Kosten hoefschoenen versus ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:21

Suzan1 schreef:
wat is het beste voor je paard?

Wat denk je nou zelf: schoenen of ijzers?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:39

DubbelDun schreef:
Suzan1 schreef:
schoenen van de schoenenreus zijn ook het goedkoopst, maar ik kan er nog geen meter op lopen.

Jij misschien niet, maar er zijn hordes mensen die er heel goed op kunnen lopen.
Dus het is een kul-argument om een produkt wat minder kost er maar meteen op af te schrijven.

daar heb ik het toch ook niet over?

IK kan er niet op lopen

Ik wou dat het kon, was ik stukken goedkoper uit ... ik heb altijd van die schoenen met wijdere leest, zo pak es weg van 150 euri's gewoon omdat die me goed passen en daar zonder problemen mee de dag uit loop.

En dat is mijn argument, je kunt de kosten (ijzers/hoefschoen) niet met elkaar vergelijken, omdat geen een paard hetzelfde is.
Niet ieder paard kan op ijzers, niet ieder paard kan op hoefschoenen.
Laatst bijgewerkt door Suzan1 op 19-08-09 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:40

JoviBan schreef:
Suzan1 schreef:

misschien wel blootvoets... wat voor ieder paard het juiste is.

Als ik moest kiezen tussen schoen of ijzer, ging ik voor het ijzer.

Zie dat nog niet zitten, wedstrijden rijden op schoenen.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:55

Suzan1 schreef:
misschien wel blootvoets... wat voor ieder paard het juiste is.

Je hoeft die wedstrijden niet te rijden op schoenen, die kun je gewoon blootvoets doen.
Dan zou je alleen bij buitenritten schoenen aan hoeven te doen, dan slijten de hoeven niet.

Ik ben geen voorstander van ijzers, die hebben mijn paarden een keer gehad, en ik merkte het verschil, sneller brokkelende hoeven, uitglijden op stenen etc.
Dus die heb ik er vlug weer onder uit laten halen.

Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de schoenen ook helemaal niks vind, op een manege waar ik les gehad heb, struikelde sommige paarden over de schoenen.

Het beste is gewoon niks, maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegt.
Mijn pony doet het inmiddels al 8 jaar zonder iets, en ze heeft bijzonder sterke hoeven. :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:55

Peelie schreef:
zo zijn er ook mensen die niet kunnen lopen met punaises in hun voet...

Neem aan dat dit een vergelijk is met nagels? Het is ook niet de bedoeling te vernagelen, dus de nagels in het leven aan te brengen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:56

Suzan1 schreef:

En is die keuze dan vanuit het oogpunt "het beste voor mijn paard" of vanuit "het beste voor mij zelf"?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:58

JoviBan schreef:
Suzan1 schreef:

Dat is van verschillende factoren afhankelijk, als jouw paard zonder ijzers kan dan graag zonder ijzers. Kan dat niet, misschien voldoen hoefschoenen en zo niet misschien zijn dan beslag (kunstof beslag en ijzers) noodzakelijk.
Maak de keuzes wijs, wat het beste voor jouw paard is en niet op de mening van anderen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:03

JoviBan schreef:
Suzan1 schreef:

En is die keuze dan vanuit het oogpunt "het beste voor mijn paard" of vanuit "het beste voor mij zelf"?

wat denk jij nou zelf?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:15

Citaat:
Je hoeft die wedstrijden niet te rijden op schoenen, die kun je gewoon blootvoets doen.

ik zie ze wel hoor op wedstrijden in het buitenseizoen, maar 9 van de 10 keer glijden ze uit bij iets nat terrein. Zelfs al een paar maal de hele combinatie onderuit zien gaan.

En dan hoor je ook weer gelijk: ik ga de smid bellen, er komen weer ijzers onder. Het vertrouwen van paard en ruiter is dan wel weg en dat is met springen behoorlijk erg!

En dat is niet 1 keer dat ik dat heb gehoord, maar verschillende malen in de afgelopen 20 jaar.

Ze kunnen blootvoets niet op scherp gezet met stiften zoals een ijzer dat kan...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:19

Suzan1 schreef:
ik zie ze wel hoor op wedstrijden in het buitenseizoen, maar 9 van de 10 keer glijden ze uit bij iets nat terrein. Zelfs al een paar maal de hele combinatie onderuit zien gaan.

En dan hoor je ook weer gelijk: ik ga de smid bellen, er komen weer ijzers onder. Het vertrouwen van paard en ruiter is dan wel weg en dat is met springen behoorlijk erg!

En dat is niet 1 keer dat ik dat heb gehoord, maar verschillende malen in de afgelopen 20 jaar.

