Meningen/ervaringen met Natuurlijk Bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:48

_Margarita_ schreef:
wat ik persoonlijk erg vaag vind aan het natuurlijk bekappen is dat een hoefsmid minimaal een opleiding van 3 jaar moet volgen, en natuurlijk bekappen zou je na een cursus van een dag al kunnen???

dat is omdat ze de wijsheid uit boeken gehaald hebben en vage studies over paarden in het wild in Amerika, die niet bereden worden en opgevroten worden door wilde dieren als ze niet "meekunnen" :D Da's veel beter dan een 3 jarige opleiding die ook het bewegingsapparaat, anatomie e.d. behandelt _O-

oplossing: zet je paard in een modderig weide in weer en wind zonder deken met een stukje verharding...et voila ! je hebt dezelfde omstandigheden als paarden die 30km per dag afleggen op onontgonnen terrein in Amerika ....ook al krijgen ze hooi op 1 plek ipv al grazende km
s afleggen, maar dat maken we goed door er op te rijden :+

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:56

Mist schreef:
_Margarita_ schreef:
wat ik persoonlijk erg vaag vind aan het natuurlijk bekappen is dat een hoefsmid minimaal een opleiding van 3 jaar moet volgen, en natuurlijk bekappen zou je na een cursus van een dag al kunnen???

dat is omdat ze de wijsheid uit boeken gehaald hebben en vage studies over paarden in het wild in Amerika, die niet bereden worden en opgevroten worden door wilde dieren als ze niet "meekunnen" :D Da's veel beter dan een 3 jarige opleiding die ook het bewegingsapparaat, anatomie e.d. behandelt _O-

oplossing: zet je paard in een modderig weide in weer en wind zonder deken met een stukje verharding...et voila ! je hebt dezelfde omstandigheden als paarden die 30km per dag afleggen op onontgonnen terrein in Amerika ....ook al krijgen ze hooi op 1 plek ipv al grazende km
s afleggen, maar dat maken we goed door er op te rijden :+

_O-sorry

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:05

Ook ik heb goede ervaringen met natuurlijk bekappen. Tuurlijk heb je betere en slechtere. Ik betaal dan ook liever wat meer dan dat ik de hoeven laat verpesten.

Vorig jaar werd mijn pony ernstig ziek, veel last van haar artrose en hoefbevangenheid. We hebben haar toen op ijzers met zooltjes gezet... hierdoor ging ze alleen maar slechter lopen.
Toen we echt ten einde raad waren hebben we een GOEDE NB'er erbij gehaald... na haar eerste bekapbeurt draafde ze al weer door de wei, terwijl ze maanden lang het liefst alleen maar wilde liggen!

Bij haar hoefbevangenheid is het erg belangrijk dat er gekeken wordt naar de stand van het hoefbeen, en dit heeft mijn hoefsmid zeer goed in de gaten.

Winx

Re: Meningen/ervaringen met Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:26

Mijn paard was voor ik hem kocht natuurlijk bekapt. Maar bij hem pakte dit niet helemaal goed uit, bij de keuring door de da is er nog een hoefsmid bij wezen kijken. MAar hij had een dubbele zool gekregen en zijn hoefwand ging los zitten. Nu hij gewoon traditioneel netjes bekapt wordt is hij ruimer en soepeler gaan lopen en zien zijn hun hoeven er beter uit en zijn sterker. Voor mij dus geen NB

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:20

_Margarita_ schreef:

Dat is omdat een hoefsmid vooral veel leert over HOEFIJZERS en het smeden van metaal... Het heet niet voor niets een hoefsmid he. Niets vaags aan hoor.

Trouwens, ik heb de cursus van een dag gevolgd en ben nu geen natuurlijk bekapper hoor, met probleemhoefjes kan ik helemaal niets, ik kan ook niet snijden, standen veranderen etc. Ik kan wel de hoefjes van mijn eigen paardje bijvijlen wanneer nodig... En dát is waar de ééndagscursus voor is... :)*

Maar goed, als je je er een beetje in verdiept had, was je tot dezelfde conclusie gekomen als ik :+.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:33

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic berichten verwijderd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:38

Dani62 schreef:
_Margarita_ schreef:

Dat is omdat een hoefsmid vooral veel leert over HOEFIJZERS en het smeden van metaal... Het heet niet voor niets een hoefsmid he. Niets vaags aan hoor.

