Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:11

@ electra:

Nou het begon gewoon bij de vraag of ik natuurlijk zou laten bekappen, en die werken tussendoor zelf bij, en daarbij adviseerde meerdere mensen mij dit in dit topic. Maar inderdaad, ik zag ook de prijzen van hoefsmeden die er 'natuurlijk' voorplakken en dan 20 euro meer vragen.
En daarbij haal je altijd je smid er toch nog bij om te controleren? Je doet het niet helemaal zelf! Alleen maar tussendoor.

Ik heb trouwens een meisje op stal die ook zo'n cursus heeft gevolgt, die zou mij ook kunnen helpen. (nadat ik hem eerst zelf heb gevolgt natuurlijk.)

Electra63

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:12

Een meisje die de cursus zelf gedaan heeft kan je niet vergelijken met een smid, dat is een vakman.
Maar, ik bemoei me er verder niet mee, succes.

NeverGiveUp

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:13

Dat klopt zeker :)
Dankjewel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:37

Gewoon die cursus bij PN doen hoor!! Heb ik ook gedaan, is het beste wat ik voor mijn paarden heb kunnen doen want qua verzorging heb ik er ook héél veel van geleerd en daar zijn mijn paardjes erg blij mee.
Mijn paarden vallen in de catagorie "extreme paardenvoeten" en toch is er al in 1 jaar en 3 maanden geen smid oid aan hun hoeven gekomen.... en het gaat super!
Alle anti-NBers zouden over mijn paarden lopen gillen dat het onverantwoord is om daar zelf mee te "kloojen" :D .
Een vanuit de kroonrand doormidden gespleten hoef, franse stand met daardoor scheve slijtage, ondergeschoven hielen, een naar binnen gedraaide voorvoet (toontredend noemen TB-ers dat terwijl hij niet op zijn toon land :O ) en 1 van mijn paarden heeft ook nog eens mega smakpoot shirehoeven die door de gemiddelde smid óf niet óf alleen in een bekapstal wordt bekapt (en door mij gewoon uit de hand).
Bij PaardNatuurlijk hebben ze mij de naam van een zeer goede professionele NB-er gegeven die mij in het begin heeft bijgestaan.
Als je je verstand gebruikt en altijd netjes doet wat je tijdens de cursus wordt geleerd dan kan er niks fout gaan (er wordt je veel meer geleerd dan alleen maar raspen en snijden).
Zo moeilijk is het allemaal niet...
Misschien wel voor bepaalde mensen die niks afweten van hoeven en natuurlijk bekappen... maar dan moeten zij ook maar eerst de cursus doen zodat ze weten waar ze over praten.

Oja, mijn fjord liep toen ik hem pas had ook gevoelig. Nu ik hem ruim anderhalf jaar heb kiest hij zelf vaak voor verharde ondergrond terwijl hij daarvoor altijd de berm indook. Hij galoppeert nu gewoon over asfalt terwijl hij in het begin er niet eens een drafje op wilde doen... en hij heeft de laatste 7 jaar niet eens op ijzers gestaan maar altijd op een zachte ondergrond.
Hoefschoenen werken goed tegen overgevoeligheid in het begin... ik heb voor mijn fjord een tweede paar laten aanmeten bij Smit Paardenschoenen maar hij loopt er nu eigenlijk nooit meer op :Y)
En op de site van Hoofcare staan o.a. leugens over paardenschoenen, die "gebroeders" zijn niet zo netjes als het op de waarheid aankomt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:42

Zo'n cursus is handig om het bij te houden voor tussendoor maar zelf zou ik een echte smid mn paard laten doen..

In mijn geval is het makkelijk, mijn paard heeft HKO en staat op speciaal beslag dus moet wel naar een goede smid (hoofcare)
Nou moeten mensen niet gaan roepen "met HKO kunnen ze zonder ijzers" dat kan, maar mijn paard loopt veel beter met zn ijzers, dus die gaan er niet meer onder vandaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:54

Don_Zhivago schreef:
Zo'n cursus is handig om het bij te houden voor tussendoor maar zelf zou ik een echte smid mn paard laten doen..

In mijn geval is het makkelijk, mijn paard heeft HKO en staat op speciaal beslag dus moet wel naar een goede smid (hoofcare)
Nou moeten mensen niet gaan roepen "met HKO kunnen ze zonder ijzers" dat kan, maar mijn paard loopt veel beter met zn ijzers, dus die gaan er niet meer onder vandaan ;)

HKO wordt ook behandeld in de cursus, wat het nou eigenlijk moet voorstellen en ook hoe een paard dat kan ontwikkelen. Heb je zelf die PN cursus al eens gedaan? Dan zou je misschien een veel beter inzicht kunnen krijgen aangaande HKO en de oorzaken en de instandhouding daarvan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:01

Lamar schreef:
Don_Zhivago schreef:

HKO wordt ook behandeld in de cursus, wat het nou eigenlijk moet voorstellen en ook hoe een paard dat kan ontwikkelen. Heb je zelf die PN cursus al eens gedaan? Dan zou je misschien een veel beter inzicht kunnen krijgen aangaande HKO en de oorzaken en de instandhouding daarvan.

