Hoefzweer is er via de kroonrand uitgekomen *update*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Hoefzweer is er via de kroonrand uitgekomen *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:34

@kiwiko
Het paards van jou topic is ingeslapen?!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:36

Pfoe heftig zeg Kiwiko! Als ik die foto's zo zie... Aj aj aj...

Jim wordt nu behandeld door Hans Arendse.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:39

Zack schreef:
@kiwiko
Het paards van jou topic is ingeslapen?!

jep het is ingesolapen tgv van een narcose, niet vanwege de aandoening itselve :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:41

jeetje wat balen dat je paard nu weer hoefzweren heeft. Mijn vorige paard verzorgpaard heeft het eenmaal gehad, ze liep niet lekker en bleef maar met haar voorbeen maaien. Die voelde warm en ook haar oren voelde klam, maar ik kon geen zwelling oid ontdekken. Heb wel meteen de eigenaar gewaarschuwd, dat er iets was en dat hij misschien de dierenarts moest bellen. De dag erna vertelde hij me dat toen hij de hoevenkrabber langs de kroonrand haalde alle rommel eruit kwam. De scheur was vrij breed, maar het genas in haar geval behoorlijk snel....ik haar heb haar op het land gelaten en een keer per dag de wond schoon gemaakt...heel veel sterkte....je doet echt super je best!!!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:44

Jeetje balen zeg.. maar fijn dat het weer goedgaat!
Heb mijn paardje zoals ik eerder zei helaas vorig jaar in moeten laten slapen hierdoor.. (was veel groter en kans dat de hoefwand los ging laten bij hem was erg groot)

Succes en sterkte met em!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:33

Orlando_ schreef:
Heb mijn paardje zoals ik eerder zei helaas vorig jaar in moeten laten slapen hierdoor.. (was veel groter en kans dat de hoefwand los ging laten bij hem was erg groot)

wat ging er dan mis? mijn paard heeft aan beide voorbenen tegelijk zo'n grote zweer gehad die er via de kroonrand uitkwam en waarna de hele oude zool en straal eraf is gekomen omdat de zweer bijna de volledige zool ondergraven had, maar nu (een jaar later) zijn zijn hoeven al weer helemaal terug in orde en zijn de zolen zelfs al mooi hard!

hebben ze dan bij jouw echt aangeraden om hem in te laten slapen???

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:47

kynshiri schreef:
Orlando_ schreef:

wat ging er dan mis? mijn paard heeft aan beide voorbenen tegelijk zo'n grote zweer gehad die er via de kroonrand uitkwam en waarna de hele oude zool en straal eraf is gekomen omdat de zweer bijna de volledige zool ondergraven had, maar nu (een jaar later) zijn zijn hoeven al weer helemaal terug in orde en zijn de zolen zelfs al mooi hard!

hebben ze dan bij jouw echt aangeraden om hem in te laten slapen???

Ja er was meer aan de hand met hem hoor en dit was de druppel.
Kashmir leed al lange tijd aan leverproblemen welke we goed onder controle hadden, daarna kreeg hij een zware peesblessure en hield vocht vast onder zijn buik en in koker, ook had hij zware cornage.
Toen deze hoefzweer voor de 2e keer op kwam zetten moest er weer zoveel gedokterd worden dat we besloten hebben hem dat te besparen, hij leed heel veel pijn en het peesblessurebeen werd extra belast hierdoor.

Dus het was meer de doorslag door alles met elkaar :j

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:29

Hmmm....
Ik lees jouw verhaal en het lijkt wel op het mijne...