Ze kunnen blootvoets niet op scherp gezet met stiften zoals een ijzer dat kan...

Ook dat heeft met de welzijn van het paard te maken, dus ook wat het beste is voor het paard. Als hoefschoenen dan niet voldoen, wat dan dan toch maar weer beslag? Of bij natuurlijk en hoefschoenen blijven? Moet het paard maar zien te redden en leren lopen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:01

FaberSmid schreef:
Peelie schreef:
zo zijn er ook mensen die niet kunnen lopen met punaises in hun voet...

Neem aan dat dit een vergelijk is met nagels? Het is ook niet de bedoeling te vernagelen, dus de nagels in het leven aan te brengen?

Dat is ook niet de bedoeleing, maar hoevaak gebeurt dat wel?

Ik heb nog nooit een paard gezien waarbij er niet 1 nagel in het leven was geslagen...

dus wat is het beste voor het paard? iig niet nagelen naar mijn idee...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:25

Peelie schreef:
Dat is ook niet de bedoeleing, maar hoevaak gebeurt dat wel?

Ik heb nog nooit een paard gezien waarbij er niet 1 nagel in het leven was geslagen...

dus wat is het beste voor het paard? iig niet nagelen naar mijn idee...

? Snap even niet hoe ik deze zin moet begrijpen, of jij nu alleen paarden heb gezien die vernageld zijn of geen 1 paard heb gezien die vernageld is?
Denk eerder dat je schrijft alleen maar vernagelde paarden gezien te hebben?
Raar ik heb genoeg paarden mee gemaakt die nog nooit vernageld zijn?

DubbelFun

Re: Kosten hoefschoenen versus ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:28

Vernagelen gebeurd gewoon regelmatig. Niet altijd de smid zijn schuld/onkunde, kan ook door een moeilijk stilstaand paard komen.
Daarbij is niet elke witte lijn geschikt om te nagelen en zit je altijd met oude nagelgaten waar je moet zorgen geen infectie in te krijgen
ALS er dan iets van een ijzerachtig iets onder zou moeten heb ik liever spuitijzers van Vettec; is net zo duur, gaat net zo lang mee en geeft niet bovenstaande nadelen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:08

Ik hebdoel dat ik alleen nog maar vernagelde paarden heb gezien.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:55

Peelie schreef:

Vind het moeilijk dat te geloven... Het is net dátgene dat de smid probeert te vermijden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:11

en toch... Het gebeurt zooooo vaak.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:34

DubbelDun schreef:
Vernagelen gebeurd gewoon regelmatig. Niet altijd de smid zijn schuld/onkunde, kan ook door een moeilijk stilstaand paard komen.
Daarbij is niet elke witte lijn geschikt om te nagelen en zit je altijd met oude nagelgaten waar je moet zorgen geen infectie in te krijgen
ALS er dan iets van een ijzerachtig iets onder zou moeten heb ik liever spuitijzers van Vettec; is net zo duur, gaat net zo lang mee en geeft niet bovenstaande nadelen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat wanneer je als paardeneigenaar gezegend bent met een goede hoefsmid... er praktisch nooit vernagelt wordt.
En een heel simpel trucje ;-) voor de minder gezegenden: laat je paard nog ffkes op en neer draven over asfalt tewijl de hoefsmid er nog is (en wellicht ook mee toekijkt?)
Kan de smid een eventueel vernagelfoutje per direct oplossen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:55

In de afgelopen 3 jaar hebben 3 verschillende hoefsmeden hier in totaal:

7 x vernageld op een stal met gemiddeld 5 sportpaarden.
Dat is er trouwens niet direct uitgekomen, dat kwam meestal 1 - 3 dagen na het nieuwe beslag.

(op een volte laten draven op het harde wordt het wel eerder zichtbaar)

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:09

Had ik het dus toch wel goed :D

Ik heb nu al meer dan 2 jaar easy boot hoefschoenen en die bevallen mij prima.
Voor mijn oudste shet is het helemaal perfect die blijven goed zitten. Hij loopt er goed op gaan makkelijk aan en uit en ook in galop blijven ze goed zitten.
Bij mijn andere shet die wat smallere hoefjes heeft is het iets minder daar willen ze nog wel is uitvallen. In de galop blijven ze meestal niet zitten.

De oudste shet heeft ze dus eigenlijk altijd om (behalve als we gaan zwemmen) bij de andere gebruik ik ze alleen als die voor de kar of sulky staat. Als er op gereden word laat ik ze uit en als die voor de sulky staat waarvoor we ook nog wel is hard draven of een galopje doen moet ik af en toe even afstappen om een schoen op te halen. 1 keer kon ik zelfs de sloot in :+

Maar ik ben nu wel veel goedkoper uit. Vooral ook omdat hoefschoenen wel 2dehans te krijgen zijn en ijzers niet! ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:25

polbo, waarom koop je dan niet een maar schoenen die je andere shet wel past...

