

Re: rode ui i.p.v. laurier zalf voor brokkelhoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:36

Wat ik zo bijzonder vind aan de paarden/pony's die in een stand staan in een manege is,
ze hebben allemaal goeie hoeven!

De voorhoeven zijn vaak harder dan achter, dat komt dan om dat ze achter meer in de mest staan en voor op het schone.
Er zijn wel 's uitzonderingen maar die betreffen meestal de straal.

Zou de manege eigenaar ze duur speciaal voer geven of paar keer per jaar naar de dure van Nassau ??

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:41

HolyPope....een manege sluit ze inderdaad vaak op.....ik zou daar zelf nooit voor kiezen ;)
Misschien heeft het ook wel te maken met de genen van een paard.
Daar kan je niks aan doen en dat verdient dan gewoon wat extra aandacht.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:15

ZZonneglans schreef:
Even nog n.a.v. de post van Tieme waar ik eerder al op reageerde en die van Branca. Hoefschoenen gaan jouw paard niet helpen, naar mijn mening maar heel weinig paarden, maar goed, dat is offtopic.

Ik heb hoefschoenen aangekaart omdat die wel degelijk een paard zoals die van TS kan helpen in de overgang van ijzers naar blootvoets. ik heb het al bij verschillende paarden gezien, waaronder die van mij. ik weet niet of je bovenstaande foto's hebt gezien?? die hoeven waren er nog erger aan toe dan die van TS.
die van mij sleepte trouwens ook over de grond met z'n hoeven. net als die van TS. de hele voorkant was weg gesleten en op een gegeven moment zaten er ijzers onder die voor tuigers gebruikt werden. ook sleet hij ze scheef af. toen ik aan hoefschoenen begon hield ik er ernstig rekening mee dat die binnen de kortste keren scheef en helemaal aan gort gereden waren aangezien tuigijzers het al amper vol hielden. sinds de ijzers eraf zijn en hij niet meer gevoelig loopt, loopt hij anders. hij slijt niet meer scheef af en ook sleept hij niet meer met de toon over de grond.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:57

Ik ben het gaan gebruiken op het advies van mijn hoefsmid. Ik zal eens vragen zaterdag wat het nut van de suiker is. Dat zal hij ons vast kunnen vertellen. Naar mijn idee maakt het het wat plakkeriger ofzo dat het er beter op blijft zitten maar zeker weten doe ik het niet. Ik doe het idd in een emmertje (een leeg paardensnoep emmertje past het net aan in) en dan week of twee laten staan en dan smeren maar. Het is dan wel net een frikandel speciaal om te ruiken maar als het helpt vind ik het wel waard hihi

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:10

Ik weet niet of je het onderschat... je bent er iig mee bezig, dus je bent je ervan bewust dat er iets niet goed is.

Ik heb ook toen contact gehad met Hoofcare; zeer kundige mensen...maar! zij hebben de wijsheid, zo praten ze. Ik had mijn paard naar een hoog aangeschreven kliniek in België gebracht.. maar dat was niet goed, had hem naar hen moeten brengen. Mja, dat voelt niet gaaf.
Een DA weet over het algemeen bekeken niet genoeg van hoeven. Die heb ik hier ook gehad, erna ook samen met smid, maar uiteindelijk niets geworden.

Een goede smid vinden valt ook niet mee. Hij of zij moet echt kundig en ervaren zijn op dat gebied. Daarbij ook zelfbewust zijn van zijn of haar kunnen, dit communiceren, eerlijk zijn en een normaal tarief hanteren.
Ik vind het zo ongelooflijk dat dit een vrij beroep is! Men kan je paard verknallen, onbruikbaar maken.. letsel en/of trauma bezorgen, oplichten, mooie verhalen, veel geld kosten enz enz.. Je zou toch denken dat hier in NL alles geregeld is?!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 22:11

kent iemand dan toevallig een goede smid voor mij?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:23

Branca schreef:
Ik weet niet of je het onderschat... je bent er iig mee bezig, dus je bent je ervan bewust dat er iets niet goed is.

Ik heb ook toen contact gehad met Hoofcare; zeer kundige mensen...maar! zij hebben de wijsheid, zo praten ze. Ik had mijn paard naar een hoog aangeschreven kliniek in België gebracht.. maar dat was niet goed, had hem naar hen moeten brengen. Mja, dat voelt niet gaaf.
Een DA weet over het algemeen bekeken niet genoeg van hoeven. Die heb ik hier ook gehad, erna ook samen met smid, maar uiteindelijk niets geworden.

