Verband tussen hoefbevangenheid en jacobskruiskruid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 17:15

EstherHegt sterkte met je verlies van je veel te jonge paard.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:42

happydais schreef:
zou zo maar kunnen. Hoefbevangenheid is vergiftigng van het lichaam, met name de darmen en bloedbanen krijgen het zwaar te verduren. Jacobskruid is puur gif, een ponylichaam wat al deze gifstoffen niet kan afvoeren zal hier last van krijgen. De gifstoffen komen dan in de bloedbanen terecht en uiteindelijk dus ook in de hoeven. Geef je pony veel gedroogde brandnetels (langzaam opbouwen) dit ontgiftigd de darmen en bloedbanen. Zorg er ook voor dat hij voldoende beweging krijgt, ook al doet lopen pijn, loop wel op zachte ondergrond. Door de beweging komt het hoefmechanisme in werking en zal de bloedsomloop versnellen in de hoef, hierdoor worden de gifstoffen sneller uit de hoef gehaald. Succes

Als het zo is als jij denkt dan is het a piece of cake om JKK aan te tonen in het bloed. PA’s verlaten het lichaam binnen 24 tot 48 uur daardoor kunnen deze giftige stoffen alleen in bloed en weefsel samples aangetroffen worden als deze kort na het eten van PA bevattende planten genomen worden. Het is de schade die in de korte tijd dat die PA's in het lichaam zitten die cumulatief is. Gedroogde brandnetels helpen niet tegen een PA vergiftiging noch bij hoefbevangenheid.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:23

Spring hier zomaar midden drin, maar kruiden werken alleen in een mix.
Dit noemen ze het samenwerken van.
Brandnetels zijn bloedzuiverend, maar bij een te hoge dosis gaat het paard flippen.
Heb al een paar paarden "gered" met de vergiftiging´s veschijnselen van JKK.
Samen met mijn compagnon, werken wij aan een "ontgifter" van nier en lever, die tevens de lever en nieren weer regenereerd op natuurlijke basis met behulp van kruiden..
Twee paarden zijn weer vrij van de symtomen.
Bovendien werkt het ook bij hoefbevangenheid.
Hoefbevangenheid is ook een symtoom van JKK vergifteging.
De vergiftiging van JKK, is natuurlijk verschrikkelijk, voor mens en dier.
Het gift stapelt zich op in het lichaam.
Vaak zie ik kolieken, daarna koorts plotsklaps, en dan lusteloosheid.
In een verder stadium, verlammen de zintuigen, zoals oren (horen) , ogen (zien) en neus (ruiken).
Hoop dat de Politiek de dierenhouders eens ondersteund, door maatregelen te treffen dit verradelijke plantje (plant) uit te rotten.
Sinds de bermen te weinig gemaaid werden,wat we ook te danken hebben aan de politiek (in heel Europa trouwens) verbreid dit monster over heel Europa.
Men durft bijna nergens meer hooi te kopen, of stro.
Moet er niet aan denken dat kleine kinderen de mooie bloemetjes gaan plukken.
Het gift van de plant gaat nl ook door de huid.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:03

Professor sorry hoor maar het gif stapelt zich NIET in het lichaam, hoefbevangenheid staat ook niet in de literatuur beschreven bij JKK vergiftiging, het zal misschien wel eens voorkomen maar ik heb al heel wat literatuur gelezen. Voor de rest bschrijf je ook symptomen die niet zijn beschreven. Ik denk dat de paarden die je 'gered' hebt geen JKK vergiftiging hadden. Wie heeft de diagnose gesteld?
De PA s worden door huidopname NIET omgezet in een giftige vorm. Daarvoor zal de plant echt door de spijsvertering moeten. Pas dan worden die PA s omgezet in de giftige vorm.
Probleem is wat jij allemaal beschrijft niet klopt maar wel op veel websites staat, ik wordt er zo moe van.
JKK vergiftiging is niet even iets waarbij je zomaar even wat gaat dokteren daar is het veel te ernstig voor.
Het is ook erg om mensen bang te maken door echte foute informatie eerder in dit topic ook al uitgelegd hoe een JKK vergiftiging in zijn werk gaat.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Verband tussen hoefbevangenheid en jacobskruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:11

Amen. Maarre........ik weet dat ik het zelf even op zou moeten zoeken, maar welke van de bovengenoemde symptomen kloppen wel, en welke niet? En in welk tijdsbestek doen de relevante symptomen zich voor?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:18

