Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lovely schreef:Fabersmid, aan dit verhaal is toch niks onnatuurlijk? Daarom snap ik de claim van NB helemaal niet, nooit gesnapt ook.
Kinke schreef:Dan neemt de hoefsmedenvereniging toch gewoon contact op met de nb-ers?? Jullie kunnen toch samen wel iets in elkaar zetten?
Zack schreef:Kinke schreef:Dan neemt de hoefsmedenvereniging toch gewoon contact op met de nb-ers?? Jullie kunnen toch samen wel iets in elkaar zetten?
Ik denk dat dat niet gewaardeerd gaat worden..
Aangezien de NBers ook erg fel kunnen zijn.
(lees: bijv. de mensen van de nbers site)
Needje schreef:Een hoop NBers roepen wel dat TBers niet open staan, maar zelf staan zij niet open voor het gegeven dat er nou eenmaal dieren zijn die wel baat hebben bij ijzers....
Lovely schreef:Needje, het zou al schelen als de NB'ers zouden onderkennen dat het doel hetzelfde is, namelijk een zo optimaal mogelijk functionerende voet. Iedere goede TB smid zal een paard dat goede, probleemloze voeten heeft waarmee hij zijn werk prima kan doen, niet op de ijzers zetten.
MysticTinker schreef:Ik denk dat dat vooral komt doordat NB'ers ooit het vertrouwen in traditionele smeden zijn verloren door bepaalde ervaringen. Alle paardenmensen zijn ooit met traditionele smeden begonnen, ook de 'naturals', ook arabesk en de andere NB'ers hier.
Dan leggen ze toch beperkingen op, veroordelen een van de oudste ambacht? Stel je voor dat de hoefsmeden zo over natuurlijk bekappen zouden denken? Dan is het einde toch zoek en zijn de paarden de dupe van?
Als het altijd goed zou zijn gegaan dan zouden die mensen waarschijnlijk helemaal niet tegen ijzers zijn, dan zou het NB nooit zijn uitgevonden..
Die mensen denken te begrenst en natuurlijk bekappen is niet uitgevonden. Het bekappen valt onder een van de oudste ambacht hoefsmid. Het is een andere manier van bekappen met de naam natuurlijk bekappen, daaronder weer anderen manieren van natuurlijk bekappen met ieder weer een naam.
Zijn hyperflexy, ldr, rollkur, paardenfluisteren, horsemanship, vrijheidsdressuur en ga zo maar door dan ook nieuwe uitvindingen of anderen namen voor wat al bestond?
Als je het vanuit sommige mensen hun oogpunt ziet dan kan ik het me wel voorstellen dat je geen ijzers meer wil zien.. Stel, je hebt al meerdere paarden verloren door slechte ijzers, kreupelheid, en onkunde door meerdere smeden.. en dan ineens lees je iets over NB, en je gaat je erin verdiepen, gaat het op je eigen paarden toepassen, en ineens heb je veel minder problemen en lopen je paarden veel beter..
Ook al komt dat gewoon door slechte smeden in het verleden, dan nog kan ik me voorstellen dat je NB ineens het einde vindt, en alleen nog maar nadelen aan hoefijzers ziet.
Anders om is dat toch net zo met ervaringen van natuurlijk bekappen? Met de ambacht hoefsmid is niks mis, die heeft zich al eeuwen bewezen voor de paarden. En laten we asjeblieft niet vergeten dat hoefsmeden ook maar mensen zijn.
Hier in de buurt is 80% van de smeden gewoon barslecht.. dus ik kan me heel goed voorstellen dat je dan geen vertrouwen meer erin hebt. Ik zal ook NOOIT meer een vreemde smid aan de hoeven van mijn paard laten komen.
Zijn al die hoefsmeden wel barslecht of is dat jouw ervaring, mening en veroordeling? Zijn het wel erkende staatshoefsmeden, welke opleiding hebben ze gedaan? Hebben ze zich aan de ambacht hoefsmid gehouden of aan de wensen van hun klanten?
FaberSmid schreef:Er is al contact geweest tussen beide, dus eerste stapjes zijn gezet nu op naar het doel.
Kinke schreef:FaberSmid schreef:Er is al contact geweest tussen beide, dus eerste stapjes zijn gezet nu op naar het doel.
Kijk, da's toch hartstikke goed!!
