Na jaren weer zonder ijzers lopen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:15

niet ieder paard kan onder ijzers...het is raar om te constateren dat een paard zonder ijzers zou moeten functioneren.
Als hij dat nu niet kan en verrekt van de pijn(medische oozaken) en met ijzers als een zonnetje loopt,dan kies ik liever voor ijzers dan voor inslapen.
Gevaarlijk zijn mensen die hun paard zonder ijzers laat lopen omdat hij zonder ijzers geboren is....terwijl het paard verrekt van de pijn.

Zonder ijzers is uiteraard beter,maar niet voor paarden die pijn hebben,daarbij is het dierenmishandeling om zonder te moeten lopen omdat de eigenaar een bepaalde stroming aanhangt.

En dan heb ik het niet over paarden die ietwat gevoelig lopen over grind,daar zouden hoefschoenen ook prima voor zijn.Maar paarden met serieuse hoefproblemen....die volgens sommige hier dan beter naar de hemel kunnen,dan op ijzers te lopen.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:18

Mijn man zegt dat het kan hij is hoefsmid.
Je moet het wel opbouwen en niet meteen uren op het harde gaan rijden.
Paard zal best gevoelig zijn maar dat gaat na verloop van tijd wel over, mits ze gezonde voeten heeft.
Ik neem aan dat je haar laat keuren
Dan kun je aan de da of dienstdoende smid vragen of het wel of niet kan succes!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:19

Horseware schreef:
Ik ga helemaal mee met Carolalisa. Het is gewoonweg onzin dat ieder paard zonder meer zonder ijzers kan en dat als het paard ijzers nodig heeft, er iets grondig mis mee is.

1. De paarden van tegenwoordig leven heel anders dan in de natuur.
2. De paarden van tegenwoordig worden veelal bereden, wat allesbehalve natuurlijk is.
3. De paarden van tegenwoordig zijn veelal doorgefokt op speciale aandachtspunten, waar sterke hoeven veelal niet onder vallen.
4. (hangt samen met punt 3) Paarden in de natuur die slechte hoeven hebben overlijden of vallen ten prooi. Natuurlijke selectie zorgt voor sterke hoeven; deze natuurlijke selectie valt weg binnen het huidige fokbeleid.

1. de paarden van tegenwoordig veelal opgesloten worden in stallen voor mensenplezier.... in hun eigen urine en mest staan en daardoor al brakke voeten krijgen.
Een kudde- en bewegingsdier wordt opgesloten voor ons plezier, omdat dit wel zo gemakkelijk is. Gemak dient de mens immers?
2. de paarden van tegenwoordig voor het plezier van de mens bereden worden, dus ijzers onder 'moeten', wat allesbehalve natuurlijk is. Doen we dit dan toch, zorg er dan tenminste voor dat z'n voeten in topconditie verkeren.
3. De paarden van tegenwoordig doorgefokt worden waarbij veel erfelijke problemen weggemoffeld worden, kijk b.v. maar eens naar de zogenaamde leuke kleurtjes. Genetisch gezien zijn die paarden zwakker als hun effen soortgenoten. Is gewoon een natuurwet.
4. bij 'n paard in de natuur hoeven er voor het plezier van de mensen geen ijzers ondergetimmerd te worden.... dus paarden in de natuur, die moeten zien te overleven van karig voedsel en verschillende ondergronden, zullen ook geen slechte hoeven hebben.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:20

En hoe moet het dan met paarden wiens beenstand niet volledig is zoals het hoort (aangeboren bedoel ik dan, niet door slecht bekappen/beslaan), wat niet meer te corrigeren is en die daardoor hoeven heeft die scheef afslijten, en daardoor te snel aan 1 zijde, waardoor hij problemen krijgt en chronisch kreupelt?

En om mijn pony als voorbeeld te nemen: die stond al ruim een half jaar zonder ijzers. Geen probleem, tot de winter. Ook in de winter ging hij gewoon de weide op. Gevolg: behoorlijk gekneusde hoefzolen door de bevroren ondergrond. IJzertje eronder en zool herstelde zich perfect.

Of mijn vorige paard dat artrose had. Die kon alleen lopen met equilibrium ijzers, zooltjes en siliconenkit. Zonder ijzers hebben we geprobeerd. Resultaat: na 3 maanden nog kreupel. Zooltjes eronder en hij liep weer als een tierelier :-)

Ik ben het er zeker mee eens dat indien niet nodig, je je paard beter blootsvoets kunt laten staan. Maar ik vind ook dat er wel degelijk gevallen zijn waarin (evt. aangepast) beslag oplossingen kan bieden.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:21

Chann_ schreef:
mijne is na 10 jaar weer zonder ijzers ivm met die sneeuw enzo. ik merk wel dat ze op asfalt iets gevoeliger is maar rijd zo veel mogelijk door de berm (ik moet 15 min. rijden naar een binnenbak)
en ik merk nu dat de hoeven sneller afbreken en brokkelen.
ze krijgt al biotine, ik spuit ze zo af en toe in met azijn met olijfolie en smeer zo af en toe met hoefvet. dit op aanraden van de hoefsmid.
heeft iemand nog andere tips om de conditie van de hoef te verbeteren zonder ijzers?
ze gaat overigens na de winter (iig als de sneeuw niet meer terug kan komen) gewoon weer op de ijzers want ze loopt regelmatig buiten voor de wagen.