In het laatste stadium kan er ammoniak in het bloed komen, dan krijg je de 'kolder' in de kop. De zintuigen verlammen dus beslist niet, ze weten zich van ellende geen raad meer, daar is echt geen kruidenmiddeltje voor. Koliek hoort er ook niet bij wel vaak oedeem. In het laatste stadium kunnen ze wel gaan persen, Deze verschijnselen kunnen bij meer leverziekten voorkomen trouwens. Ik vind het echt erg dat iemand die niet weet hoe die PA s werken zich op medisch vlak begeeft.
Een dierenarts heeft gelukkig een steeds groter arsenaal aan middelen om te behandelen en om de diagnose te stellen. Is het echter het laatste stadium helpt er niets meer.
Hoe het helemaal precies werkt kun je onderin via mijn linkjes zien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:02

Heb het gelezen, had het ooit al eens eerder gelezen, maar ja, lees zoveel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 10:06

Begrijp ik het goed?
Dat een paard met een jjk vergiftiging, alleen een acute vergiftiging kan hebben?
Dat de kans klein is het in de weide op gelopen te hebben?
Dat de kans groot is het met ruwvoer (hooi, kuilgras, lucerne, stro) opgelopen te hebben?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:21

FaberSmid schreef:
Begrijp ik het goed?
Dat een paard met een jjk vergiftiging, alleen een acute vergiftiging kan hebben?
Dat de kans klein is het in de weide op gelopen te hebben?
Dat de kans groot is het met ruwvoer (hooi, kuilgras, lucerne, stro) opgelopen te hebben?

Nee, een acute vergiftiging komt zelden voor. Wat je het meeste ziet is een chronische vergiftiging door langdurig kleine hoeveelheden op te eten in het voer. Meestal is dat hooi. Paarden herkennen verse planten als giftig en het zijn echt uitzonderingen dat paarden het vers eten. De kans in de wei is dus klein tenzij de wei natuurlijk vol staat en er geen ander voedsel is dan hebben ze geen keuze. Toch is het niet handig om de plant in de wei te laten staan want je krijgt er natuurlijk wel meer als de bodem genoeg open plekjes heeft, in een paardenwei gaat dat snel, paarden spelen en rennen etc en grazen het gras behoorlijk kort af.
Zaden hebben een open plekje en licht nodig om te kunnen kiemen en in een paardenwei is dat vaak zo. JKK is dus zeker een plant die niet thuishoort in een paardenweide.