M.a.w. een natuurlijke bekapper lost HKO wel even op?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:04

ik heb de cursus niet gehad en ben geen voorstander van natuurlijk bekappen ;) (ieder zn eigen mening)

en zeker niet bij een aandoening als HKO.. mijn paard heeft die ijzers nodig, hij doet het hier super op!
Dus ik zou wel een slechte baas zijn wil ik die eronder uit halen en hem opeens natuurlijk bekappen.
Nee sorry, niet mijn ding ik ga gewoon naar de hoefsmid ;)

Ik heb me na de diagnose heel veel ingelezen over HKO, ook een heel erg uitgebreid gesprek gehad met mijn dierenarts (dierenhospitaal in Roosendaal) en mijn smid, Leerling van van Nassau (hoefsmid die werkzaam is bij deze kliniek)
Wat het inhoud en hoe het proces gaat ben ik wel van op de hoogte..

hij doet het erg goed op zn nike's en loopt als nooit tevoren dus ik zweer erbij :D
Laatst bijgewerkt door Don_Zhivago op 19-03-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:06

Electra63 schreef:

Zei ik dat?
Ik heb het idee dat je niet goed weet wat HKO nou precies is en waardoor het kan worden veroorzaakt en waarmee je het in stand houdt. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten :o

edit: uit je bovenstaande reactie blijkt idd dat je het niet weet.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:08

Lamar schreef:
Electra63 schreef:

Zei ik dat?
Ik heb het idee dat je niet goed weet wat HKO nou precies is en waardoor het kan worden veroorzaakt en waarmee je het in stand houdt. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten :o

edit: uit je bovenstaande reaktie blijkt idd dat je het niet weet.

Nou ja het in stand houden is denk ik weinig spraken, als het er zit, zit het er ;) (je kan er enkel voor zorgen dat het niet snel verergert)
Wel kan je je paard helpen door een bepaalde manier van trainen (achterhand en oprichting zodat de voorhand minder belast wordt)
speciaal beslag kan ook wonderen verrichten maar is niet bij elke HKO'er nodig (HKO topic lopen genoeg paardjes op bloten voetjes)
Maar voor mijn paard is zijn beslag een uitkomst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:13

Don_Zhivago schreef:
Nou ja het in stand houden is denk ik weinig spraken, als het er zit, zit het er ;) (je kan er enkel voor zorgen dat het niet snel verergert)
Wel kan je je paard helpen door een bepaalde manier van trainen (achterhand en oprichting zodat de voorhand minder belast wordt)
speciaal beslag kan ook wonderen verrichten maar is niet bij elke HKO'er nodig (HKO topic lopen genoeg paardjes op bloten voetjes)
Maar voor mijn paard is zijn beslag een uitkomst ;)

Als ik jou was zou ik de cursus maar eens gaan doen, en dan laat je daarna je paard gewoon verder bekappen door je smid als je dat wilt, maar dan weet je iig wat meer over wat je paard nu heeft. En dat is niet kwaad bedoelt hoor ... ik denk juist dat je een boel "aha-momentjes" zult hebben bij het leren van de cursus.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:15

(niet het hele toppic doorgelezen)

Ik heb zelf er goede ervaring met het een natuurlijke hoefsmid. Vooral omdat hij verder kijkt dan alleen het bekappen en me ook erg goede adviezen geeft over van alles en nog wat.

Ik veil zelf tussentijds wel, maar dit komt door een probleem dat mijn paard heeft/had met haar rug. En het is ook geen verplichting, maar het helpt wel. Mijn andere paard wordt ook bekapt door dezelfde hoefsmid, maar die veil ik niet. Mijn schoonzusjes en een vriendin veilen ook tussentijds niet, het is niet verplicht ofzo..

@ Lamar, ik heb dat ook inderdaad van die aha momenten. Ik heb dat eigenlijk elke keer weer als de hoefsmid er is. Ik heb hiervoor een traditionele hoefsmid gehad en dat was hoi-bekappen-doei. Ik wil absoluut niet beweren dat elke traditionele hoefsmid zo is, maar de overstap naar natuurlijk was een fijne omslag..
Laatst bijgewerkt door Lieveranders op 19-03-11 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:16

Lamar schreef:
Electra63 schreef:

Zei ik dat?

edit: uit je bovenstaande reactie blijkt idd dat je het niet weet.