Ja. Je hoeft helemaal niets op die voeten te smeren, ze hebben nl. een natuurlijk beschermlaag.
Als jij de hoefwand netjes rond blijft vijlen, behoren de brokkels tot het verleden.
Echt, probeer het maar eens.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:23

Anoniem schreef:
Van arabesk moet je je niet te veel aantrekken ;) Die is af en toe een beetje kortzichtig in haar mening.

Mijn eigen paard kan (wanneer hij weer normaal gereden word) ook niet zonder ijzers. Gewoon omdat het teveel slijt.

En dat vind je volkomen normaal? Ik denk niet dat dit met iemand's kortzichtigheid te maken heeft.
Ik denk wel dat het te maken heeft met het té zachte zoolmateriaal waarvan de hoeven van jouw paard gemaakt zijn.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:28

countrygirl schreef:
Horseware schreef:
Ik ga helemaal mee met Carolalisa. Het is gewoonweg onzin dat ieder paard zonder meer zonder ijzers kan en dat als het paard ijzers nodig heeft, er iets grondig mis mee is.

1. De paarden van tegenwoordig leven heel anders dan in de natuur.
2. De paarden van tegenwoordig worden veelal bereden, wat allesbehalve natuurlijk is.
3. De paarden van tegenwoordig zijn veelal doorgefokt op speciale aandachtspunten, waar sterke hoeven veelal niet onder vallen.
4. (hangt samen met punt 3) Paarden in de natuur die slechte hoeven hebben overlijden of vallen ten prooi. Natuurlijke selectie zorgt voor sterke hoeven; deze natuurlijke selectie valt weg binnen het huidige fokbeleid.

1. de paarden van tegenwoordig veelal opgesloten worden in stallen voor mensenplezier.... in hun eigen urine en mest staan en daardoor al brakke voeten krijgen.
Een kudde- en bewegingsdier wordt opgesloten voor ons plezier, omdat dit wel zo gemakkelijk is. Gemak dient de mens immers?

Zelfs een "paddock paradise" is echt niet te vergelijken met de natuur

2. de paarden van tegenwoordig voor het plezier van de mens bereden worden, dus ijzers onder 'moeten', wat allesbehalve natuurlijk is. Doen we dit dan toch, zorg er dan tenminste voor dat z'n voeten in topconditie verkeren.

Je geeft het zelf al aan: rijden is allesbehalve natuurlijk. De belasting van de hoef dus ook. Soms dien je daardoor niet-natuurlijke maatregelen te nemen.

3. De paarden van tegenwoordig doorgefokt worden waarbij veel erfelijke problemen weggemoffeld worden, kijk b.v. maar eens naar de zogenaamde leuke kleurtjes. Genetisch gezien zijn die paarden zwakker als hun effen soortgenoten. Is gewoon een natuurwet.

Ook hiermee bevestig je dus mijn standpunt dat de hoeven van veel duidige, doorgefokte paarden niet meer te vergelijken zijn met de sterke hoeven van natuurpaarden, en dus wel een niet-natuurlijke ondersteuning behoeven

4. bij 'n paard in de natuur hoeven er voor het plezier van de mensen geen ijzers ondergetimmerd te worden.... dus paarden in de natuur, die moeten zien te overleven van karig voedsel en verschillende ondergronden, zullen ook geen slechte hoeven hebben.

Er zijn wel degelijk paarden in de natuur die slechte hoeven hebben en hierdoor overlijden of ten prooi vallen. Natuurlijke selectie: zo blijven de hoeven sterk. Dit is bij de huidige doorgefokte paarden die ook nog eens niet natuurlijk gehouden worden en niet natuurlijk bereden worden helaas niet het geval. Daarom bestaan er tegenwoordig genoeg paarden die hoeven hebben die niet sterk genoeg zijn om zonder niet-natuurlijke hulpmiddelen zoals onder andere beslag zuiver te blijven lopen.

