Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:23

Mijn paard had wel een beetje gallen maar niet echt noemenswaardig. Nu heeft ze sinds die blessure een hard bult zitten van ongeveer 3x5 cm.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:11

@ Daan_Ordeal nee mijn pony is niet gelijk ingespoten de eerste keer.. We hebben eerst geprobeerd om het met boxrust weg te krijgen, maar dat is niet gelukt. Als ik het nu nog een keer mee zou maken, en het zou gelijk duidelijk zijn dat het om een peesschede ontsteking gaat, dan zou ik gelijk in laten spuiten.

Nu liep hij gelukkig weer beter, en vocht is weer uit het been. Mijn pony heeft ook een harde bult, die gaat ook nooit meer weg :n De arts had het sowieso over 2 weken aanzien toen we hem in hebben laten spuiten.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:05

Maar de gallen worden wel minder! En de gal die hard en groot was is nu stukke kleiner en zachter.

De arts zegt dat er niets is wat je kan doen? Zeggen ze vaker, en dan is er toch nog het één en ander mogelijk buiten de DA, zoals bijvoorbeeld het laseren...........

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:23

Heb jij dan ook al een scan laten maken, om te zien of er duidelijk verbetering in zit?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:32

Nee dit heb ik (nog) niet laten doen.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:34

Kijk en daar zou ik dus wel voor kiezen als je met zoiets bezig bent. Nu weet je helemaal niet of het wel goed zit in het been. Het is immers niet bewezen dat Lasertherapie echt werkt bij een peesschede ontsteking, ik kan er nergens verslagen over vinden over hoe het verloopt, dus het is allemaal erg vaag.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:38

Dat is jouw mening.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:46

Even ter aanvulling...............
Het zit wel goed in het been, iig is ze zonder pijn, je kan er ook aan zitten zonder dat ze er last van heeft (dit was niet het geval, als je er naar wees deed het al zeer).
Ze loopt als een zonnetje. Het been is heel erg geslonken.
En daarbij heeft mijn paard geen peesschede ontsteking. Dit is de verkeerde diagnose geweest van de 1e arts die de echo maakte. Dus dan denk je in te spuiten voor een peesschede ontsteking en dan is het dat helemaal niet.............
Voor mij is het dus niet allemaal "vaag".
Als je op een punt staat dat je denkt alles voor je paard gedaan te hebben en ze kan niet zonder metacam, dan zit je met je handen in 't haar (en dat is dan nog zacht en netjes uitgedrukt). Als je dan van een goede kennis de tip "lasertherapie" krijgt ga je dat (ik iig) doen en met heel goed resultaat.
Dit is dus meer wat ik kan doen voor mijn paard dan dat de DA dat kan.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:17

Oke, maar dat is al wat ik zei, jou paard heeft iets anders dan een peesschede ontsteking. Kijk de uitleg van de arts is als volgt:

In de peesschede zit te weinig smeersel waardoor de pezen niet goed gesmeerd worden. Dit doet pijn, en maakt dat de pezen als een soort van schuurpapier aanvoelen, wat irritatie en ontstekingen oplevert. In principe zou er dan smeersel bij moeten komen, maar dat kan niet. Dus ik denk dat Lasertherapie zeker een goede oplossing kan zijn, maar gewoon niet bij dit, omdat het de pezen niet soepeler zal maken, en het smeersel niet aan zal vullen. Deze ontsteking die er nu zit, is waarschijnlijk gekomen doordat hij een bloeding heeft gehad in de peesschede, iets wat dus iedere keer kan gebeuren.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 14:58

Wat het laserapparaat/therapie wel doet is het aanzetten tot genezing van de banden/spieren/pezen en de huid, ook bij ontstekingen.
Dus ik denk dat het misschien wel kan helpen, ook bij een peesschede ontsteking.
Mijn paard heeft een gaatje in haar ringband en haar pees was niet helemaal mooi, daar om heen zit dan ook "ontsteking-reactie" en deze is weg. Hier zag je ook bloed (fibrine) zitten.

Wel vervelend dat hij dan op één of andere manier "steeds" een bloeding heeft gehad.........

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:52

Hoe gaat het hier nu met de geblesseerde paardjes?

Ordeal wordt morgen weer gescand, hard duimen dat er verbetering zichtbaar is! Die bult is alleen nog niet minder geworden en ze staat nog steeds erg veel op rust met dat been. De keren dat ik haar heb zien draven vond ik dat er wel beter uitzien. Ben erg benieuwd wat de da morgen zegt. Ik wil ook wel even met hem bespreken hoe hij tegenover laser/magneetveld therapie staat.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:37

Caballos schreef:
Dat is jouw mening.

Dat is geen mening, dat is een feit. Tenzij je echo-ogen hebt natuurlijk, dan is het een ander verhaal.