Ik zou gewoon eerst eens met zn alleen lekker barbeknoeien en eens peilen of alle neuzen dezelfde kant op kunnen.![]()
Wie dat niet wil moet ter plekke op de blaren zitten![]()
![]()
FaberSmid schreef:Die mensen denken te begrenst en natuurlijk bekappen is niet uitgevonden. Het bekappen valt onder een van de oudste ambacht hoefsmid. Het is een andere manier van bekappen met de naam natuurlijk bekappen, daaronder weer anderen manieren van natuurlijk bekappen met ieder weer een naam.
Zijn hyperflexy, ldr, rollkur, paardenfluisteren, horsemanship, vrijheidsdressuur en ga zo maar door dan ook nieuwe uitvindingen of anderen namen voor wat al bestond?
FaberSmid schreef:Zijn al die hoefsmeden wel barslecht of is dat jouw ervaring, mening en veroordeling? Zijn het wel erkende staatshoefsmeden, welke opleiding hebben ze gedaan? Hebben ze zich aan de ambacht hoefsmid gehouden of aan de wensen van hun klanten?
MysticTinker schreef:NB'ers denken juist NIET begrenst vind ik.. Iedereen heeft vroeger geleerd dat paarden ijzers horen te hebben, dat anders 'de hoeven te snel afslijten', vroeger had elk manegepaard en pony ijzers, en ook elk pensionpaard en pony, gewoonweg omdat het 'zo hoorde'.. Het was normaal, smeden vroegen er niet eens naar, elk paard werd standaard beslagen.. En dan is nog niet eens zo lang geleden, ik kan me dat nog goed herinneren van mijn pony-tijd, zo'n 15 jaar geleden. 'Bekappen'? Dat bestond helemaal niet. De hoeven werden geknipt, de straal werd weggesneden, en de zool, zoals ze dat altijd deden voordat een ijzer eronder werd gezet, en het ijzer bleef dan eraf.. Er werd niks afgerond, er was onder de meeste smeden niets bekend over de pompfunctie van de straal, of het hoefmechanisme.. Sterker nog, een aantal hoefziektes, zoals hoefkanker, zijn pas de laatste 20 tot 10 jaar 'ontdekt'/vastgelegd.
Dan ligt de fout van natuurlijke bekappers daar, door het fout te leren. Vergeet niet dat het ambacht hoefsmid een van de oudste ambachten is. En er zijn oude boeken, ouder dan wat jij schrijft, die alles beschrijven. Bekappen, hoefschoenen (ja hoefschoenen ook) en beslag is zo oud als de weg naar rome om het met woordspeling te zeggen.
Hoe kom je bij de onzin dat bekappen niet bestodn en beschrijf je voor een deel bekappen?
Dat de natuurlijke bekappers zo weinig over het ambacht hoefsmeden weten, dat is jammer en helemaal jammer is dat op fouten gegevens het ambacht wordt veroordeeld.
Ik heb weinig kaas gegeten van hoefschoenen, dat laat ik dan ook aan experts over. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet over hoefschoenen heb moeten leren. En ik op foute gegevens een verkeerd oordeel zal vellen. Dat zou wel erg dom zijn, ook zal ik geen oordeel vellen over natuurlijk bekappen.
Het waren juist de mensen die verder keken dat hun neus lang was, die ruim dachten.. die kwamen er achter dat een paard eigenlijk helemaal geen ijzers nodig heeft als ie elke dag een stukje over de weg moet. En het zijn die mensen, die zich later zijn gaan verdiepen in NB.
Dus ja, ik vind ook dat het natuurlijk bekappen een nieuwe manier van bekappen is die sinds kort is 'uitgevonden' ( van dale: uit·vin·den vond -, h -gevonden 1 iets nieuws bedenken of maken 2 te weten komen ), ze zijn dus te weten gekomen dat deze nieuwe manier van bekappen (in ieder geval volgens NB'ers) beter werkt dan de oude manier van bekappen (die vooral was bedoeld als 'de hoef gereedmaken voor het beslaan')
En het ambacht hoefsmid is niet afkomstig van mensen? En hoefsmeden zijn ook geen mensen? Toegeven is ook zo moeilijk, dat het ambacht hoefsmid langer bestaat dan natuurlijk bekappen en natuurlijk bekappen afkomstig is van ambacht hoefsmid. Het is niet nieuw het is een andere manier van bekappen, staat dat ook in de dikken van dale? Of wil je nu ook zeggen dat Mevrouw van Grunsven rollkur, hyperflexi, ldr ook heeft uitgevonden? Nee toch dat meen je niet, is ook al zo oud, verander het iets geef het een nieuwe naam en zeg dat je iets nieuws heb uitgevonden.
