Welk middel gebruik jij tegen rotstraal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:12

Mac schreef:
Maris: het is een chloorverbinding, maar geen chloor zoals je in je keukenkastje aantreft :D
Ben niet zo scheikundig onderlegd :P maar het is hetzelfde spul als gebruikt wordt om bv melkinstallaties schoon te maken/te desinfecteren. Het is niet giftig en huidvriendelijk. Er moet azijn bij om het te activeren (50/50) maar tegenwoordig heb je er ook een soort gelpasta van :-)

En dan moet de hoef er een tijdje instaan toch? Of is de gel om aan te brengen op de hoef zelf ?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:15

Met de gewone White Lightning kun je idd het beste weken, omdat de gassen het meest bacterie- en schimmeldodend zijn. Omdat je daar nogal veel WL voor nodig hebt en ik langdurig wilde behandelen, heb ik het met een spuitje opgezogen en daarna de azijn en heb zo een behoorlijke (gapende) hoefscheur behandeld. Dat werkte ook goed. Nog beter dan weken in soda, betadine en/of behandelen met propolis.

De gel kun je idd zo aanbrengen. Makkelijker, maar (nog) duurder :-)

Horsesandme

Re: Welk middel gebruik jij tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:19

Iemand hier ervaring met Aloe vera? Vond een topic van iemand die dit op de straal smeerde.
Toch wel benieuwd of er meer zijn met goede ervaring?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 20:16

Ik heb nu een paar weken een nieuwe routine, en het werkt geweldig.

- Eerst goed schoonmaken met een metalen borsteltje (Aan de hoevenkrabber, ook los te koop bij de Wibra.)
- Dan ontsmetten met handgel (alcohol)(van de Action, toevallig ook met Aloë Vera). Ik doe dit met een tandenborstel, om overal goed bij te kunnen.
- Eventueel restanten wegvegen met een doekje. De straal moet niet nat blijven natuurlijk.
- Dan insmeren met antischimmelzalf (Wartner, bij de Action maar €1,79) ook met een tandenborstel. Hier kan je eventueel later mee stoppen.
- Wanneer de stal aan de vieze kant is daarna nog insmeren met zinkzalf (Kruidvat eigen merk), ook weer met een tandenborstel.
- En dan gelijk op stal.

Het is even een werkje, en mijn paard wordt vast gek van het voetjes geven, maar het werkt fantastisch!

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:29

Ik was nu de voet om de paar dagen met warm water en Betadine. Goed uitboenen met een borsteltje dan goed laten drogen en aloe vera erop.
En s ochtends voor hij op de Paddock gaat teer erop zodat er geen vocht en bagger in kan komen. Zijn stal is gelukkig goed droog. Niks geen natte plekken ofzo.
Hoop dat het werkt.

en ik merk idd ook dat hij gek word van zijn voetje geven. Hij ging gisteren gewoon hangen. Terwijl hij dit nog nooit gedaan heeft.. arm paard!
verder lijkt hij er gelukkig geen last van te hebben. Niet kreupel en ik kan er gewoon aanzitten zonder dat hij reageert.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 21:58

Het gaat inderdaad om de combinatie van ontsmetten en beschermen tegen vocht en vuil.

Als je maar één van de twee doet dan heeft dat lang niet zo veel effect, heb ik het idee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:10

Afhankelijk van hoe de stralen zijn, snij ik eventueel eerst de losse flappen van de stralen weg (die heeft hij vanaf 4 weken nadat de hoefsmid geweest is gemiddeld gesproken, hoefsmid komt iedere 8-9 weken). Daarna krab+borstel ik de hoef schoon en dan spuit ik er hypozin in. Dat werkt als een tierelier. Als de rotstraal diep zit, gebruik ik de hoevenkrabber om het echt tot helemaal onderin te smeren en anders is de tube/spuit er een beetje indrukken voldoende. In eerste instantie elke dag, maar eenmaal dichtgroeiend om de 2/3 dagen.

