[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:09

op deze twee kan je mooi zien wat de hoef (hopelijk) gaat doen:

Afbeelding Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:13

Ik zal zeker een foto's maken van de week, was eigenlijk van plan omdat veel vaker te doen, maar door de buikpijn momenten schiet het er steeds bij in...
Bij Dar is het nog maar een klein randje, wat nog onder de haren zit, maar daar valt vast wel wat van te maken :)
Ik denk dat ze straks een flink eind steiler gaat staan op d'r hoeven. Moet wel zeggen dat de hoefsmid niet warm of koud werd van haar kanteling, dus blijkbaar toch niet zo shocking als ik dacht dat het was...
De DA stelde voor een poosje met de Cortaflex te stoppen, om te zien hoe ze daar op reageert, maar dat antwoord weet ik al :Y)
Hoefsmid daar in tegen vond het zeer belangrijk dat ik het bleef geven en daar ben ik het zeker mee eens :) Cortaflex bevat ook MSM en hyaluronzuur, hoewel ik bij het laatste m'n vraagtekens zet in hoe verre het helpt als een paard het oraal binnen krijgt :Y)

Mooi voorbeeld me het lijntje, vrees dat het bij Dar nog net iet te klein is om duidelijk een lijn te trekken, maar ga hem wel onthouden voor bv over een maand :)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:16

Wow, alweer 500 pagina's verder! Erg mooi gedaan die introductie. :j
Helaas nog steeds veel hoefbevangen pony's zie ik. |( Als ik tijd heb wil ik alles nog eens goed doorlezen, altijd goed om ervaringen te lezen/delen.
Beterschap voor alle zieke pony's en veel sterkte voor de eigenaren. Y;(

xFioon

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:20

dat is een duidelijke foto!
volgens mij krijgt die van mij ook al een andere rand hoef, ik vond het er al apart uit zien, die groei. Zal van de week ook eens een foto proberen te maken :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:29

ik heb Gringo even aan de longe gehad ,maar de bak was te zwaar
wat hij liet zien was goed.

in de paddock staat een haf die bevangen is.
dus even in overleg hoe we dat gaan doen
de stalhoudster heeft ook aangeboden om buiten mee te gaan met de fiets
heb begin april voor het laatst gereden en ga echt niet alleen erop naar buiten :+

morgen geven ze veel regen op , dus we kijken wel hoe het morgenavond is
anders stap ik er op morgen avond en gaan we een rondje stappen buiten van ong 30/45 min

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:31

Wendy15 schreef:
Kunnen die wilgentakken geen kwaad? :o
Ben ook nog een beetje aan het kijken naar dingen om m'n pony bezig te houden :)
Alleen dat het een pijnstillende werking heeft vind ik een beetje eng, want ben bang dat ie dan meer gaat doen dan ie eigenlijk aankan zeg maar..

Het is een lichte pijnstillende werking, heel minimaal dus. Maar altijd wat. Geef ze ook geen kilo's tegelijk. Maar gewoon een paar takken om zich lekker mee te vermaken. Vinden het erg leuk en lekker. En de werking is altijd mooi meegenomen. Weet van deze takken dat ze niet giftig zijn en "gezonde" snacks zijn.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:34

geerke schreef:
Kymalin schreef:
Ik meld me ook weer even als stille meelezer. Goed gedaan JP! +:)+

hee!!
waar was jij al die tijd? :D

:D Op de rug van mijn topper! Nee.... druk beppen ik de hk hier en genieten van mn beessies. Godzijdank nooit weer een terugval gehad en eigenlijk daardoor ook steeds minder in dit topic. Maar af en toe lees ik nog wel mee hoor, vond het alleen raar om zomaar weer binnen te vallen :o

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:36

[/quote]
Geef je de Reiki op de hoeven of op 1 plek van het lichaam? Ik had nog een potje Acupunctuurcreme staan, en ik heb laatst een paar dagen achter elkaar de voorhoeven en voorzolen ermee ingesmeerd en daarna begon hij weer beter te lopen (nou doet hij dat altijd zo'n 3 weken nadat de hoefsmid is geweest...)[/quote]

Acupunctuurcreme kan ook heel goed werken. Geef hem dagelijks een uitgebreide reikibehandeling (voor zijn hele lichaam en geest), maar nu extra voor zijn benen/hoeven. Hij reageerde er goed op. Toen ik met mijn hengstje aan het werk was kwam hij zelfs naar ons toe lopen en heeft al een paar stappen meer gedaan dan vanmorgen. Blijf positief ingesteld en heel goed me best doen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:25