Natuurlijk zijn er best paarden waarvoor natuurlijk bekappen de juiste oplossing is. Maar waarom - gezien bovenstaande - zo hard vasthouden aan het idee dat IEDER paard zonder ijzers kan?
Laatst bijgewerkt door Horseware op 09-01-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:29

geerke schreef:
niet ieder paard kan onder ijzers...het is raar om te constateren dat een paard zonder ijzers zou moeten functioneren.
Als hij dat nu niet kan en verrekt van de pijn(medische oozaken) en met ijzers als een zonnetje loopt,dan kies ik liever voor ijzers dan voor inslapen.
Gevaarlijk zijn mensen die hun paard zonder ijzers laat lopen omdat hij zonder ijzers geboren is....terwijl het paard verrekt van de pijn.

Zonder ijzers is uiteraard beter,maar niet voor paarden die pijn hebben,daarbij is het dierenmishandeling om zonder te moeten lopen omdat de eigenaar een bepaalde stroming aanhangt.

En dan heb ik het niet over paarden die ietwat gevoelig lopen over grind,daar zouden hoefschoenen ook prima voor zijn.Maar paarden met serieuse hoefproblemen....die volgens sommige hier dan beter naar de hemel kunnen,dan op ijzers te lopen.

Ik mag aannemen Geertje, dat je inmiddels mijn reacties gelezen hebt.
Als zowel een DA-kliniek, en div. hoefsmeden tegen jou zeggen dat het einde verhaal voor jouw paard is... want mét ijzers (dus het speciale beslag wat ik beschreven heb) kan ie niet lopen... en zonder al helemaal niet..... wat doe je dan??
Ga je dan een bepaalde stroming aanhangen zoals jij het hier schrijft?
Of ga je gewoon nadenken en de moeite nemen om te lezen, te leren.... daaruit de conclusie te trekken dat het misschien zou kunnen werken? Om je eigen paard eventueel te kunnen redden?
Of zeg je dat de DA's en hoefsmeden allemaal gelijk hebben en laat je je paard gewoon inslapen?

Juist. Die keuze... daar stond ik voor. Ik denk dat ik wel mag stellen dat mijn paard serieuze hoefproblemen had.
Ik heb ervoor gekozen om me in NB te verdiepen, ben onder begeleiding het gaan leren..... en de rest kun je lezen.
Dit is nu zes jaar geleden. Resultaat hiervan is een nu 20-jarige ruin die probleemloos, blootvoets, over de stenen kan galopperen.
Ik heb in ieder geval voor mijn dier gekozen.
En zo zal iedereen zijn/haar eigen keuzes moeten maken.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:35

Horseware schreef:
Natuurlijk zijn er best paarden waarvoor natuurlijk bekappen de juiste oplossing is. Maar waarom - gezien bovenstaande - zo hard vasthouden aan het idee dat IEDER paard zonder ijzers kan?

Omdat ik de bewijzen daarvan al jarenlang meegemaakt heb... en nog dagelijks voorbij zie komen.
Ook hier in Portugal met de keiharde ondergronden.
IJzers worden eronder getimmerd voor MENSELIJK gemakzucht.
Klinkt hard he? Maar zo is het wél.

Je kunt zelf wel de redenen bedenken waarom mensen ijzers onder hun paarden laten slaan...
En ook ik heb dit jarenlang gedaan. Waarom je verdiepen in paardenvoeten? Daar heb je toch een hoefsmid voor?
Pas als je flink in de problemen zit, althans: je paard.... dan ga je nadenken, lezen, leren... en zul je misschien veranderen.
Als je dier je lief is....

En vergis je niet.... ik leer nog steeds.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:36

countrygirl schreef:
Horseware schreef:

Omdat ik de bewijzen daarvan al jarenlang meegemaakt heb... en nog dagelijks voorbij zie komen.
Ook hier in Portugal met de keiharde ondergronden.
IJzers worden eronder getimmerd voor MENSELIJK gemakzucht.
Klinkt hard he? Maar zo is het wél.

Je kunt zelf wel de redenen bedenken waarom mensen ijzers onder hun paarden laten slaan...
En ook ik heb dit jarenlang gedaan. Waarom je verdiepen in paardenvoeten? Daar heb je toch een hoefsmid voor?
Pas als je flink in de problemen zit, althans: je paard.... dan ga je nadenken, lezen, leren... en zul je misschien veranderen.
Als je dier je lief is....

En vergis je niet.... ik leer nog steeds.

Graag dan toch je reactie op de voorbeelden die ik genoemd heb.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:43

Anoniem schreef:
Anoniem schreef:
Van arabesk moet je je niet te veel aantrekken ;) Die is af en toe een beetje kortzichtig in haar mening.

Mijn eigen paard kan (wanneer hij weer normaal gereden word) ook niet zonder ijzers. Gewoon omdat het teveel slijt.

Omdat een mod vond dat ik iemand persoonlijk aanviel, Zal ik even mijn mening onderbouwen.