Trouwens, ik heb de cursus van een dag gevolgd en ben nu geen natuurlijk bekapper hoor, met probleemhoefjes kan ik helemaal niets, ik kan ook niet snijden, standen veranderen etc. Ik kan wel de hoefjes van mijn eigen paardje bijvijlen wanneer nodig... En dát is waar de ééndagscursus voor is... :)*

Maar goed, als je je er een beetje in verdiept had, was je tot dezelfde conclusie gekomen als ik :+.

hahahahahaha :) :D

sorrie, maar hier moet ik echt heel erg om lachen :) :) de opleiding duurt 3 jaar omdat een smid moet leren ijzer te smeden :D :D :D Geweldig!!!! Het is dat ik 40 ben en net mjin haar donker geverfd heb, anders zou ik het nog geloven ook :D

Ik denk dat de opleiding zo lang duurt omdat er een hoop geleerd moet worden over beenstanden, het bewegingsapparaat en ziektes :) maar ik kan het helemaal mis hebben hoor :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:51

Ook. Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Maakt het meteen nog minder vaag dat die opleiding 3 jaar duurt en die van NB maar één dag.

Lachen hoeft niet overigens, het is een feit dat een groot deel van de opleiding OOK bestaat uit alles wat met hoefijzers te maken heeft. Daar hoef je niet blond voor te zijn hoor, om zoiets te weten/geloven :D ;).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:55

En nu weet je gelijk waarom ik die cursussen levensgevaarlijk vind, voor paarden dan :D :D :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:43

Verdieping in bekapping door bijv een 1-daagse cursus heeft als voordeel dat veel meer mensen in staat (kunnen) zijn hoefsmid-werk beter te kunnen beoordelen.
Want een goede hoefsmid is zeldzaam tegenwoordig, vind ik.
Afgaan op opleiding danwel ja-nee gediplomeerd geeft tegenwoordig geen zekerheid meer voor goed hoefsmidwerk, helaas...

Onvrede over de huidige Nederlandse hoefsmidkwaliteiten in zijn algemeenheid, is de oorzaak van het NB-succes.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:51

@ scoxxx: ik zal binnenkort eens foto's van de hoeven van mijn paard dit moment plaatsen in dat topic van jou, kun je het zelf eens beoordelen :) hij is heel populair hier in de omgeving, wil ik wel eens horen van jullie in dat topic of dat geoorloofd is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:04

scoxxx schreef:
Verdieping in bekapping door bijv een 1-daagse cursus heeft als voordeel dat veel meer mensen in staat (kunnen) zijn hoefsmid-werk beter te kunnen beoordelen.
Want een goede hoefsmid is zeldzaam tegenwoordig, vind ik.
Afgaan op opleiding danwel ja-nee gediplomeerd geeft tegenwoordig geen zekerheid meer voor goed hoefsmidwerk, helaas...

Onvrede over de huidige Nederlandse hoefsmidkwaliteiten in zijn algemeenheid, is de oorzaak van het NB-succes.

Je oor te luisteren leggen bij grotere stallen etc, om een goede hoefsmid te vinden is idd nodig, maar alles is beter dan doe-het-zelf !

en het succes, is volgens mij ook grotendeels te wijten aan kostenbesparingen, iedereen wil tegenwoordig een paard, maar niet iedereen kan goed onderhoud betalen. Dus je paard op een weitje pleuren en je vervolgens te verdedigen dat dat het beste voor het paard is- sorry, maar ik heb mijn twijfels, zeker als je al die paarden ziet die tot hun koten in de modder staan, dag en nacht, op veel te kleine weides omdat dat zogenaamd "natuurlijk" is. Paarden in het wild kunnen "trekken" als het weer omslaat, naar betere gronden, hogere en voedselrijkere gronden, wij geven ze hooi of kuil in de wei- geen keus dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:25

Ik wil ook wel in 1 dag leren hoe ik de hoeven van mijn paard bij-vijl. Is wel handig als ze wat kort zijn geworden. :P

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:30

KiWiKo schreef:
Ik denk dat de opleiding zo lang duurt omdat er een hoop geleerd moet worden over beenstanden, het bewegingsapparaat en ziektes :) maar ik kan het helemaal mis hebben hoor :)

Je eigen paard heeft haar/zijn eigen beenstand, daar hoef je niet veel meer over op te steken, die respecteer je en forceer je niet. Beweging van je eigen paard voel je elke dag onder het zadel. Ziektes die voorkom je zo veel mogelijk door regelmatig onderhoud te plegen en anders kan je alsnog besluiten een derde in te roepen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:49

Die cursus van 1 dag wordt er telkens en telkens weer bijgehaald, maar die is volgens mij toch echt NIET bedoeld om je paard zelf helemaal compleet te kunnen bekappen en alle problemen die mogelijk ontstaan te kunnen oplossen. Als je je paard bij laat houden door een goede bekapper dan kun je dan dus in overleg met hem de hoeven bijwerken zodat ze beter onderhouden blijven. Dat is heel wat anders dan dat je jezelf gediplomeerd bekapper vindt.