Ik heb 2 jaar geleden een paard in laten slapen door o.a. HKO, dus ik weet heel goed wat het inhoudt.
En ik geloof dus niet in een natuurlijke bekapper die (hoef)problemen oplost.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:17

Zit wat in maar zou het zonde vinden van mn geld ;) geloof heus wel dat ik er dingen leer/te horen krijg dat ik indd denk "aha" maar ik zou er toch vrij weinig mee doen...

Als ik iets wil weten overleg ik met mn smid en de enige die aan zn voeten zit is mn smid ;) ( raak al in de stress als hij op vakantie is of ziek is, dan rij ik naar Roosendaal en laat ik hem door van Nassau doen (gelukkig nooit voorgekomen)
Maar er komt geen andere smid aan mn paard zn voetjes, laat staan dat ik er zelf iets mee doe :D

het enige wat ik ooit gedaan heb voordat hij zn dure schoenen had, was een stukje weggevijlt omdat hier een scheurtje in zat.. verder ben ik daar een muts in :D

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:24

http://www.hoofcare.nl/

Deze info vind ik veel betrouwbaarder dan hoefnatuurlijk.nl (eerlijk gezegd neem ik paardnatuurlijk en hoefnatuurlijk vanwege hun onjuiste uitspraken en eenzijdige verhalen al heel lang niet meer serieus)

Zou er dan zelf NOOIT maar dan ook echt nooit aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:32

Kijk, dat is nou zo jammer...
Een aantal die de cursus niet hebben gedaan gaan dan wel dingen lopen roepen. Dat is hetzelfde als roepen dat je geen perzik lust terwijl je er nog nooit 1 hebt geproefd. Dat kan je het niet eerder weten dan nadat je dat wel hebt gedaan.
Als je er geen geld voor over hebt dan kun je misschien wel even goed en aandachtig en met openstaande visie dit lezen:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... en/hko.htm

Ik hoop alleen dat je niet teveel gehersenspoeld bent door je smid.
Jouw paard, jouw keuze... zolang jij blijft geloven dat je paard niet kan genezen zal dat ook nooit gebeuren.
Verder ga ik hier geen moeite meer insteken.... anti-Nb-ers zitten vaak teveel vastgeroest.
Maar als je je paard moet laten inslapen of als je paard problemen blijft houden dan moet je je toch eens afvragen waar je mee bezig bent.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-11 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:34

Ach, iedereen heeft zijn mening over (natuurlijk)bekappen/ijzers, maar IMO is het verkeerd als je stelt dat een natuurlijke bekapper die een cursus gedaan heeft meer verstand van hoeven/hoefproblemen heeft als een reguliere hoefsmid of DA.
Als je schrijft: instandhouding van HKO impliceert dit dat HKO te genezen is en dat is het niet.
Je kan door verschillende maatregelen de gevolgen van HKO beperken, maar ook niet altijd eeuwig en ook niet bij ieder paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:36

Electra63 schreef:
Ach, iedereen heeft zijn mening over (natuurlijk)bekappen/ijzers, maar IMO is het verkeerd als je stelt dat een natuurlijke bekapper die een cursus gedaan heeft meer verstand van hoeven/hoefproblemen heeft als een reguliere hoefsmid of DA.
Als je schrijft: instandhouding van HKO impliceert dit dat HKO te genezen is en dat is het niet.
Je kan door verschillende maatregelen de gevolgen van HKO beperken, maar ook niet altijd eeuwig en ook niet bij ieder paard.

ik vroeg: Lees de inhoud van de link aandachtig en met een openstaande visie.
heb je dus niet gedaan.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:37

Lamar schreef:
Een aantal die de cursus niet hebben gedaan gaan dan wel dingen lopen roepen. Dat is hetzelfde als roepen dat je geen perzik lust terwijl je er nog nooit 1 hebt geproefd. Dat kan je het niet eerder weten dan nadat je dat wel hebt gedaan.
Als je er geen geld voor over hebt dan kun je misschien wel even goed en aandachtig en met openstaande visie dit lezen:

Jouw paard, jouw keuze... zolang jij blijft geloven dat je paard niet kan genezen zal dat ook nooit gebeuren.
Verder ga ik hier geen moeite meer insteken.... anti-Nb-ers zitten vaak teveel vastgeroest.
Maar als je je paard moet laten inslapen of als je paard problemen blijft houden dan moet je je toch eens afvragen waar je mee bezig bent.