De rede dat ik arabesk in deze kort zichtig in haar mening vind. Is omdat ze schrijft dat een paard die niet zonder ijzers kan, dat daar iets mis mee is. Dat ben ik met haar eens als we het over een paard zouden hebben dat niet gebruikt werd(denk aan wilde paarden enz.) Maar omdat we het hier hebben over paarden die gereden worden(waar dus niets natuurlijks aan is) Ben ik van mening dat het kortzichtig is om te denken dat ook zo'n paard altijd zonder ijzers kan. Een paard dat je gebruikt heeft andere dingen nodig dan eentje die alleen hoeft te eten. Net als dat een wandelaar andere schoenen nodig heeft als een marathon loper.

Een paard die niet zonder ijzers onder z'n voeten kan heeft zieke voeten. Het is heus niet alleen maar een Arabesk die dit schrijft, lees ook b.v. maar eens op www.hoofrehab.com van Pete Ramey. Er zijn wel meer autoriteiten op hoevengebied die hetzelfde beweren, wereldwijd.

En ook ik rij m'n paarden. Over stenige ondergronden. Blootvoets. Er lopen hier groepen met paarden waarmee b.v. trektochten gereden worden. Deze paarden, het is een kudde van minimaal 20 stuks... lopen PER DAG in het hoogseizoen gemiddeld een 30, 40 km. Over het strand, duinen, over rotsen, dalen en hellingen... blootvoets.
Ik moet zeggen dat ik zelden zulke perfecte hoeven heb gezien.
Ik weet niet of je dit gebruikspaarden zou willen noemen? En waarom zouden deze paarden andere dingen nodig hebben als een dier wat alleen maar hoeft te eten?

Sterker nog... het dier wat alleen maar staat te eten heeft meer hoefonderhoud nodig als de paarden die zoveel km. per dag maken.
Omdat van dit dier de voeten dus niet op natuurlijke wijze zullen afslijten....

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:54

Horseware: je bedoeld deze reactie van jou?

Citaat:
Zelfs een "paddock paradise" is echt niet te vergelijken met de natuur

Klopt. We leven nu eenmaal met zoveel mensen en dieren op een beperkte ruimte.
Echter een paddock paradise is vele malen beter als eenzame opsluiting in een stalletje van 3 x 3 voor een bewegings- vlucht- en sociaal kuddedier.

Citaat:
Je geeft het zelf al aan: rijden is allesbehalve natuurlijk. De belasting van de hoef dus ook. Soms dien je daardoor niet-natuurlijke maatregelen te nemen.
Waarom? Geef me eens een goede reden om die niet natuurlijke maatregelen te nemen? Je bedoeld hoefijzers eronder? Dat zou hier pas levensgevaarlijk worden... op stenige en hele steile hellingen gaan rijden met ijzers onder? Eerlijk gezegd zou ik dat dus niet eens durven!

Citaat:
Ook hiermee bevestig je dus mijn standpunt dat de hoeven van veel duidige, doorgefokte paarden niet meer te vergelijken zijn met de sterke hoeven van natuurpaarden, en dus wel een niet-natuurlijke ondersteuning behoeven

Het standpunt van de doorgefokte paarden: mee eens. Hier zullen idd. de hoeven mede onder lijden. Ook mee eens.
De niet-natuurlijke ondersteuning ben ik het niet mee eens. Want daarmee ga je dus mee in het probleem, je moffelt de problemen weg met hulpmiddelen. Beter zou je ervoor kunnen zorgen om niet zulke sterke voeten, zo die bestaan, zo optimaal mogelijk te verzorgen en het paard de kans te geven die voeten te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.

Citaat:
Er zijn wel degelijk paarden in de natuur die slechte hoeven hebben en hierdoor overlijden of ten prooi vallen. Natuurlijke selectie: zo blijven de hoeven sterk. Dit is bij de huidige doorgefokte paarden die ook nog eens niet natuurlijk gehouden worden en niet natuurlijk bereden worden helaas niet het geval. Daarom bestaan er tegenwoordig genoeg paarden die hoeven hebben die niet sterk genoeg zijn om zonder niet-natuurlijke hulpmiddelen zoals onder andere beslag zuiver te blijven lopen.

Een paard in de natuur, die dus geen krachtvoer krijgt, geen ijzers onder, over wisselende ondergronden gaat, heeft goede hoeven.
Zou dit om de e.o.a. reden niet het geval zijn, ook een gezonde hoef kan b.v. een fikse scheur oplopen, wordt zo'n dier prooi.
En zal idd. overlijden.
De rest van je zinnen hebben hetzelfde antwoord als de eerdere quote.
Zolang je paarden opsluit in stalletjes, ze veels te jong al belast onder 'n ruiter, ze volstopt met onnodige rommel, er ijzers onder timmert... zullen de voeten nooit het werk kunnen doen waarvoor ze ontworpen zijn.