Ik heb net een kleinnnn stukje gerend met mijn pony!! :D :):)
Echt maar 15 meter oid en hem zijn eigen tempo laten bepalen. Eerst twijfelde hij erg, of hij wel harder mocht dan stap, we zijn natuurlijk al zolang aan het wandelen. Dus toen een beetje enthousiast tegen hem gepraat, en toen ging ie voorzichtig wat harder, toen ik "Goedzoooo!!! :D " riep gingen opeens die oortjes er op en een versnelling harder!! Hij genoot er volgens mij echt van even de benen te mogen strekken. Nog wel ff wennen en in telgang (wat hij overigens altijd al deed, het is nou eenmaal een echte schweinepasser :o ) maar niet kreupel of wat dan ook, en ook toen hij van mij weer moest gaan stappen liep ie erna niet slechter. Nu even spannend hoe het morgen gaat, maar als het goed gaat dan wil ik af en toe een heel klein stukje rennen met hem :j

Hij heeft trouwens weer wat nieuws.. In al die jaren wilde hij nooit buiten z'n landje plassen. Zelfs niet op de poetsplaats, niet met rijden, nergens anders dan op zn eigen stekkie :+ Tenzij hij het echt niet meer hield. Alleen nou doet ie elke avond met wandelen op hetzelfde plekje een plas. Net offie territoriumdrift heeft ofzo :') En het grappige is dat van de week toen ik met een stalgenootje samen ging wandelen haar paard op diezelfde plek ging plassen!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:26

Chrisss schreef:
Acupunctuurcreme kan ook heel goed werken. Geef hem dagelijks een uitgebreide reikibehandeling (voor zijn hele lichaam en geest), maar nu extra voor zijn benen/hoeven. Hij reageerde er goed op. Toen ik met mijn hengstje aan het werk was kwam hij zelfs naar ons toe lopen en heeft al een paar stappen meer gedaan dan vanmorgen. Blijf positief ingesteld en heel goed me best doen.

Wat is en wat doet Reiki ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:38

Letizia schreef:
Ik zal zeker een foto's maken van de week, was eigenlijk van plan omdat veel vaker te doen, maar door de buikpijn momenten schiet het er steeds bij in...
Bij Dar is het nog maar een klein randje, wat nog onder de haren zit, maar daar valt vast wel wat van te maken :)
Ik denk dat ze straks een flink eind steiler gaat staan op d'r hoeven. Moet wel zeggen dat de hoefsmid niet warm of koud werd van haar kanteling, dus blijkbaar toch niet zo shocking als ik dacht dat het was...
De DA stelde voor een poosje met de Cortaflex te stoppen, om te zien hoe ze daar op reageert, maar dat antwoord weet ik al :Y)
Hoefsmid daar in tegen vond het zeer belangrijk dat ik het bleef geven en daar ben ik het zeker mee eens :) Cortaflex bevat ook MSM en hyaluronzuur, hoewel ik bij het laatste m'n vraagtekens zet in hoe verre het helpt als een paard het oraal binnen krijgt :Y)

Mooi voorbeeld me het lijntje, vrees dat het bij Dar nog net iet te klein is om duidelijk een lijn te trekken, maar ga hem wel onthouden voor bv over een maand :)

Ik ben benieuwd naar jouw foto's ;) ,
als het goed is gaan ze bij de volgende beslagbeurt bij Dar ook de hielen verlagen, ze noemen dit déroteren en dit doen ze om er weer voor te zorgen dat het hoefbeen rechter in de hoefcapsule komt te staan, ze werken als het ware weer naar de oude stand tov de grondlijn toe.

Ik wil proberen iedere maand een foto te schieten van Hit d'r hoeven, de afgroei is inmiddels ook al weer een stukje verder.
eind volgende week wil ik haar weer naar de smid hebben, de neuzen worden me wat te lang nu.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:40

Mijn pony z'n hoefjes zien er nog mooi uit, maar ik vind het toch wel prettig dat de smid regelmatig komt om even te checken :o Alleen die heeft nou z'n enkel gebroken dus die is voorlopig uit de running :oo Heb daar wel even buikpijn van hoor :=

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:44

lolclub schreef:
Chrisss schreef:

Wat is en wat doet Reiki ?

Heb je even een pb gestuurd. Anders gaat het topic een hele andere kant op...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:40

Nu al op pagina 4! Bedankt Wilawander voor de eerste post in deel 1 en nu JP en de andere schrijvers voor de update aan de openingspost van dit deel 2, zo'n overzicht is erg fijn. Na de diagnose zie je door de bomen soms het bos niet meer, dus goed dat het nu in deel 2 ook op de 1e pagina staat. Geupdate en wel +:)+ .

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 04:16

Jannepauli schreef:
Homeopathie kan heel veel goeds brengen voor een hoefbevangen paard. Ook vaak in combinatie met andere homeopathische middelen. Overleg voor gebruik altijd met je dierenarts, eventueel in samenspraak met een natuurgeneeskundige.