Ik heb zelf ernstige artrose in mijn nek, heb je daar ook een oplossing voor?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:37

Lamar schreef:

Hoop toch dat je het nu niet over mij heb??

quote van hoefnatuurlijk:
Citaat:
Hoefkatrolontsteking is geen rijtechnisch probleem, scheefheid, gebrek aan vitamientjes of wat dan ook maar domweg overmatige slijtage door een verkeerde bekapping en te weinig doorbloeding door langdurig stilstaan, hoefijzers en te weinig hoefmechanisme.

wat dacht je van erfelijkheid??
de precieze reden van HKO is nog steeds niet 100% bewezen/duidelijk..
dus vind dit erg makkelijk gezegd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:42

Don_Zhivago schreef:
Hoop toch dat je het nu niet over mij heb??

quote van hoefnatuurlijk:
Citaat:
Hoefkatrolontsteking is geen rijtechnisch probleem, scheefheid, gebrek aan vitamientjes of wat dan ook maar domweg overmatige slijtage door een verkeerde bekapping en te weinig doorbloeding door langdurig stilstaan, hoefijzers en te weinig hoefmechanisme.

wat dacht je van erfelijkheid??
de precieze reden van HKO is nog steeds niet 100% bewezen/duidelijk..
dus vind dit erg makkelijk gezegd..

Waar staan de onderzoeksresultaten van dat het erfelijk zou zijn?
Anders is het alleen maar suggestie, en daar heb je niks aan.
Maar zoals vele anderen voor mij heb ook ik ingezien dat het onbegonnen werk is mensen iets in te laten zien als zij de ogen dicht houden.
Dus ik stop ermee.... blijf maar naar dezelfde smid gaan en een paard met problemen houden. Jullie hebben je keuze toch al gemaakt en staan nergens meer voor open....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:44

Lamar schreef:
Electra63 schreef:

ik vroeg: Lees de inhoud van de link aandachtig en met een openstaande visie.
heb je dus niet gedaan.....

Volgens mij kruisten onze berichten elkaar. Maar ik heb die site al eens eerder bekeken.
Bekappen is niet mijn vak, ik werk op personeelszaken, dat is MIJN vak.
Ik huur iemand in voor bepaalde zaken. Dat is de garage voor het onderhoud van mijn auto en dat is een hoefsmid voor mijn paard.
Maar ik heb geen zin in jouw beschuldigende berichten.
Fijn, dat jouw paardjes gezond zijn (en hopenlijk blijven). Gezondheid is nooit een garantie.
Ik heb ook een pony gehad die ouder is geworden dan 20, blootvoets, sprong 1.30 m, nooit in de bijna 15 jaar dat ik haar had een DA erbij gehad, kerngezond.

Soms kan je bepaalde aandoeningen/ziektes beïnvloeden, maar bijna altijd "krijg" je het en moet je een beslissing nemen (als dat mogelijk is) of je er iets aan kan doen. Dat geldt voor mensen, maar ook voor dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:46

Electra63 schreef:

Geen oplossing, maar een osteopaat kan misschien iets helpen? Ik sta zelf ook maandelijks onder behandeling van een osteopaat voor verschillende dingen. (dus niet maar 5 behandelingen maar voor altijd maandelijks, dat verlicht wel het één en ander)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:47

amillia schreef:
http://www.hoofcare.nl/

Deze info vind ik veel betrouwbaarder dan hoefnatuurlijk.nl (eerlijk gezegd neem ik paardnatuurlijk en hoefnatuurlijk vanwege hun onjuiste uitspraken en eenzijdige verhalen al heel lang niet meer serieus)

Zou er dan zelf NOOIT maar dan ook echt nooit aan beginnen.

Waarom zou je er nooit aan beginnen? Heb je er slechte ervaringen mee?

Het is trouwens niet zo dat mijn hoefsmid vel tegen beslag is, hij bekijkt wel eerst alle andere eventuele oplossingen voordat hij er beslag onder doet.. In tegenstelling tot vele anderen. Ik heb mijn paard ook van de ijzers gehaald, god mag weten waarom ze die dingen er onder had..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:48

Lamar schreef:
Electra63 schreef:

Geen oplossing, maar een osteopaat kan misschien iets helpen? Ik sta zelf ook maandelijks onder behandeling van een osteopaat voor verschillende dingen. (dus niet maar 5 behandelingen maar voor altijd maandelijks, dat verlicht wel het één en ander)

Nou, een osteopaat mag volgens mijn neurochirurg echt niet.
Ik heb kans op een dwarsleasie, als het verergert moeten er 4 of 5 nekwervels uit.
Maar dit is off-topic.
Maar toch fijn, dat je overal een oplossing voor hebt.