Aan de andere kant ben ik altijd toch weer verbaasd over de geneeskracht die er gewoon is. Ook na jarenlang ijzers eronder gedragen te hebben blijkt dat paarden gewoon kunnen genezen en blootvoets over vele ondergronden kunnen gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:55

ik denk dat paarden met een fikse hoefbeenkanteling bijvoorbeeld niet zo blij zijn om over de stenen te rennen.
Ik heb uiteraard geprobeert mijn paard zonder ijzers te houden....en niet 10 dagen maar een half jaar.
Totdat ik zag dat zijn hele lijf op den duur verstijfde door de pijn,en de keus was pijnstillers of ijzers.
Ik ben een dierenbeul geweest omdat een kennis van mij beweerde dat ieder paard zonder ijzers kan!
Hetzelfde gezwets wat ik hier lees.
Je kunt niet alle paarden over 1 kam scheren....als je dat doet ben je geen paard waard.
De kunst is ieder paard individueel te bekijken.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:00

Trennie schreef:
Arabesk pleit voor ijzerloos en over het algemeen is zij prima in staat om dit heel goed te onderbouwen.
En in wezen heeft zij ook gelijk.
Ieder paard moet zonder ijzers kunnen lopen mits het been werk en de hoef gezond is.
Ijzerloos blijft gewoon het beste voor een paard.

Lees het topic door: de bezwaren en argumenten die worden gebruikt wanneer een paard niet zonder ijzers kan, zijn allemaal omdat er een probleem met de hoef is waardoor het lijkt of het niet kan.
Gevoelig op de zolen, hoeven te kort, afwijkende beenstand.
Duidelijk toch dat er dan iets mis is?
En er wordt dus als oplossing gebruik gemaakt van een ijzer, maar dit is een gevolg oplossen, niet de oorzaak weghalen.

Er wordt hier persoonlijk gereageert op Arabesk en ze wordt in dit topic niet serieus genomen.
Onterecht en op een niet ter zake doende manier.

Je mag van alles vinden over Arabesk, maar zij staat voor een missie die nog gaande is in paardenwereld.
Langzaam aan gaan bij steeds meer paardenvolk de ogen open.
Er is al een tendens gaande wat betreft wetenschap, onderzoek en ontwikkeling over alternatieven voor het ijzer, omdat onomstotelijk vast staat dat dit slecht is voor het paardenbeen -en hoef.
Maar zoals in alles is er niet direct een goed alternatief voor handen.
Ik verwacht dat eea er bijv over 20 jaar al heel anders uit zal zien.

Zie het maar als auto rijden om een vergelijkend voorbeeld te geven:
we weten allemaal dat auto's flinke vervuilers zijn.En toch blijven we er in rijden.
Er wordt al jaren gezocht naar goede alternatieven zoals zuiniger verbruik, op electriciteit, Hybride auto's etc.
Maar dit staat nog in de kinderschoenen en voordat iedereen zo ver is en dit kan betalen of er uberhaupt aan wil gaan dan zijn we heel wat jaartjes verder.

Trennie, als er een ster voor 'n goed bericht uit te delen was... kreeg jij die van mij. Bij deze.
We weten allemaal heel goed hoe het zou moeten zijn..... maar de meesten gaan gewoon door met paarden houden op een manier die allang achterhaalt is. En als het niet achterhaalt was..... is het een kwestie van nadenken en naar je dier kijken.
Een paard hoort gewoon niet dagenlang opgesloten te zijn in een luxe stalletje.... en ik noem het paardenpakhuizen.
Die paarden staan daar voor het gemak van de mens. Maar niet uit het punt van diervriendelijkheid. Want dat is het beslist niet.

geerke

Re: Na jaren weer zonder ijzers lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:03

niet alle paarden staan toch opgesloten in een stalletje?Tenminste...die van mij niet.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:04

countrygirl schreef:
carolalisa schreef:
sorry hoor maar ik moest echt even lachen toen ik dat las. hiermee wil jij dus zeggen dat de ijzers de paardenhoef verdoven? juist ja. hoe wil je dan verklaren da paarden op ijzers met een hoefzweer stokkreupel lopen?

Het is niet iets om te lachen geloof ik? Omdat een hoefzweer een ontsteking is binnenin de hoef, die pijn doet. Ongeacht wel/niet een hoefijzer. Die beide zaken hebben niets met elkaar te maken. Met 'verdoven' bedoelt Arabesk dat het hoefmechanisme belemmerd wordt en als zodanig de hoef minder goed doorbloed wordt, zo wordt het lichtelijk verdoofd. M.a.w.: het gevoel in de voet is veel minder als een onbeslagen hoef. Ook is een beslagen hoef t.o.v. een onbeslagen veel kouder door de mindere doorbloeding.

carolalisa schreef:
en dan zou ik ook graag willen weten wat er zo ontzettend mis is met mijn paard. die kan nemalijk niet zonder ijzers. simpelweg omdat de hoeven dan verkeerd en te hard afslijten en omdat ze voor door de zool gaat. en loopt ze dan kreupel?