Wanneer wat gebruiken:
Geboortebevangenheid: Lachesis D30, Echinacea D6,Coffea D2,Pyrogenium D30.
Belastingsbevangenheid:Bryonia D 6, Traumeel S
Voerbevangenheid en gifstoffen: Nux Vomica D6 of D30,Sulfur D 200, Arsenicum Album C 12 (Oppassen bij vergiftigingssymptomen). Nux Vomica Hommacord in combinatie met Traumeel S. Nux Vomica D6 in combinatie met Aesculus D4 (voor de doorbloeding) en Calcium Fluoratum D12 (voor de wederopbouw van hoornplaatjes en dergelijke) Algemeen: Ginko Biloba D4, Traumeel van Heel, Arnica.
Chronische hoefbevangenheid: belladonna Hommacord, Placenta Compositum.Silicea D 30
Sterke Kreupelheid: Bryonia D 6
Koude hoeven, slechte doorbloeding: Aesculus D4

Ik zit nu met een collega in de nacht die zich behoorlijk verdiept heeft in homeopathie, zij zegt dat voor mensen de D verdunning word gebruikt en voor dieren de C verdunning, dat zei mij natuurlijk geen drol, dus wiki er bij gepakt:
Verdunningsreeksen

Voor het potentiëren bestaan verschillende reeksen: de D-reeks (1 op 10), de C-reeks (1 op 100), en de LM-reeks (1 op 50.000). Homeopaten nemen aan dat de lagere potenties eerder een werkingssfeer in het fysieke lichaam hebben en de hogere potenties "de psyche" raken.

En als ik dan verder scroll, lees ik dit:
Verdunning

Volgens de homeopathische theorie wordt bij het trapsgewijs verdunnen en schudden ("potentiëren") de essentie van de uitgangsstof op het oplosmiddel overgedragen en zelfs versterkt. Na Hahnemann is echter duidelijk geworden dat een hoeveelheid stof bestaat uit een weliswaar groot maar eindig aantal moleculen, en dat verdunnen betekent dat er in hetzelfde volume minder moleculen van de verdunde stof overblijven. Bij een zekere mate van verdunning is er nog hooguit één molecuul in oplossing. Bij ongeveer 12C (24D) wordt deze grens van Avogadro bereikt. Verder verdunnen betekent dat de kans zeer groot is dat ook dat laatste molecuul verloren gaat. De kans om een molecuul aan te treffen in een 15C oplossing is één op een miljoen. Bij elke verdere C verdunning wordt die kans nog eens 100 keer zo klein. Veel homeopathische verdunningen, zoals bijvoorbeeld Hahnemann's favoriet 30C, zijn voorbeelden van verdunningen waarbij er niets meer is overgebleven van de werkzame stof. De kans om daar een molecuul in aan te treffen is één op een sextiljoen (een één met 36 nullen).

Let wel, volgens de leer van de homeopathie hoeven er in homeopathische middelen geen moleculen opgelost te zitten, maar zou het zo zijn dat water kan "onthouden" met welke stof het in contact is geweest. Er is echter geen wetenschappelijke studie waaruit zou blijken dat water een "herinnering" zou hebben, of hoe dat geheugen selectief zou moeten werken.

Daarbij komt dat het niet mogelijk is water, het oplosmiddel, absoluut vrij van verontreinigingen te maken. In bijvoorbeeld gedestilleerd water zitten nog steeds miljoenen moleculen verontreiniging, die volgens de leer van de homeopathie ook allemaal het geheugen van het water zouden moeten beïnvloeden.

Verder vroeg ik aan haar of zij wat wist voor haar artritis en kwam met het volgende rhus toxicodendron c30, ff gegoogled natuurlijk en vond het dit verhaal: http://www.valetudo.nl/page_1208889230156.html en dit: Rhus Tox bij stijfheid na opstaan en in beweging komen.
Klinkt goed, maar ben altijd vrij sceptish en op dit moment op m'n dood om zo maar iets te gaan proberen :o

Maar goed, dacht bij mezelf, deel het toch even :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 06:11

Ik heb een studie Homeopathie voor dieren gedaan uit interesse (ik ben geen arts, dus ik behandel ook geen dieren), maar je kan niet zomaar een middel uitkiezen voor een kwaal. Het werkt anders dan gewone medicijnen. Het ene paard met artritis moet bijv. rhus tox hebben, terwijl een ander paard (patiënt) het beter zou doen met het andere middel. Je moet het paard als geheel bekijken.
Daarom kan je het beste een Homeopathisch arts raadplegen en daarmee samen je paard bespreken en tot een goed homeopathisch middel komen. Een arts mag ook hoger dan C potentie voorschrijven.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 06:51

