tip bij scheur in de hoef! werk echt!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:29

super handig idee, zal t onthouden *D

lottemarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:03

bedankt voor je tip

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:34

janouk schreef:
Op de site van de Gebroeders Van Nassau staat uitleg over white line disease en het gebruik van honing om de schimmel te doden.

Hier leesvoer

http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... sease.html

http://www.hoofcare.nl/Nectar_wordt_honing.html

Wat ik van de laatste site begrijp is dat de bacterieremmende werking van honing verloren gaat als het verhit is geweest. Voor de behandeling van wld moet je dus zeker zijn dat de honing niet verhit is geweest.

Verder staat er op de site dat als honing eenmaal verhit is geweest, deze altijd vloeibaar blijft. Betekent dat dat voor je voor wld met vaste honing altijd goed zit? Je zou zeggen van wel...

Ik word er nog niet echt wijs uit hoor. Iedereen zegt iets anders.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:37

werkt idd goed, mij werd het ook aangeraden door mijn smid aangezien mijn paard erg 'slechte' hoeven had, van de buitenkant zagen ze er goed uit, maar toch bleven de ijzers er niet onder zitten, de nagels hadden gewoon geen grip... dus toch maar eens honing proberen, en de eerst volgende bekapbeurt merkten ze al erg veel verschil, heb het een half jaar gesmeerd en sindsdien zijn de hoeven echt super!

Het is natuurlijk, goedkoop en werkt goed dus ja kan het iedereen aanraden :)

bamsie

Re: tip bij scheur in de hoef! werk echt!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:42

Idd op de site van Nassau, daar zag ik dat ook! Zou het ook helpen om de hoeven te versterken? Mijn pony heefd platvoetjes, ze lopen heel breed uit ( ijzerloos )

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:15

magic_lover schreef:
werkt idd goed, mij werd het ook aangeraden door mijn smid aangezien mijn paard erg 'slechte' hoeven had, van de buitenkant zagen ze er goed uit, maar toch bleven de ijzers er niet onder zitten, de nagels hadden gewoon geen grip... dus toch maar eens honing proberen, en de eerst volgende bekapbeurt merkten ze al erg veel verschil, heb het een half jaar gesmeerd en sindsdien zijn de hoeven echt super!

Hoe heb jij het gedaan, door het voer of op de buitenkant van de hoeven gesmeerd?

Loesjee93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:23

Goeie tip, mijn verzorgpony heeft regelmatig scheuren in de hoef. dus deze tip is idiaal

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:10

Handig zo'n tip, altijd goed om zulke dingen te weten :)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:18

Hanneke_Inka schreef:
Hee Bokkers,

mijn pony had in haar voor en achter hoef een scheur zitten.
de hoefsmid zei dat ik er honing op moest smeren dan komt er een laagje met zegmaar nieuwe hoef en de scheur geneest.
dat heb ik gedaan en het werkt echt!!
dus, heeft je pony/paard een scheur in een hoef? laat er 2x per week vloeibare honing in lopen en doe dat ong.6 á 8 weken lang.
veel succes!

:o

ehm.. 6 á 8 weken lang honing smeren..? Dan is die scheur er onderhand ook zonder honing al uitgegroeid en is de pony alweer bekapt.. lijkt mij..? dus of dat dan echt aan de honing ligt vraag ik mij af..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:39

Als er echt een schimmel in de hoef zit dan bijft de hoefwand inscheuren.
Deze groeit er zonder hulp dus niet uit (kan alleen maar erger worden).

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:41

maar met behulp van honing wel dan..?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:00

Als er echt WLD in de hoef zit moet de hoefsmid dit eruit snijden.

De honing kan voorkomen dat de schimmel (mocht er nog iets zijn achtergebleven) zich verder gaat uitbreiden.

De kan geen honing onder de wand smeren deze is dicht. Zolang deze mooi dicht is komt er geen zuurstof bij en groeid de schimmel verder.

Op pagina 2 staan foto's van de hoeven van mijn paard nadat de WLD eruit is gesneden. Die plekken moest ik van mijn smid behandelen met honing en tee-trea olie.