Als je paard niet zonder ijzers kan betekent dit dat het arme dier behoorlijk zieke voeten heeft.
Als ze zulke zachte zolen heeft dat ze ze 'doorslijt' zoals jij schrijft, is de zool al helemaal niet van goed callusmateriaal opgebouwd, veels te zacht en krijgt dus niet te kans om uit te harden. Logisch dus dat ze doorslijten.
Wat je doet is het probleem bedekken met hoefijzers :+
En zo zul je zieke voeten blijven houden. Een gezonde zool, gemaakt van goed materiaal, kan makkelijk 2 centimeter dik worden.
Denk je dan dat je nog zoolzweren krijgt of ze daar doorheen slijt?

carolalisa schreef:
nee hoor die van mij loopt gewoon stug door. heb een paar weken geleden geprobeerd haar weer zonder ijzers te zetten achter (want don't get me wrong ik vind ijzers echt klotedingen en als het niet nodig was geweest hadden ze er ook niet onder gezeten) en sleet ze veel te hard en in een verkeerde stand af. goed dit zal ergens uit haar lichaam moeten komen en ik ga daarvoor een afspraak maken bij een DA om haar eens grondig na te laten kijken. maar hoe verkaar je dan dat, nu ze weer op de ijzers staat, gevoelig loopt op de achterhoeven vanwege die overmatige slijtage terwijl volgens jou theorie ze dit niet zou kunnen voelen aangezien de hoef door het ijzer verdoofd is :?

Hoe lang heb je het geprobeerd? Hoe lang staat jouw paard al op ijzers? Hoe wordt ze gehouden? Rij je veel afwisselende ondergronden? Je krijgt de voeten zoals het paard gehouden wordt... staat ze b.v. op stal, dus dagelijks in haar eigen mest/urine... zul je never nooit goede voeten kunnen bouwen.

En dit is voor de TS met haar vraag: ik heb zelf een paard wat minimaal 12 jaar op ijzers gestaan heeft, import USA.
Waarschijnlijk al vanaf z'n 2e jaar beslagen geweest. Gevolg: geen goed ontwikkeld hoefbeen en klemvoeten.
Zes jaar geleden van de ijzers afgehaald en ben zelf gaan bekappen. Resultaat nu: 20-jarig paard wat zonder ijzers of hoefschoenen blootvoets over de Portugese keien gaat. Zonder problemen, geen enkele gevoeligheid meer.
Hij liep in Nederland al blootvoets in galop over b.v. asfalt, geen enkel probleem.

De overgang van de zachte Nederlandse bodem naar een keiharde Portugese ondergrond heeft weer drie jaar geduurd.
Drie jaar waarin ik hem meestal met hoefschoenen gereden heb. Door de harde ondergrond zijn die voeten dermate verbetert dat hij nu zelfs in galop over de stenen gaat. Dus als dit kan, is er voor nagenoeg alle paarden verbetering mogelijk.
Ook voor stalpaarden die niet zonder ijzers kunnen.... :D

verdoven betekend voor mij gevoelloos maken. dus als de hoef verdoofd is is de hoef gevoelloos. as ze dit niet zo bedoeld zal ze het toch duidelijker uit moeten leggen, en anders kan ze dit soort reacties verwachten.

en ik moet zeker vooral eerst mijn paard maanden kreupel laten lopen voordat de zool goed groeit? nou mij niet gezien. als ze niet goed loopt heeft ze aan dat ze pijn heeft. als ik die pijn kan voorkomen dmv ijzers wat voor mijn paard in dit geva dus blijkbaar beter is dan zij het zo. overigens staat mijn andere paard in dezelfde omstandigheden op dezelfde stal gestalt en deze staat onbeslagen. dit geniet ook mijn voorkeur maar is voor mijn merrie dus blijkbaar niet mogelijk. en dan gaat jou verhaaltje van dat een paard die op stal staat geen goede hoeven zou kunnen bouwen niet op want hij heeft gelukkig wel sterke hoeven.

overigens staan hun overdag buiten en snachts op stal. ik reed haar in de periode dat ze aleen achter van de ijzers af ging niet. ze liep voornamelijk op gras/ sneeuw en een klein stukje over het verharde naar stal. de bodem was bevroren. ze is 8 weken van de ijzers af geweest. de andere keer weet ik niet meer hoe lang. werd toen over harde zandbodem buiten gereden of in de bak met een zachtere zandbodem en stond in de wei op het gras. en snachts in stal.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:04

geerke schreef:
ik denk dat paarden met een fikse hoefbeenkanteling bijvoorbeeld niet zo blij zijn om over de stenen te rennen.
Ik heb uiteraard geprobeert mijn paard zonder ijzers te houden....en niet 10 dagen maar een half jaar.
Totdat ik zag dat zijn hele lijf op den duur verstijfde door de pijn,en de keus was pijnstillers of ijzers.
Ik ben een dierenbeul geweest omdat een kennis van mij beweerde dat ieder paard zonder ijzers kan!
Hetzelfde gezwets wat ik hier lees.
Je kunt niet alle paarden over 1 kam scheren....als je dat doet ben je geen paard waard.
De kunst is ieder paard individueel te bekijken.