Tegenwoordig heb ik het vrijwel niet meer nodig. Zeker nu ik zelf de hoef ook nog wat bijwerk (sinds 3 weken ook met de vijl: de verzenen van zijn probleemhoef werk ik ieder weekend 2-3mm bij, waardoor zijn hoef beter qua stand wordt en de straal beter belast wordt. Hopelijk wordt de hoef dan ook wat meer open). Als ik de eerste tekenen van rotstraal zie, dan behandel ik het 2 dagen en het volgende weekend (mijn moeder verzorgt hem doordeweeks) is het dan over het algemeen weer helemaal weg.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:36

Ik gebruik CTC spray (blauwspray)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:05

Afbeelding

Iemand hier ervaring mee? Gekocht bij de welkoop. Ga dit nu proberen. Zit een dopje aan waarmee ik goed tussen de straal kan want verder ziet zijn hoef er nu goed uit. Alleen nog een diepe groef tussen zijn hoef waar ik niet goed bij kan.
Moet het na 5 dagen herhalen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:00

nee, dat middel ken ik niet. Wat is de werkzame stof erin ?
Laat je weten hoe het bevalt ?

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:12

http://www.mustad.com/nl/mshop-product/ ... ageName%3D

Weet het niet helemaal uit me hoofd. Er zit in ieder geval aloea vera in. Het was een beetje donkerblauw leek op donkere inkt haha.
Kon er super goed mee tussen de straal. Dat lukte met ctc spray en gewone teer niet goed.
Heb t vanochtend opgedaan. Ga kijken of ik verschil zie en het dinsdag herhalen. Ik heb er ook nooit eerder van gehoord haha

Edit:
Citaat:
Beide producten bevatten mineralen in chelaatvorm. Het voordeel van deze actieve bestanddelen is dat ze makkelijk opgenomen worden en diep kunnen doordringen in de huid. Ze zijn daardoor niet alleen werkzaam op de buitenste hoornlaag, maar weten ook de lagen daaronder te bereiken. De mineralen in chelaatvorm werken in combinatie met Aloë Vera en isopropanol, die ook ervoor zorgen dat de hoeven in optimale conditie blijven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:01

Ik gebruik meestal dry feet en hypozin, dat werkt bij mijn paard het beste.
Hij heeft vrij smalle voetjes en sinds ik hem heb heeft hij eigenlijk constant wel aan 1 van zijn voetjes rotstraal gehad.

Sinds een paar maanden ga ik regelmatig naar strand en dan stap ik stukken door het zeewater en sindsdien is zijn rotstraal gewoon praktische helemaal verdwenen! *\o/*

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:07

ik gebruik leovet straalschuim sinds een jaar nu . mijn paard is van hele erge rotstraal naar minimale rotstraal gegaan . nu gebruik ik het nog 1 keer in de week voor onderhoud en dat gaat al ruim 4 maanden goed :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:36

mickydo schreef:
ik gebruik leovet straalschuim sinds een jaar nu . mijn paard is van hele erge rotstraal naar minimale rotstraal gegaan . nu gebruik ik het nog 1 keer in de week voor onderhoud en dat gaat al ruim 4 maanden goed :)

Bedoel je strahlsan/ straalsan ?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:13

Maris schreef:
mickydo schreef:

Bedoel je strahlsan/ straalsan ?

Ja :j

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:15

stockholmer teer?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:27

dejavu schreef:
casperrr schreef:
Hoef teren :j

Behoorlijk achterhaald. :j

Juist van mijn smid begrepen dat je dit echt beter niet kunt doen. Je sluit de hoef af en de bacteriën in ...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:32

Cavalor dry feet

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:11

Ik smeer er om de dag Dettol op.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:16

Mijn hoefsmid zei me dat ik moest teren. Zwarte teer zeg maar.

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:18

Hippozin. Werkt super!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:53

Lucia88 schreef:
Mijn hoefsmid zei me dat ik moest teren. Zwarte teer zeg maar.

ja, de stockholmer teer!