En verder zal ik me er niet meer mee bemoeien maar alsjeblieft, laat je paard scannen Caballos! Dán pas weet je of de lasertherapie aanslaat!

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:04

@ Daan_Ordeal, hoe zag de scan er uit bij je paard? nog gesproken over de lasertherapie?

Mijn paard is vrijdag weer ingespoten met ontstekingsremmers tegen de enorme gallen die de peesschede-ontsteking hebben veroorzaakt. gallen zijn nu weer zacht, maar nog dik. Echt duimen dat ze er weer een goed half jaar tegen aan kan. Zo niet, heb ik nog geïnformeerd naar de operatie slagingskans, maar die ligt maar op 40% :(

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:05

Aerizz, was jouw paard weer kreupel? Wil jij nog iets gaan doen met lasertherapie?
De dierenarts zei tegen mij dat het genezingsproces daarmee wel versneld kan worden maar hij was niet echt overtuigd van veel toegevoegde waarde... Ik twijfel nog of ik het zal gaan doen. Als ik daarmee die dikke en harde bult weg kan krijgen zou het wel ideaal zijn.
Caballos, moet je die laser voor een minimale periode huren of kun je dat ook een paar weken proberen?

Bij mij dus ook weer de dierenarts geweest. Hij heeft eerst even gekeken hoe Ordeal liep. Hij vond haar aanzienlijk verbeterd, pfhoe opluchting! De zwelling is helaas niet minder dat is wel jammer. Voor de volledigheid ook nog even een scan gemaakt. De ringband zag er al ietsje beter uit.

Op dit moment is het eigenlijk de afweging of ik haar laat inspuiten of dat ik haar voorlopig nog op het land laat lopen en nog even afwacht hoe het verder herstelt.. Even goed gevraagd over de voor- en nadelen van inspuiten. Hij gaf aan dat het altijd wel een klein risico met zich meebrengt omdat je toch een klein gaatje maakt. Hierdoor zou een infectie bij het gewricht kunnen ontstaan en dat is natuurlijk iets waar je helemaal niet op zit te wachten. Daarom zou ze ook echt op stal moeten als ik hier voor kies. Het voordeel is dat hiermee zeer waarschijnlijk wel de zwelling zal afnemen.

Omdat Ordeal heel erg onrustig is op stal komt dit het genezingsproces zeker niet ten goede. Ik heb hem gevraagd wat hij zou doen als het zijn paard was. Mede omdat er duidelijk verbetering is vergeleken met 3 weken geleden leek het hem de beste optie haar tot het eind van het weideseizoen op het land te laten zonder iets met haar te doen. Als ze naar stal gaat weer een bezoekje inplannen en dan dus kijken hoe het er op dat moment voor staat. Als er nog niet voldoende herstel is kan ik haar alsnog in laten spuiten.

Ik heb er dus voor gekozen haar op het land te laten en in oktober weer te laten checken. Dan kan ze tenminste nog even op het land blijven en hopelijk is ze dan zo veel herstelt dat inspuiten niet nodig is.

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:44

Daan_Ordeal - Ik denk dat je wel de juiste afweging maakt om je paard eerst even de tijd te gunnen om het been zelf te laten herstellen. En dus lekker even op de wei te zetten.
Bij mijn paard werd al snel duidelijk dat het niet beter werd. Er werd eerst gezegd ; je moet het paard een week op stal laten en dan langzaam oppakken na het inspuiten, maar dat werkte helemaal niet. Er is een veel beter resultaat als je de dagen erna stapt en daarna weer gaat dressuren.

Mijn paard was de afgelopen dagen niet kreupel, maar de gal werd extreem hard en dik, vandaar het inspuiten. Over 2 weken is ze dan ook weer op het oude trainingsniveau. Wat de lasertherapie betreft; geloof ik inderdaad dat het een bijkomende mogelijkheid is om de genezing te versnellen, zoals bij peesblessures en wonden. Alleen bij gallen heb ik toch de twijfels en de artsen ook. De vloeistof zal immers automatisch weer bijgemaakt worden in het been.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:05

Ik denk ook dat het verstandig is te zien wat de natuur zelf doet. Ik ondersteun haar wel met Traumeeldrupppels en ik smeer Flogestan en Sepflogyl (iets uit Frankrijk dat volgens mij een beetje vergelijkbaar is met traumeel). Als de dierenarts in oktober zegt dat ik weer kan gaan opbouwen blijf ik denk toch nog wel een tijdje aan de hand stappen op het harde. Ik geef haar liever 3 maanden langer rust dan dat ik te vroeg begin en weer terug bij af ben.