Oh.... zou het niet zo kunnen zijn dat een hoefbeenkanteling terug kan draaien?
Heb je een logische verklaring voor mijn paard dan? Ik schreef al: bolle zolen...
Ik was nog vergeten te vertellen dat hij aan beide voorvoeten fikse eendensnavels had...
vandaar dat ie ook om de zes weken bekapt en beslagen werd.

Soms Geertje... is een half jaar niet genoeg. Een dier zou beter moeten lopen en geen pijn hebben.
Heeft ie dat wel is er iets flink mis.
Ik kan je vertellen dat als mijn paard, zo slecht als die op z'n voeten was.... zolang pijn gehad zou hebben ik niet doorgezet zou hebben.

Met een goede bekapping moeten ze vrij snel weer pijnloos kunnen lopen.
In een half jaar, zoals in jouw geval, is er minstens zes centimeter nieuwe hoefwand gegroeid.
Ik ga dan uit van een winterperiode, waarin de hoefgroei op z'n traagst is.
Die zes centimeter heeft een goede Laminea-verbinding en zal ervoor zorgen, mits de toon goed rond en kort is, dat je dier pijnvrij loopt.
Pijn kan zoveel oorzaken hebben.... hij kan b.v. wel gevoelig op de hielen geweest zijn?

Weet je de oorzaak van de langdurige pijn? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:05

Citaat:
Het standpunt van de doorgefokte paarden: mee eens. Hier zullen idd. de hoeven mede onder lijden. Ook mee eens.
De niet-natuurlijke ondersteuning ben ik het niet mee eens. Want daarmee ga je dus mee in het probleem, je moffelt de problemen weg met hulpmiddelen. Beter zou je ervoor kunnen zorgen om niet zulke sterke voeten, zo die bestaan, zo optimaal mogelijk te verzorgen en het paard de kans te geven die voeten te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.

Mee eens. Maar wat nu als dit niet voldoende is en het paard hierdoor extra ondersteuning nodig heeft, die niet in natuurlijke middelen zoals natuurlijk bekappen te vinden zijn?

En wat nu bij niet correct gebouwde paarden (aangeboren dus), wiens stand zodanig is dat de hoeven erg scheef en te snel aan 1 zijde afslijten, waardoor het paard gaat kreupelen? Wat nu als het paard weer zuiver kan lopen door ondersteuning van een hoefijzer, die de overmatige slijtage kan opvangen? Ja, je geeft hier dan idd toe dat er iets mis is met het paard. Maar die paarden komen nu eenmaal voor.

concetto

Re: Na jaren weer zonder ijzers lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:11

Jullie zouden allemaal eens mee moeten naar een clinic voor de hoefsmidspecialisatie(ja die bestaat)
Dit is alleen maar voor gediplomeerde smeden, en niet alleen over het beslaan maar vooral over het bekappen.
Dan zou een heleboel duidelijk worden, en zouden jullie misschien ook eens vertrouwen op het oordeel van zo'n gespecialiseerde smid. Het probleem is nl dat iedereen op internet kan opzoeken wat volgens hun het probleem is, maar beoordelen kunnen ze niet.
Weet je de opleiding duurt 3 jaar en als je je wilt specialiseren dan ben je voor de rest van je loopbaan aan het leren!!!
Een ijzer is niet altijd de uitkomst, het correct en corrigerend bekappen daarintegen wel....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:12

countrygirl....ik word hier zooo moe van...het ene paard is het andere niet,de ene hoefbevangenheid met kanteling is de andere niet.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:13

geerke schreef:
countrygirl....ik word hier zooo moe van...het ene paard is het andere niet,de ene hoefbevangenheid met kanteling is de andere niet.