Een goede smid vinden valt ook niet mee. Hij of zij moet echt kundig en ervaren zijn op dat gebied. Daarbij ook zelfbewust zijn van zijn of haar kunnen, dit communiceren, eerlijk zijn en een normaal tarief hanteren.
Ik vind het zo ongelooflijk dat dit een vrij beroep is! Men kan je paard verknallen, onbruikbaar maken.. letsel en/of trauma bezorgen, oplichten, mooie verhalen, veel geld kosten enz enz.. Je zou toch denken dat hier in NL alles geregeld is?!

Vroeger moest je eerst 4 tot 5 jaar bij een smid werken voor je op cursus mocht! Voor heel weinig salaris was je dan hoefsmid knecht.
Je leerde dicht maken en veel kijken hoe het er allemaal aan toeging.

Daarna kon je op voorspraak van je baas, naar de veeartsenijschool in Utrecht.

Na de cursus mocht je examen doen waarbij zelfs professor zus en zo .. betrokken was.

Was je geslaagd dan was je een RIJKSGEDIPLOMEERDE hoefsmid en mocht je zelfstandig beslaan.

Deed je dat zonder diploma dan stond daar een fixe boete op!

Ze hebben het beroep enige jaren geleden vrij gegeven met alle gevolgen van dien.

Er zijn nog wel cursussen maar een diploma kan niet meer gehaald worden. Alleen een certificaat.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 23:30

daar zeg je wat......ik heb wel eens een smid bezig gezien die alleen voor zou beslaan........
De man had ik nooit eerder gezien en het was een vervelend ongeduldig type.
Het paard werd tot bloedens toe bekapt!!!.....ik wist gewoon even niet wat ik zag......
Gelukkig heb ik dat soort dingen met mijn smid nooit zo meegemaakt.

Ik stond net even onder de douche alles te overdenken.
Ik denk dat ik maar even wat klinieken ga bellen om te horen welke smid zij mij aan kunnen raden voor dit probleem.
Natuurlijk bel ik alleen de klinieken die beter bekend staan ;)
Eens zien of ik er morgen op die manier wat dichter bij kan komen.
Bij die ene smid die hier raad mee weet

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:35

Als ik zo naar de foto kijk, zie ik dezelfde hoefjes van een paardje bij ons op stal, onze hoefsmid heeft gezegd om daarop honing te smeren... Wij vinden het maar een raar idee maar gaan het toch proberen ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:42

CalvinenGino schreef:
Als ik zo naar de foto kijk, zie ik dezelfde hoefjes van een paardje bij ons op stal, onze hoefsmid heeft gezegd om daarop honing te smeren... Wij vinden het maar een raar idee maar gaan het toch proberen ;)

heb dit wel eens gehoord maar dat werd er dan vooral op gesmeerd als er een bakterie in zat. de mijne had een tijdje terug een scheurtje in z'n hoef wat steeds terug kwam. dit is toen uitgesneden en volgens de hoefsmid kwam het scheurtje door een bakterie. ik moest toen honing in het opengesneden scheurtje smeren. maar "gewone" honing uit de supermarkt werkt niet. hier moet je verse honing voor hebben.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:48

Tieme schreef:
CalvinenGino schreef:

heb dit wel eens gehoord maar dat werd er dan vooral op gesmeerd als er een bakterie in zat. de mijne had een tijdje terug een scheurtje in z'n hoef wat steeds terug kwam. dit is toen uitgesneden en volgens de hoefsmid kwam het scheurtje door een bakterie. ik moest toen honing in het opengesneden scheurtje smeren. maar "gewone" honing uit de supermarkt werkt niet. hier moet je verse honing voor hebben.

Mijn paard wat nu ingeslapen is, had scheuren (de reden).. met bacteriën aan de binnenkant... Let goed op of het echt weggaat! Er kunnen ruimtes ontstaan.. bacterién zijn hardnekkig.
Honing die help bij wonden is die van de imker.

Quartel... als je nu morgen ook eens efkes naar Hoofcare belt? Klinieken is ook een goed idee ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 23:50

ja, ik kan wel naar hoofcare bellen maar als ik daar heen moet voor een keer beslaan dat zit ik weer te tobben met het vervoer....
Zouden ze ook niet gewoon een tip kunnen geven of een smid weten die daar handig in is?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:02

Zit een hoofcare smid in Bergambacht... bellen kan je altijd ff?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 00:04

zit dat niet in de buurt van rotterdam?
Ik heb mijn paard meer ten hoogte van utrecht staan.
Maar ik zal eens bellen en horen wat ze zeggen.
Wie weet.......

Ik laat nog wel even horen wat ik wijzer ben geworden morgen.
ga ik nu lekker slapen, morgen weer vroeg op en lekker werken met de paardjes.