Mijn paard stond 4 maanden op stal omdat hij een peesblessure rechtsachter heeft. Hij liep opeens op rechtsvoor kreupel en ik haalde de hoefsmid erbij. Zij vond het een moeilijk probleem.
Paard gaf niet duidelijk aan waar de pijn in de hoef zat, dus ze kon niet duidelijk de plek vinden waar een hoefzweer zou zitten.
Omdat ik mocht wandelen op de harde ondergrond, in combinatie met een wat weke hoef doordat die alleen maar in de stal stond, sleten de hoeven vrij snel en was de zool verend, dat moest niet. Ook leek er een digitale pols te zijn.
De dierenarts moest differentieren tussen hoefbevangenheid en een hoefzweer.
Paard stond (een paard dierenartsafspraken later) op de pijnstillers, later op de buut en bloedverdunners voor als het toch een hoefbevangenheid zou zijn.
Hoef stond in een hoefverband. De dag daarna liep het paard al beter en kwam er aan de onderkant van de hoef wat prut uit, aan de toon van de hoef. Dus toch een zweer. de zweer werd open gemaakt.
3 dagen erna werd het paard weer licht kreupel en is de zweer nogmaals open gesneden.
Toen is de zweer ook aan de bovenkant doorgebroken.

uiteindelijk was de zweer dus aan 2 kanten open. Na een week of 6 kwam er nog wat prut uit de bovenkant, zodoende nogmaals open gemaakt, zowel aan de voorkant van de hoef als de onderkant.
Tot nu toe is de kreupelheid nog niet terug gekomen. de doorbraak van de hoefzweer is nu zeker 2 maanden en dit zijn de foto's nu:
onderkant van de hoef:
Afbeelding
vooraanzicht van de hoef:
Afbeelding

Mocht dit niet lukken, is er nog een optie: het uitvrezen van het kanaal, zodat de ontsteking zeker weg is en er niet opnieuw een ontsteking kan ontstaan.

Hopelijk ben jij snel met jouw problemen met jouw hoefzweer af!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 14:22

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:49

Bij de hoefzweer van jouw paard is er niet zo'n kanaal van onder naar boven lijkt wel? gaat het nou via de zijkant van de straal?

Het idee is dat het gat aan de voorkant van de hoef bij mijn paard naar beneden groeit en uiteindelijk uit de hoef verdwijnt. Het kanaal dat van boven naar beneden loopt groeit ook niet dicht, maar moet er echt uit groeien.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 14:57

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:59

Zolang het echt stinkt is er nog steeds iets bezig van binnen..
Ik zou dus idd wel naar een kliniek rijden, dan kunnen ze hem helemaal open leggen voor het probleem te groot is geworden..

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 15:02

femmefatale1 schreef:
Zolang het echt stinkt is er nog steeds iets bezig van binnen..
Ik zou dus idd wel naar een kliniek rijden, dan kunnen ze hem helemaal open leggen voor het probleem te groot is geworden..

De ontsteking heeft ruimte om naar buiten te komen en zolang er dus viezigheid naar buitenkomt betekent dat de kanaaltjes nog open zijn.
Als er niets meer uit komt staat de smid weer op de stoep om ze open te maken en verder uit te snijden.

Ik ben niet in het bezit van een rijbewijs en trailer dus hem even makkelijk oppakken en meenemen zit er niet in.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:33

heb er geen ervaring mee..
maar wat erg! succes er nog mee ;)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 20:57

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:00

Het zier er iig al wat rustiger uit! super :D

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 21:02

Dat is zeker Zack, maar ik denk dat het vande week nog even verder opengemaakt moet worden... Er komt nog zoveel stink zooi uit!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:06

Jah het is jammer dat wij dat niet kunnen zien/ruiken vanaf de foto ;)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 21:13

Euhm nee hoor is niet jammer! Zit je de hele avond met zo een vieze stank in je neus... Is echt niet lekker! :Y)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:36

Wuahaha laat ik het anders zeggen, Informatiever? :P

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:31

Sharon_Jims schreef:
Dat is zeker Zack, maar ik denk dat het vande week nog even verder opengemaakt moet worden... Er komt nog zoveel stink zooi uit!

Wat je ook nog kan doen is betadine oplossing in het gat laten lopen vanaf de bovenkant.
Vraag je hoefsmid of DA of hij het gat ad onderkant ook groter maakt dat ook via die kant behandeling mogelijk is.