Ben ik met je eens, je hebt 4 verschillende gradaties

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:15

carolalisa schreef:
en ik moet zeker vooral eerst mijn paard maanden kreupel laten lopen voordat de zool goed groeit? nou mij niet gezien. als ze niet goed loopt heeft ze aan dat ze pijn heeft. als ik die pijn kan voorkomen dmv ijzers wat voor mijn paard in dit geva dus blijkbaar beter is dan zij het zo. overigens staat mijn andere paard in dezelfde omstandigheden op dezelfde stal gestalt en deze staat onbeslagen. dit geniet ook mijn voorkeur maar is voor mijn merrie dus blijkbaar niet mogelijk. en dan gaat jou verhaaltje van dat een paard die op stal staat geen goede hoeven zou kunnen bouwen niet op want hij heeft gelukkig wel sterke hoeven.

overigens staan hun overdag buiten en snachts op stal. ik reed haar in de periode dat ze aleen achter van de ijzers af ging niet. ze liep voornamelijk op gras/ sneeuw en een klein stukje over het verharde naar stal. de bodem was bevroren. ze is 8 weken van de ijzers af geweest. de andere keer weet ik niet meer hoe lang. werd toen over harde zandbodem buiten gereden of in de bak met een zachtere zandbodem en stond in de wei op het gras. en snachts in stal.

Nee hoor.... echt niet. Zoolmateriaal groeit ontzettend snel aan. Anders zou je paard niet om de zes, zeven, acht weken opnieuw bekapt moeten worden he? Kijk maar eens hoeveel zoolmateriaal er iedere keer wordt uitgekapt.
Reken zelf maar uit.... en weet dan dat een goede zool minstens 2 centimeter dik is... zolang duurt het dus.

Ik heb je paard niet gezien, en kan dus ook niet beoordelen waarom ze gevoelig blijft lopen of zelfs pijn heeft.
Het is wél zo dat met het afnemen van de ijzers, het 'gevoel' in de zool/straal terugkomt. Je kunt het vergelijken met het gevoel wat jijzelf kunt hebben, als je voet slaapt. En dat kan behoorlijk zeer doen. Dat is ook wat er bedoeld wordt met zoals Arabesk het beschrijft: verdoofd.
Doof, verdoofd, gevoelloos.... De zool en de straal maken door de ijzers (en uitkappen/snijden) veelal geen grondcontact en zijn dus verleerd om te voelen.
De straal is de sensor die aan de hersenen doorgeeft dat er nieuw zoolmateriaal gevormd moet worden.
Haal je de ijzers eraf zal het paard wel grondcontact maken, en nieuw zoolmateriaal zal nog veel sneller worden aangemaakt.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:20

kyraliam schreef:
Jullie zouden allemaal eens mee moeten naar een clinic voor de hoefsmidspecialisatie(ja die bestaat)
Dit is alleen maar voor gediplomeerde smeden, en niet alleen over het beslaan maar vooral over het bekappen.
Dan zou een heleboel duidelijk worden, en zouden jullie misschien ook eens vertrouwen op het oordeel van zo'n gespecialiseerde smid. Het probleem is nl dat iedereen op internet kan opzoeken wat volgens hun het probleem is, maar beoordelen kunnen ze niet.
Weet je de opleiding duurt 3 jaar en als je je wilt specialiseren dan ben je voor de rest van je loopbaan aan het leren!!!
Een ijzer is niet altijd de uitkomst, het correct en corrigerend bekappen daarintegen wel....

Precies. Of je moeite nemen om ook op andere site's te lezen en je er goed in te verdiepen. Cursussen te volgen, DVD-materiaal aan te schaffen... er is echt wel genoeg informatie voorhanden.
En nee, niemand kan IN een voet kijken, maar je kunt aan de buitenzijde al heel veel informatie te weten komen.
Als het nodig is zijn er ook nog X-ray's die uitsluitsel kunnen geven over bepaalde zaken.

Ook mee eens dat je nooit bent uitgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:21

countrygirl schreef:
Anoniem schreef:

En dat vind je volkomen normaal? Ik denk niet dat dit met iemand's kortzichtigheid te maken heeft.
Ik denk wel dat het te maken heeft met het té zachte zoolmateriaal waarvan de hoeven van jouw paard gemaakt zijn.

Ik vind het idd niet gek dat mijn paard niet zonder ijzer kan wanneer ik hem intensief rijd, ook over stenen. Maar uitleg heb ik al gegeven waarom ik Arabesk kortzichtig vind ik haar mening.

Omdat wij de ondergrond van onze paarden veranderen(ipv altijd alleen maar bos en dergelijke ondergronden) en we veranderen het tempo. Zullen we ook iets moeten doen waardoor de hoeven van de paarden dit aan kunnen. En dan zijn ijzers imo geen slechte oplossing. Zelf gebruik ik het liefst kunstof, Omdat dit minder trillingen geeft.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:22

kyraliam schreef:
geerke schreef:

Ben ik met je eens, je hebt 4 verschillende gradaties

So what??? Nou... daar heeft 'n paard wat aan he? Vier verschillende gradaties.

Sorry hoor, maar het paard wil maar 1 ding. Van de pijn af en daarna fatsoenlijk kunnen lopen.