Zoals eerder genoemd kan PA vergiftiging veroorzaakt worden door zowel het eten van veel PA bevattende planten in een korte tijd als door het regelmatig eten van kleinere hoeveelheden gedurende een langere periode. Hoewel beide soorten PA vergiftiging (acute en chronische) tot leverschade kunnen leiden, hebben ze een verschillend effect op de lever . Acute vergiftiging resulteert in een aanmerkelijke mate van necrose in de lever. Necrose is een ongecontroleerde sterfte van cellen . De levercellen worden aan zo’n hoge concentratie PA’s blootgesteld dat ze in grote aantallen afsterven wat als gevolg heeft dat er veel dood weefsel in de lever ontstaat, het lichaam reageert vervolgens met een infectie en een dier wordt hierdoor erg ziek . Niet alleen omdat de lever niet meer goed functioneert, maar ook omdat het ontstoken is. Afhankelijk van de mate van leverschade zal het dier sterven of herstellen . Gedurende het herstellen wordt het dode weefsel in de lever afgebroken en verwijderd door de ontstekingscellen. De beschadigde delen van de lever worden vervolgens opgevuld met bindweefsel, dit betekent dat een gedeelte van een normaal functionerende lever verwijderd is, het verlies van leverfunctie zal afhangen van hoe groot dit deel is geweest. Als het slechts om een klein deel van de lever gaat dan zal een dier geen ziekte verschijnselen laten zien, maar als het een aanmerkelijk deel van de lever betreft, dan zullen er duidelijke symptomen van leverschade zichtbaar zijn . In tegenstelling tot acute PA vergiftiging leidt chronische vergiftiging niet tot grootschalige necrose . Hoewel de levercellen die erg beschadigd zijn necrose zullen ondervinden, zal hun aantal relatief klein zijn als er slechts kleine hoeveelheden Kruiskruid gegeten werden, chronische vergiftiging zal daarom meestal niet tot lever ontstekingen leiden. De cellen die slechts licht beschadigd zijn zullen apoptose ondergaan . Dit is in tegenstelling tot necrose een gecontroleerde celdood. Deze cellen produceren stoffen die andere cellen laten weten dat ze beschadigd zijn en daardoor een risico voor gezonde cellen kunnen vormen omdat ze over kunnen gaan tot necrose of in tumor cellen kunnen veranderen zoals aangetoond is in onderzoek aan ratten en muizen . Tijdens apoptose worden cellen afgebroken in gesloten blaasjes die door andere cellen worden opgenomen. Het belangrijk om hier te constateren dat apoptose dus niet tot lever ontsteking leidt. Zo lang er niet te veel cellen zijn die apoptose vertonen wordt het verlies van lever functie door andere cellen overgenomen en zal de lever gezond blijven. Er zullen dus geen symptomen van leverschade zichtbaar zijn en bloed samples zullen niet de lever enzymen vertonen die karakteristiek zijn voor PA vergiftiging. De verloren cellen worden vervangen door cellen die zich nog steeds kunnen delen en als levercellen slecht licht beschadigd zijn kunnen ze soms zelfs herstellen . Samenvattend kunnen we dus stellen dat onder een bepaald niveau PA vergiftiging niet tot onherstelbare leverschade zal leiden. Als een dier dus PA bevattende planten eet dan zal het alleen ziek worden als het te veel planten binnen krijgt. In zulke gevallen compenseert de lever voor de verloren cellen en zullen er geen symptomen zichtbaar zijn, zelfs niet in bloed samples. Als grotere hoeveelheden PA bevattende planten gegeten worden is dit als eerste zichtbaar in bloed samples. Die zullen dan bepaalde lever enzymen vertonen die op PA vergiftiging kunnen wijzen. Vervolgens worden de symptomen van leverschade duidelijk. Het is op dit moment niet duidelijk hoe veel PA’s een dier moet binnen krijgen om symptomen van vergiftiging te gaan vertonen, maar die zal per diersoort en individu verschillen . In zeer ernstige gevallen van PA vergiftiging laten bloed samples de karakteristieke lever enzymen niet zien, omdat er zo veel cellen beschadigd zijn, dat er niet genoeg cellen meer zijn om deze enzymen aan te maken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 11:52

Het is een chronische vergiftiging, maar het jkk kan niet stapelen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:03

FaberSmid schreef:
Het is een chronische vergiftiging, maar het jkk kan niet stapelen?

Ja dat klopt, het is in de korte tijd dat die PA's in het lichaam zijn dat het schade kan doen aan de levercellen. Pyrrolizidine alkaloïden kunnen in verschillende vormen voorkomen. Deze vormen kunnen door chemische processen in een andere vorm omgezet worden. Sommige van deze vormen zijn giftig voor mensen en dieren
Het is dus niet zo dat het gif zich opslaat in de lever. Als dat zo was dan was een vergiftiging natuurlijk erg makkelijk aan te tonen maar het lichaam wil die troep zo snel mogelijk kwijt.
De gezondheidsdienst voor dieren kan tegenwoordig wel binnen een week na opname bepaalde metabolieten nog aantonen in het bloed, maar het moet dus wel kort geleden zijn gegeten anders kan dat niet meer.
Een beetje een vergelijk met alcohol, ook dat scheidt het lichaam snel uit omdat ie het kwijt wil, wordt snel uitgeplast en /of uitgeademd via de longen , (denk daarbij aan dranklucht). Dat kun je een beetje vergelijken met die PA's. Alcohol sla je ook niet op in de lever.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 17:32

Hoe zit het eigenlijk met de honing van bijen, die de nectar verzamelen van de jkk? Is dat ook giftig, de bloemen zijn toch het giftigste deel? Of de plant in de bloemen fase is het giftigste?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:08

FaberSmid schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de honing van bijen, die de nectar verzamelen van de jkk? Is dat ook giftig, de bloemen zijn toch het giftigste deel? Of de plant in de bloemen fase is het giftigste?