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:47

Wat je ook eens kan proberen is een olie van Sint-Janskruid. Ik noem dat echt een wondermiddel, heel goed tegen vliegen, alle soorten wonden en ik smeer de (droge!) hoeven van mijn veulen er 2 a 3x per week mee in. Wij maken het zelf, maar ik denk dat je het ook wel kan kopen.
Let wel op, als je het op je huid krijgt mag je daarna niet in de zon, je kan er vlekken van krijgen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Janskruid

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:17

Nou......hoofcare gebeld....die is pas bereikbaar vanavond!!!....sja dat is jammer want ik heb er nu juist even de tijd voor.
Daarna Utrecht gebeld......ik werd gelijk serieus genomen en word of vandaag of morgen door 1 van de artsen terug gebeld voor overleg. Omdat ik met het vervoer zit helpen zij mij zoeken naar een geschikte smid in mijn regio *\o/*

Ondertussen al 2x geprobeerd mijn eigen smid te bellen voor dat losse ijzer........nog steeds geen gehoor, ben ik niet gewent van hem.
En natuurlijk breekt er vanmorgen van de voet met het losse ijzer een flink stuk hoef af :(
Nu liggen de nagels er op in plaats van dat ze er in zitten, dat buitenste stuk is er helemaal af nu ;(

Ik ga straks nog even mijn eigen DA bellen voor overleg en dan kan ik morgen alle info naast elkaar leggen en actie ondernemen.
Het is echt waardeloos op het moment met die voeten, ik hoop dat er snel iemand kan komen die er mee overweg kan.

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:29

Ik heb niet alle berichtjes helemaal gelezen. Dus misschien heb je het al geprobeerd. Een paard met slechte hoeven is echt heel vervelend. Ik heb het probleem ook gehad. Ik las op de eerste pagina dat je biotine wilde geven. Helaas duurt het effect hiervan heel lang. In plaats van biotine kun je misschien MSM zwavel proberen. Het is niet goedkoop, maar ik had binnen 4 weken hetzelfde effect als dat je met biotine na 9 maanden hebt. Het is verkrijgbaar bij de Paardendrogist via internet en heeft echt super resultaat. Ik heb het na 1 kuur niet meer hoeven te geven. Het paard heeft geen last meer gehad van de hoeven.

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:33

Mijn pony heeft ook hele slecht hoeven gehad, Biotine haalde niets uit, behalve dat ze heel hard ging verharen. :+ Ik heb, op aanraden van DA, gedroogd zeewier gevoerd (Paardendrogist, maar ook natuurwinkels verkopen dit = goedkoper) dit hielp redelijk.
Ze heeft ook een tijdje plakijzers onder haar hoeven gehad, dit om de nagelgaten uit te kunnen laten groeien, maar die ijzers was ze om de dag kwijt, geen succes dus.

(ik weet dat je geen discussie wil ijzer, geen ijzer, maar mijn pony is zonder ijzers heel erg opgeknapt, eerst maand was drama, maar nu, paar jaar later, heeft ze redelijke hoefjes, die niet meer brokkelen, inderdaad NB, maar ik doe er zelf niets aan, zelfs de HS die haar voorheen besloeg staat nog steeds verstelt)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:42

Ik heb even gekeken naar de MSM Zwavel....inderdaad prijzig spul.
Ik zal het er met de arts over hebben als hij mij gaat bellen omdat ik nu ook al de biotine geef.
Ik heb er nog 1 zak van staan, die maak ik eerst even op

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 13:03

ik had vandaag (voor dat grote stuk er af viel) nog een paar betere fotos gemaakt voor het geval een arts die wil zien.

Hier de fotos.....
dit is achter.....het lipje is bijna in de hoef zelf gegroeit. en het is echt pas 4/5 weken geleden dat hij ze kreeg
Afbeelding

beide voetjes voor, van het voetje vooraan de foto is de buitenkant er af gegaan vandaag
Afbeelding

en dan nog van de andere kant genomen.....

voorvoetjes
Afbeelding

achter voetjes
Afbeelding

Ik vind de achterbenen nog net kunnen maar om de voorbenen maak ik me echt wel zorgen
Laatst bijgewerkt door quartel op 15-09-11 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:08

Zo zo ze zien er idd erg slecht uit. Ik vind de hoef ook lang maar heb er geen verstand van. Mijn smid is vandaag geweest, ga straks ook eens foto's maken. Ook leuk om dat over een paar maanden weet te doen voor het verschil.
Wel fijn dat er zoveel reacties op komen. Ben nu ook aan het kijken naar dat nieuwe spul als dat beter werkt dan pavo en goedkoper is, dan is dat altijd mooi meegenomen he :)