Mijn lieve kleine Fleur, met hoefbevangenheid... Inslapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Re: Mijn lieve kleine Fleur, met hoefbevangenheid... Inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:46

Heb hier een pony die met licht gekanteld hoefbeen M1 dressuur loopt. Er is een heel geplan, oppassen geblazen, streng voerregime en een goede hoefsmid voor nodig maar de pony is in topconditie... en hij is heeeeel ziek geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:54

Ik heb een keer gelezen dat als je hooi ruim laat weken dat je dan suikers er uit spoelt. Maar ik weet niet wat je dieet geeft. Is lucerne, de echte, dus de stengels en niet de zakken die je koopt, want daar zit melasse in, niet iets?

Dan weet ik dat er grasbrok is wat je moet weten en Marstall heb ik net gezien op hun website hebben ook iets wat voor op gras brokken lijkt en voer voor paarden die suikerarm moeten eten.

Misschien is strokorrels wat voor je. Dat is geperste gemalen stro in korrels en als ze nat worden vallen ze uiteen, dan wordt het een poeder. De korrels willen ze nog wel eten, maar de poeder niet. Dus je moet het natmaken voor je het in de stal doet. Het wordt een zacht bed om op te liggen.

Verder heb je gelukkig een goede kennis voor eerlijke ruggespraak. Succes met je pony.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 14:12

Die Lucerne in stengels, waar zou dat ergens te krijgen zijn?
Strokorrels zijn inderdaad misschien ook wel een oplossing!
Momenteel krijgt ze een heel klein beetje dieetmengeling met haar medicatie door, en verder gewoon droog hooi, geen voordroog.

Johanna59: eens de ontsteking weg is kan ze wel pijnloos verder hoor, alleen loopt ze meer op haar tip, maar met goed onderhouden voeten moet dat wel lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:21

Doe het wel in overleg met je kennis-DA.

Ik heb gezien dat de boerenbond ze verkopen en ook sommige fouragehandelaren, het komt dan uit Frankrijk.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:55

Pas op met lucerne ivm melasse (= suiker)!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:23

Is de oorzaak van de hoefbevangenheid bekend? Hoeft echt niet altijd gras te zijn of fructaan. Is er bloedonderzoek gedaan, is er getest op Cushing of Insulineresistentie? Of ligt de oorzaak in een andere hoek?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 03:06

EstherHegt schreef:
Is de oorzaak van de hoefbevangenheid bekend? Hoeft echt niet altijd gras te zijn of fructaan. Is er bloedonderzoek gedaan, is er getest op Cushing of Insulineresistentie? Of ligt de oorzaak in een andere hoek?

gezien de leeftijd is Cushing idd goed mogelijk. kijk eens op www.ecirhorse.com.

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:38

De Luzerne van de Boerenbond is suikervrij!

horsespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:24

Mijn hoefsmid heeft al heel wat paarden gered die waren opgegeven.
Het is zeker de moeite waard om hem eens te laten kijken:
http://barefoot-hoofrehab.nl

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:40

Moeilijke keuze hoor!

Ik heb zelf ervaring zowel met een hoefbevangen (en spierbevangen) paard als met een oud paard (26) dat chronisch ziek was. Dus ik ken de moeilijkheid van het moeten nemen van beslissingen over het leven en welzijn van je paardje.

Persoonlijk vind ik dat je zoveel mogelijk je eigen gevoel en emoties moet proberen uit te schakelen bij je beslissingen en het welzijn van je paardje voorop moet stellen. Hoeveel pijn heeft ze nu vermoedelijk? Wat is de prognose? Wat voor leven krijgt ze als het beter wordt en hoe lang moet het duren voordat dat zover is? Kun je haar nog een paardwaardig bestaan bieden?
Dat een paardje nog de oortjes erop heeft als je komt, wil niet altijd zeggen dat ze gelukkig en pijnvrij zijn. Soms kan het ook helpen om andere mensen op stal eens te vragen om ongemerkt een oogje in het zeil te houden, dan weet je hoe ze is als jij niet in de buurt bent. Dat kan veel verschil maken!

Wat de criteria voor een paardwaardig leven zijn al iedereen anders invullen. Persoonlijk vond ik het belangrijk dat een paard fijn kan rondlopen en ondertussen eten (wat ze vanuit hun natuur doen en wat voor hun gestel het beste is), plezier maken met andere paarden en geen pijn ondervinden.
Met deze zaken in mijn achterhoofd kon ik voor mijn paard ook de keuze maken om haar op een bepaald moment wel te laten gaan, hoe graag ik haar ook nog bij me had willen houden.

Nooit meer lekker kunnen grazen, altijd medicatie houden, heel veel lekkere dingen niet meer mogen eten, pijnlijke voetjes met lopen, welk plezier kan een paardje van 25 dan nog beleven? Misschien als je die vraag voor ogen houdt, dat je dan objectief het beste kunt beslissen. Als je het beste voor je paardje wilt en wilt voorkomen dat ze moet lijden, zul je niet te vroeg beslissen als het niet meer gaat, ik denk dat je zelf wel zult zien en aanvoelen of het zover is.

Veel sterkte in elk geval gewenst!