Mijn ervaring, ja.. (zie mijn eerdere post met foto's) En ook wat ik op maneges rondom mij zie.. Sterker nog, het komt echt sporadisch voor dat ik een paard zie met echt mooie hoefjes. De meeste staan gewoon verkeerd op de hoeven.. scheef, met een gebroken hoefas (vooral echt duidelijk op te hoge hielen), en/of op véél te lange hoeven. en dan zeg je even dat het paard wel eens naar de smid mag, krijg je te horen 'ja, maar die is deze week nog geweest!'![]()
De meeste van die smeden zijn inderdaad erkend. De maneges huren die smeden standaard in, en hebben hun achtergrond wel gecontroleerd, maar dan nog, slecht werk.. Houden geen rekening met de klanten (neem ik aan, want alle paarden worden tegelijk beslagen, iedereen kan zich inschrijven op een lijst).
Leuke voorbeelden maar dat zegt toch niet dat het ambacht hoefsmid fout is? De uitgangspunten weet je toch van het bekappen? Het volgen van de voetas en het paard. Jullie hebben een uitgangspunt de zool volgen en steunsels verwijderen. De een natuurlijke bekapper schrijft en zegt dat en de andere natuurlijke bekapper schrijft en zegt dat ze daar van terug komen, omdat ze het toch fout hadden.
Maar het komt er dus op neer, dat ik als hoefsmid ook zou moeten veroordelen dat natuurlijk bekappen slecht is door slechte ervaringen? Zeg nu eens eerlijk zou dat niet dom zijn, zou het niet beter zijn open te blijven voor natuurlijk bekappen? En kijken waar we samen kunnen verbeteren voor de welzijn van de paarden? Of moet ik ook trots en koppig blijven, ten koste van de paarden.
Het ambacht hoefsmid zal niet verdwijnen en het natuurlijk bekappen zal blijven, dus kunnen we beter het beste van beide maken?
En ik ken er ook twee die volgens mij geen opleiding hebben gehad en zich toch smid noemen. Eentje heeft mijn paard de allereerste keer bekapt (besloeg ook de paarden van de staleigenaar, want hij was zo goedkoop >< ) wist ik veel.. maar zelf ik, een echte leek toen nog, zag direct dat hij de hoeven flink ver*** had![]()
Later pas viel me op hoe slecht de paarden van de staleigenaar eigenlijk op hun voeten stonden, beesten waren ook regelmatig kreupel..
Die hebben geen opleiding gedaan en noemen zich smid, ik praat over erkende staats rijks hoefsmeden. Of die nu wel of niet aangesloten zijn bij de vereniging, doet er niet toe. Maar wel of ze de ambachtelijke opleiding met succes gedaan hebben.
Maar dat zijn weer voorbeelden gebaseerd op en eigen ervaringen, kun je niet het ambacht op veroordelen. En zo wel, veroordeel dan ook het natuurlijk bekappen bij de fouten die gemaakt zijn en de misverstanden.
Lovely schreef:Fabersmid, goed bezig.
Ik wou nog vragen of het zogenaamde pompmechanisme niet wat overgewaardeerd wordt. Er wordt wel eens verteld dat het een soort hulpharten zijn om het bloed rond te pompen en ik vroeg mij af in hoeverre dat waar is.
Nog even en de uitvinding wordt gedaan, dat er ook in elk hoefmechanisme een hart zit?
Het gaat om het uitzetten, krimpen en naar achteren gaan van de achterste hoef helft, tijdens de beweging. Voor het landen van de hoef, zet het al uit en bij het gewicht iets meer. Bij het opnemen krimp de hoef helft weer, dankzij de veerkracht van de hoef.
Even kort samen gevat, maar Arabesk heeft al het een en ander hier over geplaatst.
Ook hier wordt met het beslaan rekening gehouden en kun je goed zien bij beslagen paarden.
Soms lees ik dat mensen zoveel slechte ervaringen hebben met TB smeden en dan overgaan naar iets waarvan niet eens echt bekend is of het wel goed is. Maar stel nou dat je een paar keer een slechte tandarts hebt gehad en je gaat niet meer totdat je echt kiespijn krijgt, dan ga je toch ook niet naar een tandarts die het in 1 dag geleerd heeft?
Angstig idee als er tantartsen met eendaagse opleidingen aan het werk gaan. Dat is een punt wat naar mijn mening en ervaring ook moet verbeteren. Stel je een hoefsmid opleiding van 1 dag voor?