Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:51

Yep, hier heeft mn vriend vandaag ook weer van die rubberringen gehaald en die worden eerdaags alvast onder mn merrie dr ijzers gelegd.
De andere merrie is net opnieuw beslagen, dus daar wachten we nog even een rondje mee..
Afgelopen jaar heb ik ze ook gehad voor mn paarden en waren er erg tevreden over. Hele dagen in de sneeuw en niets aan de hand, ideaal en rijden ging ook perfect.
Je hebt niet speciaal beslag ervoor nodig, worden er gewoon tussen gezet.

Hier hebben we trouwens al hoefnagels met soort van widiapuntjes erop. Die zijn niet zo groot, maar geven net even dat extra zekerheid op de klinkers hier met al die regen van afgelopen tijd. Vond de gewone widiapuntjes zelf wat eng nog en niet nodig..maar dat is geheel persoonlijk.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:58

Hebben de ringen nog nadelen??
Komen ze veel hoger op hun hoeven te staan? Ze heeft een wat steilere voet die achter wat ingeklemd is en waardoor ze achter wat hoger staat.
Ik zit er ook aan te denken aangezien de voorspellingen voor komende winter zo slecht zijn.
Vorig jaar was het een heel gedoe om de klonten eruit te krijgen en dan bij met name het was steilere voetje. Ben echt met een hamer aan het bikken geweest. Die van mij wordt daar niet blij van.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:08

Ik kan zo geen nadelen bedenken :n
De ringen zijn niet dik, dus ze komen er niet beduidend hoger door op hun voeten te staan (2mm ofzo)
Het enige is wel dat ik mijn smid altijd vraag of hij ze er wat ruimer onderlegd zodat ik wel goed bij de groeven kan om die uit te krabben.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:11

Mijn hoefsmid kwam ermee dat het ook mogelijk is gewone dichte zooltjes tussen ijzer en hoef te slaan.
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee bij sneeuw?
Is denk nog wat dunner dan de sneeuwringen? Maar die sneeuwringen zijn er wel speciaal voor natuurlijk.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:15

Ik denk niet dat die zooltjes dunner zijn, de ring die je namelijk ziet zitten is dikker dan het gedeelte wat onder het ijzer zit (dat is plat). Een heel zooltje heeft als grote nadeel dat je totaal niet kunt zien wat er zich onder dat zooltje afspeelt. Er kan mogelijk toch nog van alles tussen kruipen (zand, strooisel) wat je er vervolgens niet meer uit krijgt en wat voor de nodige ellende kan zorgen. Ik zou daar dus niet voor kiezen :n

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:25

De sneeuwzolen zijn idd dun, de ringen steken uit. Je smid kan ze inkopen en je kan ze na gebruik goed wassen en herbruiken ;) Kan er zo 2 rondes mee doen desnoods..hier kunnen wij er zo aan komen, dus heb ze weggegooit, maar als ze er niet onder vandaan komen, zijn ze herbruikbaar 1 seizoen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 10:51

Amy77

Re: Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:11

OOoeeeh heerlijk Bravure! Las al dat er volgende week ook natte sneeuw kan vallen..beginnetje op wat er komen gaat, hoop ik :P

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:33

Nou ik zit er niet op te wachten hier in NL, want dan kom ik onmogelijk op m'n werk -O-
Maar goed, mijn paard is er klaar voor, want hier zitten de zooltjes er weer tussen. Hij is alleen de wideapuntjes vergeten en daar had ik jullie juist een foto van willen laten zien 8)7
Hier alsnog een foto van hoe de zooltjes eronder zitten, dit is een voorhoef:
http://img230.imageshack.us/img230/3253 ... ooltje.jpg

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:37

Wanja, ziet er netjes uit!
Is er eigenlijk een duidelijk verschil tussen voor- en achterhoef?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:49

Nee, de ringen zitten er op dezelfde manier tussen. Het wordt natuurlijk wel iets smaller allemaal, omdat de voorhoeven gewoonweg breder zijn dan de achterhoeven :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:50

Maar de zooltjes zijn hetzelfde? Of zit daar ook duidelijk verschil tussen?
Hier zit er niet zoveel verschil tussen de hoeven. Wel iets natuurlijk, maar niet heel overduidelijk.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:54

Dyonne schreef:
Hier zit er niet zoveel verschil tussen de hoeven. Wel iets natuurlijk, maar niet heel overduidelijk.

Ja, als je erop kijkt zien ze er hetzelfde uit :j , alleen hebben ze echt de vorm van de achterhoef/achterijzer. Ze zijn dus iets langer en smaller.
Ik zal eens kijken of ik nog een paar zooltjes kan vinden (ik heb er nog wel ergens een paar liggen), dan zal ik ze op de foto zetten. Kunnen jullie zien hoe het eruit ziet als ze nog niet onder het ijzer zitten.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:00

Wanja schreef:
Dyonne schreef:

Ja, als je erop kijkt zien ze er hetzelfde uit :j , alleen hebben ze echt de vorm van de achterhoef/achterijzer. Ze zijn dus iets langer en smaller.
Ik zal eens kijken of ik nog een paar zooltjes kan vinden (ik heb er nog wel ergens een paar liggen), dan zal ik ze op de foto zetten. Kunnen jullie zien hoe het eruit ziet als ze nog niet onder het ijzer zitten.