Daar is onderzoek over gaande, dat rapport van de Voedsel en Warenautoriteit staat bij de downloads op mijn website. samengevat.
Meer dan een kwart van de door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) onderzochte honingmonsters bevat pyrrolizidine alkaloïden (PA's), afkomstig uit onder meer het plantengeslacht Senecio (waaronder Jacobskruiskruid). De meeste PA's zijn kankerverwekkend. Langdurige en overmatige consumptie van honing met hoge concentraties PA kan schadelijk voor de gezondheid zijn. Dit type consumptie is waarschijnlijk zeldzaam. Toch adviseert de VWA de ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om nader onderzoek te laten doen naar de herkomst van honing met hoge concentraties PA. Pas als bekend is welke honing hoge concentraties bevat en hoe die tot stand komen, kan attenderen van consumenten zinvol zijn. De VWA is inmiddels met dit onderzoek begonnen

Ook in Wageningen loopt er onderzoek.
KLIK

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:15

Weet een plaats waar bijnkasten in een veld met jkk staan, klopt het dat bijen hun hele leven 1 bloem soort trouw zijn?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:51

Geen idee Faber, dat zul je na moeten vragen bij imkers.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:08

Citaat:
Nee, een acute vergiftiging komt zelden voor. Wat je het meeste ziet is een chronische vergiftiging door langdurig kleine hoeveelheden op te eten in het voer. Meestal is dat hooi. Paarden herkennen verse planten als giftig en het zijn echt uitzonderingen dat paarden het vers eten. De kans in de wei is dus klein tenzij de wei natuurlijk vol staat en er geen ander voedsel is dan hebben ze geen keuze.

Hoewel ik geen kenner ben over dit onderwerp, denk ik idd dat het vers weinig gevaar oplevert. Zelf ben ik soms ook wel nonchalant, en dan durven er hier wel es gele bloemetjes of groene rozetten verschijnen, maar zelfs in een afgegraasde wei raken de paarden ze niet aan. Maar in een wei die gemaaid moet worden, zou ik ze zeker sneller verwijderen.

Van het tuincentrum kreeg ik nog een tip voor de bestrijding ervan: de weide bemesten met kalkcyanamide.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:32

FaberSmid schreef:
Weet een plaats waar bijnkasten in een veld met jkk staan, klopt het dat bijen hun hele leven 1 bloem soort trouw zijn?

Als eerste even het volgende...
JKK is beslist niet de enige plant met PA's die een risico zou kunnen vormen.
Er zijn wereldwijd zo'n 6000 planten met die PA's.
3 % van alle bloemplanten bevatten PA's waar door de samenstelling van de PA's ook nog eens sterkte van giftigheid verschillen.

Mijn buurman heef bijen maar ik zie niet dat die slechts een bloemsoort bezoeken.
Een bloemsoort trouw blijven zou nmm. inhouden dat ze ook een voorkeur zouden hebben voor die ene soort en alle bijen daar dan ook alleen op zouden vliegen.
Overigens, ik heb JKK in mun tuin en ook zijn bijen.... maar ik eet het gewoon door hoor en leef nog steeds zonder problemen.

Honing bij de supermarkten wordt als ik het juist heb gemengd uit vele soorten/leveranciers om zo enige constante smaak te houden dus de kans op vergiftiging lijkt me erg klein.
Uiteraard zal een bijenkast midden in een jkk veld wel problemen opleveren , de bijtjes vliegen niet zo heeel ver van huis dus als er geen andere keus is dan JKK lijkt het me een risico.

Overmatig gebruik van honing met PA's zoals baronesse van strychnine tot cocaine Esther al schreef kan een probleem worden (zoals met alles wat overmatig gegeten/gedronken wordt)
Tja... en daar hebben we dan toch wel een probleem denk ik
Gezien de teksten aan het begin van deze lijn die ik net zat te lezen bestaat er natuurlijk een risico dat een grote groep honing eters waar JKK in de buurt staat als verslaafde genoteerd kan gaan worden gezien gezien de verrassende omschrijving van de PA s als "heroine" en "cocaine"
Die "gebruikers" zullen om hun verslaving te bevredigen steeds meer honing gaan eten :D

Dom natuurlijk....de strychnine lost dat probleem ook weer op

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:24

FaberSmid schreef:

Mmm in een ver verleden samen met mijn vader bijen gehouden :D

Bijen vliegen in bepaalde periodes op een bepaalde bloem.
Als de linde bloeit vliegen ze allemaal op deze plant.
Linde uit de bloei en ze gaan opzoek naar een ander soort plant maar ze vliegen in die periodes wel steeds op de zelfde soort plant.

Op deze manier kan een imker ook verschillende soorte honing verkrijgen.
Na de lindebloei gauw de kasten leeghalen en je hebt linde honing.
Zelfde na een bloeiperiode van andere bloemen, kast leeghalen en je hebt honing van deze soort plant.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:54

Dank voor je duidelijke uitleg Zahlina.