Gelukkig was jouw paard nu in ieder geval niet kreupel, dan zul je er nu vast vroeg bij zijn. Hopelijk helpt het inspuiten! Die gallen zullen denk inderdaad wel blijven. Ik zou het wel fijn vinden als die bult niet meer zo hard is, dat kan nooit prettig zijn lijkt mij. Vandaar mijn twijfel om laseren wel te proberen.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:02

Mijn pony gaat volgens mij ook redelijk de goede kant op. :)
Binnenkort weer een nieuwe scan laten maken, ben erg benieuwd.
haar benen zijn al weer stuk minder dik en kreupel liep ze al (bijna) niet, dus daar zit minder verschil in.
Dus hopen dat het op de scan binnenkort het er goed uit ziet.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:41

Mijn pony gaat wel oké. De 18e ofzo contact gehad met de arts omdat pony weer zo kreupel was, advies diurizone (weet niet of ik het zo goed type) en 2x daags 1 gram equipalazone. We zijn nu iets meer dan een week bezig en het gaat de goede kant op :) Been is nog niet dun, maar hij loopt erg goed nu.. Het wordt nu oppassen want hij is heel erg :):) :):) Dus hij stuitert over de weg.

Verder weet ik niet of lasertherapie wel zo veel zal doen in mijn geval, maar dat heb ik al eerder geschreven. En als je dan zoiets van plan bent, of met die therapie werkt, laat dan in ieder geval een scan maken voordat je er weer op gaat rijden. Tenminste dat is mijn mening.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:53

Wietsje gelukkig lijkt het de goede kant op te gaan met je pony :)

Ik ontvang als het goed is vandaag de minipulse van magnacare voor magneetveldtherapie. Zij gaf aan dat dit met het oog op de peesschede ontsteking waarschijnljik effectiever is dan laserherapie. Ik ben erg benieuwd. Zou echt blij zijn als hiermee die hard bult weg gaat of minder wordt.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:52

Heb je t al binnen? En ben je de "therapie" al gestart? Ik ben wel benieuwd wat het doet!

Mijn pony is nu weer kreupel nadat hij van de ontstekingsremmers af is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:28

Dat is balen Wietsje! Is hij in stap ook kreupel? En wat ga je nu doen?

Ik ben vrijdag begonnen met de therapie. Ben ook erg benieuwd of het wat doet, het lastige is alleen dat je dat eigenlijk nooit zal weten... Stel ze herstelt heel goed, komt dat dan daardoor of door het natuurlijke herstel? Maar ja, ik heb het gevoel dat ik wat doe ;)
Overigens gaat het best goed met Ordeal. Ze is in draf nog wel kreupel maar lang niet zo erg meer. Ik laat haar sowieso voorlopig nog op rust staan.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:50

Krijgt Ordeal verder nog iets van pijnstilling of dat niet?

Hij is nu sinds zaterdagmorgen van de pijnstillers af, en liep vanmorgen inderdaad in stap weer kreupel. Zijn been is heel wisselend, de ene keer is het alleen die ene harde bult, het volgende moment is het weer erg zacht en zit er dus veel vocht bij. We gaan hem nog even op ontstekingsremmers zetten, en proberen om die zalf hier uit het topic ergens te krijgen en dat nog proberen. Moet volgende week of die week daarop weer overleggen met de kliniek, maar als het dan niet beter gaat weet ik het ook niet meer. We zijn nu bijna een maand verder, en het is nog steeds aanmodderen. Ik wil ook niet dat hij keer op keer weer die enorme pijn krijgt/heeft :n

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:20

Ordeal heeft alleen de eerste week met pijnstilling gestaan.

Het is inderdaad wel erg vervelend dat bij jouw paardje steeds terug blijft komen :( Hoe vaak heeft hij het nu gehad? Vervelend ook dat hij nu zelfs in stap kreupel loopt.
Misschien is het een optie hem een jaar op het land te laten lopen en dan eens verder te kijken? Mits hij niet met veel pijn staat natuurlijk... Vreemd dat trouwens dat die bult wisselend hard of zacht is. Bij Ordeal is ie nog steeds hard.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:31

Dit is de 2e keer, maar de DA zei al dat het veel erger terug was dan dat het vorig jaar was. Zo zal dat ook gaan, als hij nu überhaupt nog beter wordt, en het komt terug zal het weer erger zijn.

Ja op het land, als hij niet teveel pijn heeft zou het kunnen. Maar voordat de spuit gezet werd had hij heel erg veel pijn. :\ Het zou het overwegen waard zijn om hem nog een tijdje met pijnstilling op het land te zetten, en dan weer afbouwen, kijken of het beter gaat..

Die bult hoort ook hard te zijn, dan is de ontsteking niet heel erg actief, bij Winston is het been zo wisselend, dat het gewoon nog niet goed is en de ontsteking dus heel erg actief is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:50

Oh ik dacht dat hij het al vaker had gehad. Heb je ook enig idee wat de oorzaak is?

Misschien inderdaad een optie om hem een langere periode op het land te zaten en dan de eerste tijd met pijnstilling. Moeilijk hoor zulke dingen, je weet gewoon niet echt waar je goed aan doet.