Want met te groote schoenen talen lopen is ook niet goed voor de pezen...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:28

Peelie schreef:
polbo, waarom koop je dan niet een maar schoenen die je andere shet wel past...

Want met te groote schoenen talen lopen is ook niet goed voor de pezen...

Precies!

Polbo, te grote hoefschoenen hebben een groot risico op beschadiging van het paard én van de hoefschoen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:20

Peelie schreef:

Pff, dat lijkt me niet best en ik hoop dat dat geen maat is voor de kwaliteit van smid-werk in jouw omgeving.

Mijn merrie staat altijd op ijzers, rondom. Zowel bij m'n oude smid, als bij m'n nieuwe smid (nou ja, nieuw... die is er inmiddels ook al meer dan een jaar) heb ik nog nooit een vernageling meegemaakt. Beslag wordt elke 6-9 weken vervangen afhankelijk van groei en slijtage. Sowieso bij beide smeden geen fouten meegemaakt.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:48

Ik gebruik ook hoefschoenen.
Ik heb een dravertje dat zijn ijzers na 3 dagen uittrok ,en dat ben je dan snel zat.
Ik heb old macs en we rijden hier veel op grintpaden,maar hij is nu al zo ver dat ik de schoenen alleen nog op lange ritten aantrek en verder loopt hij blootvoets.
Mijn grote heb ik toen ook hoefschoenen gekocht.
Heeft altijd hele slechte hoeven gehad.
Is verbeterd,maar we zijn nu 1 1/2 jaar verder en volgens de smid zal hij nooit zonder kunnen.
We zijn nu aan het 2e paar omdat zijn hoeven groter en breder zijn geworden ,niet omdat de schoenen versleten zijn.

Ik heb er nu nog een op ijzers voor en die wil ik er ook af hebben.
Maar daar moet ik even kijken hoe dat gaat omdat het paard een gekanteld hoefbeen heeft.
Mij werd gezegd bij de aanschaf van dat paardje dat hij nooit zonder speciale ijzer kan lopen.
Waren van die ijzers waar op de hiel ook allen dicht is.
Hij staat nu bij mij ale een tijd op gewone ijzertjes.

Ik heb een smid die ook een hoefortopeed is en deze denkt mee,die roept niet gelijk een paard hoord op ijzers.
(Dat zei mijn vorige smid altijd) dus snel de deur uitgedaan.
Hij komt elke 8 weken,maakt gelijk een neuwe afspraak als hij er is.

En de rest loopt blootvoets op het grint en het gaat goed.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:53

Nu wij gaan mennen, was ik bang dat de hoeven van ons paard ook teveel te lijden zouden hebben en ik wilde eigenlijk hoefschoenen.
Onze hoefsmid is er fel op tegen; hij vindt ze te stroef, volgens hem belemmeren ze het hoefmechanisme volledig en veel paarden krijgen problemen met de hoefballen.

Gelukkig gaat het allemaal niet door; ons paard heeft keiharde voeten en slijt ze gelukkig keurig recht af, zodat we lekker op blote voetjes kunnen blijven volgens de hoefsmid. De vraag 'ijzers of schoenen' vervalt dus voor ons.

Maar nu de vraag;
de één (hoefnatuurlijk.nl) beweert dat het hoefmechanisme met schoenen gewoon kan werken, terwijl de ander (professional op het gebied van paardenvoeten) zegt dat het juist nog meer belemmert dan ijzers.
Wat moet je nou geloven? Niemand onderbouwt zijn standpunt of verwijst naar wetenschappelijk onderzoek...het lijkt wel of iedereen gelooft wat hem het beste uitkomt....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:36

Denk zelf eens na hoefschoen zet uit. Mee met de hoef van het paard. De stof waarvan de schoenen zijn gemaakt is er voor ondwikkeld dat hij een beetje buigzaam is en dus MEE BEWEEGD.

Ik vind het onzin dat jou hoefsmid zecht dat met een ijzer minder belemmerd word.

Denk eens aan de trillingen in de hoef. Het doorgelijden met ijzers. Daar kan je echt lelijke blessuures van krijgen. Paarden die een pas om een putdeksel zetten. Ik heb ze gezien die gwoon helemaal onderuit gaan.

Kijk eens op www.horsebalance.nl daar staat een grafiek van duits onderzoek. Daar staat ook veel info.

ik zou even kijken zou ik zeggen.