Ja zou fijn zijn misschien is voor het ene voetje van mijn merrie een achterzooltje beter als een voorzooltje.

Baal dat er vanaf de 29ste als sneeuw wordt verwacht, de smid komt pas 10 december

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:26

Zooltjes zoals ze eruit zien voordat ze onder het ijzer komen. Het platte deel zit dus tussen het ijzer en de hoef en de lengte daarvan kan door de smid worden bijgewerkt. Dit zijn overigens ponyzooltjes en ook een iets ander modelletje als wat ik er nu tussen heb :)
Links is voor de voorhoef en rechts voor de achterhoef:
http://img139.imageshack.us/img139/1849/dscf0845.jpg

Niet een hele duidelijke foto, maar dan hebben jullie een idee hoe dik die zooltjes zijn (of hoe dun ;) )
http://img686.imageshack.us/img686/4763/dscf0846q.jpg

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:37

Wanja schreef:
Zooltjes zoals ze eruit zien voordat ze onder het ijzer komen. Het platte deel zit dus tussen het ijzer en de hoef en de lengte daarvan kan door de smid worden bijgewerkt. Dit zijn overigens ponyzooltjes en ook een iets ander modelletje als wat ik er nu tussen heb :)

Niet een hele duidelijke foto, maar dan hebben jullie een idee hoe dik die zooltjes zijn (of hoe dun ;) )

Bedankt, ik denk overigens dat ze dan 1 achterzooltje voor voor nodig heeft, Print de foto's uit en geef ze aan mijn smid

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:45

Die van mij heeft ze er nu onder, en ze voorspellen hier voor het weekend sneeuw, heb ik gehoord dus kan ik ze meteen testen. Normaal wou ik blootvoets, maar omdat hij platvoetjes heeft gaat het niet, het is in de zomer al eens goed mis gegaan zonder ijzers. Ook heb ik ijzers met gaten voor kalkoenen, maar moet nog een set kopen.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:58

Onze paarden zijn afgelopen woensdag ook beslagen met sneeuwzolen.
Het zijn exact dezelfde zolen als bokker Wanja heeft.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:19

De voorzooltjezs zijn wat ronder en achter zijn ze ietwat spitser..je gebruikt dus niet dezelfde van voren als van achteren :)
Ziet er netjes uit Wanja!

edit: zi enu de linken van je foto's pas Wanja..top, dank je.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:33

bah heb geen zin in sneeuw. maar wel reden om dit topic te bekijken.
Is zo'n beslag met rubber ringen etc veel duurder?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:48

Ik vind het meevallen. Ik zal het even omrekenen naar euro's, hier betaal ik voor normaal beslaan met 2 standaard widiapuntjes 22 EUR per voet. Met sneeuwzooltjes eronder 35 EUR per voet.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:03

Wanja schreef:

Maar dit zijn toch gewoon de sneeuwringen???? Dat platte gedeelte is om de ringen ook goed bevestigd te hebben.
Sneeuwzooltjes bedekken toch de hele hoef aan de onderkant? Mijn hoefsmid maakt daar wel degelijk onderscheid in. En hier ook: http://www.hufschmied-sigi.at/content/view/25/27/ Zijn de sneeuwringen met platte bevestigingsschijf te zien maar ook dichte zooltjes (gewoon leder). Sommige zooltjes blazen op en lopen weer leeg (info eigen hoefsmid) maar welke dat moeten zijn kan ik nergens vinden....

Dit heb je ook nog: http://s193026503.online.de/shop/articl ... d%3D003%26

Hier trouwens iets waar ik ook al een tijdje over liep te denken, zonder te weten dat het bestond: http://islaender-verkauf.de/islandpferd ... elloev.php Vond het net toevalligerwijs op google. :D
Laatst bijgewerkt door Bravura op 22-11-10 14:17, in het totaal 4 keer bewerkt

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:07

Mijn merrie krijgt morgen iets voor in de sneeuw met haar ijzers. Mijn hoefsmid had het over zooltjes dus ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien. Zou wel ideaal zijn als ik de hele winter gewoon kan rijden.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:04

lindar1985 schreef:
bah heb geen zin in sneeuw. maar wel reden om dit topic te bekijken.
Is zo'n beslag met rubber ringen etc veel duurder?

Ik betaal alleen 20 euro extra voor de 4 zooltjes, dat is dus 1x per seizoen. Mijn smid rekent geen kosten voor het extra werk wat hij heeft, erg netjes dus :)

@Bravura: mijn smid noemt ze zooltjes, het zijn inderdaad ringen, maar dat doet verder niet zoveel ter zaken lijkt me er staan namelijk duidelijke foto's bij mijn verhaal ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:24