Dat even ter verduidelijking. Ik vind dat dat toch wel onterecht suggereert dat NB bekappers allemaal maar 1 dag opleiding hebben, dat is dus gewoon echt niet waar. Je moet gewoon altijd kijken of de persoon in kwestie genoeg opleiding en ervaring heeft, en wat hij/zij ervan bakt. maar dat gaat toch gewoon altijd op? Dat moet je met een TB-er ook!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:57

HannahFrouk schreef:
Die cursus van 1 dag wordt er telkens en telkens weer bijgehaald, maar die is volgens mij toch echt NIET bedoeld om je paard zelf helemaal compleet te kunnen bekappen en alle problemen die mogelijk ontstaan te kunnen oplossen. Als je je paard bij laat houden door een goede bekapper dan kun je dan dus in overleg met hem de hoeven bijwerken zodat ze beter onderhouden blijven. Dat is heel wat anders dan dat je jezelf gediplomeerd bekapper vindt.

!

en wat voor opleiding heeft een "goede bekapper" dan gehad volgens jou ?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:37

Toen ik mijn opleiding deed tot TB-er, heb ik echt goed leren bekappen volgens/via/dankzij de richtlijnen van NB.
Nog altijd hanteer ik de richtlijnen van NB tijdens mijn bekap-acties, voordat er eventueel een ijzertje ondergaat.

Daarnaast hanteer ik ook de huisvesting-richtlijnen van NB voor mijn paarden.
Ik persoonlijk denk dat op stal staan is aangeleerd, maar indien vrije keuze... zal een paard zelf hier niet voor kiezen. Althans mijn paarden ;-)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:07

dus een goede bekapper (is waar ik om vroeg) heeft een TB opleiding ? the mind boggles %)
2 van mijn paarden staan ook blootvoets...als een ijzer niet nodig is dan is het niet nodig. Verder staan ze minimaal 12 uur buiten, ook in de winter........

wat mij tegen de borsts stijkt (niet te weinig) is dat LEKEN gewoon lekker paardenvoeten (ongeveer het meest belangrijke onderdeel van een paard) staan te bekappen ;( en daarbij nog allerlei onzin staan te verkopen over hoe slecht een ijzer wel niet is.

Wake-up call: soms is een ijzer nodig (zoals bij mijn ene paard) en nog een wake-up call: onze paarden zijn niet wild, kunnen geen 30-60km per dag afleggen zonder een hek tegen te komen, worden bereden, en hebben niets te vrezen van wilde dieren.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:10

Mensen welke zich blijven verschuilen achter het feit dat ze leken zijn, zullen nooit en te nimmer initiatief nemen om zichzelf dingen eigen te maken. Hoeft ook niet, maar ga niet bij voorbaat roepen, dat het niet mogelijk is omdat je het zelf niet mogelijk acht.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:28

Ik denk dat de gemiddelde mens het gewoon niet aandurft omdat je gewoon te weinig ervan afweet, dat is precies de reden waarom ík het niet zelf doe. Ik laat het bekappen over aan de professionals, dwz iemand met een gedegen opleiding die weet waar hij/zij mee bezig is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:30

Myour schreef:
Ik denk dat de gemiddelde mens het gewoon niet aandurft omdat je gewoon te weinig ervan afweet, dat is precies de reden waarom ík het niet zelf doe. Ik laat het bekappen over aan de professionals, dwz iemand met een gedegen opleiding die weet waar hij/zij mee bezig is.

Tot een paar jaar terug dacht ik precies zo.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:35

Heb jij je dan ook verdiept in het NB voor je zo dacht? En ook NB bij je paard gehad en 2x negatieve ervaringen ermee gehad voor je zo dacht? Ik denk zo om een reden, meerdere redenen, dus ik neem aan dat je niet om dezelfde redenen zo dacht.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:40

NB is niet alleen het periodiek laten langskomen van een bekapper, het is "a way of life". Mijn deels stalpaard heeft er zelfs profijt van. Wanneer ik er negatieve ervaringen mee had gehad, had ik alleen naar mijzelf kunnen wijzen als zijnde de schuldige, want ik doe het helemaal zelf :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:06

opala schreef:
NB is niet alleen het periodiek laten langskomen van een bekapper, het is "a way of life". Mijn deels stalpaard heeft er zelfs profijt van. Wanneer ik er negatieve ervaringen mee had gehad, had ik alleen naar mijzelf kunnen wijzen als zijnde de schuldige, want ik doe het helemaal zelf :P

en zo is het............. het is de onkunde van mensen tegenwoordig die een paard kopen waardoor al dat paardenleed ontstaat. Elke jan doedelzak kan zich voordoen als weet ik veel wat, en als je geen kennis hebt, geloof je die sjit nog ook..........

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:11

@ Opala: maar hoe wil jij hoefziekten, net dat kleine stukje scheefheid etc.. herkennen als je niet weet hóé je het moet herkennen (doordat je dus geen opleiding ervoor genoten hebt)? Ik zou je lichtelijk geniaal vinden als je dat zonder studieboeken en jarenlange ervaring dat allemaal zou kunnen. Ik vergelijk het met iets 'simpels' als het verwijderen van een moedervlek, doodsimpel, maar jij pakt toch ook geen (keuken)mesje om er een uit te snijden? Daarvoor ga je eerst naar school :)*