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:24

Haflinger met losse hoefwand.
Mijn Haflinger had ook hele slechte hoeven.
Na jaren lang beslagen te zijn met dubbele lip en veel nagels (om het vast te houden)
heeft mijn nieuwe hoefsmid. Jan Bokken, (voor vele bekend) mij ook honing geadviseerd.
Ik heb het 8 weken in de openingen van de nagels en scheuren gespoten. (vloeibare honig)

Dit heeft zeker goed geholpen. Het was aangegroeid en er was duidelijk verbetering te zien.
Helaas met het warme droge weer is het weer snel achteruit gegaan. Terwijl ik 4 x per week nog honing spuit.
Geadviseerd om in de wei bij de waterbak de grond zodanig na te maken dat ze met de hoeven in het water staan als ze willen drinken.
Momenteel staat ze met dubbele lip en 5/4 nagels voor en achter beslagen. Om de 7/ 8 weken komt de smid. De hoeven zijn redelijk hersteld dankzij de honing. Wel blijven gebruiken als je paard een losse hoefwand heeft.
Sucses allemaal.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:35

Ik ga het vanaf vandaag uitproberen! Mijn paard heeft al zolang ik hem al heb een scheur erin. Heb al veel dingen geprobeerd!
Helpt dat ook met de groei van de hoef? Want RV hoef groeit bijna niet meer. Daar geef ik al supplementen voor en smeer ik iedere dag een zalfje op..

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:28

Hmmm, misschien ook iets voor ons. Mijn paard heeft 2 jaar geleden een kroonrand wond gehad, en momenteel laat het bovenste buitenste laagje van de hoefwand los, zit een kleine ruimte onder. Misschien ook wat voor ons, ga het proberen. Ze staat alleen wel 24/7 op land en met die modder en regen weet ik niet of het lang genoeg blijft zitte om te werken.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:42

Ik heb Acacia honing gekocht, het ziet er wel iets vloeibaar uit.
Maar heb ik nu een goede of niet? Snap er geen hol meer van, heeft niet iemand een plaatje met de honing die ze gebruiken?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:57

Ik koop mijn honing aan de overkant van de straat .

Hier zit een imker.

Mij is altijd verteld dat je honing het beste rechtreeks bij een imker kan kopen.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:01

Wat goed :)

De Egyptenaren waren in hun beschaving van duizenden jaren geleden al doordrongen van de genezende werking van honing.
Dat was voor hen wondspray nummer 1 :D

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:01

Heb die van mij gehaald bij een natuur winkel en komt (zegt ze) ook rechtstreeks van de imker maar ja? is het de goeie?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:13

Als hij rechtreeks van de imker komt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:28

Zelden zo'n grappig topic gezien als dit, zowel op gebied van hoeven (scheuren die genezen ipv uitgroeien) als op gebied van honing (gewonnen uit bloemen, bijen eten suikerwater en maken daar honing van, geen bloemenhoning hoor maar bijenhoning :)) )
Prachtig voorbeeld over iets met een klok en een klepel.
Gelukkig zijn er ook nog een paar die er wel wat van begrijpen.
Zuivere honing heeft idd een medicinale (ontsmettende) werking, maar plakt geen hoeven aan elkaar en laat ook geen scheuren genezen.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:33

Sonja schreef:
Zelden zo'n grappig topic gezien als dit, zowel op gebied van hoeven (scheuren die genezen ipv uitgroeien) als op gebied van honing (gewonnen uit bloemen, bijen eten suikerwater en maken daar honing van, geen bloemenhoning hoor maar bijenhoning :)) )
Prachtig voorbeeld over iets met een klok en een klepel.
Gelukkig zijn er ook nog een paar die er wel wat van begrijpen.
Zuivere honing heeft idd een medicinale (ontsmettende) werking, maar plakt geen hoeven aan elkaar en laat ook geen scheuren genezen.

Dus als ik jou goed begrijp heeft het hele honing idee geen enkele nut? Maar waarom raden hoefdsmeden het dan aan?

En verder voor iedereen:
Gebruiken jullie dan bijvoorbeeld honing van Langnese ofzo? Iedereen heeft het maar over 'honing' maar noem eens merken oid dat is duidelijker..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 05:40

Sonja schreef:

Het doodt wel de schimmel die scheur in de hoef veroorzaakt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:49

janouk schreef:
Sonja schreef:

Het doodt wel de schimmel die scheur in de hoef veroorzaakt.

Maar is dat dan alleen bij WLD of ook als je paard last heeft van brokkel hoeven?

magic_lover schreef:

Smeerde je dan alleen de gedeelten waar het brokkelde of over heel de hoef?

LaurenZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:43

Bedankt voor de tip! Zal het zeker gebruiken aangezien dat mijn paard daar veel last van heeft !