Had nog even na gevraagd bij collega, zij is homeopaat voor mensen en heeft de studie voor dieren gedaan, maar daar verder geen diploma van.
Maar wat je zegt, je moet naar het geheel kijken, maar ik blijf het interessant vinden om allerlei visies te bekijken. Maar dat wilt niet zeggen dat ik me daar dan ook gelijk op ga storten :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:14

jocero schreef:
Hallo, ik lees al erg lang mee met dit topic omdat mijn paardje ook een aantal malen hoefbevangen is geweest. Ik heb een geweldige brok voor hem gevonden:

Eggersman Revital Cubes

Dit is een brok op basis van rijstzemelen zonder granen met een suiker/zetmeelgehalte onder de 10% en niet onbelangrijk, redelijk geprijst.
Mijn paard doet het hier nu erg goed op. Ik geef deze brok in combinatie met Safe & Sound. Een aanrader !

hmmmm..wil niet te achterdochtig zijn, maar.....1 post en toevallig over iets wat we kunnen kopen??

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:39

Vandaag ben ik op bokt gaan zoeken over hoefbevangeheid omdat mijn verzorgpaardje het mogelijk heeft. Nu kende ik er eigenlijk weinig over en wil graag de symptomen kunnen herkennen dus ben ik erg geholpen met dit stuk.
Ik heb nog een vraag voor jullie, kan een paard ook hoefbevangen zijn zonder dat je het echt merkt, af en toe kreupel (wisselend) Verder geen duidelijk symptomen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:26

Nou, volgens mij heeft ie geen last van het stukje rennen van gister! Want dat ik net bij hem kwam liep ie te rennen en te bokken := Liep verder niet kreupel/anders.
Alleen dat linkervoorvoetje die blijft licht warm, de rest is koel. Hoe lang duurt zoiets om weg te trekken? En zolang hij in hoe hij loopt wel vooruitgaat, moet ik me dan toch zorgen maken daarom? Kijk, we zijn er nog lang niet natuurlijk, in hele krappe bochtjes is hij nog niet helemaal ok (niet kreupel oid, maar je ziet nog dat ie wat voorzichtiger is dan rechtdoor). Hij krijgt wel steeds meer 'praatjes' := Hij wil alweer graag vanalles, maar dat mag natuurlijk niet :n Soms hou ik m'n hart vast als ik hem bokkesprongen zie maken, maarja, dat hij dat weer kan en wil is natuurlijk wel weer heel fijn!

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:36

Kunnen jullie mij iets vertellen over het geven van een wormenspuit bij een hoefbevangen paard?
Tijdens acute fase snap ik dat het niet mag, maar wanneer weer wel?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:33

lolclub schreef:
op deze twee kan je mooi zien wat de hoef (hopelijk) gaat doen

Op de foto's van lolclub bovenaan pagina 4, kan je inderdaad mooi zien hoe de hoef na verloop van tijd, weer gaat uitgroeien langs de 'nieuwe' stand van het hoefbeen.

Ik heb van Isabella halverwege haar 'uitgroeiperiode' eens een röntgenfoto laten maken, waarop dit proces ook mooi te volgen is. Op de wand was een stukje lood geplakt (het witte op de foto hieronder) en dan is goed te zien dat de hoefwand bovenaan parallel loopt met het hoefbeen, en onderaan (onder de knik die je van buiten op de wand kunt zien), de kanteling nog laat zien.
Ook is hier te zien dat het hoefbeen nog niet grondparallel staat. Dus de zool laat nog altijd kanteling zien.

Afbeelding

Hier dezelfde foto, maar nu met de zgn. 'loodlijnen' erbij zodat het nog wat duidelijker wordt:

Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:01

Mooi plaatje Ingrid, heel duidelijk!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 12:31

Even een levensteken van mijn kant:

Wat betreft de diverse aanmerkingen op de openingspagina - dank voor de aanwijzingen, ik zal kijken of er wat aanpassingen te maken zijn. Ook het stukje over het herkennen van de symptomen wordt wat uitgereider -- Lolclub was al zo lief om het engelse stuk te vertalen!
Aanpassingen volgen dus zsm ( ook wat betreft hoefverzorging en het bekappen, en homeopathie) maar heb 't nu even druk, druk, druk.

Vrijdag ga ik met Pauli naar de kliniek - ik wil niet langer afwachten en wil foto's gemaakt hebben. Haar toestand verbeterd niet, de pijn gaat dwars door de buut heen. Ik begin meer en meer te denken aan vernageling of een hoefzweer en de beste manier om dat uit te vinden zijn toch r. foto's.
Afgezien van de pijn is het beeld ook héél anders dan bij de echte bevangenheid: toen kon je zien hoe ziek ze was - nu is ze, afgezien van die pijnlijke poot, in prima doen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:35

Sterkte en hopelijk lijkt het erger dan dat het is :)

Ik moet eerlijk zeggen, jullie hebben zelf gezien hoe kreupel die van mij was, die heeft geen seconde ziek gestaan, bleef alert en vrolijk en toch zo kreupel :\